Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onmogelijke netwerk opzet?

Pagina: 1
Acties:

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 22:16

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een nieuwe router aangeschaft en wat aanpassingen in m'n netwerk gedaan.
Dit gaat deels goed, maar de problemen die ik nu ervaar doen mij vermoeden dat wat ik probeer niet mogelijk is.

Zie de volgende tekening voor de opzet van het netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://www.trafex.nl/wp-content/uploads/2015/07/router_probleem.png

Belangrijk detail is dat ik m'n wifi router in de woonkamer wil hebben en ik maar 1 UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer heb lopen.
Deze UTP kabel zit zowel in de meterkast als in de woonkamer in een 8 poorts switch.

De Asus router is de gateway in het netwerk en dient als DHCP server. Deze deelt IP adressen uit in de 192.168.150.x range.

Om te zorgen dat de Asus router het internet verkeer kan doorsturen naar de Ziggo router heb ik de WAN interface als volgt ingesteld:
IP192.168.151.2
Netmask255.255.255.0
Gateway192.168.151.1

En de LAN interface van de Asus als volgt:
IP192.168.150.0
Netmask255.255.255.0

Elk apparaat in het netwerk die naar internet wil gaat via de gateway 192.168.150.1 naar de Asus router, deze stuurt het verkeer naar 192.168.151.1 via de WAN interface naar de Ziggo router.
Beide interfaces zitten op dezelfde switch vanwege het feit dat er maar 1 UTP kabel loopt.

Dit lijkt allemaal goed te gaan, apparaten die via wifi met internet verbinden of die via de switch in de woonkamer aangesloten zitten hebben een stabiele verbinding, geen packet loss.
Maar apparaten die aan de switch in de meterkast zitten zoals het NAS hebben wel packetloss, rond de 40-70% als ik ping naar het internet of naar de Ziggo router op 192.168.151.1.

Daar gaat het nu mis.
Mijn vermoeden is dat wat ik hiermee wil bereiken niet mogelijk is, maar ik kan het niet verklaren.

Kan iemand dit verklaren?
Of zou dit in theorie wel moeten werken en is er gewoon iets kapot?

[ Voor 7% gewijzigd door TrafeX op 09-07-2015 18:36 ]

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 20:40
Als je een computer met kabel op de switch in de meterkast zet, dan zou deze via de DHCP-server (of met een statisch IP-adres in het bereik van het subnet) van de Ziggo-router gewoon moeten kunnen verbinden met het internet (mits de Ubee dat toelaat natuurlijk, maar daar gaan we voor het gemak maar even vanuit). De computer zou dan gewoon een 192.168.151.xxx adres toegewezen moeten krijgen en de verbinding moet stabiel zijn.

Ik denk, als je packetloss hebt op die computer, dat je misschien even een ander kabeltje moet proberen. Ik zie niet in waarom dit niet zou moeten werken.

Wat je bovendien zelf al aangeeft; het ligt niet aan de netwerkstructuur, want de wifi router zit in feite op dezelfde switch aangesloten, en daar werkt het wel prima. Me dunkt dat het een kabeltje is die niet helemaal zuiver is, of een aansluiting op de switch. Probeer eens een andere poort op de switch, misschien helpt dat.

- Edit:

Nee, ik heb niet goed gekeken. Inderdaad, wat je probeert kan niet. Ik zag de adressen niet goed.

Je probeert de NAS over een ander subnet zijn data te versturen dan de rest van het netwerk. Al het verkeer dat over de switch in de meterkast loopt moet via een 192.168.151.xxx adres verlopen, namelijk in het subnet van de Ubee-router. Je kunt niet de wifi-router nog een extra subnet laten lopen over dezelfde switch, dat gaat (volgens mij althans, ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar dat LIJKT me) fout.

Wat je het best zou kunnen doen is de NAS direct op de Wifi-router zetten, en dan inderdaad een 192.168.150.xx adres geven, of het adres van de NAS in de huidige situatie aanpassen naar een 192.168.151.xx adres.

[ Voor 49% gewijzigd door naarden 4ever op 09-07-2015 18:47 ]

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Maar de DHCP server van de Ziggo router staat uit, alleen de Asus router deelt adressen uit. Zou niks uit mogen maken in jou verhaal natuurlijk.

