Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ICT MBO3 laptopkeuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de latop voor mijn opleiding gebruiken. Soms een game zoals ETS2. GTA5 zal leuk zijn maar dat is niet belangrijk
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen? Ik ga gewoon Windows gebruiken. Kwa progamma's weet ik nog niet heel veel, office en virtueel ga gebruiken. Meer weet ik nog niet. Oja en het liefst niet groter als 16,6

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk, als het onder €850-, blijft zal dit heel fijn zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc. Ja, ik heb zal bijna altijd m'n laptop bij me hebben

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies. Ik zat zelf te denken aan een hp ik heb daar goede ervaringen mee. Asus vind ik ook geen probleem. Acer heb ik zelf niet zo heel veel mee maar als het wat is heb ik er zelf geen probleem mee.

Zelf heb ik al wat rond gekeken en ben ik 3 laptops tegen gekomen( linkje zet ik hier onder neer)

1ste laptop is een Asus N56VB-S4061H. Alleen het nadeel vind ik dat er maar 6gig in zit en een 5400rpm hdd.

2de laptop is een Asus TP500LN-DN109H. Voordeel er zit een ssd in wel een hele kleine van 24gb maar zit er wel in en 8gb geugen. Nadeel is dat de laptop bij wehkamp 40 euro boven mij budget zit.

3de laptop is een HP ProBook 450 G2. Voordeel binnen mijn budget zit een 7200rpm schijf in en 8gb geugen. Mijn voorkeur gaat naar deze 1, het is binnen het budget en 2 omdat ie van hp is.

Kunnen jullie mij helpen om een goede keuze te maken. Ik moet er wel minimaal 3 jaar mee doen wie weet nog langer.

( Linkje laptop 1: pricewatch: Asus N56VB-S4061H )

( Linkje laptop 2: pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP500LN-DN109H )

(Linkje laptop 3: pricewatch: HP ProBook 450 G2 (K3Q16AV) )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 15:15 . Reden: linkjes toe gevoegd ]

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 11:35
Sorry dat ik het zeg, maar met deze instelling ga je het tijdens je opleiding niet redden.
  • Je gaat 'gewoon Windows gebruiken'. Waarom is het dan een nadeel dat je maar 6GB hebt? Is genoeg!
  • Wat niet groter dan 16,6? Inch? Dat formaat bestaat niet eens...
  • Een kleine SSD van 24GB. Dat is een caching SSD. Heb je feitelijk weinig aan, het zal bij geen enkele benadering in de buurt komen van een normale SSD.
Begrijp me niet verkeerd, we willen je hier gerust helpen, maar iemand die een MBO-opleiding ICT gaat doen (jaja, ik weet het, je moet nog beginnen en het dus leren), mag je van verwachten dat 'ie iets meer weet dan een leek.

Mijn advies; Zorg er voor dat je iets concreter weet wat je nodig hebt en maak dan even een nieuw topic, dan wordt je ook sneller geholpen. Succes! :>

Verwijderd

Topicstarter
Sorry 16,6 moest 15,6 zijn. De school raad minimaal 8gb aan. En ik wist niet dat 24 gb chassing SSD was.

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:30

KRAI.7

Bwoah...

Zelf doe ik een MBO4 ICT Beheer studie en voor als je door gaat leren adviseer ik het volgende:

Intel i5 of i7 quad-core processor, voor soepele werking virtuele machines.
16GB geheugen (in eerste jaar niet heel belangrijk, maar de volgende jaren ga je steeds meer doen met virtualisatie, dus geheugen kan je dan nooit teveel hebben :))
SSD (kan je er het beste zelf inzetten, Samsung 850 EVO bijvoorbeeld, lekker snel en betrouwbaar, kan evt op de plek van de optische drive)

Verder heb ik even geen tijd om specifiek laptops uit te zoeken, maar dit moet je wel aardig op weg helpen gok ik.

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik denk dat je je budget omhoog moet knallen naar 1000/1200 euro...

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 12:16
Dit ligt er nogal aan wat voor vervolgopleiding je wilt gaan doen, zelf ben ik begonnen op MBO3 ICT met een €500 laptop (dit was 5 jaar geleden) met 4GB ram geheugen, 500GB HDD en een oude i5, de 4GB was nogal weining ivm VM's tijdens windows lessen, dus deze zal je sowieso wel willen verhogen.

Voor de rest van de specs is het afhankelijk. zelf ben ik verder gegaan naar Applicatie ontwikkeling en hiervoor had ik niet meer nodig dan het laptopje dat ik al had, en dit was zelfs bijna overkill.

maar als ik je nog een tip mag geven ga minimaal voor een 1080p scherm, dit heb ik niet gedaan en heeft voor erg veel frustratie gezorgd.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het late andwoord. Mn school raad minimaal 8gb aan en ook de nieuwste i5 of i7. Dat ik in het 2de jaar aan upgrades zit had ik ook wel verwacht maar dat scheelt nu wel een de aanschaf. Ik wil naar ICT beheer niveau 4. Maar of dat gaat weet ik nog niet. Maar ik ga weer opzoek. Dit heeft me wel geholpen :)

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Mijn tips:

- Ga voor 8 GB RAM met de mogelijkheid dit later naar 16 GB up te graden (indien nodig voor vervolgopleiding).
- Minimaal i5. Als het budget het toelaat i7.
- SSD! (kan je eventueel zelf erin zetten).
- 1080p scherm.

