Hulp Gezocht: Windows 7 installeren & Opslagschijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 21:41
Hey lieve Tweakers,

ik heb wat technische hulp nodig. Een vriend van me heeft me gevraagd of ik hem kan helpen om zijn Windows 7 systeem opnieuw te installeren op zijn PC. Hij wil graag een verse installatie hebben, en het meeste is geen enkel probleem, maar er is iets waar ik me zorgen over maak. Zijn systeem heeft drie interne schijven: C is zijn systeem, D is voor zijn games en E is voor algemene opslag (bestanden, video etc). C zou dus geherinstalleerd moeten worden, en D en E mogen gewoon intact blijven! Mijn vraag--waar ik niet via steekwoorden antwoorden voor vind--is of ik zonder problemen zijn C-schijf kan herinstalleren en of Windows automatisch de andere schijven zal kunnen herkennen en lezen, en zelfs of Windows zijn geïnstalleerde games zal herkennen (ik weet dat ik de savegames van zijn C schijf af zal moeten halen om die te behouden)? Ik maak me zorgen dat Windows de schijven bijvoorbeeld niet herkend of gaat proberen ze te formatteren of anderzijds aantast tijdens het installatieproces. Kan iemand hier mij vertellen hoe dit proces gaat, en mij eventueel (een doorverwijzing naar) instructies geven om dit veilig te doen? Zijn E schijf is best wel groot, dus handmatig alles overzetten zou een heleboel tijd en gedoe kosten; ik doe dat daarom liever niet tenzij het echt door jullie aangeraden wordt.

Ik hoop van jullie te horen.

Groetjes,
Matthias

Malign the Players. Hate the Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is redelijk standaard, en het is de vraag of jij dit wel moet gaan doen als je met deze vragen zit :)

Het is heel simpel:
1) Backup
2) backup
3) backup

Als je dat gedaan hebt, backup.

Ga niet zitten klooien met andermans PC zonder een backup te maken. Dat de E-drive groot is, is niet relevant, nooit gaan rommelen zonder backup.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste, met ^^
ik doe dat daarom liever niet tenzij het echt door jullie aangeraden wordt.
Houd het daarbij, serieus.
en zelfs of Windows zijn geïnstalleerde games zal herkennen (ik weet dat ik de savegames van zijn C schijf af zal moeten halen om die te behouden)?
Wat als een van die spellen ook het Windows register gebruikt om data in weg te schrijven&lezen? Of deels in 'Program Files' en deels in 'AppData'?
Alternatief is ieder spel na de herinstallatie opnieuw installeren. En daarmee komen we bij >>>

Probleem #2, Weet je zeker dat de savegames, die je hebt gebackupt, na herinstallatie v/h spel opnieuw worden ingelezen? Of dat het softwarebedrijf achter dat spel een andere manier heeft bedacht om savegames te beheren.

Daarom dus, begin er niet aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
gambieter schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:53:Ga niet zitten klooien met andermans PC zonder een backup te maken. Dat de E-drive groot is, is niet relevant, nooit gaan rommelen zonder backup.
Ik waardeer het advies, maar je gaat niet echt in op mijn vragen. Ik kan de E schijf fysiek uit de kast trekken tijdens de herinstallatie, als ik hem achteraf weer verbind; moet Windows de schijf dan formatteren om deze te kunnen aflezen? Mijn kompaan is volledig op de hoogte van mijn vermogens en beperkingen, en ik vertel natuurlijk ook door wat hier word aangeraden. Hij wil het aan mij overlaten, ik vraag aan jullie advies over hoe ik dit kan aanpakken. Ik heb vaker system ge(her)installeerd, maar extra interne schijven is nieuw terrein voor me waar ik technische informatie bij nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Maar heb je nu die backup al gedaan dan?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:19:
Wat als een van die spellen ook het Windows register gebruikt om data in weg te schrijven&lezen? Of deels in 'Program Files' en deels in 'AppData'?
Alternatief is ieder spel na de herinstallatie opnieuw installeren. En daarmee komen we bij >>>

Probleem #2, Weet je zeker dat de savegames, die je hebt gebackupt, na herinstallatie v/h spel opnieuw worden ingelezen? Of dat het softwarebedrijf achter dat spel een andere manier heeft bedacht om savegames te beheren.
Ik heb het bij een paar van de games al uitgeprobeerd met succes, voor de spellen waarbij het niet lukt zal ik hem waarsschuwen of hij bereid is zijn savegames te verliezen. Het herinstalleren van games is verder geen probleem, het kost natuurlijk alleen wat tijd om dat te doen. Vooral de E schijf compatible houden is het grote vraagteken voor mij; kun je daar iets over zeggen?

