Dataverbruik laptop / telefoon verminderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:32

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

Voor de 2e keer gaan we dit jaar naar Zweden op vakantie. Hier hebben we geen vaste internet aansluiting en dus werken we met een simkaartje met een databundel. Het is er gelukkig niet erg duur (5gb voor €10,-), maar vorig jaar hebben we gemerkt dat deze data er snel doorheen gaat.
We hebben een usb-reciever waar de simkaart in gaat en dan zetten we een hotspot op met Mhotspot (met wachtwoord uiteraard) waarmee onze telefoons, laptops en tablets zich mee kunnen verbinden.
Downloaden en streamen e.d. doen we bewust al niet, maar nu hebben we vorig jaar toch gemerkt dat updates van apps, windows etc gewoon blijven komen, iets wat naast het gewone surfen erg veel data kost.

Nu is de vraag eigenlijk vrij simpel, maar toch lastig in uitwerking merk ik: Is er een manier om het dataverbruik centraal (dus bijvoorbeeld via de hotspot software oid.) tot het minimum te beperken. Zoiets als een telefoon heeft als deze op 3g/4g zit dat er dan niets gaat updaten e.d.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Welk OS op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Updates gewoon even uitzetten :?
Wat heb je zelf al gevonden om te kijken wat er voor software is om dit centraal te regelen?

Wil je dat je devices minder data verbruiken, zul je dat daar uit moeten zetten. Je hotspot/tethering software zal niet gaan kijken of dat bitje voor een update of voor een update is.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:32

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
De laptops draaien op Windows 7 of Windows 8.1. De laptop waar de hotspot op draait is een Windows 8.1
Koffie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 07:19:
Updates gewoon even uitzetten :?
Wat heb je zelf al gevonden om te kijken wat er voor software is om dit centraal te regelen?

Wil je dat je devices minder data verbruiken, zul je dat daar uit moeten zetten. Je hotspot/tethering software zal niet gaan kijken of dat bitje voor een update of voor een update is.
Updates uitzetten lijkt tot nu toe inderdaad de enige optie, maar als het kan via bijvoorbeeld de hotspot software zou dat makkelijker zijn.
Over software ervoor heb ik weinig tot niets relevants kunnen vinden, vandaar dat ik hier de vraag stel. Wat is wel veel vind zijn tips om data te besparen (niet youtube, streamen, etc).

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik weet dat ik het topic omhoog schop, maar ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb op tweakers en google zitten zoeken, maar kan niks vinden.

Mijn schoonvader zit 2 dagen in het weekend op de camping, mogen jullie raden wanneer er bedacht wordt door pc dat:

- Windows update
- Virusscan update
- Synchroniseren cloud opslag naar keuze
- etc.

Zou je dit niet met een betaalde firewall kunnen regelen?

2 profielen:

1: alles als normaal
2: alleen hoogst noodzakelijke

En dan iedere keer van en naar de camping wisselen!?

Ik heb naar netlimiter zitten kijken, dat kon ik nog van vroeger. Maar dat kan ook nog precies hetzelfde als vroeger, dus die zijn ook niet echt mee geëvolueerd.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:39
Cloud sync programma's tijdelijk ook even uitzetten.
Kijk even met msconfig, taakbeheer of CCleaner in de opstartprogramma's. Zet uit wat je niet nodig hebt in de vakantie.

Je kunt NetLimiter installeren om te kijken welke programma's er nou eigenlijk actief zijn op het internet (en hoe snel).

Misschien is Opera Turbo nog nuttig?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 27-07-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
je zou in Windows Firewall al een hoop dingen kunnen dichtzetten.
Dan moet je voor je zelf wel even een lijstje maken wat je wel nodig denkt te hebben.
De firewall kan je dan bijvoorbeeld op het profiel Public of Work Location kunnen zetten, en de Wifi verbinding van de Hotspot kunnen aanmerken als Public of Work. en voor normaal gebruik op Home
bijvoorbeeld:

Default Outbound --> Drop
53 Open --> DNS
67 Open --> DHCP

Chrome.exe --> Open (zodat je met Chrome kan browsen of een andere browser natuurlijk)

en voor de rest de andere programma's die je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
jeroen3 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:59:
Cloud sync programma's tijdelijk ook even uitzetten.
Mijn schoonvader is 60, kan best aardig met PC omgaan. Iedere week alle instellingen aan en uitzetten gaan hem alleen niet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:39
Even googlen levert https://seriousbit.com/netbalancer/ op. Is dat misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:22

thof

FP ProMod
In Windows 8 kun je aangeven dat een WiFi verbinding een "metered connection" in. Dan zullen zaken zoals Windows update niet gaan lopen. Voor Windows 7 weet ik het echter niet.

Als ik met mijn Windows Phone bijvoorbeeld een hotspot op zet, dan weet Windows zelfs automatisch dat het een metered connection is.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
thof schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:26:
In Windows 8 kun je aangeven dat een WiFi verbinding een "metered connection" in.
Maar denk niet dat dat helpt met je virusscanner en je cloudopslag.

Ik zal wel weer eens iets willen dat niet bestaat. Terwijl wat ik wil, volgens mij helemaal niet zo gek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
mhr-zip schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:44:
[...]
Maar denk niet dat dat helpt met je virusscanner en je cloudopslag.

Ik zal wel weer eens iets willen dat niet bestaat. Terwijl wat ik wil, volgens mij helemaal niet zo gek is.
Maar Bovenstaande oplossing + de Windows Firewall gebruiken ? die zit er gewoon standaard in.

Je kan hem dan op 2 manieren indelen:
Standaard alles wel internet + sommige apps niet
of
Standaard geen internet + sommige apps wel.

en dan gewoon wisselen tussen verschillende profielen, hoef je het maar 1 keer in te stellen, en met een simpele handeling wisselen.
Pagina: 1