Win 7 activeren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ruim 2 jaar terug kocht ik een nieuwe pc met daarbij een Windows 7 OEM-dvd. Een maandje terug heeft deze pc het helaas begeven en aangezien ik toch al eea. wilde upgraden heb ik maar direct een nieuwe pc gekocht, ik heb alleen geheugen, SSD en HDD meegenomen van de oude pc.

Installatie van Windows op de nieuwe pc verliep vlekkeloos, maar bij het activeren werd de productkey niet geaccepteerd. Heb ik toen even laten gaan omdat ik met vakantie ging, maar inmiddels zijn de 30 dagen activatieperiode verstreken en begint Windows dus steeds te vragen om activatie.

Hij vindt echter de productkey nog steeds ongeldig. Vanmorgen even gebeld met Microsoft, ik dacht dat het wel zou liggen aan het feit dat er een nieuwe cpu en moederbord zijn. Volgens het vriendelijke meisje van Microsoft was dat echter niet het probleem, want dat zou zij kunnen overrulen door activatie op een nieuw systeem toe te staan.

Ik heb wat gegevens doorgegeven en volgens haar heb ik een retailversie van Windows geinstalleerd, waardoor mijn productkey (die immers bij een OEM-licentie hoort) deze versie niet kan activeren. Ik heb een paar keer uitgelegd dat ik echt maar 1 dvd heb, en dat er op die ene dvd toch echt alleen maar een OEM-versie staat, en dat ik dus echt alleen maar een OEM-versie kan installeren. Toch bleef ze erbij dat mijn productcode (dus niet de key op de dvd, maar de code van mijn geinstalleerde versie) erop duidt dat ik nu een retailversie geinstalleerd heb. Hierop liep het gesprek een beetje dood, het enige dat ze me nog kon aanraden was opnieuw installeren, waardoor nu mogelijk wel de juiste versie zou worden geinstalleerd.

Voordat ik daar nu weer tijd in ga steken: heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Als er op de dvd een OEM-versie staat, dan kan ik toch niet een retailversie installeren? Zijn dit trouwens ook daadwerkelijk andere versies, of is de software precies hetzelfde en zit het verschil hem alleen in de voorwaarden waaronder je die software koopt? Op het schijfje zelf staat "bestemd voor distributie in combinatie met een nieuwe pc", wat er volgen mij op duidt dat dit een OEM-versie is, of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 23:04
Ik verwijs je even naar een andere post die ik zojuist in een ander topic tegen kwam:

https://gathering.tweaker...message/44544686#44544686

Daarin staat: "OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on". Ik weet niet of dat alleen om de legaliteit van de licentie gaat of dat het daadwerkelijk niet mogelijk is om een OEM licentie te hergebruiken op een andere computer (lees: ander moederbord).

Heb je al geprobeerd om je Windows telefonisch te activeren, waarbij je via een computergestuurd telefoongesprek codes over en weer moet toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een officiele licentiecode hebt die bij een retailversie hoort, dan pluk je toch ergens een retail WIn 7 ISO van het net af en installeer je die? Kennelijk mag / moet je die gebruiken volgens hen.

Weet niet of je toen je die PC kocht er WIn 7 al opgeinstalleerd was. Maar if so kan het natuurlijk zomaar zijn dat die kerel die dat destijds gedaan heeft, gewoon de verkeerde installatiemedia en key heeft gebruikt. Dat jij vervolgens een andere DVD meekrijgt doet daar niks aan af.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Ik heb op mijn vorige pc zelf Windows geinstalleerd, pc laten bouwen door Alternate en daar ook de oem-dvd gekocht. Dus vorige keer heb ik dezelfde dvd en dezelfde productkey gebruikt.

Die OEM-licentie is inderdaad eigenlijk alleen geldig op mijn oude pc; omdat ik belangrijke componenten als cpu en moederbord heb vervangen beschouwt Microsoft dit als een nieuwe pc, waarop die oude licentie dus eigenlijk niet geldig is. En terecht, wat mij betreft; dat is wat een OEM-licentie inhoudt. Echter kun je je OEM-licentie laten heractiveren op een nieuwe pc via een telefoontje naar Microsoft. Dat zei de medewerkster ook, zij heeft geprobeerd om mijn licentie te heractiveren maar dat lukte niet, omdat de productkey ook in haar systeem niet werd geaccepteerd. Dat werd, volgens haar, veroorzaakt doordat ik een retailversie heb geinstalleerd en die kun je kennelijk niet activeren met een OEM-productkey. Ook zijzelf kon dat dus niet.

