• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 17:24

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Voor mijn stage moet ik een website maken. Daar moeten ook foto's voor gemaakt worden. Nu moet ik ze een idee geven over wat een goede camera is.
Nu weet ik dat er op sites als megapixel.net reviews te lezen zijn, maar ik wil graag persoonlijke ervaringen horen.

Wat lijkt jullie een geschikte camera ? Er worden foto's mee gemaakt die voor websites geschikt kunnen worden gemaakt.
Hoeveel megapixels moet hij zijn etc..?

Ik ben een totale newbie op dit gebied dus vandaar deze vraag.

(De search leverde mij vrijwel alleen vergelijkingen tussen 2 specifieke camera's op.)

• MrMorePhun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 15:48
Als je foto's maakt voor een website hoeven deze al zeker niet in optimale resolutie te zijn. Hoe gedetailleerder de foto, hoe groter het bestand en hoe groter de bestanden, hoe minder interessant voor websites.......neus nog wat rond en je vind wel iets.......

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-03 00:07

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Foto's op een website hoeven idd niet in een hoge resolutie. MAAR, het is wel sterk aan te raden om ze op een hoge resolutie te maken, en dan te downsizen naar een lage resolutie. Je houdt op deze manier mooiere foto's over, en je kan er wat meer mee photoshoppen.

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Wat is megapixel precies ? Maximale resolutie van de foto's die je kan maken ofzo ?

Is er een merkbaar verschil tussen 3,3MP en 2,3MP ofzo ?

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Of weten jullie misschien interessante sites waar ik interessante informatie vanaf kan halen ? Ik ken megapixel.net al..?

Verwijderd

Megapixels zijn 1 miljoen pixels.

Dit is dus de hoogste resolutie foto die je kan maken met die camera. Dus het totaal aantal pixels is Hoogte x breedte.

Dus bv. 1280 x 1024 = 1310720 totaal aantal pixels = 1,3 Megapixels

Verwijderd

www.dpreview.com
www.imaging-resource.com

Als de foto's alleen voor het web worden gebruikt zou ik iets rond de 1,3 Mpixels kopen. Meer is echt niet nodig.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
me vader heeft gister een sony DSC-S70 gekocht (eigenlijk alleen maar opgehaald, kwam van me oom) en die staat nu ff hier. het is een hele goeie camera en goeie resolutie plaatjes. wat ook leuk is dat we een of ander vaag ding hebben bijgekocht dat je die memory sticks met je floppy kan lezen. het enige nadeel is dat op de 8 mb kaartjes met de hoogste resolutie maar 5 foto's kunnen, dus een memory stick van 64 mb is hard nodig.

maar ik zal wel ff webruimte opzoeken en ff een plaatje online gooien kan je zelf oordelen. maar mocht deze je bevallen koop dan de DSC-S75 (nieuwer model, dacht dat ie zo hete) want die zijn even duur of verschillen heel weinig van prijs.

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik denk dat zo'n Canon Digital Ixus 300 wel een aardig cameraatje is: 2.1 Mpixel en lekker handzaam. Voor een website is een hogere resolutie niet nodig m.i.

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 14:59

Potatoman

koniwa

Je kan ook zo'n goedkoop Trust ding kopen die in 640x480 kan capturen, goed genoeg voor internetpagina's en het scheelt je een hoop geld. Anders kan ik je Olympus camera aanbevelen, die vind ik wel relaxed.

