Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke wagen?

Pagina: 1
Acties:

• Rubenslash
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2023
Mijn broer wilt een wagen kopen maar twijfelt tussen volgende opties:

1) VW Polo 1.6 Comfortline van 2011 met 45000 kilometer voor €10 950

2) VW Polo 1.2 Trendline van 2013 met 28000 kilometer voor €10 200

Op beide wagens is een jaar garantie. Hij is nog student dus gebruik zou vrij beperkt blijven (zeker niet meer dan 20 000km per jaar).

Welk aanbod zou het meest interessante zijn?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23
Ik denk eerlijk gezegd dat er voor dat budget interessantere (tweedehands) wagens zijn.

Dat gezegd zijnde lijkt de 1.2 mij de betere keuze.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Waar twijfelt hij nou over? Op zich is een iets sterkere motor wel fijn, maar ik weet niet wat er in de opties zit bij beide uitvoeringen. Soms valt een zwaardere motor in een hogere gewichtsklasse voor de belasting en is een auto met grotere motor duurder in aanschaf en daardoor in verzekering.

Leg de specificaties eens naast elkaar op autoweek.nl oid en bedenk welke opties hij graag wil hebben, welke leuk zijn en wat het waard is om iets leukers te rijden.

Zoek daarnaast bekende problemen met beide motor types en die van de polo in het algemeen.

Als student zou ik geen 10k uitgeven aan een auto, maar als je het kan missen leef je uit. Ik had een motor maar deed het meeste met de trein. Die 20k km lijkt me vrij veel?

Die van 2011, is dat al het nieuwe model of nog het vorige?

[ Voor 26% gewijzigd door gwystyl op 08-07-2015 19:41 ]

• Rubenslash
Mijn vader betaalt het, dus dat het 10k kost is op zich niet zo'n groot probleem voor mijn broer.

@SanderH: Welke wagens zijn dan interessanter voor dat budget?

@Hierboven: Hij twijfelt omdat een 1.6 leuker zal rijden maar ik vraag mij af of die niet wat te duur is wetende dat die twee jaar ouder is en bovendien meer kilometers heeft. Qua prijs/kwaliteit lijkt die 1.2 me daarom beter.

[ Voor 46% gewijzigd door Rubenslash op 08-07-2015 19:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@SanderH: Welke wagens zijn dan interessanter voor dat budget?
Hangt helemaal af van wat hij er mee denkt te doen...

"Gebruik zou vrij beperkt blijven" vind ik niet echt rijmen met 20k km (dat is meer dan veel mensen met 5 dagen/week woon-werk rijden :o ).

Denk eens na over:
- Hoe lang is gemiddelde rit?
- Hoeveel mensen moeten erin passen?
- Hoeveel zooi verplaatst hij regelmatig?
- Hoe groot/klein is hij en hoe belangrijk is comfort?

Trouwens, over: "Mijn vader betaalt het, dus dat het 10k kost is op zich niet zo'n groot probleem voor mijn broer."

1) Puur practisch: bij 20k km/j zijn de aanschafkosten maar een deel van de totale kosten van een auto. Denk aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud, verbruik - en bij dit soort bedragen nog veel groter - afschrijving. Gaat pa dat ook allemaal dragen? Zo niet, wat kan broer dragen? Het kan wel eens erg aantrekkelijk zijn om een veel goedkopere auto te nemen die verder vergelijkbaar is, puur om de afschrijving beperkt te houden.
2) Als ouder met tiener zeg ik: jullie vader heeft een opvoedingscursus nodig. Al is er zat geld beschikbaar in het gezin, opgroeien met de vanzelfsprekendheid dat niet alleen aan iedere behoefte voldaan wordt maar dat het ook luxe, statusvol gebeurt, is niet gezond. Als die broer echt een auto nodig heeft en het echt niet zelf kan betalen, zou een auto kopen voor kind bij wijze van uitzondering misschien kunnen, maar dan echt minimale wat practisch aan behoefte voldoet. Misschien 10% van dit budget. Wil broerlief meer luxe of status? Dan vrolijk zelf bijlappen. Zo leer je tenminste wat geld waard is en dat je niet zomaar nieuwe luxe in de schoot geworpen krijgt...

Oslik blyat! Oslik!

• Rubenslash
20k is overdreven dan, kan dat niet echt goed inschatten. Zal eerder rond de 8-10k zijn.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Puur praktisch, wie betaald het onderhoud?

Z'n Polo is niet helemaal 'probleemloos'.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 22:58
dion_b schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:35:
[...]

2) Als ouder met tiener zeg ik: jullie vader heeft een opvoedingscursus nodig. Al is er zat geld beschikbaar in het gezin, opgroeien met de vanzelfsprekendheid dat niet alleen aan iedere behoefte voldaan wordt maar dat het ook luxe, statusvol gebeurt, is niet gezond. Als die broer echt een auto nodig heeft en het echt niet zelf kan betalen, zou een auto kopen voor kind bij wijze van uitzondering misschien kunnen, maar dan echt minimale wat practisch aan behoefte voldoet. Misschien 10% van dit budget. Wil broerlief meer luxe of status? Dan vrolijk zelf bijlappen. Zo leer je tenminste wat geld waard is en dat je niet zomaar nieuwe luxe in de schoot geworpen krijgt...
Ach, wij leven in een tijdperk waarin het ook normaal wordt gevonden dat een vader een woning koopt voor zijn kinderen of waarbij de vader zijn eigen huis herfinanciert om de kinderen te kunnen helpen.

Terug naar de auto's. Los van de terechte bedenkingen die dion_b heeft, waarom alleen kijken naar Volkswagen? Als pa de auto moet gaan financieren (dus geld speelt wel een rol) dan zou ik persoonlijk Volkswagen links laten liggen en voor een Toyota Yaris of andere soortgelijke japanner gaan kijken.

Een Mitsubishi Colt is misschien een fractie kleiner (en ja, hij ziet er iets goedkoper uit), maar is veel zuiniger, betrouwbaarder en goedkoper dan dat een Polo ooit gaat zijn. Vooral de laatste generatie Colt 1.3 Edition 2 zijn leuke auto's. En: in Nederland gemaakt!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Aan de topic start te zien zal het wel weer een Volkswagen moeten worden. Maar ik vind het een serieuze investering voor een auto die inderdaad niet probleem vrij is. En zo'n 1.2 is dan de turbo variant? Zou ik zeker links laten liggen, want dat lijken me kwetsbare motoren. Verwacht maar helemaal niets van garantie of coulance als er over een half jaar dikke kosten zijn.
Ik zou sowieso iets anders kiezen, maar als het een van deze moet zijn zou ik de 1.6 kiezen, zeker bij dit lagere kilometer stand.