Groetjes, en allebei dank tot dusver,
Matthias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:27
Die E:-schijf blijft echt wel compatibel. Misschien dat Windows hem even wil initialiseren (≠ formatteren!!), maar dat is dan ook het enige spannende.

Dit gezegd hebbende sluit ik me volledig aan bij wat er eerder al geadviseerd werd: maak een backup van die E:-schijf!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 12:49
Weet TS zeker dat we het over 3 fysieke schijven hebben, en niet over 3 partities?

[ Voor 3% gewijzigd door co2301 op 09-07-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

co2301 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:04:
Weet TS zeker dat we het over 3 fysieke schijven hebben, en niet over 3 partities?
Hij zegt:
Zijn systeem heeft drie interne schijven
Lijkt me toch duidelijk, of hij moet echt partities bedoelen met schijven. Met partities zal het niet anders zijn, mits je maar bij setup/installatie even goed oplet dat je de juiste partities leeghaal.

Games en hun savings kan je enorm veel op internet over terug vinden, helaas zijn er 1012 verschillende manieren hoe games hun savings opslaan, afhankelijk van de games zou ik daar selectief naar kijken welke hij wel/niet wil behouden, dan weet je dat je enkel voor de overgebleven games de save-game locaties moet vinden (plus het risico dat een nieuwe installatie van een game de savegame niet meer accepteert).

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 09-07-2015 17:09 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Nee dat is niet duidelijk. Er zijn meer dan genoeg mensen die denken dat er meerdere schijven in hun computer zitten terwijl dat eigenlijk partities zijn.

@TS Maak een image met Macrium reflect naar een externe schijf/andere computer zodat er in ieder geval niets verloren gaat.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dan zijn 2de post...
kan de E schijf fysiek uit de kast trekken tijdens de herinstallatie

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Het is nogal game afhankelijk: zowel of je de game kan copy pasten en of de saves bewaard worden. De meeste games slaan hun savegames op in C:\Users\(User Name)\savedgames of C:\Users\(User Name)\my documents. Alles wat hierin staat wordt dan dus delete. Sommige obsure games werken niet met copy pasten van savefiles (Rocksmith bijvoorbeeld). Sommige games slaan alles netjes op in hun install folder (de minderheid)

Bij steam werkt files backuppen bijvoorbeeld heel goed: Als je de gamefiles nog op de juiste plek hebt staan installeerd die de gmaes op je nieuwe windows zonder dat alles opnieuw gedownload wordt. Origin is al iets minder met bf4 en dlc bijvoorbeeld (handmatig in register rommelen). Games zonder deze platform moeten waarschijnlijk opnieuw installed worden.

That said: voordat je hier aan wilt beginnen laat je vriend van alle onmisbare shit een backup maken op je E EN op internet. Daarna zorg je ervoor dat je user map ge backupped wordt. Vervolgens zou je pas kunnen overwegen alles opnieuw te installeren.

That said: misschien is het handiger om te upgraden naar win 10 mits de windows licentie legaal is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 12:49
Leo1010 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:20:
Nee dat is niet duidelijk. Er zijn meer dan genoeg mensen die denken dat er meerdere schijven in hun computer zitten terwijl dat eigenlijk partities zijn.

@TS Maak een image met Macrium reflect naar een externe schijf/andere computer zodat er in ieder geval niets verloren gaat.
Dit dus, zo veel mensen gehoord die even de E schijf eruit halen, en vervolgens maar 1 disk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Jullie hebben jullie Tweakratische Eed echt voldaan hoor, nu is het aan ons om te besluiten wat we gaan doen. Voor de duidelijkheid: de PC heeft drie schijven: C is een SSD, D is ook een SSD en E is een HDD. Er zitten drie, letterlijke, fysieke objecten in waar allemaal voedings- en SATA kabels aan verbonden zitten. Oké?