Maar het mogelijke probleem wat ik zie is dat de switches misschien niet meer begrijpen dat een pakketje heen en weer gaat op dezelfde switchpoort.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 20:40
Ja, klopt. Ik heb mijn vorige post geëdit.
Nee, ik heb niet goed gekeken. Inderdaad, wat je probeert kan niet. Ik zag de adressen niet goed.

Je probeert de NAS over een ander subnet zijn data te versturen dan de rest van het netwerk. Al het verkeer dat over de switch in de meterkast loopt moet via een 192.168.151.xxx adres verlopen, namelijk in het subnet van de Ubee-router. Je kunt niet de wifi-router nog een extra subnet laten lopen over dezelfde switch, dat gaat (volgens mij althans, ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar dat LIJKT me) fout.

Wat je het best zou kunnen doen is de NAS direct op de Wifi-router zetten, en dan inderdaad een 192.168.150.xx adres geven, of het adres van de NAS in de huidige situatie aanpassen naar een 192.168.151.xx adres.
Je moet bedenken dat een (eenvoudig) netwerk altijd gelaagd opgebouwd moet worden, en cirkeltjes hierin niet mogelijk zijn. Dat maak je nu wel met de nieuwe router. Ik weet dat je met professionele apparatuur wel e.e.a. kunt toveren aan de opzet door meerdere subnets door elkaar te laten lopen, maar ik neem aan dat het gewoon een simpel consumentenroutertje is.Daarnaast reikt mijn kennis ook niet ver genoeg om je hier alles over uit te kunnen leggen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door naarden 4ever op 09-07-2015 18:53 ]

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Volgens mij omdat je met 2 verschillende subnetten op 1 switch zit, zonder VLANs.
Dus als je switch VLANS ondersteunt, die configureren. En toch nog een extra kabel nodig tussen je 2 switches.
Anders kan je ook de Ubee de DHCP laten afhandelen, de DHCP op de Asus uitzetten, statisch IP aan de Asus geven in hetzelfde subnet als de Ubee, en in plaats van een kabel te hebben tussen switchWoonkamer en de WAN Poort van de ASUS, steek je hem in een van de LAN poorten.
dan maak je er functioneel een (simpel) access point van.
Alles na de Ubee komt dan op hetzelfde subnet te zitten, waardoor je geen packetloss meer zou mogen hebben bij switchMeterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Tokkes op 09-07-2015 18:52 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 20:45
zorg dat je upnp achtige services uit heb staan, anders kan je broadcast storms krijgen en loopt het vol, de ene switch kan daar beter tegen (beveiligd) dan de ander. uiteraard is deze activiteit onwenselijk dus check dat ff, met wireshark op de bewuste switch kan je dat goed zien btw (loopt zo vol)

[ Voor 14% gewijzigd door jeroenvtec op 09-07-2015 21:26 ]

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je geeft aan dat je een Netmask van 255.255.255.0 gebruikt. Dit zou je eventueel nog kleiner kunnen maken door bijvoorbeeld 255.255.255.252 te gebruiken.

Verder welk IP adres heb je als je via de switch in de meterkast verbinding hebt?
Wat voor switchen gebruik je in de meterkast en in de woonkamer?

Verder denk ik ook in de richting van jeroenvtec.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Geen idee hoeveel apparaten je op de woonkamer switch hebt aangesloten, maar die zou er eventueel tussenuit kunnen (in plaats daarvan gebruik je de ingebouwde switch van de Asus).
Je zou de meterkast switch er ook tussenuit kunnen halen (NAS fixed IP in 192.168.150.x reeks zetten en aansluiten op Ubee LAN poort). Dan in de Ubee een route aanmaken van 192.168.150.0 > 192.168.151.0.
Ik neem aan dat er op die Ubee ook een ingebouwde switch zit ?

Edit: VLANs zijn niet nodig, je kan gerust verschillende subnetten op 1 switch hebben. Dat ze elkaar niet kunnen benaderen is een ander verhaal.

Edit2: Ik begrijp dat je geen packet loss hebt tussen pc en NAS ? Alleen van NAS naar Ubee ?
Is de UTP kabel al nagekeken vanuit NAS naar meterkast switch ?
(en wat heb je nog meer in de meterkastswitch aangesloten, je schrijft "apparaten die aan de switch in de meterkast zitten" ) ?

