Kant-en-klare PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Gderon
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-02 17:49
Hallo Allen,

Ik heb sindsdien een kant en klare desktop staan, waarop ik dagelijks gebruik maak van zowel Adobe programma's als dat ik wel eens game en video's bekijk.. van alles wat dus!
Het gaat om de volgende desktop (inclusief Specificaties): pricewatch: HP Pavilion 500-201ed

Nu vraag ik me af welke componenten ik zou kunnen vervangen om de algemene ervaring nog beter te maken?
En waar moet ik dan rekening mee houden?

Bij voorbaat dank! 8)7

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Gderon schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:54:
Nu vraag ik me wat jij zelf al bedacht had aan verbeteringen
Want dat is waar aankoopadvies altijd mee begint ;). Sowieso, wat versta je onder "de algemene ervaring nog beter te maken"? En als je alle andere verplicht te beantwoorden vragen wegëdit wordt het wel heel erg gissen hoeveel geld je er bijv. in wil steken etc. etc.

Ook is totaal onduidelijk wat je precies doet, hoe je workflow eruit ziet...

Tip, klik op de "wijzig" knop rechtsboven aan je post en wees eens een heel stuk duidelijker en completer, wil je degelijk advies krijgen :).

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 09-07-2015 16:58 ]

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-02 12:44
Lees even hoe je hier om hulp moet vragen.. Jou bericht is nogal kort :)
Ik zou als ik jou was eens kijken of er plek is voor een SSD harde schijf, 6 GB ram geheugen vergroten naar 8 GB geheugen en eens kijken of de onboard videokaart wel zo toereikend is! :D

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

Goed, wat zullen we hier eens over zeggen. Een SATA150-bus? Dát is verouderd... Een SSD kan daar nog wel iets aan toevoegen, maar het zal niet heel veel schelen. Je kunt er ook wat meer (8GB) en wat sneller (1866 MHz) geheugen in prikken, dat kan voor de prestaties van de gpu nog wel iets uitmaken denk ik.

Je kunt er een losse gpu aan toevoegen, maar of de voeding dat trekt is ook altijd maar de vraag bij dit soort OEM-bakken.

Mijn advies: Verkoop deze, bouw zelf een nieuwe.

[ Voor 21% gewijzigd door Esumontere op 09-07-2015 17:26 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:22
De SATA150 is denk ik gewoon de spec van de harde schijf, niet wat het moederbord aan kan.
Ik ken namelijk geen enkel FM2 bord zonder SATA600 of 300, of de OEM moet wel iets heel raars aangevraagd hebben.
Overigens maakt dat niet eens zo heel veel uit voor de IO van een SSD.
Een SSD zou ik er dus sowieso inzetten voor de algehele performance.

Edit: mobo specs: •6x SATA 6 Gb/s, prima dus.
http://h20564.www2.hp.com...US&docId=emr_na-c03757575

De 6700 quadcore is processor technisch imo prima capabel voor adobe en gaming.

Voor betere game prestaties zou je er nog een videokaart bij kunnen hangen, denk dan aan de zuinige varianten (maximaal TDP 75W), zoals een gtx 750(ti).
Daarvoor moet er natuurlijk wel een pcie slot op het moederbord zitten, maar ook daarbij kan ik me niet indenken dat je een mobo hebt zonder.

Edit: PCIE 2.0 x16 slot aanwezig (backwards compatible met PCIE 3).
http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c04097409
(PS: er zit nu een r5 235 in?)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

mitsumark schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:18:
De SATA150 is denk ik gewoon de spec van de harde schijf, niet wat het moederbord aan kan.
Ik ken namelijk geen enkel FM2 bord zonder SATA600 of 300, of de OEM moet wel iets heel raars aangevraagd hebben.
Overigens maakt dat niet eens zo heel veel uit voor de IO van een SSD.
Een SSD zou ik er dus sowieso inzetten voor de algehele performance.

Edit: mobo specs: •6x SATA 6 Gb/s, prima dus.
http://h20564.www2.hp.com...US&docId=emr_na-c03757575

De 6700 quadcore is processor technisch imo prima capabel voor adobe en gaming.

