Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Access] Ping-opdracht sturen geeft rare resultaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben nieuw op dit forum en een IT hobbyist. Dat wil eigenlijk zeggen een MS-access hobbyist.
Nou begeef ik me even op nieuw terrein omdat ik door middel van een zelfgebouwde Access tool een ping opdracht kan geven zonder zelf in de DOS prompt te gaan.

Nou weet ik wat een ping doet, maar verder houd het een beetje op. Overigens spijt het me als ik mijn vraag hieronder stel in de verkeerde sectie, geen idee waar hij thuis hoort.

Maar nu mijn vraag;

Als ik een bepaalde reeks IP adressen ping dan krijg ik wisselende resultaten. Nou zou dat op zich kunnen zei het niet dat het allemaal in hetzelfde netwerk zit.
Mijn eerste vraag is waarom geven sommige pings aan dat er 4 pakketten verstuurd zijn, 4 ontvangen en 0 verloren terwijl de TTL verloopt tijdens de overdracht.
Als voornoemde gebeurd geeft mijn tool ook aan dat het object "offline" is.
Maar is dat wel zo, want er zijn toch 4 pakketten ontvangen ?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dan werkt je tool niet.
Jij hebt het gebouwd dus je zou zelf moeten kunnen achterhalen waarom je het verkeerde antwoord krijgt.
Misschien begrijp ik je verkeerd want ik snap niet wat je bedoelt met "terwijl de TTL verloopt".

PS. Overigens betwijfel ik of Access wel het juiste gereedschap is om dit soort dingen te doen. Het klinkt alsof je Access hebt opgerekt tot voorbij de grenzen waarbinnen het bruikbaar is. Op zich niks mis mee, een beetje hacken vinden we hier wel leuk, maar het is waarschijnlijk niet de beste oplossing voor je probleem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je ook de exacte uitvoer geven wat je krijgt uit je tool? Dat helpt wat meer met meedenken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het juiste gereedschap voor de klus: ik zou niet snel aan Access denken. Maar goed; misschien is er een use case. (Of is het 'gewoon omdat het kan' proberen, op zichzelf al een prima reden :P ).

Ik verplaats je topic in ieder geval van Serversoftware en Windows Servers naar Client Software Algemeen. Immers gaat je vraag niet over serversoftware. Ik vul meteen de topictitel iets aan zodat het nog wast beter aangeeft wat de vraag is. (Was: "Ping opdracht sturen"). Anyway: welkom!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks en bedankt voor de reacties tot zo ver.
Mijn database heeft alle informatie over panden van mijn werkgever. Access is een sterk stuk gereedschap voor relaties leggen met andere objecten. Zo heeft mijn database niet alleen vastgoed maar ook personeel en vergunningen bijvoorbeeld. Alles koppel ik aan elkaar door objectID's en personeelsnummers.
Het werkt perfect en heb als autodidact een relationele facilitaire database gemaakt waar menigeen zijn bewondering voor uitspreekt. Zeker omdat ik geen opleiding genoten heb. Geen IT opleiding maar helemaal geen opleiding zelfs.

Nu terug naar het doel. Ik wil kijken of een pand offline of online is. Dus vul ik voor alle panden de ip adressen in en dan kan de gebruiker middels een knop zien en monitoren wat de status van het pand is.

Nou kan ik mijn gebruikers wel leren te pingen via de cmd prompt maar dat gaat niet werken.

Vandaar dat ik in mijn facilitair programma een monitor tool heb ingebouwd. Je krijgt zelfs een audiosignaal als de status van een pand veranderd van off naar online en vise versa. Perfect dus als het pingen naar de panden hetzelfde resultaat geven en dat doen ze dus niet. Of ik het nou via mn tool doe of via cmd. Wel pakketten ontvangen maar toch offline en dan die TTL melding.

Als ik zo achter mn werkstation zit zal ik het stukje code posten waarmee ik ping via de tool maar zonder tool doe ik gewoon pingen zonder attributes dus ping xx.xxx.x.xx

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Post morgen dan even de uitvoer van zo'n ping verzoek. Als het adres in de privé reeksen ligt, dat is 10.x.y.z en 192.168.x.y (ik heb even voor het gemak de 172 reeks achterwege gelaten, kan je op Wikipedia vinden), hoef je het niet te maskeren. Anders wel even doen voor de zekerheid.