[ Voor 33% gewijzigd door EverLast2002 op 09-07-2015 22:05 ]

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Na de eerste reacties die mijn vermoeden bevestigde ben ik de Asus router gaan verplaatsen naar de meterkast zodat ik de LAN poort van het Ziggo modem direct kon koppelen aan de WAN poort van de Asus router.
Dit heeft de problemen opgelost, alleen heb ik nu toch de Asus router in de meterkast wat het wifi signaal niet ten goede komt.

De suggesties om de apparaten in de meterkast in het 192.168.151.x subnet te zetten zou wel werken, maar ik wil niet teveel complexiteit in het netwerk brengen.
Ook de Asus router niet meer dan een AP maken zou dit probleem oplossen, maar ik heb die router niet voor niks gekocht ;)

De Asus router moet fungeren als de gateway van het netwerk, al het internet verkeer wil ik er doorheen zodat ik de controle erover hou en de toegang centraal kan regelen.
Het Ziggo modem moet niet meer dan een doorgeefluik zijn van het internet signaal. Dit heb ik nu opgelost door de Asus router als DMZ host in te stellen, misschien dat ik het Ziggo modem later eens in bridge modes gooi.

Toch ben ik nog wel benieuwd naar andere oplossingen waarmee ik de Asus router weer in de woonkamer kan plaatsen.
Ik had nog even snel geprobeerd om ook de WAN kant van de Asus router in het 192.168.150.x netwerk te zetten (dan heb je geen 2 subnets meer), maar dat snapt de routering van de Asus router niet, 2 dezelfde netwerken aan 2 verschillende interfaces (duh :F)

@EverLast2002 om jou vragen te beantwoorden:
  • Als ik de switches er tussenuit haal, verplaats ik dan niet het probleem naar de 'ingebouwde' switches?
  • De UTP kabels in de meterkast heb ik vervangen, die zijn het probleem niet
  • In de meterkast ziten inderdaad nog wat apparaten zoals een Raspberry Pi, ook deze ervaren dezelfde packetloss
jeroenvtec schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:24:
zorg dat je upnp achtige services uit heb staan, anders kan je broadcast storms krijgen en loopt het vol, de ene switch kan daar beter tegen (beveiligd) dan de ander. uiteraard is deze activiteit onwenselijk dus check dat ff, met wireshark op de bewuste switch kan je dat goed zien btw (loopt zo vol)
Ik had inderdaad inderdaad upnp aanstaan. Maar als upnp er al voor kan zorgen dat m'n netwerk onstabiel wordt, dan wil ik dat niet in stand houden.

• EverLast2002
Mooiste zou zijn wanneer je de Ubee in Bridge Mode zet (of laat zetten), en het externe IP adres wat daar dan uitkomt rechtstreeks in de WAN van de Asus laat uitkomen. Dus Ubee LAN poort > Asus WAN poort.
Uitdaging is dan het wifi signaal....

Heb je al eens geprobeerd om de setup van de tekening aan te houden, maar dan de Asus router een 10.0.0.x/8 adres te geven (en te laten uitdelen) ?
Dus dat je een 192.168.151.0/24 en een 10.0.0.0/8 subnet maakt.

- Ik vraag me af.....alle devices NA de Asus, zoals dat wifi device, hebben geen packetloss/storing. Maar alles wat tussen Ubee en Asus zit wel. Kan het zijn dat je daar een loop/broadcaststorm hebt gecreeerd ?

[ Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 10-07-2015 10:51 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik weet wel zeker dat er een broadcast storm ontstaat. Je hebt namelijk nu 2 DHCP servers welke alle twee IP adressen willen uitdelen nevermind. De oplossing is simpel. Schaf 2 switches aan welke VLAN ondersteuning hebben en zet de verbinding tussen de Ubee en je WAN kant van je router op en VLAN. Hierdoor kunnen de twee netwerken elkaar niet meer zien.
Wil je goedkoop, kijk dan eens naar de Netgear gs105e v2

[ Voor 1% gewijzigd door MdBruin op 10-07-2015 18:18 . Reden: typo ]

• EverLast2002
Nog goedkoper : zet DHCP uit in de Ubee.
In de Asus de WAN poort fixed zetten met het IP van de Ubee erin.

