kopie systeemschijf

Pagina: 1
Acties:

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
Ik zou graag mijn systeemschijf van mijn desktop 1 keer per maand kunnen backuppen naar een hdd met als doel een exacte kopie te verkrijgen die volledig inwisselbaar is. Bij ernstige problemen of een falen van de schijf zou ik graag gewoon de schijf vervangen met de backup en gewoon kunnen opstarten en verderwerken.

Is dit mogelijk? Enig opzoekwerk bracht me tot acronis true image, is dit programma geschikt en zijn er gratis alternatieven?

Gebruik ik hiervoor het best een interne of externe hdd?

Nog verdere tips zijn welkom.

mvg Lien

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:45
welk os?

Acronis true image is idd een handig tooltje, je kan dan als je dat wilt.. zelfs een pre-boot ding installerne dan zal ie voordat je windows is opgestart een optie aanbieden op dan al evt de backup-os te laden (als je windows bijv, niet meer boot...)

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Minitool partition wizard, is een gratis alternatief voor acronis.

Voor het gemak op een interne schijf ,schijf zoveel mogelijk loskoppelen of een hotswap bay gebruiken.
Daarnaast natuurlijk backups maken op een externe schijf/locatie.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

misschien ondersteund je mb wel raid-1 (mirroring)

Iperf

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:54

Aganim

I have a cunning plan..

Zolang de TS maar rekening houdt dat RAID niet bedoelt is als backup, maar om redunant te zijn.

Opzich kan het prima, maar het voordeel van een losse backup is dat je in het ergste geval altijd terug kan grijpen op gegevens van max. een maand geleden. Voor zakelijk gebruik te weinig uiteraard, maar voor thuissituaties kan dat (afhankelijk van het scenario/gebruik) best voldoende zijn.

Stel dat je een cryptolocker variant te pakken krijgt, dan gaat je RAID-x configuratie je niet meer helpen en sta je mooi met lege handen.

Uiteraard zou het ideale scenario zijn om RAID te combineren met backups, maar dat terzijde. :)

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
hey iedereen!

raid had ik al aan gedacht maar enerzijds moet ik dan een 2de gelijkaardige ssd aankopen en anderzijds is het idd de bedoeling om de 2de schijf zo weinig mogelijk aan de pc gekoppeld te hebben voor bijvoorbeeld cryptolocker-toestanden.

Belangrijke files zowel privé als werk staan op andere drives en zijn voldoende beveiligd (denk ik): heel regelmatige backup op nas, externe hd, op verschillende laptops,en voor de belangrijkste data ook op onedrive.

Enkele maanden na de ingebruikname van mijn nieuwe windows 8-desktop kom ik toch tot de vaststelling dat het alles bijeen heel veel tijd kost om een pc van een verse windows-install tot helemaal geconfigureerd naar je eigen wensen met alle software die je nodig hebt te brengen. Er zijn verschillende manieren ook in windows om zoveel mogelijk te bewaren of te herstellen maar ik zou met zo weinig mogelijk gedoe gewoon de backup-drive willen gebruiken om zo snel mogelijk terug te kunnen verderwerken.
Dat pre-boot ding interesseert mij, hoe heet dit juist? Want als ik de systeemdrive eruit haal en de kloon in de plaats aansluit boot hij dan niet automatisch van de kloon?

Ik heb op youtube al verschillende guides gevonden die het klonen van een systeemschijf bespreken. Zo zou het toch moten lukken als ik het goed heb?
Minitool partition wizard ga ik ook eens bekijken.

Alvast bedankt voor de reacties, hier kan ik even mee verder uitproberen. Bij vragen of problemen laat ik het in deze tread weten.

mvg

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Macrium Reflect Free
Veeam Endpoint Backup Free
EaseUS Todo Backup Free

Take your pick. Ze kunnen alle 3 image based backup doen waarbij ze een 1 op 1 kopie maken naar 1 backup bestand.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Macrium Reflect +1. Uitstekende tool voor het schieten van images en maken van clones.
De free versie heeft wel wat limitaties, maar de "normale" versie is niet zo duur.

Acronis kan ik afraden, ze forceren je een nieuwe versie te kopen bij een nieuwe Windows release.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 09-07-2015 07:29 ]

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarmee je de kopie ook maakt, vergeet niet de kopie ook uit te proberen. Het is vervelend als hij het niet doet wanneer je hem dringend nodig hebt.

Ik heb EaseUs Todo Backup in gebruik.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27
Je kunt ook nog kijken naar Clonezilla, gratis en je kunt het op een CD/USB en dergelijke zetten om er vervolgens van te booten en een kopie te maken.
http://clonezilla.org/
Pagina: 1