Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 07:04
Hallo Tweakers,

Op dit moment heb ik een bijbaan als logistiek medewerker. Afgelopen maand heb ik een salaris van 824,- bruto waar over ik 89.95 loonbelasting moet betalen ongeveer de 9% Standaard belasting?

2 maand geleden had ik een salaris van 553,50 waarover ik 17,77 loonbelasting moest betalen. Hoe komt dat deze verhouding zo verschillend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Belastingsdienst.nl? Er zit méér aan gekoppeld dan je denkt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:05
Omdat er sprake is van allerlei kortingen en andere regelingen, zoals belastingvrije vergoedingen en zelfs bijzondere tarieven, waardoor de belasting nooit direct een percentage van je bruto salaris is.

Dit alles wordt uiteindelijk bij je aangifte / verzoek om teruggaaf rechtgetrokken. De ingehouden Loonbelasting is ook maar een voorheffing voor de uiteindelijk door jou af te dragen inkomstenbelasting.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 22:19
Omdat wij in Nederland een progressief belastingstelsel hebben. Hoe meer je gaat verdienen hoe meer je procentueel afdraagt aan de belastingdienst. Nu lijkt de sprong van 18 euro naar 90 euro groot, maar dit komt doordat je over de eerste 6.000 (ongeveer) die je verdient geen belasting betaalt. Daarna draag je over de extra euro die je verdient 36,5 / 42 / 52 % belasting af.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruben0s op 08-07-2015 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Zoek even op de site naar de "witte tabel". Hierin staat precies aangegeven wat je als belasting betaald. Kun je prima zelf nakijken. Je zit met een belastingvrije voet, waar je waarschijnlijk net tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Belasting wordt geheven per jaar, maar de loonbelasting die door je werkgever maandelijks wordt ingehouden wordt altijd berekend aan de hand van de aanname dat je het hele jaar werkt voor dat zelfde maandloon.

Op die €824 bruto wordt dus belasting ingehouden berekend op basis van dat je in het hele jaar 12 x €824 + 8% = €10.679 verdient. Vanwege het progressieve belastingstelsel, houdt dat in dat wanneer je uiteindelijk in het hele jaar (ruim) minder verdient, er dus ook (ruim) te veel belasting is ingehouden. Maar de teveel afgedragen belasting kan je dan natuurlijk terugkrijgen door middel van je aangifte inkomstenbelasting 2015.

Je kan ook alvast een voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2015 doen waarin je o.a. invult hoeveel je verwacht dit jaar in totaal te verdienen, dan krijg je dat wat tijdens het jaar teveel wordt ingehouden alvast in maandelijkse termijnen terug van onze vrienden van de blauwe brieven. Maar als je dat (beetje) geld niet echt nodig hebt is het interessanter om pas aan het eind van het jaar aangifte te doen want dan krijg je er ook rente over en krijg je het in één keer wat dan een leuke bonus is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 10-07-2015 13:31 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1