Toon posts:

2 videokaarten CAD + Gaming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik informeren wat de beste optie voor mij is. Ik heb ongeveer een jaar geleden een desktop gemaakt om gebruik te kunnen maken van CAD software. Destijds had ik nog een werkende laptop waar ik prima nog de games kon draaien die ik speelde. Echter is deze zo goed als overleden en wil ik op mijn desktop ook kunnen gamen.

Echter is de videokaart die ik heb gemaakt voor 3D/CAD software en is vaak niet toereikend op de nieuwe games die uitkomen (GTA IV etc). Ik vroeg me af wat mijn beste optie is. Zelf zat ik te denken aan een aparte dedicated videokaart voor gamen.

Hier heb ik alleen nog geen ervaring mee. Wat kan ik het beste doen, wat heb ik nodig om het toe te passen en hoe werkt het?

Desktop gegevens:
i5-3350P 3.10GHz
8 GB RAM
Moederbord: ASRock B75 Pro3-M
Videokaart: HP NVIDIA Quadro 600 1GB
Voeding: 500-550 Watt
Daarnaast maak ik gebruik van 2 beeldschermen van 1920 x 1080

Ik neem aan dat extra ventilatie aanbrengen verstandig is. Mocht je een aankooptip hebben voor producten dan zijn deze welkom, videokaart het liefste een Nvidia kaart voor de rest heb ik niet per se een voorkeur voor een merk.

Bij voorbaat dank voor het meedenken en de hulp!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je wilt niet een quadro met een gamekaart mixen, alleen maar gedoe.

Afhankelijk van je game eisen gewoon een gamekaart halen, dat gaat met CAD ook gewoon werken.

Alternatief zou een wat sterkere 2dehands Quadro zijn, daar kun je ook prima op gamen, maar het is relatief weinig game power voor het geld.

Welke software gaat het om?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 08-07-2015 20:23 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Solidworks, Autocad, Rhinoceros etc. Later wil ik me ook nog meer gaan verdiepen in pakketten gericht op het renderen in hoge kwaliteit.

Voorheen een kaart gehad die niet ondersteund worden door solidworks en dat was alleen maar een hoop gezeur en niks werkte. Wil geen risico meer lopen met een dure kaart kopen waar het programma waar ik me geld mee moet gaan verdienen niet werkt.

Ik wil dus mijn Quadro kaart behouden, en eventueel in de toekomst upgraden maar deze zijn verre van goedkoop. En daarnaast ook nog fatsoenlijk kunnen gamen. Zijn er andere opties die je zou kunnen aanbevelen. De videokaarten constant verwisselen zou een optie kunnen zijn maar dan is de kans dat er iets kapot gaat ook weer groter.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 20:34 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:54
Zoiets als dit zou dus ideaal zijn voor je? :

https://grabcad.com/quest...ork-hybrid-computer-build

Is maar een voorbeeldje natuurlijk..

• maratropa
  • Niet online
Solidworks en Rhino gebruik ik zelf veel en ik geef veel pc advies aan architecten (autocad) in mijn omgeving. Ik kan je een lijstje geven met game kaarten die gewoon prima werken met die applicaties maar dat wordt erg lang ;) Ik ken eigenlijk niemand die op pro kaarten werkt met deze apps.

Welke kaart had je zo veel problemen mee met SW? Ik heb SW goed zien lopen op vanalles van AMD en Nvidia. Je hebt alleen een paar kleine features niet die je wel met een pro kaart hebt maar of die een must zijn? Of doe je echt hele zware dingen, zo zwaar dat je wel die extra OpenGL performance wilt?

Een "probleem" is nooit 100% uit te sluiten maar mocht je een kaart halen die problemen geeft dan kun je toch probleemloos iets anders proberen?

Wat is je budget?
Baloes schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:16:

Grappig dat dat kan met AMD! Voorzover ik weet accepteren Nvidia quadro drivers niet dat er ook GTX drivers draaien en vice versa.. Plus ik vraag me af hoe lang dit goed gaat?

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 08-07-2015 21:24 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Budget heb ik nog niet echt vastgestelt. Ben eerst nog effe rustig aan het rondkijken wat mijn opties zijn. Ik heb me ook nog niet zo bezig gehouden met de huidige prijzen van een videokaart.
Ik besteed liever iets meer en dat het het een paar jaar uithoudt dan dat ik 100 euro uitgeef en volgend jaar een nieuwe nodig zou hebben. Het lijkt me dat tussen de 200 en 300 euro voldoende zou moeten zijn om op een fatsoenlijke manier te kunnen gamen, van mij hoeft niet alles op ultra te staan, maar mooie graphics is natuurlijk wel een toevoeging bij sommige games.