Vanuit een cmd prompt kan je tekst kopiëren door de rechtermuisknop te gebruiken, dan Edit > Mark(eren). Je maakt dan een vierkant van wat je wilt overnemen. Eenmaal de selectie gemaakt, druk je op [enter] en staat het op je klembord. Plaats dat dan hier in [cmd] en [/cmd] tags.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks en zal ik doen.
Das nuttig dat ik weet hoe ik het kopieer trouwens :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

C:\Users\Brahiewahiewa>ping 192.168.1.18

Pinging 192.168.1.18 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.96: Destination host unreachable.

Ping statistics for 192.168.1.18:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss)

In je eigen subnet, geeft je eigen netwerkkaart "antwoord" als-ie het ip-adres niet kan resolven naar een mac-adres
C:\Users\Brahiewahiewa>ping 192.168.2.18

Pinging 192.168.2.18 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 192.168.2.18:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)

Vandaar de counter intuitive resultaten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je hebt hier een systeem, 192.168.1.96, dat je probeert te vertellen dat je doel niet bereikbaar is.
Dat er 4 pakketjes zijn ontvangen en 0 verloren zijn gegaan is technisch gezien wel waar meer eerlijk gezegd een weinig productieve keuze.
Een Linux-machine doe dat anders:
$ ping -c 4 192.168.5.78
PING 192.168.5.78 (192.168.5.78) 56(84) bytes of data.
From 192.168.5.5 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.5.5 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.5.5 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 192.168.5.5 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable

--- 192.168.5.78 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, +4 errors, 100% packet loss, time 2999ms
pipe 4

Ik zou eens in de handleiding van ping kijken of de output nog een beetje te tunen is. Heeft ping misschien nog een handige returncode?
Uit de handleiding van de Linux ping:
If ping does not receive any reply packets at all it will exit with code 1. If a packet count and deadline are both specified, and fewer than count packets are received by the time the deadline has arrived, it will also exit with code 1. On other error it exits with code 2. Otherwise it exits with code 0. This makes it possible to use the exit code to see if a host is alive or not.

[ Voor 28% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 08-07-2015 03:22 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06
Wellicht kan je Nmap hiervoor gebruiken?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:28:
Thanks en zal ik doen.
Das nuttig dat ik weet hoe ik het kopieer trouwens :)
Genoeg mensen die 't niet weten, vandaar. En je zegt zelf dat je jezelf IT hebt geleerd, dus de kans dat je dit wist schatte ik al op zo goed als 0. ;)

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Zonder de capaciteiten van TS te onderschatten vraag ik me, gezien hij zichzelf IT heeft aangeleerd, toch ook wel af of er niet is misgaat in z'n kennis van (v)Lan/Wan en het bereiken van z'n panden. Ik kan me namelijk niet voorstellen, maar daar kan ik natuurlijk naastzitten, dat al die panden in hetzelfde netwerk zitten.

Zijn dat allemaal panden die fysiek dicht bij elkaar staan of via VPN verbonden zijn? Dan zou t wel wat logischer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door temp00 op 08-07-2015 23:39 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met ping zijn er zo veel rare resultaten mogelijk, controleren op package loss is gewoon geen optie. Eigenlijk is de enige oplossing:

ping -n 1 192.168.0.1 | find "Reply"

Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.0.61: Destination host unreachable.

Of voor NL windows:
ping -n 1 192.168.0.1 | find "Antwoord"
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=32 tijd<1ms TTL=64
Antwoord van 192.168.0.61: Doel-host niet gevonden

Dit kan je als input gebruiken en het enige wat je moet doen is (Pseudocode):

$Host= "192.168.0.1"
$Resultaat = Ping($Host)
$Compare = "Reply from " & Host & ": Bytes"
IF Left($Resultaat,Length($Compare))=$Compare THEN
Print "Host " & $Host & " gevonden!"
END IF

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1