Ik heb alles op C al gebackup'd, met D sla ik alle saves op waarbij het lukt, voor de rest waarsschuw ik mn kompaan gewoon, en E zal ik tóch backupen (dat wordt spreiden over drie schijven XD), maar ik hoop dat Enki gelijk heeft als hij dit zegt:
Enki schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:01:
Die E:-schijf blijft echt wel compatibel. Misschien dat Windows hem even wil initialiseren (≠ formatteren!!), maar dat is dan ook het enige spannende.
Ik zal even terugkoppelen zodra de operatie geslaagd is; dat wordt in de volgende week en anders pas in Augustus ivm onze onhandige vakantie-tijd-planningen.

Bedankt allemaal, ik zal Windows 10 uitpluizen voor ik iets ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Matsjo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:27:

Ik heb alles op C al gebackup'd, met D sla ik alle saves op waarbij het lukt, voor de rest waarsschuw ik mn kompaan gewoon, en E zal ik tóch backupen (dat wordt spreiden over drie schijven XD), maar ik hoop dat Enki gelijk heeft als hij dit zegt:

[...]
Tijdens de installatie moet je alleen de C: even leegmaken en Windows erop installeren. Dit doe je in het scherm waar je de partitie moet kiezen.

Als de 3 harde schijven alle drie een andere grootte hebben, dan maakt dit de kans op fouten vrijwel nihil. Ik zou persoonlijk de 2 andere schijven zelfs helemaal afkoppelen.
Ze worden gewoon herkend na aankoppelen.

Maar, je krijgt sowieso een melding dat de mappen beveiligd zijn, en dat je admin rechten nodig hebt om ze te openen. Niets bijzonders, TENZIJ hij de huidige grbruikers mappen geencrypted heeft. Controleerd dus even of hij niet encryptie aan heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
oheng schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:07:
[...]
Tijdens de installatie moet je alleen de C: even leegmaken en Windows erop installeren. Dit doe je in het scherm waar je de partitie moet kiezen.
Tsja, maar de installer laat niet zien wat in Windows C, D en E zijn, hooguit wat partities en disks. En daarbij is niet per definitie de eerst getoonde disk ook C. Dat kan dus tot problemen leiden. Mogelijke oplossing is vooraf noteren wat de grootte van C, D en E is en die tijdens de installatie vergelijken.
En dan nog, 1 verkeerde klik en je bent D of E kwijt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ten eerste
Http://www.gamesave-manager.com/
handig tooltje voor backuppen van save games.

Ten 2e zal windows geen schijven formateren tenzij hem dat specifiek vertelt
Maar dat neemt niet weg dat backups altijd goed zijn !

Ten 3e. De meeste spellen werken nog steeds als je windows opnieuw installeert.
Maar sommige installeren ook dingen in de program files map (bv rockstar social network) of in heel specifieke gebeurtenissen in system32, en dan zul je het spel opnieuw moeten installeren.
sjimmie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:14:
[...]

Tsja, maar de installer laat niet zien wat in Windows C, D en E zijn, hooguit wat partities en disks. En daarbij is niet per definitie de eerst getoonde disk ook C. Dat kan dus tot problemen leiden. Mogelijke oplossing is vooraf noteren wat de grootte van C, D en E is en die tijdens de installatie vergelijken.
En dan nog, 1 verkeerde klik en je bent D of E kwijt.
Niet de letters.
Maar ik ben vrij zeker dat hij wel de partitie namen laat zien.

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 10-07-2015 10:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Met diskmgmt.msc even de huidige setup controleren he, maar dat zal de TS vast wel gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Heee beste mensen,

ik heb de herinstallatie met succes voor elkaar gekregen! Alle schijven waren door hun namen herkenbaar, en D en E werden inderdaad gewoon herkend (geen encryptie) door Windows. Alles draait nu goed en we zijn bezig met z'n games te herinstalleren waar dat nodig is! Ik had alles gebackupt, maar ik heb er gelukkig niets van nodig gehad.

Bedankt voor de grondige informatie en tips, weer een dag, weer een Tweaker geholpen!

Groetjes,
Matthias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:27
Matsjo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:50:
Ik had alles gebackupt, maar ik heb er gelukkig niets van nodig gehad.
We zeiden toch al dat je geen backup nodig zou hebben... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Enki schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:34:
[...]
We zeiden toch al dat je geen backup nodig zou hebben... >:)
Stelletje schavuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben ik eens beniwud op welke partitie / disk windows zijn systeemmeuk neergeknald heeft ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:00
Aangezien het gaat om de (her)installatie van het OS verplaats ik je topic naar WOS.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1