Voor betere game prestaties zou je er nog een videokaart bij kunnen hangen, denk dan aan de zuinige varianten (maximaal TDP 75W), zoals een gtx 750(ti).
Daarvoor moet er natuurlijk wel een pcie slot op het moederbord zitten, maar ook daarbij kan ik me niet indenken dat je een mobo hebt zonder.

Edit: PCIE 2.0 x16 slot aanwezig (backwards compatible met PCIE 3).
http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c04097409
(PS: er zit nu een r5 235 in?)
Ah, dat klinkt al een stuk geloofwaardiger inderdaad. SATA150 is wel héél bejaard, vond het al vreemd.

Ik denk dat er nu gewoon gebruik wordt gemaakt van de gpu in de apu?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30

P_Tingen

omdat het KAN

Geheugen zou ik eerst even laten zitten. Ten eerste is het 6GB en dat is voor doorsnee gebruik echt wel genoeg en de toename in snelheid door naar 2133mhz geheugen te gaan is niet groot.

De grootste klapper krijg je denk ik door een SSD schijf te plaatsen. Daarom adviseer ik ook om niet gelijk meer geheugen te plaatsen; kijk eerst wat voor effect de SSD gaat hebben. Als je schijf retesnel is, is het ook niet zo'n groot probleem meer om even iets naar schijf te swappen. En hier kun je je geen buil aan vallen. Je koopt een SSD, kloont je huidige schijf en mocht het nou allemaal niet helpen dan kun je in het uiterste geval de originele schijf weer terugplaatsen, de zaak verkopen en je SSD meenemen naar een nieuw aan te schaffen systeem.

Maar ik denk dat je verbaasd zult staan van het effect van een SSD :)

... en gaat over tot de orde van de dag

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Specs in de Pricewatch zeggen dat er een HD8470 in zit, maar dat is zo te zien dezelfde als de R5 235. Ik begrijp eigenlijk niet waarom die er in zit, de iGPU van de A10-6700 is volgens mij sneller dan die videokaart. De iGPU heeft 384 shaders aan 844MHz, de videokaart heeft er 160 aan 775MHz. Het systeem zou dus snéller zijn als je de GPU er uit haalt en je het scherm aansluit op het moederbord.

Nu vraag ik me af of dat geen foutje is en er gewoon geen losse GPU in zit, de keuze voor een APU met losse GPU is sowieso een vreemde.

De algemene ervaring sneller maken doe je best door een SSD te gebruiken, bv pricewatch: Crucial BX100 250GB. Herinstalleer of kloon Windows hier op. Normaal gezien heeft dit moederbord wel minimaal SATA300.

Als de iGPU gebruikt wordt, heeft het geheugen upgraden naar sneller (en dual channel dus bv 2 x 4GB en niet 1x4 + 1x2) wel degelijk zin, maar alleen in games.

• Pandawan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10-2025
Kan inderdaad foutje zijn, bij mijn complete systeem stond er ook dat er SODIMM Ram in zat, wat natuurlijk helemaal niet zo was ;)

• Gderon
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-02 17:49
Hartstikke bedankt voor alle geweldige reacties, en om antwoord te geven op enkele vragen die gesteld zijn:
Ik wil de componenten langzaam aan op sparen, zolang het maar niet boven de 400 euro komt te kosten.

En onder algemene ervaring bedoel ik het kunnen runnen van meerdere (zwaardere) processen tegelijkertijd zonder dat er een proces hapert.

Overigens vraag ik me nu alleen nog af hoeveel GB RAM nu daadwerkelijk het meest winstgevend is: 2, 4, 6 of 8 GB extra?
En welke software hoor ik dan op die SSD schijf zetten? wil het liefst zo min mogelijk gebruik maken van de aantal mogelijke overschrijvingen.

Nogmaals bedankt voor de moeite! _/-\o_

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
zonder dat we weten wat je met welke software doet is het lastig advies geven. 8gb is mainstream in een gamepc. maar 16/32gb in een bewerking pc is niet heel vreemd. op een sdd gaat windows en alle programma's en als je wil kan je er games en videobewerking op zetten. dat ligt er helemaal aan. een apu is nu niet echt snel. en dat had je zelf ook wel kunnen vinden. dus een cpu upgrade kan geen kwaad. en hier is genoeg over te vinden dus gogogo en bekijk de vele posts hier. en kijk wat het meeste word aangeraden. of gebruik bbg.

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 13-07-2015 17:10 ]

Pagina: 1