Kijk bijvoorbeeld zoiets:
http://www.josvanboxtel.n...tel-middelrode-bv/1770253
Ziet er leuker uit en rijdt leuker, want een stuk vlotter. Tegelijkertijd lagere garage rekeningen. Wel ietsje ouder.

Betere vergelijking is deze laatste generatie Yaris uit 2012:
http://www.autotrader.nl/...pk-6-bak-5201-km-trekhaa/
100pk en een 6bak, rijdt vlot zat en lekker zuinig. Wederom veel lagere kosten, wanneer je verder kijkt dan alleen de aanschafprijs. En maar 5000km gereden :o

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Comfortline vind ik zelf veel fijner dan de trendline. Ik zou sowieso geen trendline kopen eigenlijk maar bij vw altijd minimaal een comfortline of highline.

• Rubenslash
Het moet niet per se een volkswagen zijn hoor. We kunnen zeker eens bij Toyota ofzo gaan kijken.

Edit: mijn broer gelooft niet dat de onderhoudskosten bij een polo zoveel hoger zijn dan bij een Toyota of zo. "Want een Volkswagen staat toch bekend om zijn degelijkheid."

In welk opzicht zijn er zoveel onderhoudskosten bij een VW Polo?

[ Voor 55% gewijzigd door Rubenslash op 08-07-2015 23:28 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GertjanO schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:45:
[...]

Ach, wij leven in een tijdperk waarin het ook normaal wordt gevonden dat een vader een woning koopt voor zijn kinderen of waarbij de vader zijn eigen huis herfinanciert om de kinderen te kunnen helpen.
Dat zijn tenminste nog investeringen waar iemand (ouder of kind) later baat bij heeft, auto's zijn puur consumptief, zeker zo'n recente/dure die per jaar duizenden EUR afschrijft. Enige wat je daarmee doet is aantonen dat je geld hebt om te verbranden.
Terug naar de auto's. Los van de terechte bedenkingen die dion_b heeft, waarom alleen kijken naar Volkswagen? Als pa de auto moet gaan financieren (dus geld speelt wel een rol) dan zou ik persoonlijk Volkswagen links laten liggen en voor een Toyota Yaris of andere soortgelijke japanner gaan kijken.

Een Mitsubishi Colt is misschien een fractie kleiner (en ja, hij ziet er iets goedkoper uit), maar is veel zuiniger, betrouwbaarder en goedkoper dan dat een Polo ooit gaat zijn. Vooral de laatste generatie Colt 1.3 Edition 2 zijn leuke auto's. En: in Nederland gemaakt!
Tja, hangt helemaal af van exacte toepassing en wie de brandstof mag betalen en welk budget daarvoor en voor andere lasten staat. Maar TS heeft daar nog geen woord over gerept.

Voor EUR 10k kun je iig naast een bijna nieuwe B-segment auto als dit ook kiezen voor een volledig nieuwe A-segment auto of uit een zeer ruime assortiment wat oudere maar nog courante auto's uit A, B, C, of zelfs D-segment. En trouwens coupe's, cabrio's, MPV's, terreinwagens, busjes etc etc etc.

Wat beste is hangt totaal af van waar het voor dient, budget voor vaste en variabele lasten en tenslotte (laatste, niet eerste) persoonlijke smaak.

De meeste studenten die ik ken met auto's hadden overigens >15j oude A of B segment wagens, omdat die betaalbaar waren in de aanschaf, goedkoop in de verzekering en wegenbelasting en zuinig genoeg (omdat ze niet 20k km maar eerder 5k of minder per jaar reden was dit minder cruciaal, zolang het niet al te gortig werd). Oh, en als ze hem in de prak reden (of iemand de auto jatte voor een ramkraak 8)7 ) waren ze ook nog goed vervangbaar. Kan dus nog steeds een Polo zijn, maar dan eentje uit 2000 ofzo.
Maar goed, ik kende ook studenten met busjes (omdat ze uitrusting van een band moesten vervoeren) of jaren '70 stations, of lelijke eenden (2CV6).

Oh, en eentje met een vrij recente Mercedes C-klasse coupe. Daar mocht hij een jaartje lekker mee rondscheuren (en alsnog bandspullen vervoeren :+ ) omdat hij een rijke schoonpapa had. Toen ging het uit en moest hij het weer met afgeragde Citroen AX doen.
Rubenslash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:24:
Het moet niet per se een volkswagen zijn hoor. We kunnen zeker eens bij Toyota ofzo gaan kijken.

Edit: mijn broer gelooft niet dat de onderhoudskosten bij een polo zoveel hoger zijn dan bij een Toyota of zo. "Want een Volkswagen staat toch bekend om zijn degelijkheid."

Beetje jammer dat je mijn concrete vragen hierboven negeert. We willen je echt wel helpen, maar dan moet je met volledige - of in ieder geval een stuk uitgebreidere - info komen dan je nu doet :o

Nogmaals:
Denk eens na over:
- Hoe lang is gemiddelde rit?
- Hoeveel mensen moeten erin passen?
- Hoeveel zooi verplaatst hij regelmatig?
- Hoe groot/klein is hij en hoe belangrijk is comfort?
- Wie betaalt de lasten? En welk budget staat ervoor?
-- vast: verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud
-- variabel: brandstof en slijtage (banden etc)

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 08-07-2015 23:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Rubenslash
Ik vind die wagen persoonlijk ook geldverspilling (10k voor te helpen met de aankoop van een huis is veel nuttiger!), maar mijn broer gebruikt nu bijna dagelijks de wagen van mijn ouders (hij wordt bijna 21 en moet nog 3 jaar geneeskunde studeren, dus dat zou nog een tijdje aanslepen) waardoor het praktischer wordt om voor hem ook een wagen aan te schaffen. En mijn vader wil daar voor betalen dus ja...Het is wel zo dat hij veel geld heeft, dus het is niet dat dit een zware investering of zo is. :p

- Hoe lang is gemiddelde rit? Zullen korte ritjes zijn, 15-40 kilometer gemiddeld.
- Hoeveel mensen moeten erin passen? 1-2 personen
- Hoeveel zooi verplaatst hij regelmatig? Niks
- Hoe groot/klein is hij en hoe belangrijk is comfort? 1m 97 dus heel groot. Comfort is op zich niet zo heel belangrijk. Luxe is niet nodig.
Vast: verzekering, belastingen en afschrijving betaalt mijn vader. Maandelijkse afschrijvingsbudget is €200-220 en de belastingen zouden op €250 komen jaarlijks (in België).
Variabel: Brandstof en onderhoud zal mijn broer moeten betalen. Hoeveel zou zo'n Polo jaarlijks aan onderhoud kosten, uitgaande van +- 8000 kilometer?

