Uitbreiding opslagcapaciteit.

Pagina: 1
Acties:

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02 11:23
Ik wilde afgelopen weekend GTA 5 installeren en kwam er achter dat ik niet genoeg opslag capaciteit heb.
Op mijn samsung 830 SSD nog maar 20gig vrij.
Op de download HDD nog maar 50 gig vrij.

Nu heb ik dit al grotendeels opgeruimd maar het feit blijft dat ik (eerder) vroeger of later meer opslagruimte nodig heb.

Nu heb ik een aantal mogelijkheden maar vraag mij af wat wijsheid is. Er is in mij kast nog plek voor 2 hdd.
1. Ik heb nog een 7200 rpm 2,5 harde schijf liggen, deze kan ik inbouwen mbh van een bracket, (bestaan die?)
2. Een nieuwe HDD kopen.

Zowel bij 1 als 2 ben ik bang dat ik dat soort schijven tegenwoordig eigenlijk te langzaam vind wanneer ik er games op installeer.
3. Een SSHD kopen maar ik krijg daar gemengde gevoelens bij als ik reviews lees. Zouden die volstaan voor mijn doel? (Archivering en sommige games).
4. Een nieuwe SSD kopen van rond de 500 gb. De vraag is dan welke De BX100, MX200 of Evo.
Daarna komt de vraag kan ik dan niet beter die nieuwe ssd gebruiken als boot omdat die veel sneller is dan mijn huidige ssd. Is dat verschil de moeite waard van een herinstall?

Kortom veel keuzes om dit probleem op te lossen maar wat zou de handigste zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:37
Games zullen grootendeels aaneengesloten data laden, een goed 7200 RPM schijf is hier prima voor.

Ja je kan ook een SSD halen en het scheelt misschien een paar seconden, maar dit is bij lange na niet zo storend als windows en al je veelgebruikte kleine programmas (en bestanden) op een hdd hebben.

Brackets bestaan prima, maar wellicht heeft je kast uberhaubt al ruimte voor 2,5" schijven?

SSHD heb je bij games als GTA ook niet perse voordeel van. Meestal is de buffer (ssd deel) iets van 8 - 16 GB, wat toch aanzienlijk minder dan 1 game is.

Kortom: wil je weinig geld uitgeven -> gebruik je 2,5" schijf.

Koop anders, als je veel ruimte wil een mooie 2+ TB 3,5" schijf.

Heb je teveel geld: Samsung heeft net een mooie 2tb ssd aangekondigd ;)

android since G1.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn ervaring is, dat als je eenmaal gewend bent aan een ssd, het moeilijk wennen is als er van de hdd gelezen moet worden.

Nu moet je ook bedenken, dat de meeste mensen met zeg in totaal 2 TB aan data, hier maar enkele honderden GB van gebruiken. De rest van de data wordt maar een enkele keer aangesproken (of zelfs nooit meer).

Het is nu de beste methode om al die data die je toch nooit gebruikt op een HDD te zetten, en de rest op je SSD.

In jouw geval zou ideaal kunnen zijn 1 nieuwe SSD van 500 GB, de oude SSD in een andere computer of je houd hem voor bijv data, current downloads weet ik veel, en dan de HDD die je nog hebt liggen met een bracket erbij.

Nadeel is dat je weer een hele bunch disks hebt. Handiger vind ikzelf 1 grote SSD en 1 grote HDD.

• icecreamfarmer
Reepje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:35:
Mijn ervaring is, dat als je eenmaal gewend bent aan een ssd, het moeilijk wennen is als er van de hdd gelezen moet worden.

Nu moet je ook bedenken, dat de meeste mensen met zeg in totaal 2 TB aan data, hier maar enkele honderden GB van gebruiken. De rest van de data wordt maar een enkele keer aangesproken (of zelfs nooit meer).

Het is nu de beste methode om al die data die je toch nooit gebruikt op een HDD te zetten, en de rest op je SSD.

In jouw geval zou ideaal kunnen zijn 1 nieuwe SSD van 500 GB, de oude SSD in een andere computer of je houd hem voor bijv data, current downloads weet ik veel, en dan de HDD die je nog hebt liggen met een bracket erbij.

