Verwijderd
Dat zou wel erg veel zijn 10 A x 20 V = 200 Watt
.
Hoe groot is dat ding ?
Want voor 10 A moet ie behoorlijk groot zijn.
Hoe groot is dat ding ?
Want voor 10 A moet ie behoorlijk groot zijn.
iets groter als een normale adapter ong. 10x10x10 ofzo maar ik vraag me nu dus af wat die 10VA nu wel betekent
Ding is 2000mA, dat is een redelijk goeie adapter.
als ik nu een 13,8v 3-5A voeding pak voor een 172W peltier 24v en 11A blaas ik dan mn voeding op of werkt de peltier gewoon minder goed??
Ik moet met mn peltier in ieder geval boven de 80W uit komen, volges radiate verbruikt mn proc op 1,85v@1400Mhz 86W
Ik moet met mn peltier in ieder geval boven de 80W uit komen, volges radiate verbruikt mn proc op 1,85v@1400Mhz 86W
10VA betekent om het simpel te houden Volt maal Ampere is 10. het is dus een 0.5 AmpereOp maandag 18 juni 2001 12:16 schreef maddog_rvo het volgende:
ik heb hier een adapter van 20v en 10VAis die 10VA nou 10ampere of iets anders ??
de voeding van jouw lervert 3 Ampere continu en je peltier vraagt er 11. Je blaast je voeding op (als er geen zekering in zit) dus je hebt niks aan deze voeding. op minder voltage vraagt de peltier ook minder stroom maar de voeding is dan nog te zwak.Op maandag 18 juni 2001 13:10 schreef maddog_rvo het volgende:
als ik nu een 13,8v 3-5A voeding pak voor een 172W peltier 24v en 11A blaas ik dan mn voeding op of werkt de peltier gewoon minder goed??
je kunt van 2 pc-voedingen de 12 volt uitgangen in serie schakelen zodat je 24 volt hebt. Je moet der dan wel op letten dat je voeding 11 ampere levert op 12 volt. Dat staat meestal ergens op de voeding.Op maandag 18 juni 2001 13:18 schreef maddog_rvo het volgende:
kan iemand ff uitrekenen hoeveel Watt die peltier dan geeft met die voeding, Of met een pc-voeding van 235Watt
euhmm denk niet dat er 3 voedingen en waterkoeling in mun pc passen
, ik heb die pelt nog niet, moet um nog krijgen, en 2 voedingen in serie??? kan dat?
dat is toch min van de ene aan de plus van de andere en de plus van de ene aan de peltier en de min van de andere aan de peltier (moeilijke zin
)
dat is toch min van de ene aan de plus van de andere en de plus van de ene aan de peltier en de min van de andere aan de peltier (moeilijke zin
Klopt, zo krijg je 24 volt. Dat neemt inderdaad veel plaats inbeslag. maar anders moet je van zo'n dure voeding kopen in de winkel/ zelf bouwen/ de twee voedingen extern plaatsen. Extern wel een beetje lastig voor lansOp maandag 18 juni 2001 13:33 schreef maddog_rvo het volgende:
euhmm denk niet dat er 3 voedingen en waterkoeling in mun pc passen, ik heb die pelt nog niet, moet um nog krijgen, en 2 voedingen in serie??? kan dat?
dat is toch min van de ene aan de plus van de andere en de plus van de ene aan de peltier en de min van de andere aan de peltier (moeilijke zin)
wordt ook wel een zware kast, hij is al zo zwaar met 3 hd en 2 cd, volges mij 20 a 25 kilo dan nog complete waterkoeling met voedingen erbij, auw mn rug 
maar een ding snap ik niet, die peltier is 172W 24.6V en 11.3A het is toch altijd Watt = Volt x Ampere 24.6x11.3=277.8
maar een ding snap ik niet, die peltier is 172W 24.6V en 11.3A het is toch altijd Watt = Volt x Ampere 24.6x11.3=277.8
Verwijderd
Wieltjhus! :)8-)Op maandag 18 juni 2001 13:44 schreef maddog_rvo het volgende:
wordt ook wel een zware kast, hij is al zo zwaar met 3 hd en 2 cd, volges mij 20 a 25 kilo dan nog complete waterkoeling met voedingen erbij, auw mn rug
Hehehe goed idee, maar ik moet um toch nog in de auto laden
Verwijderd
Laadplankje ervoor leggen ofzo. Zou wel een leuke casemod zijn, een computer met ingebouwd laadplankje.
maar kan iemand berekenen hoeveel watt ie levert met 13,8v en 5A ik vind 2xtra voedingen nl. niet zo`n goeie oplossing of misschien schema 24V 12A voeding ??
Hmm.. Misschien had je dit beter in DOC kunnen plaatsen, maargoed..