Edit: Ik weet niet of die 1.2 een turbo motor heeft, maar het is iig benzine.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubenslash op 09-07-2015 00:12 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rubenslash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:48:
Ik vind die wagen persoonlijk ook geldverspilling (10k voor te helpen met de aankoop van een huis is veel nuttiger!), maar mijn broer gebruikt nu bijna dagelijks de wagen van mijn ouders (hij wordt bijna 21 en moet nog 3 jaar geneeskunde studeren, dus dat zou nog een tijdje aanslepen) waardoor het praktischer wordt om voor hem ook een wagen aan te schaffen. En mijn vader wil daar voor betalen dus ja...Het is wel zo dat hij veel geld heeft, dus het is niet dat dit een zware investering of zo is. :p
Dat is mooi voor pa, maar zoon leert het dus nooit zo... Maar goed, offtopicdiscussie aangezien die auto er blijkbaar sowieso komt.
- Hoe lang is gemiddelde rit? Zullen korte ritjes zijn, 15-40 kilometer gemiddeld.
- Hoeveel mensen moeten erin passen? 1-2 personen
- Hoeveel zooi verplaatst hij regelmatig? Niks
Goed, alles met vier wielen eronder voldoet hier wel voor.
- Hoe groot/klein is hij en hoe belangrijk is comfort? 1m 97 dus heel groot. Comfort is op zich niet zo heel belangrijk. Luxe is niet nodig.
Dan kan het toch gewoon een 10j oud geval worden? Maar goed, 1m97 is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Hij is langer dan 99.9% van automobilisten wereldwijd, dus gaan veel auto's (of het nu een Hyundai Excel of een Mazda MX-5 of een Toyota busje is) afvallen.

Comfort zou ik - zeker met dit budget - wel serieus nemen. Waarom zou je EUR 10k tegen een wagen smijten die niet eens lekker zit :? Nu hoef je daar niet gelijk een grote, luxe auto voor te nemen, maar allicht wel een wat betere uitvoering. Zeker bij VAG (Volkswagen & consorten) waar de reguliere stoelen niet hoog aangeschreven staan.
Vast: verzekering, belastingen en afschrijving betaalt mijn vader. Maandelijkse afschrijvingsbudget is €200-220 en de belastingen zouden op €250 komen jaarlijks (in België).
Variabel: Brandstof en onderhoud zal mijn broer moeten betalen. Hoeveel zou zo'n Polo jaarlijks aan onderhoud kosten, uitgaande van +- 8000 kilometer?
Onderhoud is een lastige. Wij rijden ook rond de 8k km/j en gaan uit van tussen de EUR 550 en 750/j, maar rijden een totaal ander type auto (10-jaar oude C-segment station op LPG). Zoals ze zeggen your mileage may vary. Nieuwere auto's hebben doorgaans minder vaak onderhoud nodig, maar als het raak is zijn onderdelen in de regel duurder. Ik zou niet minder dan EUR 500/j budgetteren.

Mbt kostenverdeling tussen vader en broer klinkt het alsof laag verbruik ongeacht overige kostenplaatje in zijn voordeel is. Zou een Prius niet een interessantere optie zijn in dat geval? Groter, ruimer, zuiniger - en makkelijk binnen budget verkrijgbaar zonder noemenswaardig ouder te zijn (voor EUR 10k zie ik zat te koop staan uit 2009 of 2010).
Edit: Ik weet niet of die 1.2 een turbo motor heeft, maar het is iig benzine.
Dat is iets om op te zoeken dan, want de 2013 Polo 1.2 heb je in 60pk non-turbo en 90pk en 105pk turbo (TSI) uitvoeringen, waarbij de TSI uitvoeringen ook in BlueMotion (extra zuinig) en normaal te krijgen zijn. Mag duidelijk zijn dat er ongelofelijk veel verschil is tussen die vijf, zowel qua vermogen (mag duidelijk zijn welke harder rijdt) als verzekering (zeer jonge chauffeurs met 105pk in scheurijzer moeten veel meer betalen dan vergelijkbare chauffeurs met 60pk in zelfde bak) als betrouwbaarheid (meer vermogen uit turbo = meer druk = meer belasting = meer kans op problemen). Hoe dan ook zijn het vijf totaal verschillende auto's, dus zorg dat je weet wat je koopt.

Persoonlijk vind ik dat kleine motoren met grote turbo erop puur geoptimaliseerd zijn voor fiscale regelgeving en niet voor het rijden. Liever een wat grotere motor zonder turbo. Maar in een Polo of vergelijkbaar voldoet een 1.4 prima, 1.6 is overkill voor practische doeleinden.

Oslik blyat! Oslik!

• Rubenslash
Dat is mooi voor pa, maar zoon leert het dus nooit zo... Maar goed, offtopicdiscussie aangezien die auto er blijkbaar sowieso komt.
Maak je niet druk, wij zijn verder absoluut niet verwend en er wordt zeker niet met geld gesmeten naar ons. ;)
Mbt kostenverdeling tussen vader en broer klinkt het alsof laag verbruik ongeacht overige kostenplaatje in zijn voordeel is. Zou een Prius niet een interessantere optie zijn in dat geval?
Goed idee, gaan we zeker eens naar kijken morgen, bedankt!

Type 1.2:
Polo 1.2i Trendline 70CV/PK 51KW M5 3P/D

Type 1.6:
Polo Dsl 1.6 CR TDI Comfortline BMT DPF 90CV/PK 66KW

Mocht het een VW worden neigt hij meer naar de 1.6 voorlopig. Zeker omdat die 1.2 benzine is en dus ook duurder zal zijn in het verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubenslash op 09-07-2015 01:42 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:16
Ik zou een paar eerdere reacties toch ook in overweging nemen.
Een VW is betrouwbaar, maar vooral ook in naam. Merken als Toyota of Mitsubishi hebben een aanzienlijk goede reputatie als het gaat om onderhoud, slijtage en kosten, maar krijgen (op Toyota na) vaak niet de erkenning hiervoor.

Een Yaris of een Colt zou ook een serieuze optie zijn. De colt is wat hoger en voor iemand met die lengte wellicht wat beter qua comfort. De 1.5 levert voldoende vermogen en is ook redelijk zuinig in verbruik.

wijze woorden

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Er zitten al goede voorstellen bij, maar kom op, een Yaris of Prius voorstellen aan een 21 jarige? :+ Wanneer je oud en grijs bent zijn die auto's misschien wel leuk, maar als jongeren zijnde :X

Type 1.2:

Type 1.6:
Dit is dan weer een bijzondere keuze, nu gaan jullie kijken naar een benzine en diesel, een diesel wordt wel erg duur voor die paar kilometer die je broer rijdt

• RvL
  • Laatst online: 23:56

RvL

Rubenslash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 01:39:
[...]