Realview is opzich geen must, wel kijkt het een stuk fijner vind ik maargoed daarvoor ging het ook prima zonder.

Geen idee welke kaart dat was, had een laptop gekocht met de bedoeling dat deze solidworks zou gaan draaien maar dat bleek die niet te doen, wanneer het te laat was om hem in te ruilen. Deze is immers ook niet meer echt bruikbaar en zou een reparatie moeten ondergaan maar heb geen zin meer om daar geld tegenaan te gooien

• Baloes
Voor NVIDIA zijn er toch ook aardig wat voorbeelden van te vinden op dun internet :)

bv. YouTube: Silent Quadro CAD Workstation and GTX 680 Gaming System

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:16:

Je moet dan wel switchen, weet niet of dat echt handig is maar wellicht is zo'n constructie een mogelijkheid. Weet ook niet of ik 1 monitor kan laten draaien op de Quadro en de andere te laten draaien op een Geforce. Veelal gebruik ik mijn hoofdscherm om mijn programma's te draaien, met uitzondering van het preview en render venster. Ik gebruik het "2e" scherm ernaast vooral om informatie weer te geven. Ook gebruik ik het "2e" scherm om spelletjes op te spelen. Maargoed ik weet niet of dat mogelijk is en hoe dat verder in zijn werk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:37:
Voor NVIDIA zijn er toch ook aardig wat voorbeelden van te vinden op dun internet :)

bv. YouTube: Silent Quadro CAD Workstation and GTX 680 Gaming System
Ja aan zoiets zat ik te denken, In de comments staat ook hoe hij het heeft gedaan. Ik zou dan wel een voeding moeten kopen voor de extra stroom die gevraagd gaat worden. Bedankt voor het zoeken :x

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 21:42 ]

• Baloes
Ik was hier op tweakers al ooit iemand tegen gekomen die het voor elkaar had gekregen met een quadro en NVIDIA kaart, alleen weet ik z'n naam niet meer.... Al een tijdje geleden. Iets met ouderdom :) Maar iig wist ik wel dat het mogelijk was :)

Verwijderd

Topicstarter
Als het je te binnen schiet hoor ik het graag. Die jongen in de video maakt alleen gebruik van de Geforce driver en zegt nauwelijks verschil te merken op zijn Quadro kaart, echter vraag ik me af of dat niet ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de berekeningen, daarom neem je immers een Quadro kaart toch?
Het zou fijn zijn om te weten of er dus iemand is die hier al wat mee geexperimenteerd mee heeft en daar in contact mee te komen.

Maratropa, als je nog suggesties hebt over hoe jij het zou doen, op welke manier dan ook dan hoor ik dat ook graag.

• maratropa
  • Niet online
Dat is het hele punt, als hij in die video gewoon een gtx driver heeft draaien dan is die Quadro nutteloos. Misschien loop ik achter maar voorzover ik weet gaat een quadro en een gtx driver niet samen, zoals dat blijkbaar wel bij de AMD kaarten kan. Maar al zou het zo zijn, je hebt geen zekerheid; gaat het bij nieuwe drivers ook goed bijv?

-Rhino is nooit gemaakt om op pro kaarten te moeten draaien, dat draait overal op.
-2D autocad is erg licht en draait ook overal op
-Bij SW mis je realview en wat performance t.o.v. een qua hardware gelijke pro kaart, maar het programma leunt erg op de cpu en in mijn ervaring gaat SW probleemloos met een gamkaart. Ik heb het probleemloos zien draaien op een gtx 520, gtx 260, gtx 670, amd 4850, amd 3650m, gtx 750 ti, etc.

In de praktijk zegt "unsupported" vaak weinig.

Als je een beetje up to date game performance wilt met een pro kaart dan zit je bijv. aan de komende m4000 of m5000 vast en die zijn veels te duur voor de game performance die ze bieden, en daarbij vast overkill voor jouw pro apps, want nu draai je op een low end quadro 600.

Ik zou niet te moeilijk doen; gtx 970 of 2dehands gtx 780 halen, en gewoon proberen. Dat is de simpelste oplossing, en de kans is groot dat deze voldoet. Voldoet het niet dan kun je altijd nog verder kijken.

