Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 05:02
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik heb een fractal r4 met luchtkoeling, een mugen 3 voor de cpu(4790k), nu heb ik hem al een tijdje draaien met de fans naar boven gericht. ik zie online geen plaatjes die deze setup gebruiken. ik heb deze keuze gemaakt omdat warme lucht naar boven gaat.
kan iemand mij vertellen of ik de fans beter kan draaien zodat de lucht zijwaarts erdoor getrokken wordt?

bij voorbaat dank,

groet Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 15:27
Ik heb ongeveer dezelfde setup met enkel 2 fans vooraan en en 1 acteraan (overdruk tegen stof). Koeling genoeg me dunkt. Bovenaan geen fans, is gewoon dicht. :)

Voeding onderaan zuigt langs vloer.

Maar uiterraard zal de afvoer van warmte langs boven iets beter zijn, maar zoveel verschil is er niet volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingSig op 09-07-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 15:31

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik zou er zeker voor kiezen om de fan op je koeler gewoon op de voorkant te zetten in dezelfde richting als je achterste out-take fan. De standaard fans in het front zuigen koele lucht aan, door je CPU koeler aan de achterkant er weer uit. Je hebt gelijk dat warme lucht opstijgt, maar ik denk dat je dat effect een beetje teveel overschat. Als jij je koeler van voor naar achter laat blazen richting de out-take fan is dat effect enkele tientallen keren sterker dan de natuurlijke convectie/stijgen van warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
HI guys,

bedankt voor jullie reacties!!

net klaar met werken, ik ga de setup testen met de fans zoals jullie omschrijven, ik weet wat t nu doet met de fans naar boven gericht, kan ik kijken of het verschil maakt,

ik zal de resultaten hier posten mocht daar interesse in zijn,

vriendelijke groet,,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Wat wel nog een verschil kan maken is een fan op de zijkant, die direct op de GPU blaast.

Knappe case btw, gwn niet vergeten de stoffilters om de maand eens proper te zuigen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door SmokingSig op 09-07-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
Goedemiddag,

Ik heb lekker lopen hobbyen, ik heb de drive cages eruit geschroeft samen met de cd speler, hdd in de cd bay geschroefd. Dit scheelt een hoop obstructie van de hhd cage die precies voor de intake fans zat. ssd weet ik nog niet zo goed waar ik m wil. nu wachten op de schroeven voor de mugen koeler, want die zijn gesneuveld. ik heb een foto maar ik heb geen idee hoe ik die moet plaatsen...

groet Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:56
bkloeth schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:13:
Goedemiddag,

Ik heb lekker lopen hobbyen, ik heb de drive cages eruit geschroeft samen met de cd speler, hdd in de cd bay geschroefd. Dit scheelt een hoop obstructie van de hhd cage die precies voor de intake fans zat. ssd weet ik nog niet zo goed waar ik m wil. nu wachten op de schroeven voor de mugen koeler, want die zijn gesneuveld. ik heb een foto maar ik heb geen idee hoe ik die moet plaatsen...

groet Bas
SSD Gewoon achter je mobotray gooien man, zo heb ik het ook :p en die HDD in een HDD kooi, ook gewoon los.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/sosbc1.jpg

Zo ziet hij er bij mij uit (nog met videokaart), zoals je ziet redelijk hetzelfde als bij jou denk ik zo,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
3L3ktr1k schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:27:
[...]

SSD Gewoon achter je mobotray gooien man, zo heb ik het ook :p en die HDD in een HDD kooi, ook gewoon los.

Zo ziet hij er bij mij uit (nog met videokaart), zoals je ziet redelijk hetzelfde als bij jou denk ik zo,
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2my9fzs.jpg

ja hij komt aardig in de buurt, :) Die van jou is ff wat netter ;)

ff wachten op de schroeven voor de mugen 3 en dan kan ik hem afmaken. Ik wil denk ik de onderste fan naar boven verhuizen voor outtake, op dit moment heb ik meer intake dan out, en ik lees dat het andersom beter is,

er schiet me nog een vraag te binnen adhv jouw videokaart, is het beter om die hoger te plaatsen of maakt dat niet uit?

bedankt voor je reactie,

groet Bas

[ Voor 44% gewijzigd door bkloeth op 13-07-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:10
videokaart hoger plaatsen is beter omdat dat een x16 slot is
en die andere sloten meestal x8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
Heijmenberg99 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:25:
videokaart hoger plaatsen is beter omdat dat een x16 slot is
en die andere sloten meestal x8
Toptip tnx, nooit bij stil gestaan :z , i R baboon 8)7

heb de gpu verhuist,

tnx groet

[ Voor 4% gewijzigd door bkloeth op 13-07-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De twee stock 140mm fans zorgen zelfs op 5v al voor voldoende airflow voor alle normale systemen, een extra 140mm fan kan handig zijn als je er stroomslurpende dingen in gooit, zoals een R9 290 en een AMD CPU, maar ook dan zou ik de basis-airflow aanhouden: voor erin, achter eruit.

De fan plaatsen onderin en bovenin zijn imo niet snel aan te raden, boven eigenlijk alleen voor rads, onder imo nooit omdat er geen stoffilters zijn.

Bij een torenkoeler als de Mugen een fan bovenin plaatsen kan de airflow ernstig verstoren, hij trekt dan lucht weg voor de CPU fan, waardoor die veel minder efficiënt zal zijn, wat de temps weinig goeds doet.

Teveel overdruk is overigens ook niet altijd goed, er is dan kans op dat er hotspots van warme, stilstaande lucht ontstaan, maar bij de R4 is dat nogal moeilijk om te creeëren, omdat de PCI-slots sleufjes hebben, net als wat mesh boven de achterste fan.

Bij jouw kast zou ik zelf dus die onderste fan weghalen, zuigt toch alleen maar stof de kast in, en de bovenkant gewoon weer dicht maken, en daar dus geen fans plaatsen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/244och4.jpg

Ok ik ben klaar, koeler gemonteerd, kabels weggewerkt, 10 graden koeler en met gamen max 65 graden, missie geslaagd.

bedankt voor de hulp jongens,

groet Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Grtaag gedaan ! :)
Pagina: 1