Succes verder met zoeken en succes met je opleiding!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 09:40
Heb je toevallig een optie voor een zakelijke Dell? Laat je niet gek maken door I7 en 16GB dat ga je echt niet nodig hebben ook niet als je MBO4 Systeem beheer gaat doen.

Ik zal: pricewatch: Lenovo ThinkPad E550 20DF0053MH + pricewatch: Adata 8GB DDR3L 1600MHz

Schiet tussen de palen en je scoort!

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10 16:33
Ik ga exact dezelfde opleiding doen.

Ik heb een Toshiba gekocht met I5 5200U, 12GB Ram en 1TB 5400rpm HDD.
Dit lijkt me meer dan genoeg. Vooral omdat de scholen helemaal niet zo hoog eisen. Ik heb 'm in een sale voor 750,- gekocht. Het is maar een tip. ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben precies voor de zelfde aan het kijken:) Hoe bevalt de laptop je. Hoe is de afwerking? Sorry voor de late reactie alweer:(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 14:41 . Reden: typfout ]

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:30

KRAI.7

Bwoah...

Ik heb op dit moment zelf een MacBook Pro Retina met Haswell i5 processor geklokt op 2.4Ghz, een ULV processor is dit. Hiernaast beschikt de MacBook over 8GB RAM en een SSD, maar deze laptop voldoet niet voor de dingen die ik de komende jaren gaan doen: virtualisatie.

Virtualisatie vraagt namelijk veel van je processor, opslag en geheugen, dus vraag ik me af waar sommige mensen hierboven op baseren dat je genoeg hebt aan een ULV processor met 8GB geheugen.

Tuurlijk hoef je geen top of the line processor te hebben, maar een quad-core op z'n minst is toch wel wenselijk heb ik gemerkt, evenals 16GB geheugen, het is namelijk wel prettig om meer dan 1GB geheugen toe te kunnen wijzen als je met 4 verschillende VM's tegelijk gaat werken ;)

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet kan met bovengenoemde hardware, maar dat het wel enorm gaat irriteren als het niet snel is. En als je de komende jaren vooruit wilt zou ik toch echt kiezen voor iets meer geld uitgeven en dan een i7 quad-core nemen met 16GB RAM en SSD.

• bullpower
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:40:
ik ben precies voor de zelfde aan het kijken:) Hoe bevalt de laptop je. Hoe is de afwerking? Sorry voor de late reactie alweer:(
Hij bevalt me tot nu toe best goed. Enigste wat wennen is dat het touchpad ruwer aanvoelt dan andere laptops, als wen je hier na een tijdje gewoon aan. En dat de F toetsen niet direct benaderbaar zijn (bijv alt+f4 moet ik nu alt+fn+f4 indrukken).
Over de afwerking las ik toen een hoop kritiek en dat maakte me wat kritisch over Toshiba laptops. Toen ik 'm eenmaal binnen had viel het me eigenlijk best mee... Wat voor mij ook scheelt is dat het niet héél stevig hoeft te zijn, ik ben namelijk volgend jaar met een 5 minuten lopen op school. Dat i.t.t tot mensen die een uur onderweg zijn met OV of op de fiets.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22

D4NG3R

kiwi

:)

Even wat copy-pasten uit topics die exact het zelfde vragen:
D4NG3R schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:09:
Paar dingen die ik je aan en af wil raden uit eigen ervaring:
  • 1920x1080 of hoger is een must, toenmalige klasgenoten van mij die een lagere resolutie hadden werden er strontziek van dat ze geen VM + (Word) Document naast elkaar konden zetten terwijl ze bezig waren.
  • Een i7 is overkill, ik werkte dagelijks met (meerdere) VM's maar je draait in deze VM's veelal weinig veeleisende software. Neem wel minimaal een quadcore, een aantal i5's zijn namelijk dualcores met HT. Staar je dus niet blind op laptops met i7's maar sta ook open voor een degelijke i5.
  • Neem een mat scherm, onder TL verlichting zie je bar weinig op een glanzend scherm.
8GB RAM is meer als voldoende, met VM's heb je meer baat bij een SSD dan 16GB RAM, al helemaal als je er meer naast elkaar draait. 1GB per VM op een SSD is in de praktijk een stuk sneller dan 2GB zonder SSD.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog 1 keer jullie hulp nodig :). Ik Heb 2 laptops gezien. Met een I5 5200. Alleen de een kost 100 euro minder maar daar zit 4gb geheugen in. Ik wil er dan 16gb in hebben. De andere heeft 8gb maar dat kan niet worden uitgebreid. Maar dat is wel full hd. Mijn vraag is aan jullie wat zouden jullie doen 16gb of full is?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22

D4NG3R

kiwi

:)

Zie mijn reactie. FHD > 16GB RAM.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bullpower
Ik zou 'm idd uitbreiden naar minimaal 8GB, maar het liefst nog iets meer.
Pagina: 1