Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Hoi Tweakers,

Tijdens mijn studie heb ik een jaar geld geleend (0%) bij mijn ouders (500pm, 6000 totaal). Hierbij is er niets officieels vastgelegd. Met de 6% over 6000 blijf ik onder de schenking grens a 2000.

Nu werk ik een anderhalf jaar en wil het geleende geld in 1 keer terug betalen. Is het mogelijk dat ik (of m'n ouders) hier problemen bij de belastingdienst mee krijgen? Zo ja, zijn er oplossingen om dit te voorkomen? Kan hier weinig over vinden dus wil het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Cash geven, kunnen ze anderhalf jaar lang hun boodschappen cash afrekenen in de supermarkt.

Cash is KING!

Ik heb ook ooit wel eens gehoord dat er een naheffing kan komen van de belastingdienst als er een "mooi" bedrag op een bankrekening staat. Dan mogen je ouders aantonen dat ze er niet voor gewerkt hebben. Bij de belastingdienst is er sprake van een omgekeerde bewijslast.

[ Voor 6% gewijzigd door Shmoopy op 09-07-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou het even op papier vastleggen ("onderhandse akte" van een "onderhandse lening"), en me dan verder geen zorgen maken. Het is geen schenking, het is een terugbetaling van een lening.

[ Voor 16% gewijzigd door kunnen op 09-07-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Cash ook over nagedacht, maar brengt ook weer eventuele risico's met zich mee waar ik m'n ouders niet mee wil opzadelen.

Kan ik het achteraf nog zo'n contract opstellen? En is het dan nodig om de belastingdienst hiervan op de hoogte te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij kan je gewoon het geld overmaken met in de tekst iets als 'terugbetaling lening studie' en dan is het ook voldoende. Wat trouwens misschien ook leuk is, zijn de studiekosten die je kan aftrekken van de belastingaangifte als je gestudeerd hebt zonder studiefinanciering te ontvangen. Daarvoor moet je deze studiekosten (zoals collegegeld) wel zelf betaald hebben of aan je ouders terugbetalen (en later weer teruggeschonken krijgen ;) ) indien die het betaald hebben. Dit kan je ook voordeel opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:09

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zit in hetzelfde schuitje. Maar dan zo'n 4.4K. Onlangs 8 bankjes afgetikt en wel contant uiteraard. Ik pin elke maand zo'n 2-300 euro. Dan geef ik dan na een paar maand in één keer aan m'n ouders. Kunnen zij leuke dingen van doen, en gaat geheel buiten de officiële instanties om. Geen gezeik dus

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

terug betaling van lening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:06

Shapeshifter

Get it over with

Het is eigenlijk heel erg eenvoudig. Als je ouders jou geld lenen blijft het een vermogensbestanddeel van hun. Zij hoeven geen inkomstenbelasting of iets dergelijks over de rente te betalen omdat winst uit vermogen al gedekt wordt door de vermogensrendementsheffing. Het kan zijn dat ze deze wel moeten betalen als ze over de grens zitten (~50k€ als ze toeslagpartners zijn), Tevens moeten ze een marktconforme rente vragen omdat de belastingdienst anders het verschil als een schenking gaat zien waar mogelijk schenkingsbelasting over betaald moet worden. Meestal is dit zo'n 6%. Je ouders kunnen ervoor kiezen om de rente die jij aan hun betaald weer belastingvrij terug te schenken als het bedrag binnen de grens blijft (5k€ per jaar). In dat geval heb je een goedkope lening. Zolang er niets is afgesproken mag je gewoon de lening in een keer inlossen. Het gaat hier om kleine bedragen dus de belastingdienst zal er amper aandacht aan schenken en zolang jij kunt laten zien dat het een lening betrof waar netjes een marktconforme rente is betaald is er niets aan de hand. Daarom is het altijd een goed idee om het even op papier te zetten. Opgeven bij de belastingdienst kan overigens volgens mij niet eens meer.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Pagina: 1