Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Hallo,

Ik heb hier een defecte Apple A1098 voeding die tot aan de trafo zo'n 300v DC output geeft, maar op de secundaire windingen niets geeft; dit zou zo'n 24,5v moeten zijn.

Nu weet ik niet veel over hoe transformatoren precies werken en in dit geval wil ik weten hoe die primaire spanning wordt omgezet in de secundaire spanning en, ook belangrijk, waardoor wordt de transformator geactiveerd? Ik neem aan dat deze door een component in het primaire circuit wordt aangestuurd? Ik denk dat precies hier de oorzaak zit bij dit board. Ik heb me laten vertellen dat trafo's zelf niet snel defect raken, al weet ik ook niet hoe ik die dingen moet doormeten.

Ik had een kortgesloten mosfet in het secundaire circuit, deze heb ik vervangen maar heeft eea niet opgelost. In het primaire circuit zijn de mosfets goed, alsook alle caps (capaciteit en ESR).

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

Bvd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Weet je zeker dat er aan de primaire zijde niks defect is? Een transformator werkt alleen met wisselspanning. Als er dus op de primaire zijde van de trafo gelijkspanning staat, zal hij nooit werken.

Het is een geschakelde voeding, dus complex. Ze werken door aan de primaire zijde eerst de spanning gelijk te richten (vandaar de 300v DC), en die wordt vervolgens met een oscillator weer omgezet in een hoog frequent wisselspanning (meer dan 20kHz). Aansturing van deze oscillator komt doorgaans vanaf de secundaire zijde. Als het al ergens fout gaat, is het meestal hiermee. Of de aansturing krijgt zelf geen spanning of de oscillator aan de primaire zijde is kapot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Op de primaire kant van de trafo staat op 3 v/d 4 pinnen de filter cap spanning van 300v.
Dit is gemeten door de pin uit de trafo die aan de primaire massa zit als ref grond te gebruiken, met de DMM op DCV mode; op de overgebleven 4e pin staat 0 volt en die gaat via enkele weerstanden en caps naar pin 14 van IC TEA1552, lijkt een mosfet driver te zijn die ook de trafo aanstuurt. Op pinnen 7 en 8 staat een stabiel voltage (mains rectified en 7.5v), op pin 11 gaat de 5v op en neer, alsof hij in een loop hangt.

http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TEA1552.pdf

Op de primaire zijde is nog een IC present, de L6561... ik denk een 8pins mosfet driver.
Hier komt op geen van de pinnen een voltage aan.

http://pdf1.alldatasheet....CROELECTRONICS/L6561.html

Op de secundaire zijde is 1 IC present, de N4300, een 8 pins dual opamp en voltage reference:

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP4300A-D.PDF

Hier komt totaal geen spanning aan omdat de hele secundaire zijde geen spanning heeft.
Is verbonden via 1 van de 2 aanwezige optocouplers (beide reeds getest / vervangen).

Vreemde is wel dat op 1 v/d optocouplers aan de secundaire kant een spanning staat van 4.5v, die gaat naar pin 2 van een smd tor en stopt daar. Ik zou niet weten hoe hij uberhaupt aan die spanning komt!?

Hier een paar foto's van de voeding, de mosfet linksboven was helemaal shorted, verder was er niets te zien of te ruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/Repairs/A1098/150w04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/Repairs/A1098/150w03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Normaal zit op pin 4 van de TEA1552 een mosfet aangesloten die zorgt voor het hoogfrequente bloksignaal op de trafo, werkt die correct? Nu switcht er niks en blijf je inderdaad rectified mains meten. Geen wisselspanning op primaire kant = geen spanning aan de secundaire kant.
Als de mosfet correct werkt, lijkt mij het probleem in de TEA1552 zelf te zitten, of ergens bij de feedback die hij krijgt vanuit de secundaire kant. Zelf denk ik ook niet dat de trafo zelf kapot is eigenlijk.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Er zitten twee 11n60c3 mosfets aan de primaire kant, die had ik al gedesoldeerd en gecontroleerd en bleken goed te werken, maar ik zal ze voor de zekerheid eens vervangen door twee nieuwe mosfets; kan zijn dat eentje wel goed meet maar toch niet naar behoren werkt.

