Crossfire R9 280X of 1 GTX 970?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-07 22:55
-

[ Voor 100% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de 970 gaan. 280x's zijn problematische kaarten, produceren veel hitte en verbruiken veel stroom, om nog maar niet te spreken van de problemen die CFX met zich mee kan brengen. Een 970 is lekker stil en koel en is op FHD ruim voldoende. Twee 280x's zijn wel sneller dan een 970, maar toch zou ik voor de 970 gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Een 970 over een 280X is een marginale upgrade, als je dat doet zou ik sowieso voor een andere kaart gaan, reference is luider... Als je een hogere turbo wilt kan je ook de mouwen opstropen en dit zelf doen met iets als nvidia bios flasher. We zijn immers tweakers nee ;)?

Wat wel zeker is, is dat je geen 280X crossfire gaat draaaien op een WPM600, deze voeding is van discutabele kwaliteit, misschien genoeg voor één 280X, maar absoluut niet voor twee.

Ok, volgend probleem, je hebt een budgetplank qua I/O in PCI-E lanes, je weet dat het andere slot op x4 draait? Nu gaat dit geen superduperwuper problemen opleveren, maar je gaat wel wat verlies lijden.
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/23.html

Ok, lanes bandbreedte terzijde, je hebt een moederbord met erg weinig ruimte tussen de kaarten, tenzij je ventillatie van geweldige kwaliteit is ( lees: windtunnel ) gaat je bovenste kaart flink moeite krijgen met koude lucht aanzuigen, de onderste gaat stoken voor de bovenste. -> LUID

Dus dat allemaal terzijde? Tsja, dan hangt het af van welke spellen je speelt. BF4? Mijn zegen heb je, dat spel scalet als de tetter. Batman Arkham Knight? lolno.

Mijn advies? Stroop die mouwen eens op en overklok die 280X als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 99% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Al die spellen zijn zwaar cpu intensief, niet gpu intensief.
1120/1620 is eigenlijk best wel respectabel, houdt er wel rekening mee dat memclock omhoog krikken vrijwel nooit voordeel levert in fps bij high-end kaarten @ Full HD.

Met OC, hoeveel OC ( cpu )?

offtopic:
Zelfs met een 5820K @ 4.4 loopt mijn 280X uit de neus te vreten bij LoL.

[ Voor 64% gewijzigd door Thomg op 09-07-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:57:
Ik zou voor de 970 gaan. 280x's zijn problematische kaarten, produceren veel hitte en verbruiken veel stroom, om nog maar niet te spreken van de problemen die CFX met zich mee kan brengen. Een 970 is lekker stil en koel en is op FHD ruim voldoende. Twee 280x's zijn wel sneller dan een 970, maar toch zou ik voor de 970 gaan.
Ik ben het met je eens dat Crossfire een ramp is, net als SLI, maar "problematische kaarten" vind ik wel érg ver gezocht. Waar baseer je je op?

Een 280X is met goede koeler net zo stil als een GTX970 met goede koeler, en stroomverbruik: Tja, ga eens rekenen wanneer je het verschil van 200 euro aanschaf terug hebt in een mindere stroomrekening, dat is meer dan de realistische leeftijd dat je een kaart hebt.

Als ik dan toch moest upgraden zou ik voor een 390 gaan, deze kost hetzelfde als de GTX970, heeft 8GB geheugen wat ook nog eens helemaal en goed te gebruiken is, zit meestal tussen de 970 en 980 in en is even stil en koel.

Anderzijds: waarom wil je een 280X upgraden als je op 1 scherm met 1080P op 60Hz speelt? Net als Thomg al aangeeft, overclock dat ding eens. Eerdere batches zoals die van mij komen niet zo heel hoog (alhoewel 1140Mhz nog steeds erg netjes is), misschien heb je heel veel geluk en draait ie op 1200Mhz waarmee het gat tussen een 290 wel erg klein word. Deze clocken namelijk nog slechter over, tenzij je een 390 neemt, want die clockt al beter. (Hoe kan dat? Processen worden tijdens productieperiode verbeterd waardoor de "kwaliteit" toeneemt")

Die voeding gaat sowieso al geen CFX 280X draaien, en voor de nVidia mensen: nee, met een SLI 960 of 970 ga je het met deze voeding ook niet redden. Het ding is gewoon niet van hoge kwaliteit.
Thomg schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:08:
[...]

Al die spellen zijn zwaar cpu intensief, niet gpu intensief.
1120/1620 is eigenlijk best wel respectabel, houdt er wel rekening mee dat memclock omhoog krikken vrijwel nooit voordeel levert in fps bij high-end kaarten @ Full HD.

