Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:56
Ik heb een raar probleem met een Acer P3250 beamer.
De kleuren zijn helemaal grauw en verkleurd zoals op deze foto te zien is :
Wit is wel gewoon wit!

Afbeeldingslocatie: http://roelke.nl/kleuren.JPG

Ik verdacht het kleurenwiel, maar die heeft in ieder geval nog iets van kleuren.
Nu weet ik niet hoeveel kleur hij zou moeten hebben, ik heb er ook een foto van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://roelke.nl/colorwheel.JPG

Het probleem is er op alle 3 de ingangen en is ook aanwezig in het on screen menu als er geen ingang is aangesloten.

Iemand enig idee waar ik dit kan zoeken ?

Roel

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Apart probleem zeg. Even voor de duidelijkheid, van de 2 testbeelden is de bovenste jouw beeld en onder is zoals het hoort te zijn? Zou het misschien kunnen dat het kleurenwiel verschoven is? Dwz, als iets volledig rood moet zijn is het blauw of groen, en groen is rood of blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Dit is een vaker voorkomend probleem bij dlp beamers. De oorzaak is het kleurenwiel. De gekleurde segmenten moeten op het juiste moment door de lichttunnel draaien. Klopt dat moment niet dan krijg je verkeerde kleuren.
Om de positie van het kleurenwiel te bepalen wordt vaak met een zwarte stift een teken op de motor aangebracht die door een sensor wordt gelezen. Als er veel stof op dat teken komt werkt dat niet meer.
Kijk of je die markering kan zien en maak die met een (droog) wattenstaafje schoon.
Verder kan de sensor nog kapot zijn, en ik heb zelf een keer meegemaakt dat het kleurenwiel zelf (het glas) niet goed vast zat met de motor waardoor de segmenten verschoven met daardoor hetzelfde probleem.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
Ter bevestiging, het onderste beeld is mijn laptop en is zoals het hoort te zijn, het bovenste beeld is geprojecteerd met de beamer.
Wat ik raar vind is dat als het kleurenwiel verschoven is, dat de kleur wit wel altijd wit is. Iemand daar nog een verklaring voor ?

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Bij wit ga je constant licht doorlaten, dus maakt positie/sycn van het kleurwiel niet uit. Voor zwart hetzelfde, geen invloed van kleurwiel hierop :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
Dat snap ik, maar een gedeelte van het colorwheel is maar doorzichtig

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/4YcAAOxy~dNTHIuL/$_35.JPG

Dus daarvoor is de synchronisatie ook belangrijk toch ?

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Als het kleurenwiel totaal niet synchroon zou lopen dan zou je alleen grijstinten krijgen. Is de synchronisatie positie fout dan krijg je verkeerde kleuren.
Maak de sensor en markering schoon en kijk of hij het weer doet.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Om wit licht te maken heb je rood, groen en blauw licht nodig. Als je een volledige rotatie van het kleurwiel het licht door de lens laat komen, heb je wit licht, dus hiervoor maakt sync niet uit.
De extra strookjes geel en cyaan zijn wellicht om het witpunt goed te krijgen dus kan je voor het gemak negeren. De strook wit is om grotere helderheid te krijgen (want rood bijvoorbeeld zal maar 1/3 van de helderheid geven, gooi je er wat wit bij dan krijg je helderder beeld, ten koste van wat beeldkwaliteit).

Dus met ^, sync zit verkeerd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie geen rood... misschien moet je het in de videoversterkers zoeken?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
zoek op het net een servicemanual/servicecode , je colorwheelindex moet je opnieuw afregelen , deze is waarschijnlijk verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
roelke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:27:
Ter bevestiging, het onderste beeld is mijn laptop en is zoals het hoort te zijn, het bovenste beeld is geprojecteerd met de beamer.
Zonder gekalibreerd scherm is de waarde van de laptopweergave ook niet echt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Sowieso is het testplaatje redelijk waardeloos, je wil een plaatje met duidelijke vlakken van precies 0xFF000 rood, 0x00FF00 groen en 0x0000FF blauw en die lijken er niet op te zitten.

Verder ga ik ook voor kleurwiel verlopen/vuil.
Zou eens kijken of er niet zoveel vuil in de sensor zit dat hij continue geblokkeerd is.
Pagina: 1