Ik snap alleen niet hoe er een retailversie geinstalleerd kan worden vanaf een OEM-dvd... en als ik dan opnieuw installeer vanaf diezelfde dvd, dan installeert ie toch ook gewoon weer dezelfde versie, namelijk de versie die op die dvd staat lijkt mij.

Telefonisch activeren heb ik nog niet geprobeerd, zal ik straks even proberen. Maar aangezien het nog steeds om dezelfde installatie en dezelfde productkey gaat heb ik weinig hoop dat dit wel zal lukken, zeker omdat ik al heb gesproken met Microsoft en het hen ook niet lukte om die code te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die OEM-licentie is inderdaad eigenlijk alleen geldig op mijn oude pc; omdat ik belangrijke componenten als cpu en moederbord heb vervangen beschouwt Microsoft dit als een nieuwe pc, waarop die oude licentie dus eigenlijk niet geldig is. En terecht, wat mij betreft; dat is wat een OEM-licentie inhoudt.
Oftewel, je weet zelf dat je illegaal bezig bent. Dan houdt het hier dus op; Regel op GoT is dat we niet helpen met illegaal spul. Dat MS dat niet helemaal door heeft doet daar niks aan af.

Doe jezelf een lol, check de pricewatch even wat een retail licentie kost. Zijn al lang zo duur niet meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
The Eagle schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:07:
[...]

Oftewel, je weet zelf dat je illegaal bezig bent. Dan houdt het hier dus op; Regel op GoT is dat we niet helpen met illegaal spul. Dat MS dat niet helemaal door heeft doet daar niks aan af.

Doe jezelf een lol, check de pricewatch even wat een retail licentie kost. Zijn al lang zo duur niet meer.
In principe is dit natuurlijk ook gewoon een nieuwe pc, maar dat verklaart volgens mij nog niet waarom die dvd van de TS een retail versie installeert.

Die dvd waar vanaf je Windows installeert, dat is de dvd die door Alternate bij de computer is geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Met dat telefonisch activeren kom je er meestal zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:07:
[...]

Als Microsoft zelf aanbiedt om de licentie te activeren is er weinig illegaals aan, lijkt me. Ik vraag niet naar manieren om aan illegale licenties te komen, ik wil mijn legale licentie op legale wijze opnieuw laten activeren, conform het staande beleid van Microsoft :-)

Vroeg me af of iemand dit wel eens eerder heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik had vandaag een win7 pc die niet kon activeren maar dat betrof een open license. Was van plan het morgen nog eens te proberen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
TheVMaster schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:51:
[...]

In principe is dit natuurlijk ook gewoon een nieuwe pc, maar dat verklaart volgens mij nog niet waarom die dvd van de TS een retail versie installeert.

Die dvd waar vanaf je Windows installeert, dat is de dvd die door Alternate bij de computer is geleverd?
Ja, dezelfde dvd, ik hem hem destijds zelf uit het plastic gehaald en Windows geinstalleerd met de productkey die op het doosje staat. Als ik nu precies datzelfde doe dan wordt de key niet geaccepteerd omdat die bij een OEM-licentie hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
migchiell schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:00:
[...]