:O nevermind..... :P

[ Voor 13% gewijzigd door EverLast2002 op 10-07-2015 11:31 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
MdBruin schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:08:
Ik weet wel zeker dat er een broadcast storm ontstaat. Je hebt namelijk nu 2 DHCP servers welke alle twee IP adressen willen uitdelen.
Ga eens een cursus doen :+ Sowieso heeft TrafeX al aangegeven dat hij de DHCP-server op Ubee heeft uitgezet, daarnaast is er geen loop (ook niet omdat er twee netwerkkabels in de Asus steken, die zitten beiden op een andere interface...). Tevens zorgt het hebben van meer dan 1 DHCP-server niet voor een broadcast storm ;) :>

Met VLAN's werken of een tweede kabel trekken is een hele zekere oplossing, maar wat in de tekening staat zou ook gewoon moeten werken :) Trafex, heb je die packet loss ook al je van de NAS naar een apparaat in de woonkamer gaat? Wat gebeurt er als je de Asus aansluit als op de tekening maar dan op de switch in de meterkast in plaats van de switch in de woonkamer? Ik zou één voor een de componenten testen en kijken vanaf wanneer het probleem optreed :)

Ik weet niet wat er nog meer in de woonkamer staat maar in theorie is het mogelijk dat je altijd al packet loss had maar dat je dit niet merkte omdat er overwegend TCP-verbindingen worden gebruikt. ICMP is net als UDP 'fire and forget', waarbij TCP ongemerkt alle verloren pakketjes opnieuw laat sturen. Dit merk je pas wanneer er teveel verloren gaat.
EverLast2002 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:18:
Nog goedkoper : zet DHCP uit in de Ubee.
In de Asus de WAN poort fixed zetten met het IP van de Ubee erin.
...en dat is precies wat er al staat ingesteld 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• EverLast2002
Paul schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:20:
[...]

[...]
...en dat is precies wat er al staat ingesteld 8)7
Ik lees nergens dat de TS DHCP heeft uitgezet in die Ubee modem... :/

Zo he....ik neem nog maar een kop koffie om wakker te worden, haha |:(

[ Voor 14% gewijzigd door EverLast2002 op 10-07-2015 11:30 ]

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 20:45
snif is met wireshark zoals in de eerste situatie , en hoe is het knipper gehalte op de switch(es).
we horen graag wat je eventueel ziet

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:57
Vervang die switch in de meterkast gewoon door een fatsoenlijke router, mocht dat niet genoeg poorten geven dan moet je de switch achter de nieuwe router hangen. Kan de ASUS router ingesteld worden als AP, zijn er voor de rest helemaal geen aanpassingen nodig. Ubee moet natuurlijk wel in bridge mode.
Goedkoopste oplossing is overigens de Ubee gewoon voor router laten spelen incl DHCP. Ik heb geen reden voorbij zien komen waarom dat dit geen optie is.

Waarom denken er zoveel mensen zo moeilijk? Netwerk topics zijn zo'n beetje synoniem met vlan's bij diverse posters...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:09
Waarom niet gewoon de Asus in serie zetten? Gewoon geen kabel in de WAN poort stoppen en de DHCP uitschakelen en klaar is kees. De WAN>LAN performance is over het algemeen überhaupt redelijk dramatisch.

Heb hier zelf een vergelijkbare setup maar dan nog wat uitgebreider (3 switches, 2x Wifi Router, NAS, 3 pc, 1 htpc, 1 Raspberry Pi2) en laat de Ubee gewoon routeren. De Wifi routers zijn bedraad aangesloten (1 boven, 1 voor de tuin/beneden) via de LAN poort.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 10-07-2015 16:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad, zie ook voorgaand bericht, mag ik vragen waarom je twee kabels tussen de switch in de woonkamer en de Asus router hebt zitten? De ene op de wan-, de andere op een lan-poort. Daarmee twee netwerken 192.168.150.nnn en 192.168.151.nnn in elkaars bereik brengen? Zo ja, is dat met de router in de meterkast via het DHCP bereik niet te realiseren. Zou dat e.e.a. niet wat overzichtelijker maken? Dit nog afgezien van het advies (geen mening over) om de router in de meterkast te vervangen door een betere.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:51
M.i. heb je vijf opties:
- Beide switches vervangen door smart-switches zodat je de twee netwerken tussen de beide switches van elkaar kunt scheiden met VLAN's.
- Asus als access point instellen.
- Asus in de meterkast als router (Ubee in bridge) met een los access point in de woonkamer.
- Kabel bijtrekken tussen Ubee en Asus router.
- Bestaande kabel splitsen in twee kabels (ieder 2 van de 4 pairs). Dan beperk je wel de snelheid tot 100 Mbps.