Maak je niet druk, wij zijn verder absoluut niet verwend en er wordt zeker niet met geld gesmeten naar ons. ;)

[...]

Type 1.2:

Type 1.6:

Mocht het een VW worden neigt hij meer naar de 1.6 voorlopig. Zeker omdat die 1.2 benzine is en dus ook duurder zal zijn in het verbruik.
Reken dat laatste nog eens goed na. Ja, een diesel verbruikt minder brandstof per gereden kilometer maar de wegenbelasting voor een diesel is wel een heel stuk hoger:

Polo 1.2i: tussen de €95en €107
Polo 1.6TDI: tussen de € 258 en €274

Wat je precies betaalt is afhankelijk van de provincie waar de tenaamgestelde woont. Het is nogal een verschil, vooral omdat de diesel ook nog eens een gewichtsklasse hoger zit. En als ik het zo even bekijk gaat je broer niet zo heel veel rijden dus dan zal een benzineauto onder de streep goedkoper uit zijn.

Edit:
Ah wacht, België. Hoe het daar belastingtechnisch is geregeld weet ik dan weer niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 09-07-2015 08:34 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Vergeet niet dat het om een Belg gaat he, daar werkt de wegenbelasting heel anders dan in NL en is het verschil in diesel/benzine bijna verwaarloosbaar.

Dat gezegd hebbende is het kopen van een auto van 10k voor een student natuurlijk totale onzin en vooral qua afschrijving (en kans op ongevallen), mijn auto als student kostte €1500 en dan had ik een Golf 3 van 15 jaar oud met 120.000km, en dan reed ik nog redelijk luxe.

• !null
Rubenslash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:24:

De degelijkheid van Volkswagen is een beetje achterhaald. Niet dat het allemaal slechte wagens zijn, ze hebben echter genoeg problemen gehad laatste tijd. Olieverbruik bij turboblokken, uitgerekte distributiekettingen, dsg bakken die kapot gaan etc. En dan moet je nog vechten om garantie of coulance.

Daarnaast zie ik wel eens om me heen dat mensen een relatief jonge Golf occassion hebben (misschien 6 jaar oud ofzo) en daar dan een hele hoop vreemde defecten en dus hoge rekeningen komen. Die eigenlijk alleen acceptabel zouden zijn als de auto een jaar in de sloot heeft gelegen :X

Maar goed, gelezen dat je een 1.2 een gewone is en geen TSI klinkt het al een stuk beter. En de TDI is een beetje overkill misschien, voor de weinige kilometers.

Meer in het algemeen zou ik tegen je pa zeggen, zet de helft van dat geld maar op een spaarrekening, gebruik ik later wel voor m'n huis.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 14:07

Theimon

Snapte!?

Waarom niet een Toyota Aygo met een aircootje? Met zijn lengte is dat nog steeds fatsoenlijk te besturen. Lage kosten, betrouwbaar en het rijdt nog best vermakelijk ook :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Aangezien de vraagsteller (en zijn broer) in België wonen is de keuze uit deze 2 een no-brainer: de diesel natuurlijk.
Wegentaxs is bij onze zuiderburen een lachertje en het omslagpunt ligt daar dus echt bij zo belachelijk weinig kilometers.

Toch zou ik met dit budget eens gaan kijken bij wat andere merken. Kans is groot dat daar veel meer opties of een flink stuk jongere auto voor te krijgen is.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
Rubenslash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:30:
Mijn broer wilt een wagen kopen maar twijfelt tussen volgende opties:

1) VW Polo 1.6 Comfortline van 2011 met 45000 kilometer voor €10 950

2) VW Polo 1.2 Trendline van 2013 met 28000 kilometer voor €10 200

Op beide wagens is een jaar garantie. Hij is nog student dus gebruik zou vrij beperkt blijven (zeker niet meer dan 20 000km per jaar).

Welk aanbod zou het meest interessante zijn?
Wat ik een interessante vraag in deze kwestie vind is: hoe is de staat van de ene auto en de staat van de andere auto? Dat kan ook een rol spelen in de overweging, lijkt mij.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 12:44

Griffin

Is mythical

Theimon schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:41:
Waarom niet een Toyota Aygo met een aircootje? Met zijn lengte is dat nog steeds fatsoenlijk te besturen. Lage kosten, betrouwbaar en het rijdt nog best vermakelijk ook :)
Wait wut, met 1,97 een Aygo besturen.
Ik heb een tijdje in een C1 en 107 (vorige modellen) gereden met mn 1,92 lengte en had mn benen continue \ / staan. Moest met mn been schuin koppelen, remmen en gas geven (niet tegelijk natuurlijk).
Qua hoofdruimte goed en verder een goed auto, maar om te zeggen dat het fatsoenlijk te besturen is met 1,97 weet ik nog net zo niet (misschien is laatste versie Aygo wat ruimer)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:18
Rubenslash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 01:39:
[...]
Maar voor veel andere dingen juist goedkoper (onderhoud, aanschafprijs, wegenbelasting). Je zult toch echt eerst duidelijk moeten hebben hoeveel er mee gereden gaat worden (een schatting die van 20k naar 8k gaat lijkt me niet echt doordacht ;)). Kijk dan wat de kosten worden en welke dan goedkoper is.
Vergeet daarnaast niet dat als het vooral korte ritjes zijn een diesel niet optimaal is omdat die harder slijt als ie niet goed warm is. En ga er eens inzitten, je kunt wel zeggen dat comfort niet uitmaakt maar als je er vaak in moet zitten is het toch irritant als ie niet fijn zit.

[removed]

• Volkan1984
redwing schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:52:
[...]

Maar voor veel andere dingen juist goedkoper (onderhoud, aanschafprijs, wegenbelasting). Je zult toch echt eerst duidelijk moeten hebben hoeveel er mee gereden gaat worden (een schatting die van 20k naar 8k gaat lijkt me niet echt doordacht ;)). Kijk dan wat de kosten worden en welke dan goedkoper is.
Vergeet daarnaast niet dat als het vooral korte ritjes zijn een diesel niet optimaal is omdat die harder slijt als ie niet goed warm is. En ga er eens inzitten, je kunt wel zeggen dat comfort niet uitmaakt maar als je er vaak in moet zitten is het toch irritant als ie niet fijn zit.
Wat betreft de wegenbelasting: in België schijnt de wegenbelasting erg laag te zijn op een diesel (sowieso in het algemeen).

offtopic: dat de wegenbelasting lager is zie je dan ook wel aan de wegen ;(

• redwing
Volkan1984 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:33:
[...]
Wat betreft de wegenbelasting: in België schijnt de wegenbelasting erg laag te zijn op een diesel (sowieso in het algemeen).

offtopic: dat de wegenbelasting lager is zie je dan ook wel aan de wegen ;(
Maar de cilinderinhoud van de 1.6 is groter en daar betaal je wel meer voor. En was er ook niet een of andere compensatie in de berekening waardoor je uiteindelijk voor een diesel nog wat meer betaald ?