Ja, dezelfde dvd, ik hem hem destijds zelf uit het plastic gehaald en Windows geinstalleerd met de productkey die op het doosje staat. Als ik nu precies datzelfde doe dan wordt de key niet geaccepteerd omdat die bij een OEM-licentie hoort.
Maar dan kan Microsoft nooit roepen dat je een retail licentie probeert te activeren, volgens mij. Afgezien daarvan handel je mogelijk wel in strijdt met de licentievoorwaarden. Het eenvoudigst is inderdaad om een OEM Windows 8.1 (of Windows 7) op de kop te tikken via de Pricewatch en deze over een paar weken gratis bij te werken naar Windows 10.....ben je voor paar tientjes klaar en anders zit je misschien nog uren te sleutelen om je oude OEM versie werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Vreemd dat het met volledige medewerking van MS & gebruik van de originele DVD niet lukt. Aangezien MS van alle feiten op de hoogte is en meewerkt ben je AFAIK legit bezig. Dat het dan technisch niet lukt is ronduit irritant. Als het inderdaad ligt aan de DVD, kun je proberen deze aan te passen. Geen idee of dit (nog) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mharnk.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:08
Wat zie je als je met Notepad het ei.cfg bestaande bekijkt, uit de sources folder van de DVD?
De [Channel] geeft aan of het een retail of OEM versie is.

Je zou het ei.cfg bestand kunnen aanpassen en een nieuwe installatie doen.

Gamertag WalnutCartoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sinds Windows Vista kan je met een Retail DVD gewoon activeren met een OEM key en vice versa. Er is alleen verschil tussen VLK (Open License / Open Value) en Retail/OEM.

Wat is de exacte melding eigenlijk die je krijgt? Krijg je die melding direct bij het invoeren van de product key of pas tijdens het activeren?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
De melding die ik krijg is dat de productkey ongeldig is, ik zal vanavond even de letterlijke melding noteren. Ik krijg de melding op het moment dat ik de productkey heb ingevoerd en op OK klik om te activeren. Verder geen uitleg over waarom die code dan ongeldig is.

Dat verhaal van retail- en OEM-versie komt bij Microsoft vandaan, zij konden aan de productcode van mijn geinstalleerde versie (die ik vond onder Eigenschappen van Mijn Computer) zien dat ik een retailversie heb geinstalleerd. Op mijn vraag hoe het kan dat ik met een OEM-dvd een retailversie heb geinstalleerd moesten zij helaas het antwoord ook schuldig blijven.

Ik ga dit weekend weer even verder kijken, mochten bovenstaande tips niet helpen dan wil ik erop inzetten dat Microsoft me een nieuwe, geldige key geeft zodat ik kan activeren. Bedankt alvast voor zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
Heb je niet gewoon een OEM-versie en retailversie in huis liggen en de verkeerde DVD in het verkeerde hoesje teruggestopt? Zou wel de meest logische verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ OEM en (upgrade)retail maakt niet uit. Enige die anders zijn zijn open license en refurbished.

Een melding direct bij het invoeren duidt toch op een typefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Joen schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:54:
Heb je niet gewoon een OEM-versie en retailversie in huis liggen en de verkeerde DVD in het verkeerde hoesje teruggestopt? Zou wel de meest logische verklaring zijn.
Dat klinkt inderdaad logisch, maar ik heb slechts 1 Windows-dvd in huis dus dat kan het niet zijn.
DukeBox schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:30:
^ OEM en (upgrade)retail maakt niet uit. Enige die anders zijn zijn open license en refurbished.

Een melding direct bij het invoeren duidt toch op een typefout.
Ook dat klinkt logisch, maar ik heb het natuurlijk wel vaker dan eens geprobeerd in te typen... en ook Microsoft klantenservice kreeg de code dus niet geactiveerd. Typfouten lijken me dan ook niet de oorzaak.

Ik ga van het weekend even kijken welke versie er nu precies op de dvd staat, misschien maar opnieuw installeren en anders opnieuw bellen om vragen om een oplossing (ws. in de vorm van een nieuwe, wel werkende key).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

migchiell schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:10:
Typfouten lijken me dan ook niet de oorzaak.
Bedoelde eigenlijk lees fouten ? O&0, I&l enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Ja je moet die code telefonisch activeren , houw papier en pen gereed want je krijgt een aantal codes toegezonden via de telefoon.

Als dat eenmaal gebeurt is dan zou die windows het zonder haperen weer doen. :)

https://technet.microsoft...ry/cc736912(v=ws.10).aspx

je kunt de code ook laten herhalen is wel zo handig.

[ Voor 24% gewijzigd door rjmno1 op 10-07-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops... never mind, succes :)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 16:21 ]

Pagina: 1