[MBR] Probleem rechtzetten MBR

Pagina: 1
Acties:

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo medetweakers,

Ik heb vanmiddag eens een 500GB Samsung EVO 850 gehaald en was dolenthousiast alles aan het installeren, maar stuitte snel op een probleem i.v.m. mijn MBR sectors.

Oude situatie

Desktop PC
Windows 7 64b
Vertex 120GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD

Asus laptop
Windows 7 64b
750GB 7200rpm

Nu is de bedoeling dat ik de 120GB Vertex vervang door de 500GB Samsung zodat ik de 120GB in de laptop kan zetten. Allebei uiteraard met een clean windows install en bij de laptop heb ik voor de 750GB schijf al een slimdrive bracket gekocht die dus de DVD brander vervangt.

Beoogde situatie

Desktop PC
Windows 7 64b
Samsung EVO 500GB (C:\) bootschijf
3 schijven JBOD

Asus laptop (zonder DVD drive)
Windows 7 64b
Vertex 120GB
750GB 7200rpm

Echter ben ik erachter gekomen dat de DVD drive in mijn desktop kapot is en sinds ik geen flashdrive meer heb liggen heb ik geen bootable storage. De oplossing was Windows 7 vanaf de oude schijf installeren op de nieuwe schijf in Windows 7. Na de installatie had ik dus een multiboot van twee Windows 7 boots die allebei werken.

Dit heeft natuurlijk gerommeld met alle bootdata en heeft mijn nieuwe schijf de stationsletter F:\ gegeven. Ook bootte hij niet meer zonder de Vertex er in. Nu heb ik HIRENS erbij gepakt en het volgende geprobeerd:
  • Bootsector van oude drive (Vertex) gekopieerd en overschreven op de nieuwe drive (Samsung)
  • MBRFix gebruikt om een default Windows 7 MBR op de sector te schrijven
In beide gevallen komt hij niet verder in de POST-screen dan bootmgr ontbreekt. Nu is de hamvraag: Hoe krijg ik mijn Samsung SSD dat hij Windows 7 boot zonder dat de Vertex in de configuratie voorkomt? En tegelijkertijd moet ik gelijk het stationsletter terugzetten naar C:\ maar ik weet niet echt meer of Windows dit kan installeren while active in een ander Windows 7 systeem.

Alternatieve oplossingen
  • DVD drive kopen
  • Flashdrive halen en bootable maken
  • Windows 7 opnieuw installeren vanaf de oude installatie, maar beter geconfigureerd indien mogelijk
Graag hoor ik of jullie kunnen helpen, bvd!

[ Voor 5% gewijzigd door Chrono Trigger op 08-07-2015 22:23 ]

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Wil je een kopie van de vertex op de samsung ? Of een schone installatie?
Eerste geval moet je de vertex "clonen" met bv minitool partition wizard. Daarna met bcdedit de 2e Windows installatie uit de opstartopties verwijderen.
Anders een USB stickje halen.

• Chrono Trigger
Ik ga windows schoon installeren sinds er ook een overtal aan configuratie bestanden en mogelijk geinfecteerde gebruikersbestanden opstaan. Maar dat is van windows-to-windows niet te doen met handmatige instellingen erna?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Niet zonder lastige omweg. En de kans dat je geïnfecteerde bestanden meeneemt.
USB 2.0 stick halen ,kan je ook voor de laptop gebruiken (werkt veel sneller dan een dvd).

Verwijderd

Bij het installeren van Windows dient je systeemschijf op de eerste SATA slot te zitten. Alle andere schijven afkoppelen tijdens de installatie, voorkomt dat je C: schijf opeens F: heet.

En ja DVD drive; heb je nergens een oudere computer liggen? Of kun je niet even een USB stickje kopen in de winkel? Je hebt dat vroeg of laat toch wel een keer nodig.

• Chrono Trigger
Na even terugzoeken zag ik dat ik twee DVD-branders had liggen. Aansluiting helaas P-ATA :'( Ik zal van de week een flashdrive kopen en het op die manier doen, hier mag een slotje op. Bedankt voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Chrono Trigger op 09-07-2015 12:07 ]

Pagina: 1