The cyclographing developer

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Als je zo'n ding eenmaal hebt gebruik je em toch wel. Dus besteed er ff wat meer geld aan anders ga je straks balen dat je geen betere hebt gekocht.
Een 2,1 Megapixel lijkt me wel netjes. Daar een 2x of 3x Optische zoom op is ook altijd wel fijn.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:06

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op maandag 18 juni 2001 19:43 schreef sjuk het volgende:
Als je zo'n ding eenmaal hebt gebruik je em toch wel. Dus besteed er ff wat meer geld aan anders ga je straks balen dat je geen betere hebt gekocht.
Een 2,1 Megapixel lijkt me wel netjes. Daar een 2x of 3x Optische zoom op is ook altijd wel fijn.
Helemaal mee eens, ikke heb mijn "baas" waar ik de site voor moet bouwen ook zoiets aangeraden en hij nam de Samsung Digimax 210SE

20*350ZO45°

Verwijderd

Staar je vooral niet blind op die megapixels. Er zijn maar een paar verschillende CCD-chips en de verschillen in mega-pixels komen vooral van berekeningen. Koop een camera van een merk wat lenzen kan maken (een merk wat ook normale cameras maakt dus, of een HP want die kopen ze gewoon bij Pentax) en neem er 1 met een echte zoom.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op maandag 18 juni 2001 20:05 schreef qltel het volgende:
en neem er 1 met een echte zoom.
Ja precies, 4x digitale zoom klinkt bijvoorbeeld leuk, maar bij 1x digitale zoom ziet het er al voor geen ruk meer uit.
Dus het gaat echt om de optische zoom van zo'n apparaat.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 18:53

Mark_640

In my memory

Ikzelf heb een Canon Digital Ixus, en ben er heel tevreden over... Voor wat vlugge shots voor op een website is ie goed (640*480), en als je wilt kun je er ook echt goede foto's mee maken...

Verder zit er een LIion Accu in, en kun je er ong. 40/50 foto's mee maken op 1 accu, ligt er een beetje aan hoevaak je de flitser gebruikt, en of je 't lcd display aan/uit zet...

Een voorbeeldje: Kitten!
(Modemers let op, 1,75 MB!!!)

Deze foto is gemaakt met een resolutie van 1600*1200 pixels, hoogste kwaliteit... Andere mogelijkheden zijn 1600*1200 normale kwaliteit, en 640*480 normale kwaliteit...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In de computeridee van deze maand staat een test van zo'n 9 camera's dacht ik. Nikon Coolpix 880 komt er vrij goed uit, en de Olympus komt er het beste uit. Nou weet ik niet of die test zo profi is, maar dat zijn dacht ik de enige 2 camera's die ook met kunstlicht fatsoenlijke foto's leveren!
M'n pas heeft een Canon Powershot S20, leuk ding met leuke functies, lekker klein, maar binnenfoto's worden al gauw wat slechter met kunstlicht. En zo'n flits wil dan ook niet echt meer...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:34

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move -> GT (Gatgets)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Ik heb zelf ook voor de vraag gestaan welke camera te kopen.
Ik heb eigenlijk gemerkt dat er tussen een nikon coolpix 990, een olympus c3030z en een sony dsc-s70 niet echt veel verschil zit.
De sony heeft als voordeel dat er een carl-zeiss lens bij zit (echt een groot voordeel!) De beide andere camera's hebben wat meer instellingsmogelijkheden en een grote zoom.
Wat misschien wat lastig is van de sony is het relatief grote tijdsverschil tussen het indrukken van de knop en het maken van de foto (het maakt mij niet zoveel uit, ik fotografeer toch voornamelijk architectuur, maar voor een spontaan kiekje is het toch wat lastig). De resoluties zijn nagenoeg hetzelfde (3.3 megapixels). Die hoge resoluties heb je (zoals al gezegd) helemaal niet nodig voor een website.
Ik heb zelf gekozen voor de sony, mede omdat ik niet zo'n echte fotograaf was (begin het nu wel langzamerhand te worden) en de shutter-lag mij niet zoveel uitmaakt. Ik heb begrepen dat alle sony camera's dezelfde shutter-lag hebben, dus misschien dat dat een puntje is om rekening mee te houden.

