Nieuwsberichten over Tinder (o.a.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02
Naar aanleiding van nieuws: Tinder introduceert geverifieerde accounts

Ook hier weer een hele discussie (gedownmod wegens off topic overigens) over waarom dit überhaupt nieuwswaarde heeft. Naar mijn mening verwoordt FuaZe het redelijk treffend:
Wat ik ergerlijk vond was dat het hele verhaal is:

"Tinder gaat gebruikers verifiëren, we hebben alleen geen idee hoe en daarom een aantal speculaties: ... En nu wat rand informatie over Tinder om toch meer inhoud te hebben."
En geekeep:
Het gaat er om dat Tweakers naar eigen zeggen technologie op de proef stelt.
Een nieuwsartikel over een uitgebreide accountondersteuning van een datingapp is net zo technologie-waardig als dat kimholland.com overstapt op een beveiligde https-verbinding.
Nu boeit het mij niet zozeer dat het om een dating-site/-app gaat, maar in zijn algemeenheid: wat is de nieuwswaarde hiervan? Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor nieuws: NS Reisplanner-app voegt ondersteuning voor tram en bus toe

Het zijn volgens mij gewoon updates van software, niets meer niets minder. Waarom daar hele artikelen mee vullen, en niet gewoon onder de software update zetten? Nu zijn het regelmatig nieuwsberichten waarbij veel in herhaling gevallen wordt, wat gespeculeerd wordt en wat randinformatie die iedere geïnteresseerde lezer toch al weet omdat die het product kent. Allemaal alleen maar om het een beetje body te geven, althans: zo lijkt het.

Tweakers lijkt op deze manier soms meer op een geruchten-kopieermachine dan op een techsite die hard-/software op de proef stelt.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 17:46

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je opmerkingen, altijd goed om te bespreken wat precies nieuws is en wat niet :)
Nu boeit het mij niet zozeer dat het om een dating-site/-app gaat, maar in zijn algemeenheid: wat is de nieuwswaarde hiervan? Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor nieuws: NS Reisplanner-app voegt ondersteuning voor tram en bus toe
Het zijn functionele wijzigingen in veelgebruikte apps. Apps zijn veelgebruikte vormen van technologie. Bovendien hebben we geen apps in de Downloads-/Meuk-sectie, dus daar kunnen ze niet in. We bespreken ze lang niet allemaal, alleen de grootste wijzigingen in de meestgebruikte apps. Als Kim Holland de hele site over zou zetten in https, zou dat wellicht iets te weinig bijzonder zijn, maar als ze bijvoorbeeld voortaan haar hele site louter nog decentraal aanbiedt via p2p via een app, zouden we dat denk ik wel als nieuws beoordelen.
Nu zijn het regelmatig nieuwsberichten waarbij veel in herhaling gevallen wordt, wat gespeculeerd wordt en wat randinformatie die iedere geïnteresseerde lezer toch al weet omdat die het product kent. Allemaal alleen maar om het een beetje body te geven, althans: zo lijkt het.
We hebben geen body nodig. We geven de achtergrondinfo waardoor ook mensen die nu pas voor het eerst een nieuwsbericht lezen *een beetje* weten waar het over gaat.
Tweakers lijkt op deze manier soms meer op een geruchten-kopieermachine dan op een techsite die hard-/software op de proef stelt.
Deze opmerking is duidelijk vanuit emotie gemaakt en raakt daadwerkelijk kant noch wal. Jammer, want de rest van je post is het startpunt voor een interessante discussie.

Nieuwsberichten over software zijn geen geruchten, maar meldingen van aankondigingen. Er is ook geen sprake van een kopieermachine, want het nieuws is nergens anders of nergens anders in deze vorm verschenen (op kopieren van teksten staat bij ons zelfs intern een hoge straf).
En tot slot: technologie op de proef stellen doe je bij voorkeur in previews en reviews :)

Het gekke is dat je hardware en software in je laatste zin moeiteloos in een adem noemt, terwijl je aankondigingen van software niet als nieuws ziet - en die van hardware wel. Vind je hardware nu veel belangrijker dan software of juist niet?

Leuk om het hier eens over te hebben: intern voeren we letterlijk elke dag discussies over wat wel of niet nieuws moet zijn - en het is goed als iedereen daarover mee praat (en daarbij hoort dat we het niet altijd eens zijn immers :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
arnoudwokke schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:02:
Het zijn functionele wijzigingen in veelgebruikte apps. Apps zijn veelgebruikte vormen van technologie. Bovendien hebben we geen apps in de Downloads-/Meuk-sectie, dus daar kunnen ze niet in.
Misschien dat die eens aangemaakt moet worden dan? Mijn "probleem" is dan al een heel eind opgelost.

Deze opmerking is duidelijk vanuit emotie gemaakt en raakt daadwerkelijk kant noch wal. Jammer, want de rest van je post is het startpunt voor een interessante discussie.

