Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Op dit moment hosten wij onze server bij cloud VPS. Dit is een vrij goedkope dienstverlener met nette SLA's.

Wij zijn echter bezig om onze visie te herformuleren en nu ben ik van mening dat een duurzame hoster beter bij ons past.

Ik kan echter niet vinden of hosters duurzaam bezig zijn op hun eigen site, waardoor ik vermoed dat de bulk niet duurzaam bezig is.

Weet iemand een duurzaam alternatief voor cloud VPS voor rond de 50 euro p.m.?
Een LMGTFY link met goede searchopdracht is welkom.

Op dit moment hebben we 2 VPS met de volgende specs:
VPS 1:
  • RAM 2048 MB RAM
  • CPUCORES 2 Cores
  • HDD 40 GB HDD
  • TRAFFIC 500 GB TRAFFIC
VPS 2:
  • RAM 4096 MB RAM
  • CPUCORES 2 Cores
  • HDD 80 GB HDD
  • TRAFFIC 1000 GB TRAFFIC
Locatie in de buurt van A'dam lijkt me wel handig, maar als het performance wise niets uitmaakt is een centrum in groningen ook goed.
MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 19:45
Als een locatie in Rotterdam geen probleem voor je is zou je zou eens kunnen kijken naar i3d / SmartDC. SmartDC gebruikt groene stroom (https://www.smartdc.net/green-it/), en i3d heeft sinds kort een Cloud omgeving gebaseerd op Hyper-V draaien (http://www.i3d.net/cloud/red-cloud/). Deze cloud omgeving staat in SmartDC. SmartDC en i3d zijn 'familie' van elkaar, SmartDC is de datacenter/colo tak, i3d is de hosting tak.

(Noot: ik werk niet voor SmartDC/i3d, ik ben klant bij hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
KoeKk schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:47:
Als een locatie in Rotterdam geen probleem voor je is zou je zou eens kunnen kijken naar i3d / SmartDC. SmartDC gebruikt groene stroom (https://www.smartdc.net/green-it/), en i3d heeft sinds kort een Cloud omgeving gebaseerd op Hyper-V draaien (http://www.i3d.net/cloud/red-cloud/). Deze cloud omgeving staat in SmartDC. SmartDC en i3d zijn 'familie' van elkaar, SmartDC is de datacenter/colo tak, i3d is de hosting tak.

(Noot: ik werk niet voor SmartDC/i3d, ik ben klant bij hun)
Thanks, zal er eens naar kijken.
Ja locatie maakt vrij weinig uit, maar gevoelsmatig lijkt het me beter om zo dicht mogelijk bij AMS-IX te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 19:45
Aah, nou kan je er doorgaans vanuit gaan dat elk datacenter in Nederland een redundante verbinding heeft naar de AMS-IX. Altijd iets om te dubbelchecken natuurlijk, maar i3d komt van oorsprong uit de gamehosting, waar een kwalitatief hoogwaardig network super belangrijk is, dus ik weet uit ervaring dit dit wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

TransIP misschien een optie ?
TransIP houdt bij haar activiteiten zoveel mogelijk rekening met het milieu. Zo gebruikt het
datacenter alleen maar stroom van alternatieve energiebronnen en wordt er gekoeld met
gerecycled water. Door deze en andere maatregelen is het datacenter CO2-neutraal.
Colocatie bij TransIP is een verantwoorde keuze omdat bij ons het milieu als prioriteit heeft.

100% groene stroom
Als groeiend bedrijf zijn wij bewust van onze verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie op het
gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daarom is de stroom die
wordt gebruikt in het high-tech datacenter altijd 100% groen. Naast een extreem laag
energieverbruik heeft TransIP er ook voor gezorgd dat het datacenter geen vervuilende
broeikasgassen uitstoot. Met onze hardware in het datacenter weten wij zeker dat ons bedrijf
zo groen mogelijk opereert.

Adiabatisch koelen
De constante zoektocht naar nog meer energiebesparing heeft geleid tot de ontwikkeling van
een adiabatisch koelsysteem. Deze inmiddels beproefde methode gebruikt waterdamp om
lucht te koelen. Daarnaast zorgt de gekozen koelmethode er ook voor dat
temperatuurschommelingen in het datacenter tot een minimum worden beperkt.

Zeer laag Power Usage Effectiveness
TransIP heeft als streven om het meest energiezuinige datacenter van Europa te zijn. De
energiezuinigheid van een datacenter laat zich meten met de zogeheten ‘Power Usage
Effectiveness’ (of PUE). Mede dankzij geavanceerde koeling en duurzame hoog frequente
verlichting, realiseert het datacenter een PUE van 1,13. Dat is 250% onder de geldende
norm. Dit geeft u de zekerheid dat ons groene ondernemen bij TransIP werkelijkheid is.

Hoog rendement UPS
De toevoer van stroom naar de hardware is van cruciaal belang. Om die reden is het stateof-the-art
datacenter voorzien van een UPS (Uninterruptible Power Supply). Deze verzekert
u van een 100% constante stroomtoevoer en kan in noodgevallen urenlang het hele
datacenter van stroom voorzien. Het UPS is zeer innovatief en heeft een extreem hoog
rendement, aanzienlijk hoger dan die van de systemen van de concurrenten daarmee is ook
een belangrijke bijdrage aan een schoner milieu verzekerd.