Zoals het nu is, zou ik het nooit willen hebben.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Oilman schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:23:
Vervang die switch in de meterkast gewoon door een fatsoenlijke router
Yay, een derde router (ok, 2 als je de Ubee in bridge laat zetten, maar dat heeft ook weer nadelen, zoals geen gebruik meer mogen maken van het 'Ziggo'-SSID en [nog?] geen IPv6 [als je een een van de gebieden hangt waar het al wordt uitgerold]), waar je er maar één nodig hebt :+

Ik ben het er overigens op zich wel mee eens (een fatsoenlijke router aan zowel de logische als de fysieke edge en de rest alleen switches of accesspoints) maar toch zou de opstelling zoals die op de tekening staat in principe gewoon moeten werken :)
Goedkoopste oplossing is overigens de Ubee gewoon voor router laten spelen incl DHCP. Ik heb geen reden voorbij zien komen waarom dat dit geen optie is.
TrafeX schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:18:
Ook de Asus router niet meer dan een AP maken zou dit probleem oplossen, maar ik heb die router niet voor niks gekocht ;)

De Asus router moet fungeren als de gateway van het netwerk, al het internet verkeer wil ik er doorheen zodat ik de controle erover hou en de toegang centraal kan regelen.
Ik denk hierom :) Wat die Asus allemaal kan managen en wie er buitengesloten moet worden weet ik niet, maar met een Ubee kun je in ieder geval bijzonder weinig op dat gebied :)
Waarom denken er zoveel mensen zo moeilijk? Netwerk topics zijn zo'n beetje synoniem met vlan's bij diverse posters...
Mja, als je meerdere netwerken over één kabel wil hebben kom je al snel bij VLANs uit, ook wel afhankelijk van je eisen en je router. Het is niet altijd nodig, helemaal mee eens, maar het is vaak wel (tenminste, zolang je een beetje weet wat VLAN's zijn en hoe je ze in moet zetten) de simpelste oplossing en sluit ook bepaalde zaken uit. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de Asus niet lekker overweg kan met zijn beide interfaces in hetzelfde laag 2-segment (al is het, als dat het geval zou zijn, wel vreemd dat het probleem pas 1 switch verderop speelt).
Techneut schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:45:
Inderdaad, zie ook voorgaand bericht, mag ik vragen waarom je twee kabels tussen de switch in de woonkamer en de Asus router hebt zitten?
Kabel 1 om te zorgen dat de WAN-interface van de Asus link en connectivity heeft, en kabel 2 om te zorgen dat de LAN-interface van de Asus link en connectivity heeft :) Met maar één kabel heeft of de rest van het bedrade netwerk geen internet (via de Asus), óf heeft alles wel verbinding met de Asus, maar hangt de Asus niet aan het internet.

150 kan overigens probleemloos bij 151, andersom wordt wel een uitdaging :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 10-07-2015 14:46 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Wat Paul hierboven zegt beantwoord de meeste vragen inderdaad al.
Vooral het 'waarom wil je dit verhaal'; Ik hou er gewoon van verantwoordelijkheden duidelijk te scheiden; de Asus router is de gateway in het netwerk, al het internet verkeer gaat er doorheen.
Er zit een mooie interface op die wat inzicht bied in het verkeer, ik kan de port forwarding regelen, DHCP, VPN, etc.
[...]
Trafex, heb je die packet loss ook al je van de NAS naar een apparaat in de woonkamer gaat?
Nee, pas als ik iets probeer te pingen wat buiten de 192.168.150.x range ligt.
Wat gebeurt er als je de Asus aansluit als op de tekening maar dan op de switch in de meterkast in plaats van de switch in de woonkamer? Ik zou één voor een de componenten testen en kijken vanaf wanneer het probleem optreed :)
Dat moet ik nog gaan doen, hopelijk dit weekend.
Ik weet niet wat er nog meer in de woonkamer staat maar in theorie is het mogelijk dat je altijd al packet loss had maar dat je dit niet merkte omdat er overwegend TCP-verbindingen worden gebruikt. ICMP is net als UDP 'fire and forget', waarbij TCP ongemerkt alle verloren pakketjes opnieuw laat sturen. Dit merk je pas wanneer er teveel verloren gaat.
Dat betwijfel ik, ik merkte het nu door dingen op m'n nas te doen wat ik normaal ook doe.
jeroenvtec schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 12:14:
snif is met wireshark zoals in de eerste situatie , en hoe is het knipper gehalte op de switch(es).
we horen graag wat je eventueel ziet
Dat heb ik eerder gedaan op de Raspberry Pi die net als het NAS aan de switch in de meterkast zit, ik zag daar geen gekke dingen en er was niet extreem veel activiteit op het netwerk.
Out.of.Control schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:48:
M.i. heb je vijf opties:
- Beide switches vervangen door smart-switches zodat je de twee netwerken tussen de beide switches van elkaar kunt scheiden met VLAN's.
- Asus als access point instellen.
- Asus in de meterkast als router (Ubee in bridge) met een los access point in de woonkamer.
- Kabel bijtrekken tussen Ubee en Asus router.
- Bestaande kabel splitsen in twee kabels (ieder 2 van de 4 pairs). Dan beperk je wel de snelheid tot 100 Mbps.