Nieuwsberichten over software zijn geen geruchten, maar meldingen van aankondigingen. Er is ook geen sprake van een kopieermachine, want het nieuws is nergens anders of nergens anders in deze vorm verschenen (op kopieren van teksten staat bij ons zelfs intern een hoge straf).
Ja, die was een beetje erover. Sorry daarvoor. Ter verduidelijking: het gaat om zulke stukken in nieuwsberichten:
Het is niet bekend of hier al Nederlandse en Belgische gebruikers onder vallen. Evenmin is duidelijk hoe Tinder de echtheid van een account controleert.
nieuws: Tinder introduceert geverifieerde accounts
Vermoedelijk gaat het personeel dat werkte aan de ontwikkeling van nieuwe apparaten daar heen verhuizen. Wanneer de volgende telefoons en tablets met Sailfish OS verschijnen, is nog onbekend.
nieuws: Jolla splitst hardwaretak af en richt zich alleen op ontwikkeling Sailfish OS
Een anonieme bron zegt tegen zakenkrant The Wall Street Journal dat Samsung zijn productiefaciliteiten had ingericht om voor elke Galaxy S6 Edge vier reguliere Galaxy S6-exemplaren te maken. De leveringen zouden echter voor beide toestellen ongeveer gelijk liggen, waardoor het veel minder van zijn Edge-toestellen heeft geleverd dan had gekund. Bovendien zit het met een onverkochte voorraad vooral witte Galaxy S6-exemplaren, claimt de krant.

Het is onbekend of Samsung er wel veel meer had kunnen produceren. De productie van gebogen schermen kent vermoedelijk nog lagere yields dan de reguliere oled-schermen.
nieuws: Onderschatting populariteit Galaxy S6 Edge zou omzet Samsung drukken
[bold is van mij, maar bovenstaande is wel het halve bericht al]
En tot slot: technologie op de proef stellen doe je bij voorkeur in previews en reviews :)
Exact mijn punt. Die verwacht ik dus met veel aandacht op de frontpage. Nu raken die voor mijn idee een beetje ondergesneeuwd door berichten met nieuwe functies in apps, geruchten over bedrijven/software/hardware, etc.
Het gekke is dat je hardware en software in je laatste zin moeiteloos in een adem noemt, terwijl je aankondigingen van software niet als nieuws ziet - en die van hardware wel. Vind je hardware nu veel belangrijker dan software of juist niet?
Wat mij betreft zijn die gelijkwaardig, met die uitzondering dat je hardware zo moeilijk kunt downloaden. Dat geldt net zo goed voor hardware-updates, en die komen dus ook een stuk minder vaak dan software-updates. (je zou toch maar iedere 6 weken een nieuwe videokaart moeten kopen... ;) )
Leuk om het hier eens over te hebben: intern voeren we letterlijk elke dag discussies over wat wel of niet nieuws moet zijn - en het is goed als iedereen daarover mee praat (en daarbij hoort dat we het niet altijd eens zijn immers :))
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Misschien dat die eens aangemaakt moet worden dan? Mijn "probleem" is dan al een heel eind opgelost.
Eens. Aan de andere kant: dat levert fors meer werk op in de Downloads-sectie (om alle apps of in elk geval veel apps bij te houden). Die mankracht hebben we momenteel helaas niet. Moeten we dus iets op verzinnen.
Ja, die was een beetje erover. Sorry daarvoor. Ter verduidelijking: het gaat om zulke stukken in nieuwsberichten:
Mja, jij hebt duidelijk een ander beeld van ons werk dan het echt inhoudt. Om maar eens een voorbeeld te pakken: je kon het nieuws over Jolla op geen enkele andere site eerder lezen dan op Tweakers. We waren de allereerste. We konden niets kopieren dus.
Maar inderdaad: vaak is het nodig om onbevestigde info op te nemen in artikelen, omdat het interessante informatie bevat die veel lezers van ons verwachten. Het is onmogelijk om een goede nieuwssite te maken met alleen bevestigde info. Dit is iets dat je overal ziet. De enige sites met alleen door betrokken partijen bevestigde info, zijn sites van pr-bureaus.
Exact mijn punt. Die verwacht ik dus met veel aandacht op de frontpage. Nu raken die voor mijn idee een beetje ondergesneeuwd door berichten met nieuwe functies in apps, geruchten over bedrijven/software/hardware, etc.
We hebben altijd een mix gehad met zowel reviews als nieuwsberichten. Reviews zijn veel meer werk en vaakt verschijnt er dus maximaal een per dag. Tijdens beurzen hebben we wel meerdere previews per dag. In vakantietijd hebben we zelfs op een dag geen enkele review. Reviews staan altijd bovenaan met een plaatje, zodat ze niet snel van de frontpage verdwijnen als er veel nieuws is :)
Wat mij betreft zijn die gelijkwaardig, met die uitzondering dat je hardware zo moeilijk kunt downloaden. Dat geldt net zo goed voor hardware-updates, en die komen dus ook een stuk minder vaak dan software-updates. (je zou toch maar iedere 6 weken een nieuwe videokaart moeten kopen... ;) )
True :) En als aanvulling: terwijl je voor nieuwe hardware vaak geld moet uitgeven, is dat voor nieuwe software lang niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Mja, ik vind dit: nieuws: Aanvallers misbruiken ongepatcht Flash-lek van Hacking Team - update
bijvoorbeeld wel nieuwswaardig in de zin van nieuws. Maar geruchten als de eerder genoemde nieuws: Onderschatting populariteit Galaxy S6 Edge zou omzet Samsung drukken etc vind ik een heel ander kaliber. Het is allemaal zo vaag en onbevestigd etc. Wat is de nieuwswaarde ervan voor een techsite?
Dito met het Tinder verhaal: wat is de nieuwswaarde?
Je geeft aan:
Het zijn functionele wijzigingen in veelgebruikte apps.
Tinder en NS zijn bekend, maar is het meer gebruikt dan bijvoorbeeld Buienradar of Nu.nl? Gaat Tweakers statistieken bijhouden en updates van de top 10 apps vermelden? Dat lijkt me toch niet, is ook geen doen.