Verminder de carbon footprint
In het streven naar een beter milieu zijn wij bij TransIP aan het juiste adres. In de algehele
bedrijfsvoering staat het volledig uitbannen van de CO2-uitstoot centraal. Door slim gebruik
van alternatieve energiebronnen, energiezuinige batterijen en koeling met gerecycled water,
is de carbon footprint minimaal. Sterker nog: het innovatieve datacenter van TransIP is
volledig CO2-neutraal. Onze groene ambities verbonden met geavanceerde innovatie leiden
tot een minimale carbon footprint.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Luppie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:26:
TransIP misschien een optie ?

[...]
Die ziet er wel erg groen uit idd.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Nu vooral informatie inwinnen en dan een shortlist maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik hoor hier de naam https://www.greenqloud.com/ wel eens vallen. Die is door Surfnet aangewezen als voorkeursprovider voor groene VPS'en.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
http://www.cloudvps.nl/cloud-servers/netwerk-datacenters
Vind net overigens dit van Cloud VPS, zijn dus ook wel een beetje duurzaam bezig:
In mid 2014 hebben wij Equinix AM3 aan ons netwerk toegevoegd. Dit is het meest geavanceerde datacentrum in Nederland en ook één van de groenste in de wereld. Het datacenter heeft een revolutionair koelsysteem gebaseerd op 'Aquifer Termal Energy Storage'. Dit betekent dat overtollige warmte wordt opgeslagen in een ondergronds reservoir dat vervolgens door de Universiteit van Amsterdam gebruikt wordt om haar gebouwen te verwarmen. Het datacentrum is gebouwd op een extreem lage PUE van 1.1. Dit betekent dat de energie die gebruikt wordt voor koeling en andere overhead slechts 10% van de energie die gebuikt wordt voor klant infrastructuur. Voor moderne datacentra is een PUE van 1.3 tot 1.7 gebruikelijk.
Ik ga nu proberen de diverse aanbieders te vergelijken op basis van duurzaamheid, SLA en prijs.
Het zou mooi zijn als er zoiets was als de www.eerlijkegeldwijzer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ben er wat dieper ingedoken en er zit mijns inziens onvoldoende verschil tussen de verschillende VPS aanbieders om de moeite van overstap te verantwoorden. Zeker aangezien de huidige hoster al tot de top van NL behoort qua factor duurzaamheid.

Mijns inziens heb je 3 onderscheidende groepen m.b.t. duurzaamheid.

-Niet Duurzaam (geen groene stroom en efficiente overhead) PUE >= 1.5
-Duurzaam (groene stroom en redelijke efficiente overhead) PUE 1.2 a 1.4
-Koplopers (groene stroom optimaal efficiente overhead) PUE 1.1

PUE ratio beschrijft de relatie tussen energie voor overhead en energie voor infrastructuur. Een PUE van 1.1. houdt in dat de energie die nodig is voor overhead en koeling slechts 10% is t.o.v. de 100% benodigde energie voor infrastructuur

Aangezien onze huidige aanbieder al een PUE heeft van 1.1 blijven we gewoon bij de huidige aanbieder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

eL_Jay schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:33:
PUE ratio beschrijft de relatie tussen energie voor overhead en energie voor infrastructuur. Een PUE van 1.1. houdt in dat de energie die nodig is voor overhead en koeling slechts 10% is t.o.v. de 100% benodigde energie voor infrastructuur

Aangezien onze huidige aanbieder al een PUE heeft van 1.1 blijven we gewoon bij de huidige aanbieder
No offense maar ondanks dat je waarschijnlijk alles hebt uitgezocht en veel meer weet van "green IT" dan ik, ben ik nog steeds van mening dat PUE een wassen neus is in hoe duurzaam een hoster is. Ja, een lage PUE houdt over het algemeen in dat je goed bezig bent met je waardes maar zegt absoluut niets over het nut van het datacenter in zijn algemeenheid noch over de footprint van hoe efficient/zuinig jouw VPS is.

Het allergrootste voorbeeld is Google; die claimen een PUE van 1.1 of net iets minder voor een flink aantal van hun sites. Google is dan ook het toonbeeld van innovatie (energie en technologie) en het consolideren van CPU-cycles per vierkante meter. Op het moment dat Google per site 10% meer CPU-cycles kan genereren (door nieuwe CPU's of efficientere software), zal de PUE lager worden. Maar op het moment dat door een storing of inefficiente programmering de huidige CPU's maar 80% van de tijd worden gebruikt i.p.v. 100% terwijl het chassis gewoon dezelfde stroomtoevoer nodig heeft, stijgt de PUE. Dit allemaal terwijl er aan het datacenter, de inkoop/generatie van stroom etc niets veranderd is.

Hetzelfde geldt hier dus ook voor jouw VPS; je wil een duurzaam VPS. Wie garandeert jou dat dat VPS op een energie-efficient chassis komt te draaien met een zuinige CPU (maar voldoende performance)? Voor hetzelfde geld kan jouw VPS, om uiteenlopende redenen, misschien wel op een ouderwetse DL360 G3 draaien; uiteindelijk zie jij alleen de boundaries van je VPS en het groene label op de folder van de hoster maar staat jouw VPS wel even meer stroom/cycles/hitte te genereren dan een VPS wat draait in een PUE 1.21 datacenter.

Zolang PUE per "site" wordt gedefinieerd en niet per "service" (zoals een VPS), weet je dus effectief nooit hoeveel een service gebruikt.

Just my 2 cents ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 15-07-2015 21:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Fair enough, maar dat is helaas de enige beschikbare KPI waarop je kan selecteren. Sowieso ben ik afhankelijk van wat de hoster mij aan info verschaft en dat verschilt ook nogal.

(heb een ERP selectie proces gedaan en dat is pas een ondoorzichtige markt)
Pagina: 1