[removed]

• Volkan1984
redwing schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:35:
[...]

Maar de cilinderinhoud van de 1.6 is groter en daar betaal je wel meer voor. En was er ook niet een of andere compensatie in de berekening waardoor je uiteindelijk voor een diesel nog wat meer betaald ?
Als ik hier kijk, BIV berekenen, dan wordt de cilinderinhoud niet meegerekend.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zoals boven ook aangegeven zou ik voor een Toyota Yaris gaan.
Ik heb in 1998 of 99 de 1e gekocht als 2e auto en dat was een leuk bakkie.Linea Sol was het geloof ik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• redwing
Volkan1984 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:06:
[...]
Als ik hier kijk, BIV berekenen, dan wordt de cilinderinhoud niet meegerekend.
BIV is volgens mij wat je eenmalig moet betalen aan het begin, de verkeersbelasting betaal je wel periodiek en die is wel afhankelijk van de cilinderinhoud. (ik ben wel uit Nl dus ik moet het doen met van horen zeggen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 09-07-2015 16:41 ]

[removed]

• Rubenslash
BIV is inderdaad eenmalig en hangt af van de CO2 uitstoot. De verkeersbelasting is jaarlijks en hangt af van de fiscale pk's (en een 1.2 is dan zeker €100 goedkoper dan de 1.6).

Verder zijn we tot de conclusie gekomen dat we inderdaad beter een iets goedkopere auto nemen, we zijn nu aan het zoeken tussen de 6000-8000 euro en daar vinden we ook polo's met iets meer kilometers (+- 60000), maar ook skoda fabia, seat ibiza of clio's zijn een optie. :p

Sommige spreken hier van een wagen te kopen van 1500 euro maar het is de bedoeling dat mijn broer deze wagen gebruikt voor de rest van zijn studententijd (nog 3 jaar studeren + daarna 3 jaar specialisatie in geneeskunde) dus dan lijkt het mij beter om toch iets te nemen waar je nog een tijdje mee verder kan.

Een Yaris vind ik ook leuk, maar mijn broer vindt die lelijk dusja.

[ Voor 30% gewijzigd door Rubenslash op 09-07-2015 15:00 ]

• Volkan1984
redwing schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:18:
[...]

BIV is volgen mij wat je moet eenmalig moet betalen aan het begin, de verkeersbelasting betaal je wel periodiek en die is wel afhankelijk van de cilinderinhoud. (ik ben wel uit Nl dus ik moet het doen met van horen zeggen ;) )
Ik zie dat je met een 1.2 een aantal van 7 fiscale pk's hebt en een jaarlijkse "verkeersbelasting" hebt van €183. Bij een 1.6 heb je 9 fiscale pk's en betaal je jaarlijks €269. Aldus http://voertuigkosten.be/...aks-berekenen-vlaanderen/.

• RvL

RvL

Rubenslash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:56:
BIV is inderdaad eenmalig en hangt af van de CO2 uitstoot. De verkeersbelasting is jaarlijks en hangt af van de fiscale pk's (en een 1.2 is dan zeker €100 goedkoper dan de 1.6).

Verder zijn we tot de conclusie gekomen dat we inderdaad beter een iets goedkopere auto nemen, we zijn nu aan het zoeken tussen de 6000-8000 euro en daar vinden we ook polo's met iets meer kilometers (+- 60000), maar ook skoda fabia, seat ibiza of clio's zijn een optie. :p

Sommige spreken hier van een wagen te kopen van 1500 euro maar het is de bedoeling dat mijn broer deze wagen gebruikt voor de rest van zijn studententijd (nog 3 jaar studeren + daarna 3 jaar specialisatie in geneeskunde) dus dan lijkt het mij beter om toch iets te nemen waar je nog een tijdje mee verder kan.

Een Yaris vind ik ook leuk, maar mijn broer vindt die lelijk dusja.
Met een auto in de prijseklasse van E1500 moet je wat mazzel hebben, maar waarom zou je daar geen 3 jaar mee kunnen rijden? Ik ken er genoeg die rijden er veel langer en veel meer km mee dan je hier voor ogen hebt.

Mijn eerste auto was een 10 jaar oude Daewoo Espero op LPG. Toen ik 'm kreeg had ik al ruim170.000km ervaring. Ik heb dat ding ruim 3 jaar gereden, zonder noemenswaardige problemen en kosten, en in die tijd er ruim 100.000km bij gezet. Nadat ik 'm weg heb gedaan, heeft ie volgens de RDW nog zo'n 3 jaar doorgereden (al weet ik niet hoe en hoeveel). En zo kan ik nog wel een paar gevallen noemen.

Ook met een duurdere auto kan het faliekant mis gaan. Ook daar kan ik je wel wat verhalen over vertellen ;) Niettemin mag je van een duurdere auto wel wat meer verwachten, garantie bijvoorbeeld...

Nu de dekens nog...

• Rubenslash
Met een auto in de prijseklasse van E1500 moet je wat mazzel hebben, maar waarom zou je daar geen 3 jaar mee kunnen rijden? Ik ken er genoeg die rijden er veel langer en veel meer km mee dan je hier voor ogen hebt.
6 jaar hé. Over drie jaar heeft hij het basis diploma geneeskunde maar hij wilt zich specialiseren en dat duurt nog eens drie jaar. (weliswaar krijg je daar dan wel een loon van +-€1500, maar hij zou de wagen toch graag dan ook nog gebruiken).

@Volkan: bedankt. €80 scheelt toch wat als hij dat zelf moet betalen, zeker over enkele jaren heen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rubenslash op 09-07-2015 15:37 ]

• RvL

RvL

Sorry, 6 jaar inderdaad. Maar als je goed leest zie je dat mijn eerste auto ook 6 jaar heeft doorgereden ;)

Niettemin, als het budget er is zou ik ook voor een wat duurdere/jongere auto gaan. Of ik persoonlijk voor een VAG product zou kiezen, laat ik even in het midden.....

Nu de dekens nog...