Kijk, ik snap ook wel dat er geen harde scheidingslijn is en het altijd een kwestie van interpretatie is. En mijn interpretatie is blijkbaar anders dan die van jullie. Maar daarom geef ik ook even deze feedback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Wat is de nieuwswaarde ervan voor een techsite?
Wat is in jouw ogen nieuwswaarde?

Dit lijkt misschien een flauwe vraag, maar het is fundamenteel.

Wat ik je wel kan meegeven is dat de keuze om bepaald nieuws wel of niet te brengen verschillend kan zijn: er zijn verschillen tussen diverse redacteuren en redacteuren kunnen in hun beoordeling ook verschillen op verschillende momenten. Er zijn weliswaar een paar vuistregels, maar nieuwswaarde is helaas niet iets wat je tot op de komma nauwkeurig kunt berekenen.

Dus wil ik je vragen: wat bepaalt in jouw ogen de nieuwswaarde? En is nieuwswaarde absoluut (altijd hetzelfde) of zou je bepaald nieuws wel op de frontpage verwachten als er verder weinig nieuws is, terwijl je dat op drukke dagen niet zou verwachten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Wat ik al zei:
Ger schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:43:
Kijk, ik snap ook wel dat er geen harde scheidingslijn is en het altijd een kwestie van interpretatie is. En mijn interpretatie is blijkbaar anders dan die van jullie. Maar daarom geef ik ook even deze feedback. :)
Het is ook niet hard definieerbaar. Ik zal proberen mijn gedachten/gevoel te omschrijven.

Bij veel geruchten (of dat nu gaat om omzetcijfers, de behuizing van een nieuwe telefoon, of een feature die ergens in zou kunnen gaan komen) heb ik zoiets van: die hoef ik op Tweakers niet te lezen. Er is altijd veel buzz over, maar die komen via andere kanalen wel weer mijn kant op. Voor de duidelijkheid: dat zijn kanalen die ik minder kwalitatief acht dan Tweakers.

App of website updates vind ik ook niet zozeer nieuws, tenzij het gaat om ernstige veiligheidslekken of baanbrekende features, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Flash lek of toen Street View in Google Maps geïntroduceerd werd bijvoorbeeld. Grote dingen. Een vinkje achter een account op Tinder vind ik (persoonlijk) niet zo spannend en buiten de naamsbekendheid is het ook niet zo'n enorm populaire app bij mijn weten. Ik zou persoonlijk niemand kunnen noemen die Tinder gebruikt. Then again: ik ben natuurlijk niet de norm van Nederland. Buienradar (eerder genoemd voorbeeld) heeft volgens mij wel half Nederland geïnstalleerd staan.
Vanzelfsprekend is de scheidslijn tussen grote dingen en kleine dingen enorm subjectief en kun je ook lastig bepalen welke app of website nou wel of niet het vernoemen waard is. Daar zal de redactie altijd een beslissing over moeten nemen waar vanzelfsprekend een deel van Tweakers het niet mee eens is. ;)

Het voordeel van een "app/website update" sectie net zoals de download sectie is dat je dan alles daarin kwijt kunt, of het nu om Tinder, Facebook of Strava gaat. Alles waarvan de redactie denkt dat een noemenswaardig deel van de Tweakers daar wel in geïnteresseerd is. Maar door het te groeperen blijft het "echte" nieuws (zoals ik dat maar voor het gemak noem) wat meer in de picture. Best of both worlds, door mijn brillenglazen dan. 8)
arnoudwokke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:59:
En is nieuwswaarde absoluut (altijd hetzelfde) of zou je bepaald nieuws wel op de frontpage verwachten als er verder weinig nieuws is, terwijl je dat op drukke dagen niet zou verwachten bijvoorbeeld?
Het is geen exacte wetenschap, een harde grens valt dus ook niet te trekken. Maar "non-nieuws" posten als surrogaat voor "echt nieuws" (vergeef me even de termen, maar mijn bedoeling is duidelijk hoop ik) is naar mijn idee niet wenselijk. Ik zie dan liever maar 5 nieuwsberichten op een dag die echt interessant zijn (wederom subjectief) dan 10 berichten waarbij ik denk: boeiend.
Geeft jullie bovendien weer meer tijd voor reviews. :)

Pagina: 1