Ik heb ook een tijd op een quadro 4000 ge-gamed maar ik zit nu gewoon weer op een gtx 670 en daar ben ik tevreden over.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 09-07-2015 09:13 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja geld is niet altijd even voorradig haha, daarnaast draaide het stagebedrijf ook gewoon op de quadro 6 kaart dus ik wist dat het prima zal werken. In mijn laptop heb ik een quadro k4000m maar die kan ik helaas niet verwisselen met mijn desktop en daar ga ik ook niet games op zetten. Daarnaast gebruik ik mijn desktop vooral om op te werken en mijn laptop voor eventueel renderen en tijdens gebruik buiten de deur.

Bedankt voor je info en ik zal nog effe verder browsen op het internet maar kon er zelf weinig over vinden

Verwijderd

Topicstarter
Hier hebben ze het over quadro's met GTX combineren.

http://www.liftgammagain....on-the-same-machine.3818/

Ik snap er alleen vrij weinig van, zo'n tech guy ben ik niet...

Iemand die mij dit verder kan uitleggen? ik snap dat ze dezelfde chipset gebruiken enz maar wat betekent dit voor mij en hoe kan ik uitzoeken welke het beste zou moeten werken met mijn quadro 600? Ik kan niet in dat forum posten ook niet nadat ik ingelogd ben

• maratropa
  • Niet online
Wat niemand daar noemt, en wat ze denk ik ook niet begrijpen, is dat een quadro met een gtx er naast en gtx drivers z'n softwarematige pro features verliest. Daar is dat niet zo'n issue, want het gaat over "graden" met resolve (met de quadro voor de gui en de gtx voor de cuda), maar als je een quadro hebt voor z'n pro OpenGL viewport performance en features dan ben je verkeerd bezig.

Voorzover ik weet heeft Nvidia geblokkeerd dat elke kaart z'n eigen drivers kan gebruiken als ze samen in een machine zitten. Ik vind het wel interessant want er is idd niet heel veel over te vinden, want niet veel mensen proberen het. De manier die hierboven langskwam met de 2 AMD kaarten valt ook te proberen met Nvidia kaarten, maar ik gok dat dat gewoon niet gaat werken en dat je blijft zitten met feitelijk GTX drivers en ditto OpenGL performance.

Je zou ook de AMD route kunnen gaan, maar dan creëer je ook zeker geen supported omgeving, en je hebt geen zekerheid of het blijft werken. Ik vind de hele tijd switchen van kaart ook maar omslachtig.

Je draait prima op een quadro 600, grote kans dat je op een gamekaart die hardwarematig iig veel sneller is dus ook prima viewport performance haalt.

Dus het gaat puur er om of je andere issues ondervind in jouw applicaties en of je Realview gaat missen. Qua issues, ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien in SW, Rino3D en Acad met een gamekaart.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er wel zo uit ja, ik probeer wel een gamekaart. Wat zou jou suggestie zijn voor een goeie gamekaart en hoeveel zou ik daarvoor moeten reserveren?

• maratropa
  • Niet online
Hmm ik ben niet zo heeeul thuis in gamen, maar ik zou er wat GTA5 testjes bij pakken en kijken wat een beetje de snelheid haalt op jouw resolutie. Maar op basis van je eerdere opmerkingen, gtx 970 ofzo? Hou er ook rekening mee dat jouw cpu een best lage coresnelheid heeft. Daar nog eens wat anders in zetten heeft ook zin voor CAD apps trouwens.

Ga altijd wel eerst even googlen naar mogelijke problemen met de kaart die je koopt en de pro apps die je draait. De Nvidia Maxwell chips zijn redelijk nieuw en dat kan soms vooral aan het begin wel eens voor miniem euvel zorgen.

Of sta je open voor 2dehands? Een gtx 780 is wat goedkoper en langer op de markt. Maar misschien wil je opgeven aan de belasting..

En aangezien je dan de quadro 600 EN de gtx hebt kun je altijd eens proberen of het werkt samen, op de AMD manier hierboven genoemd. Maar ik ben bang dat de ene driver de andere overschrijft oid. Misschien met handmatig uitgepakte drivers werken oid.? Stom ik had een tijdje geleden een quadro en gtx liggen maar ik heb het niet geprobeerd..

Ik vraag me af of je ze allebij "op" de quadro driver zou kunnen zetten en hoe de game performance dan is...

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 10-07-2015 12:59 ]

specs

Pagina: 1