Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Wat is volgens jullie de beste optie? Mijn PC gebruik ik sowieso om af en toe te gamen, dus zal ik een GTX960 halen (Full HD scherm).

Is het dan nog nodig om een i7 4790K CPU te halen, of voldoet een simpele i5?
Want sommige programma's zouden behoefte hebben aan zo'n CPU, maar wat denken jullie hierover?

Is een snelle CPU belangrijker dan een GPU met CUDA cores?

Aan de hand hiervan zal ik een opstelling maken en hier neerzetten. :)

De te gebruiken programmas:
  • Adobe CS6 Photoshop/Illustrator/InDesign/AE
  • PowerDirector 13 (video)
  • Games (FHD)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je met video werkt is een snelle multicore cpu bijna altijd zinvol. Die 4790K is dubbel zinvol omdat naast de Hyperthreading de cores ook de hoogste snelheid hebben van alle cpu's die je kunt kopen.

In photoshop, illustrator en indesign is de hoge coresnelheid fijn

In Aftereffect en Powerdirector heb je ook wat aan de hyperthreading. Maar denk dan vooral aan het exporteren en encoderen van video, en niet zo zeer aan het editen(werken) zelf. Tegenwoordig zie je vaak dat de GPU gebruikt wordt voor het renderen van o.a. effecten en previews (dus niet voor het encoden, al kan dit ook soms) In hoeverre powerdirector dit doet weet ik niet.

Ik zou trouwens dit even goed doorlezen:
http://www.cyberlink.com/...ate-suite/spec_en_EU.html
Het lijkt er op dat je beter voor een AMD kaart kunt gaan, blijkbaar heb je met nieuwere Nvidia kaarten en drivers geen hardware versnelling meer.. 8)7

Maar ga er van uit dat een i5 zoals de 4690 al een prima werkervaring geeft, dankzij de prima coresnelheid en turbo. De 4790K geeft in Ps, Illustrator en Indesign net even wat meer snelheid met werken, en in de video programma's vooral meer exporteer snelheid.

Een xeon 1231v3 is ook een alternatief, maar die gaat met werken in de applicaties niet echt sneller zijn dan de i5, maar vooral alleen in het exporteren van video.

De bonus van hyperthreading bij exporteren is vaak max ongeveer 25 tot 35%, maar het ligt aan allerlei factoren of je dit haalt. Bijv met AE, ze raden 2Gb per thread aan tijdens het renderen van frames, wat betekent dat je met een 8 thread cpu zoals de 4790k of 1231v3 ideaal gezien meer dan 16GB ram moet hebben.

Daarnaast kan een i5 een voor jouw prima acceptabele werk/renderervaring geven. Het hangt ook af van wat jij o.k. vind.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 09-07-2015 13:33 ]

specs