Effe voor de duidelijkheid.. Jouw peltier is in staat om 172W aan vermogen te verpompen van de koude naar de warme kant.. Dit is NIET het vermogen wat hij gebruikt..
Hij gebruikt inderdaad die 277W die jij had uitgerekend.. Tenminste, dat is als je hem op vol vermogen laat werken.. En alleen dan kan hij ook die 172W verplaatsen..
Geef je hem minder stroom en spanning, dan zal hij dus ook veel minder goed werken.. (en op 13,8V bij 5A is natuurlijk de werking al helemaal weinig.. Te weinig om een standaard Tbird te koelen!! En natuurlijk ook zonde van je peltier.. Dan had je nog beter een 80W kunnen kopen!)
Om zelf een voeding te bouwen: Zoek maar es even via de search naar topics van Dabit.. Hij heeft een hele site gemaakt waar de schema's en de uitleg te vinden is om een simpele peltier-voeding te bouwen!
Effe voor de duidelijkheid.. Jouw peltier is in staat om 172W aan vermogen te verpompen van de koude naar de warme kant.. Dit is NIET het vermogen wat hij gebruikt..
Hij gebruikt inderdaad die 277W die jij had uitgerekend.. Tenminste, dat is als je hem op vol vermogen laat werken.. En alleen dan kan hij ook die 172W verplaatsen..
Geef je hem minder stroom en spanning, dan zal hij dus ook veel minder goed werken.. (en op 13,8V bij 5A is natuurlijk de werking al helemaal weinig.. Te weinig om een standaard Tbird te koelen!! En natuurlijk ook zonde van je peltier.. Dan had je nog beter een 80W kunnen kopen!)
Om zelf een voeding te bouwen: Zoek maar es even via de search naar topics van Dabit.. Hij heeft een hele site gemaakt waar de schema's en de uitleg te vinden is om een simpele peltier-voeding te bouwen!
Ik heb nog ff nagedacht over het aansluiten van die peltier op 13,8 volt. Niet om je peltier continu op te laten werken, maar om ff de peltier aan te zetten.
R peltier is 24/11=2.18 (R=U/I)
ampere dat ie dan vraagt bij 13.8 volt
13.8/2.18=6.33 (I=U/R)
dat trekt je voeding dus niet. Waarscheinlijk knapt de zekering of raakt ie oververhit. Ik kan het niet aanraden maar misschien gaat het een paar minuten goed. Ie kan ook meteen de geest geven.
R peltier is 24/11=2.18 (R=U/I)
ampere dat ie dan vraagt bij 13.8 volt
13.8/2.18=6.33 (I=U/R)
dat trekt je voeding dus niet. Waarscheinlijk knapt de zekering of raakt ie oververhit. Ik kan het niet aanraden maar misschien gaat het een paar minuten goed. Ie kan ook meteen de geest geven.
Volt x ampere = watt
dus 10 VA betekend ook meteen 10 watt, die voeding die kan je dus wel wegpleuren als je je peltier erop zet..
nog iets om op te letten, neem een GELIJKspanningsvoeding..
de meeste zijn dit wel, maar bijvoorbeeld hallogeentransformatoren leveren nog wel wisselspanning..
als je dat doet dan koelt hij 1/100ste seconde de ene kant en maakt ie de andere warm, de volgende 1/100ste seconde weer omgekeerd..
en dan heb je dus eigenlijk alleen maar een verwarmingselement in je kast
btw: hoe wou je een 172watt peltier gaan koelen?
dus 10 VA betekend ook meteen 10 watt, die voeding die kan je dus wel wegpleuren als je je peltier erop zet..
nog iets om op te letten, neem een GELIJKspanningsvoeding..
de meeste zijn dit wel, maar bijvoorbeeld hallogeentransformatoren leveren nog wel wisselspanning..
als je dat doet dan koelt hij 1/100ste seconde de ene kant en maakt ie de andere warm, de volgende 1/100ste seconde weer omgekeerd..
en dan heb je dus eigenlijk alleen maar een verwarmingselement in je kast
btw: hoe wou je een 172watt peltier gaan koelen?
Waterkoeling, zat te denken aan dangerden of swifttech koelblok, maar oc-shop is nog nie terug
Je kan beter ff bij DOC kijken en/of contact opnemen met DaBit. Voor 172 Watt peltiers heb je gewoon Xtreme oplossingen nodig om die te kunnen voeden. Je eigen voeding bouwen, bijvoorbeeld.
DaBit is daar veel mee bezig.
Je hebt eigenlijk niet 2, maar 4 PC-voedingen voor je peltier nodig. 2 in serie, 2 in parallel om 11A op 24V te krijgen.
DaBit is daar veel mee bezig.
Je hebt eigenlijk niet 2, maar 4 PC-voedingen voor je peltier nodig. 2 in serie, 2 in parallel om 11A op 24V te krijgen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Pagina: 1