Hallo medetweakers,
Ik heb vanmiddag eens een 500GB Samsung EVO 850 gehaald en was dolenthousiast alles aan het installeren, maar stuitte snel op een probleem i.v.m. mijn MBR sectors.
Oude situatie
Desktop PC
Windows 7 64b
Vertex 120GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD
Asus laptop
Windows 7 64b
750GB 7200rpm
Nu is de bedoeling dat ik de 120GB Vertex vervang door de 500GB Samsung zodat ik de 120GB in de laptop kan zetten. Allebei uiteraard met een clean windows install en bij de laptop heb ik voor de 750GB schijf al een slimdrive bracket gekocht die dus de DVD brander vervangt.
Beoogde situatie
Desktop PC
Windows 7 64b
Samsung EVO 500GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD
Asus laptop (zonder DVD drive)
Windows 7 64b
Vertex 120GB
750GB 7200rpm
Echter ben ik erachter gekomen dat de DVD drive in mijn desktop kapot is en sinds ik geen flashdrive meer heb liggen heb ik geen bootable storage. De oplossing was Windows 7 vanaf de oude schijf installeren op de nieuwe schijf in Windows 7. Na de installatie had ik dus een multiboot van twee Windows 7 boots die allebei werken.
Dit heeft natuurlijk gerommeld met alle bootdata en heeft mijn nieuwe schijf de stationsletter F:\ gegeven. Ook bootte hij niet meer zonder de Vertex er in. Nu heb ik HIRENS erbij gepakt en het volgende geprobeerd:
Alternatieve oplossingen
Ik heb vanmiddag eens een 500GB Samsung EVO 850 gehaald en was dolenthousiast alles aan het installeren, maar stuitte snel op een probleem i.v.m. mijn MBR sectors.
Oude situatie
Desktop PC
Windows 7 64b
Vertex 120GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD
Asus laptop
Windows 7 64b
750GB 7200rpm
Nu is de bedoeling dat ik de 120GB Vertex vervang door de 500GB Samsung zodat ik de 120GB in de laptop kan zetten. Allebei uiteraard met een clean windows install en bij de laptop heb ik voor de 750GB schijf al een slimdrive bracket gekocht die dus de DVD brander vervangt.
Beoogde situatie
Desktop PC
Windows 7 64b
Samsung EVO 500GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD
Asus laptop (zonder DVD drive)
Windows 7 64b
Vertex 120GB
750GB 7200rpm
Echter ben ik erachter gekomen dat de DVD drive in mijn desktop kapot is en sinds ik geen flashdrive meer heb liggen heb ik geen bootable storage. De oplossing was Windows 7 vanaf de oude schijf installeren op de nieuwe schijf in Windows 7. Na de installatie had ik dus een multiboot van twee Windows 7 boots die allebei werken.
Dit heeft natuurlijk gerommeld met alle bootdata en heeft mijn nieuwe schijf de stationsletter F:\ gegeven. Ook bootte hij niet meer zonder de Vertex er in. Nu heb ik HIRENS erbij gepakt en het volgende geprobeerd:
- Bootsector van oude drive (Vertex) gekopieerd en overschreven op de nieuwe drive (Samsung)
- MBRFix gebruikt om een default Windows 7 MBR op de sector te schrijven
Alternatieve oplossingen
- DVD drive kopen
- Flashdrive halen en bootable maken
- Windows 7 opnieuw installeren vanaf de oude installatie, maar beter geconfigureerd indien mogelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Chrono Trigger op 08-07-2015 22:23 ]
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060