Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gereageerd op phishingmail, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Na tientallen waarschuwingen van mij heeft mijn ma toch op een phishingmail gereageerd. Het was een mail van 'Albert Hein' en je kon 500 euro winnen en je zat bij de laatste 5. Super dom natuurlijk om hier op te reageren maar het is gebeurt. Het mailtje is uit paniek verwijderd dus meer weet ik er niet over. Hierdoor weet ik ook niet precies waar ze mee akkoord is gegaan.

Mijn moeder heeft op de link geklikt en een sms gestuurd. En waarschijnlijk geklikt op hier kunnen kosten aan verbonden zijn*. Toen ze enthousiast kwam vertellen dat ze kans had op 500 euro zei ik dat het waarschijnlijk een phishing mail was en na het checken van het beltegoed bleek er 15 euro weg te zijn.

Ik heb toen naar tele2 gebeld maar zij konden online niet zien dat de 15 euro weg was. Tele2 heeft er toen weer 5 euro bijgezet om te kijken op dit ook verdween en na een week was er weer 3 euro weg. Hoe kan tele2 niet zien dat het geld weg is? Valt dat te omzeilen? En is dit te stoppen er verdwijnt ongeveer 3 euro per week?

Natuurlijk begrijp ik dat je die 15 euro nooit meer terug krijgt en die paar keer 3 euro, maar hoe is dit te stoppen? Kan je een nieuwe sim nemen met het zelfde nummer of moet het een ander nummer zijn? Tele2 kan er waarschijnlijk niks aan doen want zij kunnen niet eens zien dat het geld weg is en door welk nummer dit is gebeurd.

Alvast bedankt voor de hulp!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou mij meer druk maken om de gegevens die zij mogelijk verder ingevuld heeft. Heeft ze niet een formulier ingevuld met al haar gegevens oid? Browser history? Of was het echt alleen een smsje die de deur uit gegaan is?

Professioneel Heftruck Syndroom

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:46
Ik raad je aan hier te kijken, en de dienst uit te schakelen.

http://www.payinfo.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door jopie op 09-07-2015 13:42 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Tele2 bellen om premium SMS diensten te blokkeren. Dan wordt er iig geen extra geld meer afgeschreven.

Daarnaast voor de zekerheid de computer uitgebreid op malware scannen en eventuele passwords die je moeder heeft ingevuld naar aanleiding van het klikken op de phishing link veranderen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Er is alleen een sms verzonden verder geen gegevens ingevuld. Alles is gebeurt op een mobieltje dus malware is denk ik geen probleem. Ik zal www.payinfo.nl proberen en anders nog maar eens bellen.

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
Wat ook nog zou kunnen is dat het geen phishing mail was, maar een van van First-Impressions. Dat is een reclamebureau dat je lekker maakt met allerlei prijzen die je kunt winnen, maar je moet altijd je telefoonnummer opgeven waarbij dan inderdaad in kleine letters staat vermeld dat er kosten aan zijn verbonden. Ik heb ze regelmatig bij mijn vader gezien.

Is dat het geval zou je kunnen googlen hoe je daar vanaf komt, waarschijnlijk gaat het dan inderdaad om de tips die al gegeven zijn.

Mijn Cardmarket-profiel

Verwijderd

Topicstarter
Op payinfo.nl is niks te zien van abonnementen en betalingen. Kunnen ze dit omzeilen of is het gewoon een fout van tele2?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 13:58 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heb je misschien vreemde app's op die telefoon staan die SMS-rights hebben? Er moet iets zijn wat steeds maar SMS'jes verstuurd. Verder is een Premium SMS blokkade via je provider altijd een goed idee.

* AW_Bos heeft deze standaard aanstaan voor abo-diensten sinds hij 10 jaar geleden het schip is ingegaan met een beltoon die me onverwacht 15 euro kostte |:(

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

Topicstarter
Net gebeld met tele2 en ze zeggen dat er niks te blokkeren valt omdat er in hun systeem geen beltegoed weg is. Maar als je een sms stuurt om beltegoed te bekijken staat er dat er nog maar een paar cent op staat. Ook kan je niet bellen omdat daar te weinig tegoed voor is.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:17
Hoe belangrijk is het telefoonnummer van je moeder? anders zou ik z.s.m. naar een goede provider overstappen. Ik heb het idee dat je moeder pre-paid gebruikt, ik zou je verlies pakken en een nieuw nummer nemen.

Eventueel nummer laten overzetten, als de nieuwe provider duidelijk aangeeft dat je de premium sms diensten kunt blokkeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het gaat om pre-paid idd sorry voor de onduidelijkheid.

Bedankt tritimee dat is denk ik wel de beste oplossing.
Pagina: 1