Zoals het nu is, zou ik het nooit willen hebben.
Daar ben ik het volledig mee eens, daarom heb ik nu ook de Asus router naar de meterkast verplaatst.
Misschien dat ik ooit nog wel switches koop die vlan's ondersteunen, maar dat vind ik de uitgave nu niet waard.

De 6de optie die ik nog kon bedenken is ook het Ziggo Ubee modem verplaatsen naar de woonkamer, daar loopt ook de coax kabel de Humax decoder, dus alle kabels zijn aanwezig.
Dan heb ik de opzet zoals ik deze op dit moment in de meterkast heb, maar dan in de woonkamer zodat ik een beter wifi signaal heb.

Ik ben nog steeds wel benieuwd of de opzet die in de tekening staat nu wel of niet kan. De reacties hier zijn tegenstrijdig, hopelijk kan ik dit weekend nog wat testen om meer duidelijkheid te krijgen wat er wel en niet werkt.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Andere invalshoek. Welke switches gebruik je?
Zijn het bijv. twee verschillende types/merken?

Mogelijk word het door een switch veroorzaakt. Als je beide switches met elkaar wisselt. Veranderd hierdoor het probleem?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:51
TrafeX schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:53:
De 6de optie die ik nog kon bedenken is ook het Ziggo Ubee modem verplaatsen naar de woonkamer, daar loopt ook de coax kabel de Humax decoder, dus alle kabels zijn aanwezig.
Dan heb ik de opzet zoals ik deze op dit moment in de meterkast heb, maar dan in de woonkamer zodat ik een beter wifi signaal heb.
Dat kan inderdaad ook, maar wordt iets lastiger als je vanuit de meterkast nog coax hebt lopen naar andere kamers.

Een 7e optie is om een Moca setje te nemen voor een tweede ethernet-verbinding tussen meterkast en woonkamer die onafhankelijk is van de bestaande utp-kabel.
Maar dat kost je ook ruim 100 euro.
Ik ben nog steeds wel benieuwd of de opzet die in de tekening staat nu wel of niet kan. De reacties hier zijn tegenstrijdig, hopelijk kan ik dit weekend nog wat testen om meer duidelijkheid te krijgen wat er wel en niet werkt.
Het is mij ook nog helemaal duidelijk is waarom je zoveel packet loss hebt. Het is geen nette oplossing om twee netwerksegmenten op hetzelfde fysieke netwerk te hebben, maar het zou moeten werken. Wellicht dat de asus een beetje in de war raakt als hij een ARP broadcast doet op de ene interface en die terugziet op de andere? Maar dat is ook maar een gok.

• shampo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-11 17:41
Als je 1 netwerkkabel heb lopen vanuit je meterkast naar woonkamer..
Ubee Bridge (meterkast) -> asus router (woonkamer) -> switch(woonkamer) -> switch(meterkast) -> Nas
In je asus dan een wifi guest netwerk aanmaken
Dan ben je er toch. :?

edit: mm wacht toch extra kabel van switch(woonkamer) -> switch(meterkast) :z

[ Voor 26% gewijzigd door shampo op 11-07-2015 11:27 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:09
Ubee bridgen>> ;w wifi spots.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1