• Rubenslash
RvL schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:38:
Sorry, 6 jaar inderdaad.Maar als je goed leest zie je dat mijn eerste auto ook 6 jaar heeft doorgereden ;))

Niettemin, als het budget er is zou ik ook voor een wat duurdere/jongere auto gaan. Of ik persoonlijk voor een VAG product zou kiezen, laat ik even in het midden.....
Sorry, ik kende de RDW niet (Belg hé) maar heb het even opgezocht :).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FabianGTI schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:30:
Er zitten al goede voorstellen bij, maar kom op, een Yaris of Prius voorstellen aan een 21 jarige? :+ Wanneer je oud en grijs bent zijn die auto's misschien wel leuk, maar als jongeren zijnde :X
...want alle jongeren zijn poserige petjesvolk die zich niets interesseren in comfort, betrouwbaarheid en verbruik, maar alleen maar vanuit onderbuik en imago iets kopen? :') :w

Maar goed, wel relevant punt: waarom zit TS hier een auto voor z'n broer uit te zoeken in plaats van dat broerlief dat zelf doet? Of het nu gaat om smaak, voorkeur of simpelweg verwacht gebruik is het niet ideaal om via-via alles te moeten spelen :o
Rubenslash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:36:
[...]

6 jaar hé. Over drie jaar heeft hij het basis diploma geneeskunde maar hij wilt zich specialiseren en dat duurt nog eens drie jaar. (weliswaar krijg je daar dan wel een loon van +-€1500, maar hij zou de wagen toch graag dan ook nog gebruiken).
Dan nog... stel dat die auto van EUR 1500 maar drie jaar meegaat (wat inderdaad redelijke verwachting is in die categorie), dan koopt hij er toch gewoon nog een na drie jaar? Totaalkosten aanschaf dus EUR 3k in 6 jaar. Dat is nog altijd de helft van het budget dat je nu zit te bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 09-07-2015 16:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• !null
FabianGTI schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:30:
Ga eens naar de UK. Daar is de Yaris een vlotte hippe auto waar jongeren graag in rijden. Hier is dat blijkbaar een Polo, al heb ik geen idee waarom. Want wat is er leuk of spannend aan die Polo's die worden voorgesteld?
(Daarnaast rijdt een Yaris T-sport toch wel erg leuk)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
God o god gaan ze zich hier druk maken over of iemand 10 mille aan een auto voor z'n kind uitgeeft. Niet iedereen komt uit een familie van zwervers.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36
Offtopic: Ben ik de enige die het altijd tenenkrommend vind klinken als een auto "wagen" genoemd wordt?

Wagen:
Afbeeldingslocatie: http://www.noviomagus.nl/Lent/img021e2.jpg

Polo:
Afbeeldingslocatie: http://www.unlimitedtuning.nl/media/catalog/product/c/h/chiptuning-volkswagen-polo_14.jpg

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MarcoC schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:42:
Offtopic: Ben ik de enige die het altijd tenenkrommend vind klinken als een auto "wagen" genoemd wordt?

Wagen:
[afbeelding]

Polo:
[afbeelding]
Waarschijnlijk wel. Een Fleat Owner / Wagenparkbeheerder beheert (meestal) écht geen karren die door een paard voortgetrokken moeten worden.

Voor de Topic Starter: Ongezien zou ik persoonlijk voor die 1.6 TDi Comfortline gaan. Een Trendline zou ik persoonlijk niet eens opgenomen hebben als keuze tenzij je écht een hekel hebt aan electronica.

Beide zijn Polo's van het huidige model (6R) vanaf 2009 waarbij je het uitrusting niveau (én de verschillen) kunt vinden op http://vw.be :P

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 09-07-2015 17:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rubenslash
Nu vinden we een aantal goedkopere wagens (6-8k) met rond de 50k kilometer, dus niet echt meer kilometers dan de twee die ik in de openingspost heb staan.

Nu heeft mijn broer schrik dat omdat die wagens ouder zijn (van 2008-2009) dat hij daar meer onderhoudskosten aan gaat hebben. Maar volgens mij speelt niet zo zeer de ouderdom mee maar enkel het aantal kilometers? Of hoe zit dat?

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 18:55
Persoonlijk advies: de 1.6 TDI aangezien je toch amper verschil hebt in belasting tussen de twee.
Dan heb je daarboven op ook nog eens een comfortline tegenover trendline, wat toch weer wat extra luxe mee brengt. En je hebt een auto met, persoonlijk, een mooi design van binnen en buiten.
Iets wat ik bij andere merken vaak sterk vind tegenvallen, van Aziatische auto's vind ik bijvoorbeeld vaak dat het interieur er "oud" uit ziet.
Nu vinden we een aantal goedkopere wagens (6-8k) met rond de 50k kilometer, dus niet echt meer kilometers dan de twee die ik in de openingspost heb staan.

Nu heeft mijn broer schrik dat omdat die wagens ouder zijn (van 2008-2009) dat hij daar meer onderhoudskosten aan gaat hebben. Maar volgens mij speelt niet zo zeer de ouderdom mee maar enkel het aantal kilometers? Of hoe zit dat?
Leeftijd speelt natuurlijk wel een rol, echter is onderhoud belangrijker. Die auto van 2008 kan net zo goed zijn als die uit 2011, zolang die goed onderhouden is. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.
Mag ik vragen wat hij nu heeft gevonden?

[ Voor 42% gewijzigd door m0h4life op 09-07-2015 17:06 ]

• Rubenslash
Deze wagens:

http://www.myway.be/NL/Tw....2i-Trendline/2812620.car

http://www.myway.be/NL/Tw...FABIA/1.2i-Go/2811110.car

http://www.myway.be/NL/Tw...1.2i-Ambiente/2817803.car

http://www.myway.be/NL/Tw...I/1.2i-Active/2822423.car

http://www.myway.be/NL/Tw...Ecomotive-DPF/2755763.car

http://www.mycar.be/nl/aa...72-889750&max-prijs=10000

Sorry voor de vele links :p

Die tweede lijkt me op het eerste zicht interessant. €5750 voor 40k kilometer en een Skoda Fabia is voor zover ik weet niet slecht.

Edit: nu neigt hij meer naar deze :
http://www.myway.be/NL/Tw...ZA/1.2i-Enjoy/2812366.car

Minder kilometers, nieuwer en goedkoper dan die polo's.

[ Voor 25% gewijzigd door Rubenslash op 09-07-2015 17:39 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
dion_b schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:29:
[...]

...want alle jongeren zijn poserige petjesvolk die zich niets interesseren in comfort, betrouwbaarheid en verbruik, maar alleen maar vanuit onderbuik en imago iets kopen? :') :w
Je kan ook overdrijven hea :/

• Nox
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

In België is het vooral belangrijk dat je een traag hok koopt; vermogen en/of cilinderinhoud zijn daar doorslaggevend. Heb je een kleine motor maar veel vermogen (turbo) dan betaal je veel MRB want je hebt veel power. Heb je een dikke V8 van 6,7 liter erin met slechts 220pk? Dan betaal je veel MRB want je hebt liters.

