Dag Tweakers,
Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe desktop. Na een aantal jaren gebruik te hebben gemaakt van een laptop (deze was nodig voor mijn vorige opleiding), ben ik wel toe aan iets "beters".
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van de desktop is een mid-range game systeem. Ik hoef de nieuwste games niet op de hoogste settings te draaien, maar ik wil graag voor rond de €1000 een qualitatief stabiele en krachtige PC waar ik zeker een flink aantal jaren mee vooruit kan. Naast gamen ben ik geen intensieve PC gebruiker. Af en toe Photshop en Office. Daarnaast vooral veel muziek luisteren en films/series streamen naar mijn Chromecast.
Over twee jaar begin ik echter wel met de opleiding landschaparchitectuur beginnen. Dit houdt in dat er de mogelijkheid bestaat dat ik met programmas als AutoCAD ga werken. Een preciese lijst van programma's kan ik helaas niet geven, omdat ik nog niet zeker ben over welke opleiding ik waar ga volgen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals in de titel te lezen is wil ik rond de €1000 blijven. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik zo veel mogelijk uit de prijs kan halen, en het budget mag natuurlijk een beetje overschreden worden. Deze prijs is exclusief verzendkosten en assemblage.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur waarvan ik momenteel in bezit ben is allemaal compatible met vrijwel alles (ik heb het dan over een muis, toetsenbord, koptelefoon (met eigen souncard, wordt dus via USB aangesloten ipv audioplug), 5.1 speakerset en monitor*.)
* Zie wenslijst - Grafische kaart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan de post kan je zien wat ik zelf reeds heb samengesteld, voorzien van commentaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur naar merken. Ik heb in de pricewatch gekozen voor Intel en Nvidia, simpelweg omdat ik hiermee eerder heb gewerkt. AMD kan ik weinig over vertellen, maar als mensen met goede argumenten komen waarom ik hier voor zou moeten kiezen, ben ik altijd bereid dit te overwegen!
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van de tower is niet echt van belang. Hij komt onder mijn bureau te staan en ik heb hier meer dan genoeg ruimte om hem kwijt te kunnen. Energieverbruik heb ik persoonlijk te weinig verstand van, zolang het maar niet té wordt(?). Het zou natuurlijk fijn zijn als het geluidsniveau zo laag mogelijk ligt, maar ik heb een redelijk geluidsdichte kamer, dus als ik de enige ben die er last van heeft, is het goed (ik heb doorgaans toch altijd muziek op).
Ga je overklokken?
Nee.
Ik hoop dat ik met dit alles genoeg informatie heb kunnen verschaffen om dit een duidelijk en overzichtelijk topic te maken. Ik hoor graag van jullie wat ik eventueel aan mijn build zou kunnen veranderen!
Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe desktop. Na een aantal jaren gebruik te hebben gemaakt van een laptop (deze was nodig voor mijn vorige opleiding), ben ik wel toe aan iets "beters".
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van de desktop is een mid-range game systeem. Ik hoef de nieuwste games niet op de hoogste settings te draaien, maar ik wil graag voor rond de €1000 een qualitatief stabiele en krachtige PC waar ik zeker een flink aantal jaren mee vooruit kan. Naast gamen ben ik geen intensieve PC gebruiker. Af en toe Photshop en Office. Daarnaast vooral veel muziek luisteren en films/series streamen naar mijn Chromecast.
Over twee jaar begin ik echter wel met de opleiding landschaparchitectuur beginnen. Dit houdt in dat er de mogelijkheid bestaat dat ik met programmas als AutoCAD ga werken. Een preciese lijst van programma's kan ik helaas niet geven, omdat ik nog niet zeker ben over welke opleiding ik waar ga volgen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals in de titel te lezen is wil ik rond de €1000 blijven. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik zo veel mogelijk uit de prijs kan halen, en het budget mag natuurlijk een beetje overschreden worden. Deze prijs is exclusief verzendkosten en assemblage.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur waarvan ik momenteel in bezit ben is allemaal compatible met vrijwel alles (ik heb het dan over een muis, toetsenbord, koptelefoon (met eigen souncard, wordt dus via USB aangesloten ipv audioplug), 5.1 speakerset en monitor*.)
* Zie wenslijst - Grafische kaart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan de post kan je zien wat ik zelf reeds heb samengesteld, voorzien van commentaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur naar merken. Ik heb in de pricewatch gekozen voor Intel en Nvidia, simpelweg omdat ik hiermee eerder heb gewerkt. AMD kan ik weinig over vertellen, maar als mensen met goede argumenten komen waarom ik hier voor zou moeten kiezen, ben ik altijd bereid dit te overwegen!
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van de tower is niet echt van belang. Hij komt onder mijn bureau te staan en ik heb hier meer dan genoeg ruimte om hem kwijt te kunnen. Energieverbruik heb ik persoonlijk te weinig verstand van, zolang het maar niet té wordt(?). Het zou natuurlijk fijn zijn als het geluidsniveau zo laag mogelijk ligt, maar ik heb een redelijk geluidsdichte kamer, dus als ik de enige ben die er last van heeft, is het goed (ik heb doorgaans toch altijd muziek op).