Het is misschien een wat warrig verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 18:13

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Het is ook verstandig om verder te kijken wat je met de camera doet, dat wil zeggen is het een camera er bij of wordt het je hoofd-camera dan is meer opslag ruimte wenselijk.
Ik heb zelf 2 maandjes terug een Canon Powershot S20 gekocht 3,3 m pic met een IBM microdrive 340 mb kan in de hoogste resolutie toch nog zo,n 190 foto,s maken en dan kan je hem ook nog een met vakantie meenemen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik niet snap is dat niemand het hier heeft over de prijs van geheugenmedia. Als je bijvoorbeeld een Sony koopt zit je vast aan de Memory Stick die op dit moment zo'n twee keer zo duur is als CompactFlash (het meest gebruikte flash-opslagmedium). Daarnaast is nu de maximale geheugen grootte van de Memory Stick maar 128 MB (voor een prijs van fl 569,- ->Pricewatch) terwijl als je bijvoorbeeld een Canon G1 Powershot (die CompactFlashI+II ondersteunt) koopt daar een 1 Gigabyte Microdrive in kan worden gestopt (met een prijs van fl 887,- ->PW).

Conclusie: Als de geheugen grootte belangrijk voor je is koop NOOIT een digitale fotocamera van Sony, maar zoek een camera die CompactFlash of SmartMedia gebruikt. De prijzen van de -in Megapixel- vergelijkbare modellen zijn toch ongeveer gelijk. Het is het type geheugenmedia wat een toestel, als je het langer gaat gebruiken, in prijs onderscheidt van een ander.

• Arjan B
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik gebruik de Canon Powershot A10, da's o.a. met 1.3 mpixel, 2x optical zoom en lcd schermpje. Mooi aparaatje. De compact flash kaartjes zijn idd goedkoper dan de memorysticks. Denk er aan oplaadbare batterijen aan te schaffen, ook dat scheelt weer een hoop geld!

Loeibaar.nl

• Jasper
  • Laatst online: 10:04
Ik heb een tijdje geleden de Sony DSC-S50 met 6x digital zoom. Max res. is 1600x1200/2,1 mpixel.

Gebruik de buying guide van dpreview eens. Hier kan je al je specifieke wensen (gewicht, geheugen, mpixels etc.)/aanbevelingen die hierboven staan invoeren en krijg je een x aantal camera's terug welke jouw vraag matchen.
Je kan per camera een review en user comments lezen. Bij sommige modellen staan galleries met voorbeeld foto's zodat kan zien wat de kwaliteit is.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-03 21:23

Verwijderd

www.audioreview.com (naam doet anders vermoeden, maar daar staan ook digitale cams, met voorbeeld foto's v/d verschillende cams)

ik heb zelf ooit eens met een Sony CyberShot DSC S70 mogen spelen... als ik er een koop, dan wordt 't een cybershot... prima spul, haarscherp! (op 1280xNogwat iig)

Verwijderd

bij nader inzien is een linkje naar http://pcphotoreview.com/reviews/ misschien toch sneller :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb voor mijn afdeling een tijdje geleden een Nikon Coolpix 990 gekocht (prijs ongeveer 2500,- ex BTW) en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik had een camera nodig die naast plaatjes voor web, ook hi-res, drukwerk-geschikte foto's kon maken. Dat houdt dus in: TIF in 300dpi. De Coolpix kan dat, en omdat ik er al eens mee had zitten spelen en hij me goed beviel, heb ik die gekocht. Er zit een 3,3Mpix CCD in, en maakt loeischerpe plaatjes. Zo scherp dat je de haarscheurtjes in een omgebogen IC-pen ziet zitten! :)

Het ding heeft twee nadelen: er wordt een CF-kaart van slechts 16MB meegeleverd; een TIFje uit die camera wordt 9,75MB groot en een extra CF-kaaart van 128MB is geen overbodige luxe in dat geval; en hij is redelijk gulzig met batterijen, dus een GP Powerbank met twee setjes 1800mAh NiMH-batterijen is aan te raden als je veel en vaak foto's maakt.
Pagina: 1