http://www.infineon.com/d...3163797a6011638a2fdee01a3

Ook heb ik een stel van die TEA1552 IC's besteld, voor die 2 euro is ze uberhaupt in voorraad hebben al een no-brainer en misschien zit de oorzaak idd in die chip. Deze voedingen gaan over de toonbank voor bijna 200 euro en ruim 100 euro 2e hands. Heb hem zelf voor 35 euro gekocht dus kan er nog leuk aan verdienen als ik maar die verdraaide 24,5v aan de uitgang krijg! _/-\o_

Heb ook nog een 90W exemplaar liggen, de A1097... maar hierin zijn enkele 1W SMD weerstanden opgeblazen dus daar is iets ergers mee aan de hand. :(

[ Voor 8% gewijzigd door porto33 op 08-07-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
porto33 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 02:50:
OOp pinnen 7 en 8 staat een stabiel voltage (mains rectified en 7.5v)
Je Vcc(pin 8 ) van de TEA1552 is te laag. Die hoort rond de 11V te zijn. Volg die printbaan vanaf pin 8 eens en zoek naar een kleine elko. Die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hmmm, had eergisteren nog alle elko's eraf gehaald en doorgemeten, op capaciteit en ESR, en ze waren alle binnen spec, maar ik zal je tip ter harte nemen en dat verschil in voltage opsporen.

EDIT:

Ik kom 2 caps tegen die contact maken met die pin 8, 1x smd cap precies naast de pin en een 50v 10uF elko waar na vervanging nog steeds 7.5v op staat; ook de elko ernaast, een 25v 47uF vervangen maar dat maakt geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/Repairs/A1098/150w04_mod1.jpg

Die SMD (0805?) cap meet wel zo'n 45uF (in-circuit) en dat is raar, dacht dat die kleine dingen niet verder komen dan 1uF?! Aan de andere kant staat van die cap staat 0v. Ik zal hem eens eraf halen en doormeten. Rotte is dat er op die dingen nooit wat staat dus achterhalen welke waarde het zou moeten zijn is moeilijk zonder schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/Repairs/A1098/150w03_mod1.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door porto33 op 08-07-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Die smd cap meet zo'n 150nF uit het circuit dus is wel goed, andere kant staat op ground.

Als ik in de datasheet het blokschema en de tekst eronder eens doorlees lijkt het erop dat de VCC pin 8 wordt gevoed door de Drain pin 7; een interne cap zorgt ervoor dat ie de juiste voltage krijgt en mogelijk gaat het hier mis.

--------------------------------

7.1 Start-up, mains enabling operation level and undervoltage lock-out
(see Figure 11 and 12)
Initially, the IC is self supplying from the rectified mains voltage via pin DRAIN. Supply
capacitor CVCC is charged by the internal start-up current source to a level of
approximately 4 V or higher, depending on the drain voltage. Once the drain voltage
exceeds the M-level (mains-dependent operation-enabling level), the start-up current
source will continue charging capacitor CVCC (switch S1 will be opened); see Figure 1.
The IC will activate the power converter as soon as the voltage on pin VCC passes the
level VCC(start). The IC supply is taken over by the auxiliary winding as soon as the output
voltage reaches its intended level and the IC supply from the mains voltage is
subsequently stopped for high efficiency operation (green function).

---------------------------------

Ik wacht anders even die bestelde TEA1552 IC's af, misschien is met een nieuwe chip dit spanningsverschil direct opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door porto33 op 08-07-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ondertussen de TEA1552, de L6561d en de MOSFET aan de secundaire kant vervangen door een identieke maar de voeding werkt nog steeds niet.

Nog steeds krijg ik 7.5v aan pin 8 (Vcc) van de TEA1552 IC.
Als ik de hierboven omcirkelde opstart cap verwijder, krijg ik een tussen 8.5 en 9.65v fluctuerende spanning aan pin 8 van TEA1552.

Wat zou ik verder nog kunnen controleren?
Pagina: 1