Met OC, hoeveel OC ( cpu )?

offtopic:
Zelfs met een 5820K @ 4.4 loopt mijn 280X uit de neus te vreten bij LoL.
En mijn memory kan ook idioot hoog, maar op een begeven moment gaat de performance gewoon omlaag omdat het geheugen te veel fouten maakt. Houd daar ook rekening mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Kuusj op 09-07-2015 20:14 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Naar mijn mening kan je beter gewoon van de geheugen afblijven tenzij je een erg goedkoop kaartje hebt met weinig bandbreedte ( eg. 520 met DDR3, eigen ervaring ). Maar performance inkakken is wel ongehoord tenzij we het over minen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 09-07-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 99% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Power limit?

O wacht is, was de msi 280X niet voltage locked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 115% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jaellie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:21:
Nee, ik heb het al eens een keer eerder omhoog kunnen doen.
Hij doet dit sinds dat ik een keer tijdens een game een crash kreeg. Zwart scherm, audio loopte als een gek en kon het systeem alleen een hard reset geven. Het is gewoon heel vreemd. Hij blijft ook eerst 5 tot 10 seconden lang op 63% usage zitten voordat hij de volle mep geeft in furmark.
(Ik heb nu ook geen eigen voltage ingesteld, hij hoort op default 1.18 volt te zitten)
Power limit staat ook inderdaad op +20%.
Mijn Asus doet ook een beetje apart met de voltage. Stock en 1.3V ziet er hetzelfde uit in GPU-z, maar hij clockt toch echt hoger met dat extra voltage. en dat met die 63% heb ik ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 100% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
jaellie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:37:
Ik ben er al achter.
Mijn videokaart +12V rail zit in idle op 11.9 volt.
Als ik een stresstest doe dan zakt dit terug naar 11.6 volt. (gemeten in HWinfo64)

Waarschijnlijk is mijn voeding inderdaad niet zo goed.
Dan nu toch maar een kwaliteits voeding😉 of even naar het voeding topic van the mask. Hij kan je vast wel vertellen hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 102% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
Ja ik ken dat. Zeker voor de games dir je speelt moet een r9 280x nog prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:11:
[...]

Ik ben het met je eens dat Crossfire een ramp is, net als SLI, maar "problematische kaarten" vind ik wel érg ver gezocht. Waar baseer je je op?
Ik baseer dat op het feit dat de meeste 280x'en de snelheden waarop ze draaien eigenlijk nét niet aankunnen. In veel gevallen gaat het goed, maar in te veel gevallen gaat het niet goed en krijgt men artifacts of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:41:
[...]

Ik baseer dat op het feit dat de meeste 280x'en de snelheden waarop ze draaien eigenlijk nét niet aankunnen. In veel gevallen gaat het goed, maar in te veel gevallen gaat het niet goed en krijgt men artifacts of erger.
Dan heb je wel héél erg veel pech. Kaarten waarbij dat gebeurde bijvoorbeeld de DCII Top van Asus, waar de VRM's en geheugenchips amper gekoeld waren, en bij de Gigabyte Windforce gebeurde het wel eens dat een VRM eraf knalde. Buiten dat ken ik niet zo heel veel gevallen, en het is ook nog zo dat de drivers voor een aanzienlijke periode voor problemen zorgden waardoor je iedere keer GSOD's kreeg bij dual-screen setups.

Mwah, zal ook allemaal wel, de kans op die ene met artifacts op de 10.000 neem ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:12:
[...]

Dan heb je wel héél erg veel pech. Kaarten waarbij dat gebeurde bijvoorbeeld de DCII Top van Asus, waar de VRM's en geheugenchips amper gekoeld waren, en bij de Gigabyte Windforce gebeurde het wel eens dat een VRM eraf knalde. Buiten dat ken ik niet zo heel veel gevallen, en het is ook nog zo dat de drivers voor een aanzienlijke periode voor problemen zorgden waardoor je iedere keer GSOD's kreeg bij dual-screen setups.

Mwah, zal ook allemaal wel, de kans op die ene met artifacts op de 10.000 neem ik wel.
Hm, ik heb toch meerdere keren topics voorbij zien komen waar een 280x raar deed. Plus dat mijn eigen XFX 280x BE zichzelf binnen een week compleet verpestte met artifacts en meer rare dingen, waarna de webshop waar ik hem haalde doodleuk meldde dat "ze niks konden vinden, en aan onderzoeksrapporten doen we niet want dat kost te veel." Ik heb dus misschien ook wat vooroordelen, maar ik zou niemand die kaart aan willen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:16:
[...]

Hm, ik heb toch meerdere keren topics voorbij zien komen waar een 280x raar deed. Plus dat mijn eigen XFX 280x BE zichzelf binnen een week compleet verpestte met artifacts en meer rare dingen, waarna de webshop waar ik hem haalde doodleuk meldde dat "ze niks konden vinden, en aan onderzoeksrapporten doen we niet want dat kost te veel." Ik heb dus misschien ook wat vooroordelen, maar ik zou niemand die kaart aan willen doen ;)
Dat kan en mag, maar haal het dan niet aan alsof het de absolute waarheid is, er zijn héél veel 280X en HD7970 kaarten die gewoon perfect draaien. Daarnaast lijkt het me sterk dat die kaarten op snelheden draaien die ze niet aankunnen, het zijn gewoon HD7970Ghz edition's en 99/100 280X'en (of je hebt een of ander overpriced model) draaien ook op die snelheid. Ik zie geen enkele reden waarom precies dezelfde chips opeens niet meer op de juiste snelheid kunnen draaien.