Diesel is in belgië zoveel goedkoper, dus zoek eens een dieseltje.

Als hij vindt dat VW of jonge auto want goede naam en goedkoper in onderhoud, dan is hij eigenwijs en moet je er geen moeite meer in stoppen.

Enige wat veel auto's aan onderhoud nodig hebben zijn distririemen (vag en kettingen schijnt niet heel super te zijn) olie, filtertjes en wat slijtage-onderdelen zoals banden en remmen.

Alles gaat en staat met goed onderhoud en veel dingen zijn kilometergerelateerd behalve de olie en de distributieriem. Remmen en banden hebben gewoon x kilometer levensduur, olie moet ieder jaar (doe dat ook gewoon) en filters pak je ieder jaar gewoon mee.

De rest is gewoon reparatie. Enige wat aan extra onderhoud is bij een oudere auto is roest en de distririem kan verlopen - maar dat is meestal 10 jaar dat hij op basis van tijd vervangen moet worden. Roesten doen auto's van na ~2005 niet echt heel hard (vermijd dan wel Fords rond die leeftijd en alles wat ze hebben gemaakt voor andere fabrikanten).

Zoek verder gewoon wat leuks uit. Als je het gewicht laag houdt scheelt dat brandstof en hij is sneller. Dus een klein wagentje met normale motor is dikke prima. Als hij comfort niet belangrijk vindt laat hem dan maar; komt hij vanzelf wel achter.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EvaluationCopy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:39:
God o god gaan ze zich hier druk maken over of iemand 10 mille aan een auto voor z'n kind uitgeeft. Niet iedereen komt uit een familie van zwervers.
Nee, er zijn inderdaad mensen die een voorbeeld nemen aan Paris Hilton :+ Weet je, ik zou makkelijk EUR 10k kunnen missen voor m'n kinderen, maar no *&^*&$(-way ga ik ze zo verwend - en te zien aan deze reactie - verwaand laten worden. Laat ze leren dat geld verdiend moet worden. Hebben ze het zelf verdiend, dan kunnen ze er terecht mee doen wat ze willen.
Rubenslash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:03:

Onderhoudshistorie, onderhoudshistorie, onderhoudshistorie :+

Het aantal kms zegt - mits netjes onderhouden - bijzonder weinig over betrouwbaarheid of onderhoudskosten van een auto. Sterker nog, te weinig kan slechter zijn dan veel: de motor van auto's die alleen korte boodschappenritjes (<25km gemiddeld per rit) rijden slijt sneller dan van auto's die lange ritten doen - iets wat bij diesels nog zwaarder meespeelt.

Ik zou daarom erg terughoudend zijn bij auto's die minder dan 20k km/j gereden hebben, zeker als het diesels zijn :o

Wat je zoekt is in ieder geval volledig onderhoudshistorie, met km-standen en data waarom zaken vervangen zijn (distributieriem etc). Als dat allemaal aanwezig is en in overeenstemming is met adviezen van de fabrikant is dat een erg goed teken. Als een verkoper dat niet aan kan tonen zou ik zeker nooit dit soort bedragen overwegen voor een auto (of het nu om EUR 6k of EUR 10k gaat).

Oslik blyat! Oslik!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
dion_b schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:58:

Nee, er zijn inderdaad mensen die een voorbeeld nemen aan Paris Hilton :+ Weet je, ik zou makkelijk EUR 10k kunnen missen voor m'n kinderen, maar no *&^*&$(-way ga ik ze zo verwend - en te zien aan deze reactie - verwaand laten worden. Laat ze leren dat geld verdiend moet worden. Hebben ze het zelf verdiend, dan kunnen ze er terecht mee doen wat ze willen.
We hebben het niet over een Bentley ofzo. Kijk als je dat aan een 18-jarige kind geeft... Een eenvoudig autootje, de ontvanger studeert geneeskunde en zal daar hard genoeg voor moeten werken. Er zijn ouders die hun kinderen liever hard zien studeren dan zwoegen in een simpele bijbaan. Daar valt iets voor te zeggen. Er zit nog al een breed gebied tussen een zwerver en Paris Hilton, twee uitersten.

For the record: op m'n 12e kreeg ik voor het laatst een fiets, enige luxe moest ik daarna zelf verdienen ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

MarcoC schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:42:

Wagen:
[afbeelding]

Polo:
[afbeelding]
In België zeggen de meeste Vlamingen gewoon wagen in plaats van auto. Dat wij "Ollanders" daar niet tegen kunnen, tja dat maakt ze niet zoveel uit :+

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57
Als je voor een benzine gaat kan je ook kijken naar een Fiat grande punto of punto evo stuk betere prijs kwaliteit verhouding dan een polo. En de benzine blokken van fiat zijn nog een stuk betrouwbaarder ook. De 1.3 diesel van fiat zou ik wel vermijden....

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23
Als het budget van de TS (zijn broer) rond de 10k of minder ligt zijn er toch wel leukere modellen te vinden dan sommige die hier vermeld worden. Van bepaalde modellen zou ik als jongere niet bepaald vrolijk worden.

BMW 1 reeks om maar een voorbeeld te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door SanderH_ op 11-07-2015 12:42 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EvaluationCopy schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:36:
[...]

We hebben het niet over een Bentley ofzo. Kijk als je dat aan een 18-jarige kind geeft... Een eenvoudig autootje, de ontvanger studeert geneeskunde en zal daar hard genoeg voor moeten werken. Er zijn ouders die hun kinderen liever hard zien studeren dan zwoegen in een simpele bijbaan. Daar valt iets voor te zeggen. Er zit nog al een breed gebied tussen een zwerver en Paris Hilton, twee uitersten.
Klopt. Daarom zou ik onder die omstandigheden allicht wel een auto kopen voor m'n dochter. Eentje van EUR 500 ofzo. Het minimale dat haar zou ontlasten van het zwoegen (voorzover ik dat onwenselijk vond, of vond dat auto beste oplossing zou zijn; zou eerder zorgen dat ze op kamers kon waardoor ze geen auto nodig had). Ontevreden met 15j-oude lelijke barrel? Dan mag ze verschil zelf bijleggen.