Nadeel is dat je weer een hele bunch disks hebt. Handiger vind ikzelf 1 grote SSD en 1 grote HDD.
Daar ben ik ook bang voor. Een bundel disks maakt mij niets uit zit toch in een kast.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Wat games op een HDD betreft: meestal gaat dit inderdaad prima. Ik had GTA5 echter eerst op een (wat oudere) HDD geïnstalleerd, waardoor ik bij hard rijden ondanks 40-50fps toch een slideshow gepresenteerd kreeg. Nu heb ik GTA op een SSD gezet en de rest van mijn games op een HDD en loopt GTA top (loading times zijn ook echt daadwerkelijk veel veel korter geworden, niet "een paar seconden"). GTA is wel een geval apart, aangezien het een "streaming game is" (hij streamt constant data vanaf je HDD).

De meeste games zullen dus prima draaien op een HDD, maar misschien niet alle... Je kan natuurlijk ook je oude SSD voor alleen GTA5 gebruiken (tijdens installatie is circa 110GB vereist, moet net lukken met een 120GB) en een nieuwe SSD voor de rest van Windows/games/apps/whatever... Of je SSD nou 200 of 500MB/s haalt, is denk ik niet zo heel spannend...

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08
Ik heb zelf 3 SSD's (2x 120 GB en 1 x 250) en een 500GB hardeschijf voor opslag van muziek en foto's en downloads. Waarbij ik de 250GB SSD gebruikt voor me Windows en Blizzard spellen. Ik 1 120GB SSD gebruik voor Steam en de andere voor Origin :D Tijdje spellen op de gewone hardeschijf gehad maar miste toch de veel snellere laadtijden van de SSD want het is vaak helemaal geen enkele seconden, het scheelt vaak vrij veel.

Dus raad je aan om gewoon een grote SSD erbij te kopen en dan de andere ook te gebruiken voor spellen/downloads of wat dan ook.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• icecreamfarmer
adamvansanten schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:29:
Wat games op een HDD betreft: meestal gaat dit inderdaad prima. Ik had GTA5 echter eerst op een (wat oudere) HDD geïnstalleerd, waardoor ik bij hard rijden ondanks 40-50fps toch een slideshow gepresenteerd kreeg. Nu heb ik GTA op een SSD gezet en de rest van mijn games op een HDD en loopt GTA top (loading times zijn ook echt daadwerkelijk veel veel korter geworden, niet "een paar seconden"). GTA is wel een geval apart, aangezien het een "streaming game is" (hij streamt constant data vanaf je HDD).

De meeste games zullen dus prima draaien op een HDD, maar misschien niet alle... Je kan natuurlijk ook je oude SSD voor alleen GTA5 gebruiken (tijdens installatie is circa 110GB vereist, moet net lukken met een 120GB) en een nieuwe SSD voor de rest van Windows/games/apps/whatever... Of je SSD nou 200 of 500MB/s haalt, is denk ik niet zo heel spannend...
Ik zal specificeren wat ik nu heb:
1: 256 gig ssd
1 1tb HDD
! nog niet aangesloten laptop hdd van 500 gig.

• icecreamfarmer
Ik heb besloten een ssd te halen. Maakt het nog uit welke van de 3 ik haal?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
heb zelf een bx100 500gb en ben er erg blij mij. de mx100 heeft powerloss protection. maar zijn de meningen verdeelt hoeveel meerwaarde het heeft.(de mx200 versie dan). en de 850 evo is gewoon te duur:P

• icecreamfarmer
loki504 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:09:
heb zelf een bx100 500gb en ben er erg blij mij. de mx100 heeft powerloss protection. maar zijn de meningen verdeelt hoeveel meerwaarde het heeft.(de mx200 versie dan). en de 850 evo is gewoon te duur:P
De mx200 is bijna even duur als de evo. Beiden €20 duurder dan de bx100. Ik vraag mij af of dat het waard is.

• icecreamfarmer
http://nl.hardware.info/v...ingstabel-10-07-2015-1234

Hmm lastig, allen zijn ze veel sneller dan de Samsung 830 welke ik nu heb.
Daarentegen is het verschil tussen de samsung en de bx maar €15. Daar krijg je wel 2 jaar extra garantie bij.

Pagina: 1