Iets wat ik absoluut niemand wil aanraden is SLI of Crossfire, omdat ik hier slechte ervaringen mee heb, het zal voor me meeste mensen goed werken, maar ik wil het gewoon nooit meer en ik wil andere mensen dus ook niet opzadelen met dezelfde problemen. Ik snap je verhaal dus wel, maar net als bij het CFX en SLI verhaal kan ik het afraden, maar het is niet onmogelijk dat het wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:28:
[...]

Dat kan en mag, maar haal het dan niet aan alsof het de absolute waarheid is, er zijn héél veel 280X en HD7970 kaarten die gewoon perfect draaien. Daarnaast lijkt het me sterk dat die kaarten op snelheden draaien die ze niet aankunnen, het zijn gewoon HD7970Ghz edition's en 99/100 280X'en (of je hebt een of ander overpriced model) draaien ook op die snelheid. Ik zie geen enkele reden waarom precies dezelfde chips opeens niet meer op de juiste snelheid kunnen draaien.

Iets wat ik absoluut niemand wil aanraden is SLI of Crossfire, omdat ik hier slechte ervaringen mee heb, het zal voor me meeste mensen goed werken, maar ik wil het gewoon nooit meer en ik wil andere mensen dus ook niet opzadelen met dezelfde problemen. Ik snap je verhaal dus wel, maar net als bij het CFX en SLI verhaal kan ik het afraden, maar het is niet onmogelijk dat het wel werkt :)
Daar heb je ook zeker gelijk in :) Ik denk dat ik gewoon wat bevooroordeeld ben wat deze kaart betreft door eerdere ervaringen, het zal voor veel mensen inderdaad wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:59:
Wat wel zeker is, is dat je geen 280X crossfire gaat draaaien op een WPM600
Dat is idd vrij onverstandig en aansluitingen zijn er sowieso veel te weinig.
deze voeding is van discutabele kwaliteit,
Discutabel niet, gewoon een budget voeding.
Ok, volgend probleem, je hebt een budgetplank qua I/O in PCI-E lanes, je weet dat het andere slot op x4 draait? Nu gaat dit geen superduperwuper problemen opleveren, maar je gaat wel wat verlies lijden.
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/23.html
Dat heeft hier niks mee te maken, dat gaat over een single kaart en niet over CrossFire. En die test gaat alleen maar over aantal frames en niet over frametimes.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 105% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jaellie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 12:09:
[...]
Ik heb ook nog een paar andere PCI-E stroomkabeltjes, kan dit het probleem oplossen?
Aub niet.

Licht eraan hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien eigenlijk.
pricewatch: Cooler Master V Series V700
pricewatch: Antec Edge 650W

pricewatch: Antec VPF Series 650W
pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 100% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jaellie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:37:
Ik ben er al achter.
Mijn videokaart +12V rail zit in idle op 11.9 volt.
Als ik een stresstest doe dan zakt dit terug naar 11.6 volt. (gemeten in HWinfo64)

Waarschijnlijk is mijn voeding inderdaad niet zo goed.
Software zit er normaalgesproken altijd naast, maar sowieso is 11,6V dan nog wel binnen de specs.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMaestro
-

[ Voor 100% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
jaellie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:27:
Nouja aangezien mn budget voor een videokaart vervalt heb ik wel genoeg voor een andere voeding :p.

Is de antec edge een goede? Hij heeft namelijk geen reviews..

De Seasonic lijkt me ook wel een goede... Keuzes, keuzes..
Van de Antec Edge 650W zijn misschien geen reviews, maar wel van de 550W, en het is niet dat die veel verschillen: productreview: Antec Edge 550W review door -The_Mask-

De Antec Edge is trouwens gebaseerd op de Seasonic G-serie, dus je kunt ook wat lezen hierzo pricewatch: Seasonic G-series 650 watt.

Zowel de Antec Edge als de Seasonic G zijn in elk geval kwalitatieve voedingen voor een redelijke prijs.

Trouwens, die vdroop op je videokaart heeft volgens mij weinig te maken met je voeding. Je kunt eens proberen de coresnelheid te verlagen, desnoods lager dan de stock snelheid. Sommige R9 280X'en kunnen de fabrieks-OC nog niet aan (1020MHz is nu wel al niet zo hoog, maarja probeer bv 960MHz). Maar op zich is een vdroop van 20mV eigenlijk nog niet problematisch denk ik. Heb je eigenlijk problemen met de framerate of is het maar omdat GPU load niet 100% is? Heb je ook een wat zwaarder spel dan degene die je al opnoemde en kun je die eens wat testen ter illustratie?
Pagina: 1