Doe ik nu trouwens ook. Ze wilde een iPhone. Telefoon vond ik zinnig idee. Ik was bereid EUR 20 voor goedkoopste Samsung of Nokia te betalen. Als zij iPhone of iets anders wilde mocht ze zelf uit zakgeld bijlappen. Ze heeft nu de EUR 20 Nokia O-)
SanderH_ schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:35:
Als het budget van de TS (zijn broer) rond de 10k of minder ligt zijn er toch wel leukere modellen te vinden dan sommige die hier vermeld worden. Van bepaalde modellen zou ik als jongere niet bepaald vrolijk worden.

BMW 1 reeks om maar een voorbeeld te geven.
Gaan we weer...

Alsof jongeren patent hebben op vlot ogende wagens te willen. En alsof daar dan maar gelijk op kosten van een ander aan toegegeven moet worden.

We kennen TS niet, laat staan zijn broer. Laat z'n broer aangeven wat zijn smaak is voordat we dit soort dingen doen. Die bovenal overpriced zijn, simpelweg omdat er meer lemmings zijn die erachteraan hollen. TS' broer is misschien geen lemming. Of wel. Maar TS vertelt ons vooralsnog niets daarover :/

Oslik blyat! Oslik!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:52
Je zou voor dat budget ook naar een alfa romeo mito kunnen kijken. Van wat ik heb gelezen kennen ze minder problemen dan de huidige polos. Zijn daarnaast ook zuinig en goedkoop in onderhoud. Maar voor 10k veeeeel rijker uitgerust dan de polos.

• Nox
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:05:
[...]

Klopt. Daarom zou ik onder die omstandigheden allicht wel een auto kopen voor m'n dochter. Eentje van EUR 500 ofzo. Het minimale dat haar zou ontlasten van het zwoegen (voorzover ik dat onwenselijk vond, of vond dat auto beste oplossing zou zijn; zou eerder zorgen dat ze op kamers kon waardoor ze geen auto nodig had). Ontevreden met 15j-oude lelijke barrel? Dan mag ze verschil zelf bijleggen.

Doe ik nu trouwens ook. Ze wilde een iPhone. Telefoon vond ik zinnig idee. Ik was bereid EUR 20 voor goedkoopste Samsung of Nokia te betalen. Als zij iPhone of iets anders wilde mocht ze zelf uit zakgeld bijlappen. Ze heeft nu de EUR 20 Nokia O-)

[...]

Gaan we weer...

Alsof jongeren patent hebben op vlot ogende wagens te willen. En alsof daar dan maar gelijk op kosten van een ander aan toegegeven moet worden.

We kennen TS niet, laat staan zijn broer. Laat z'n broer aangeven wat zijn smaak is voordat we dit soort dingen doen. Die bovenal overpriced zijn, simpelweg omdat er meer lemmings zijn die erachteraan hollen. TS' broer is misschien geen lemming. Of wel. Maar TS vertelt ons vooralsnog niets daarover :/
Jongeren hebben er geen patent op maar velen willen liever een compacte vlotte wagen dan een ruimteschip zonder opties wat alle tijd van de wereld neemt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...en daarom moeten ouders dan maar gelijk daaraan toegeven en kopen waar puberlief om zeurt?

Als het je eigen geld is, vooral kopen waar je zin in hebt (en gevolgen daarvan accepteren!), als het niet je eigen geld is heb je dankbaar te zijn dat iemand je ook maar enigszins helpt.

Oslik blyat! Oslik!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:10:
...en daarom moeten ouders dan maar gelijk daaraan toegeven en kopen waar puberlief om zeurt?

Als het je eigen geld is, vooral kopen waar je zin in hebt (en gevolgen daarvan accepteren!), als het niet je eigen geld is heb je dankbaar te zijn dat iemand je ook maar enigszins helpt.
Persoonlijk zou ik mijn kroost niet in een rijdende doodskist van 500 euro willen stoppen. Vooral niet als ik genoeg geld heb om een VEILIGE en goede auto voor haar te kopen.
Het zal je gebeuren dat er iets gebeurd en dat je je dan realiseert dat je dit had kunnen voorkomen door niet zo'n moraalridder uit te hangen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahem, wie is hier de moraalridder uit aan het hangen? 8)7

Als je een ongeluk hebt ben je beter af in een nieuwe, op en top beveiligde auto. Maar 99% van het verschil ten opzichte van de tijd van onze ouders (pakweg jaren '70) is in de eerste 10, 15 jaar behaald. Met dingen als (3-punts) autogordels, stuurkolommen die je niet meer onthoofden, airbags en kreukelzones. Het was al in de jaren '70 zonder al deze dingen onzin om het te hebben over "rijdende doodskisten", het overgrote deel van de mensen die er toen in reed, leeft nu nog steeds (of is van ouderdom of andere niet-autogerelateerde ongein overleden). Auto's die je voor EUR 500 koopt nu zijn misschien 15 jaar oud, maar nog altijd is een koekblik uit 2000 veel veiliger dan willekeurig wat op vier wielen in 1990, laat staan 1975. Wat sindsdien verbeterd is, is gerommel in de marge te noemen. Gerommel wat wel een handjevol mensenlevens elk jaar redt, maar in vergelijking met nagenoeg elk andere factor (gedrag!!!) volledig verwaarloosbaar is.

Als je dus zo'n koekblik uit 2000 een "rijdende doodskist" noemt geef je niets anders aan dan dat je werkelijk geen drol van statistiek snapt. Als je het verschil in risico tussen een nieuwe auto en eentje uit 2000 significant vindt moet je vooral absoluut geen auto (of motor of brommer of fiets) toestaan tot je kroost 25 is, want de extra risico van een jonge bestuurder is vele ordes van grootte hoger :o

Oslik blyat! Oslik!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:54:
Ahem, wie is hier de moraalridder uit aan het hangen? 8)7
Euhm, jij? Vanaf pagina 1 ben je hier aan het posten over hoe educatief onverantwoord het is van die ouders, en wat voor een slechte ouders het zijn.

We hebben het hier over een tweedehandsje van 10k. Nee dat heb ik nooit van mijn ouders gekregen, had ik dat wel gekregen dan was ik echt niet ineens een ander persoon omdat ik blijkbaar volgens jou zo verwend nest zou zijn. Als het hier nou over een nieuwe auto van 80k ging, dan was het een ander verhaal ja.

Maar goed, toen ik nog jonger was heb ik van mijn ouders ook bijvoorbeeld fatsoenlijke fiets(en) gekregen. En toen gaven ze me ook geen fiets die voor 20 euro van een zwerver was gekocht met de mededeling dat ik maar moest werken voor meer als ik dat zo nodig vond.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 19-07-2015 16:35 . Reden: Iets aardiger gemaakt. ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk heb je een punt, maar dat is niet punt dat Ben! maakt, hij slaat gelijk door op minimaal even moraalridderige toon over "rijdende doodskisten" en schuldgevoel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1