Ga je overklokken?
Nee.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 226,88 | € 226,88 |
| * | Ik heb voor deze build gekozen voor een Intel i5. Na gekeken te hebben waar ik de PC voor ga gebruiken vond ik het zonde om meer geld uit te geven aan een i7, waar ik waarschijnlijk niet de volle potentie uit kan halen. Ik heb het gevoel dat ik met een processor van 3,5 ghz prima aan mijn trekken kom. Omdat ik tevens niet ga overclocken heb ik de "normale" 4690 gekozen. | / | / |
| 1 | MSI H97 GAMING 3 | € 99,90 | € 99,90 |
| * | Ik vond het zoeken naar het juiste moederboard een moeilijke keuze. Allereerst heb ik gekeken of de CPU socket overeenkwamen (beide 1150), maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit werkelijk iets uit maakt. Het belangrijkste voor mij was dat ik voldoende USB-poorten heb en dat ik mijn 5.1 speakersset aan kon sluiten, wat bij dit moederboard het geval is. Om wat geld te besparen heb ik voor dit model gekozen. | / | / |
| 1 | MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G | € 259,90 | € 259,90 |
| * | Aangezien dat ik tot op heden altijd gebruik heb gemaakt voor Nvidia Geforce videokaarten, zag ik geen reden om dit niet weer te doen. Ik heb eerst getwijfeld of ik voor een 2GB of 4GB model wilde gaan. Maar na wat door de reviews te hebben gespit leek het me een goede keuze om toch het 4GB model te kiezen. Het belangijkste van de videokaart is dat hij een DVI-D (dual-link) en/of een DisplayPort heeft. Momenteel heb ik een 60hz beeldscherm, maar ik wil graag overstappen naar 120/144hz, vandaar dat deze aansluiting zeker aanwezig moeten zijn. | / | / |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 51,90 | € 51,90 |
| * | Om al mijn muziek en documenten ergens kwijt te kunnen, heb ik voor een simpele 1TB hdd gekozen met een snelheid van 7200RPM. Dit is waar ik nu ook mee werk en dit bevalt prima. | / | / |
| 1 | Corsair Obsidian 450D | € 119,80 | € 119,80 |
| * | Het zoeken naar een case staat nog een beetje open. Zo lang alles er in past is het eigenlijk wel prima. De reden dat ik voor dit model heb gekozen omdat het verhaal over de airflow me erg aansprak en omdat ik van een simpel en strak design hou. | / | / |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,- | € 25,- |
| * | Zoals jullie zien heb ik twee processorkoelingen in mijn wenslijst staan. Dit komt omdat ik zeer weinig verstand heb koeling. Ik begrijp dat je bij een boxed processor een standaard koeling er bij krijgt. Wat ik echter niet meer is of dit voldoende is. Vandaar dat ik twee mogelijkheden heb toegevoegd. | / | / |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 35,95 | € 35,95 |
| * | Zie verhaal koeling hierboven ^ | / | / |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 49,99 | € 49,99 |
| * | Kijkend naar waar ik mijn PC voor zal gaan gebruiken, geloof ik dat ik dit makkelijk kan redden met 8GB geheugen. Afgaande op wat ik van anderen heb gehoord is het het beste om voor 2x4GB te gaan. De reden dat ik voor de Tactical serie heb gekozen is omdat deze een lagere CAS Latency heeft. Volgens wat ik op internet hierover heb gevonden zou dit sneller moeten zijn. | / | / |
| 1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 60,- | € 60,- |
| * | Zoals ik eerder heb verteld heb ik bar weinig verstand van stroomgebruik. Van een vriend van mij heb ik echter de tip gekregen om voor dit model te gaan. Met gebruik van de volgende site (http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) heb ik echter berekend dat ik rond de 250W zou zitten. Of dit helemaal klopt weet ik helaas niet. | / | / |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 181,90 | € 181,90 |
| * | Om al mijn software soepel te kunnen laten draaien heb ik een SSD van 500GB gekozen. Momenteel zit in mijn laptop een Crucial van 250GB, maar ik merk dat dit toch net iets te weinig is aan geheugen (ik moet soms games verwijderen die ik minder vaak speel om een nieuw spel te installeren). Ik heb de Samsung 850 EVO vergeleken met de Crucial BX100. Ondanks dat het model van de Crucial wat goedkoper is, heb ik toch gekozen voor de Samsung vanwege zijn snellere lees snelheid en zijn aanzienlijk snellere schrijfsnelheid. | / | / |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.111,22 | |
Ik hoop dat ik met dit alles genoeg informatie heb kunnen verschaffen om dit een duidelijk en overzichtelijk topic te maken. Ik hoor graag van jullie wat ik eventueel aan mijn build zou kunnen veranderen!