GertjanO schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:45:
[...]
Ach, wij leven in een tijdperk waarin het ook normaal wordt gevonden dat een vader een woning koopt voor zijn kinderen of waarbij de vader zijn eigen huis herfinanciert om de kinderen te kunnen helpen.
Dat zijn tenminste nog investeringen waar iemand (ouder of kind) later baat bij heeft, auto's zijn puur consumptief, zeker zo'n recente/dure die per jaar duizenden EUR afschrijft. Enige wat je daarmee doet is aantonen dat je geld hebt om te verbranden.
Terug naar de auto's. Los van de terechte bedenkingen die dion_b heeft, waarom alleen kijken naar Volkswagen? Als pa de auto moet gaan financieren (dus geld speelt wel een rol) dan zou ik persoonlijk Volkswagen links laten liggen en voor een Toyota Yaris of andere soortgelijke japanner gaan kijken.
Een Mitsubishi Colt is misschien een fractie kleiner (en ja, hij ziet er iets goedkoper uit), maar is veel zuiniger, betrouwbaarder en goedkoper dan dat een Polo ooit gaat zijn. Vooral de laatste generatie Colt 1.3 Edition 2 zijn leuke auto's. En: in Nederland gemaakt!
Tja, hangt helemaal af van exacte toepassing
en wie de brandstof mag betalen en welk budget daarvoor en voor andere lasten staat. Maar TS heeft daar nog geen woord over gerept.
Voor EUR 10k kun je iig naast een bijna nieuwe B-segment auto als dit ook kiezen voor een volledig nieuwe A-segment auto of uit een zeer ruime assortiment wat oudere maar nog courante auto's uit A, B, C, of zelfs D-segment. En trouwens coupe's, cabrio's, MPV's, terreinwagens, busjes etc etc etc.
Wat beste is hangt totaal af van waar het voor dient, budget voor vaste en variabele lasten en tenslotte (laatste, niet eerste) persoonlijke smaak.
De meeste studenten die ik ken met auto's hadden overigens >15j oude A of B segment wagens, omdat die betaalbaar waren in de aanschaf, goedkoop in de verzekering en wegenbelasting en zuinig genoeg (omdat ze niet 20k km maar eerder 5k of minder per jaar reden was dit minder cruciaal, zolang het niet al te gortig werd). Oh, en als ze hem in de prak reden (of iemand de auto jatte voor een ramkraak

) waren ze ook nog goed vervangbaar. Kan dus nog steeds een Polo zijn, maar dan eentje uit 2000 ofzo.
Maar goed, ik kende ook studenten met busjes (omdat ze uitrusting van een band moesten vervoeren) of jaren '70 stations, of lelijke eenden (2CV6).
Oh, en eentje met een vrij recente Mercedes C-klasse coupe. Daar mocht hij een jaartje lekker mee rondscheuren (en alsnog bandspullen vervoeren

) omdat hij een rijke schoonpapa had. Toen ging het uit en moest hij het weer met afgeragde Citroen AX doen.
Rubenslash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:24:
Het moet niet per se een volkswagen zijn hoor. We kunnen zeker eens bij Toyota ofzo gaan kijken.
Edit: mijn broer gelooft niet dat de onderhoudskosten bij een polo zoveel hoger zijn dan bij een Toyota of zo. "Want een Volkswagen staat toch bekend om zijn degelijkheid."
In welk opzicht zijn er zoveel onderhoudskosten bij een VW Polo?
Beetje jammer dat je mijn concrete vragen hierboven negeert. We willen je echt wel helpen, maar dan moet je met volledige - of in ieder geval een stuk uitgebreidere - info komen dan je nu doet
Nogmaals:
Denk eens na over:
- Hoe lang is gemiddelde rit?
- Hoeveel mensen moeten erin passen?
- Hoeveel zooi verplaatst hij regelmatig?
- Hoe groot/klein is hij en hoe belangrijk is comfort?
- Wie betaalt de lasten? En welk budget staat ervoor?
-- vast: verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud
-- variabel: brandstof en slijtage (banden etc)
[
Voor 15% gewijzigd door
dion_b op 08-07-2015 23:43
]