Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemd gedrag powerline (do's and dont's)

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Goedenavond Tweakers,

Ik weet het, het zoveelste powerline topic. Ja het is niet de ideale oplossing, maar de mogelijkheid om kabels neer te leggen is voor mij niet meer daar (aldus de elektricien).

Eigenlijk functioneert de boel bij mij erg goed, al zijn er wat dingen die me storen. Ik heb het gevoel dat ik een paar kleine dingen mis die het tot een perfecte oplossing (voor mij) maken. Ik heb alle forum topics bekeken, maar ik krijg niet gevonden wat voor mij de mogelijke oplossing kan zijn.

Setup:
* Startpunt is mijn Ziggo modem/router (Ubee 3200)
* Via dit apparaat met een UTP kabel naar de eerste powerline (Sitecom)
* Vervolgens een Sitecom boven (achter de tv op de slaapkamer)
* En een Devolo dLAN 500 AV Wireless beneden in de woonkamer (achter het tv meubel)
* De laatste twee zijn voorzien van eigen stopcontact

Ze werken allemaal volgens hetzelfde protocol, hebben geen wachtwoord toegekend gekregen, en hebben allen de naam HomeplugAV, zodat ze elkaar netjes herkennen.

Waar loop ik tegenaan:
1. Eens in de zoveel tijd, maakt mijn tv boven (Samsung F6400), ineens geen verbinding meer (bedraad). Normaal haalt hij automatisch het ip adres op dat ik op de router van Ziggo heb ingesteld voor het mac adres van de tv (192.168.178.33), maar wanneer ik hem dan automatisch connectie laat maken, haalt hij een 169.254.1.174 op, en maakt hij geen verbinding. Ook het handmatig instellen op de tv van het bekende en verwachte ip adres biedt geen uitkomst. Is dit onbekende ip adres daadwerkelijk iets dat hij ophaalt, of is dit een soort default als hij niets kan vinden? Het onderste lampje van de drie, waarvan ik inmiddels weet dat hij absoluut moet branden wil hij werken, brandt niet. Allemaal een keer via de software resetten (opnieuw de standaardnaam toekennen), en hij werkt weer.

2. De Devolo (beneden), is primair bedoeld voor mijn Pivos Xios XS (mediaplayer), die ik gebruik om media van mijn NAS op mijn tv weer te geven. Dit gaat vlekkeloos. De wifi heb ik al veel mee lopen rommelen (beste kanaal etc.). Voor gewoon gebruik (laptop/telefoons) lijkt dit erg goed te gaan, maar ik merk omdat ik dat signaal ook gebruik voor mijn Bose Soundtouch portable, dat er mogelijk toch iets niet 100% is. Om de zoveel tijd (varieert van 5 - 45 minuten), stopt de Soundtouch namelijk met afspelen. Het lijkt er dus op dat hij even verbinding verliest, maar daarna niet terug oppakt. De mediaplayer (bedraad) en Bose soundtouch (wifi) heb ik ook de mac adressen een statisch ip adres toegekend (dit lijkt de stabiliteit ten goede te komen), maar de laatste krijg ik dus net niet vlekkeloos. Mogelijk zit het ook niet in het wifi signaal, want als ik gewoon de radio (via wifi) aanzet op dat ding, dan blijft hij keurig spelen. Alle tips die ik nog kan onderzoeken op dit gebied zijn welkom!

Algemene vraag: in de configuratie van de Devolo zie ik een hoop opties (eigenlijk net als een router). Ik kan dat ding bijvoorbeeld ook een statisch ip geven, is dat handig? Bij de Sitecoms heb ik die opties weer niet volgens mij. Moet het een access point zijn, of niet? Dat soort basiskennis mis ik even.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 07-07-2015 18:45 . Reden: Verduidelijking ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
169.254.x.x is een APIPA actie, oftewel het apparaat kan geen IP adres verkrijgen van de DHCP server.
Als het middelste lampje op de powerline adapter niet brandt is dat een verbroken verbinding. Is het huis voorzien van oude elektra of moet het over groepen dan wel fases heen ?
Ik praat over mijn eigen powerline ervaring, en dat is dat die adapters nog weleens een energy-save mode onboard hebben. Eenmaal in energy-save stand komen ze er niet meer uit, of je moet fysiek de adapter(s) uit en inpluggen....

Ik verbaas me over de conclusie van de electricien.....waarom zou je geen kabel erbij kunnen aanleggen ?

Edit: het gebruik van een static IP mapping heeft niks van doen met stabiliteit. Het is een reservering van een IP adres voor een netwerkapparaat.

[ Voor 10% gewijzigd door EverLast2002 op 07-07-2015 18:58 ]

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 09:40
Ubee 3200 heeft behoorlijke problemen met statische dhcp leases (dus mac-adres-based). Je zou kunnen overwegen om dat uit te zetten. In een ziggo topic kwam ik tegen dat het handmatig toewijzen van ips (dus op je tv instellen, niet op je router) BUITEN de dhcp range nog wel werkt

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
EverLast2002 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:53:
169.254.x.x is een APIPA actie, oftewel het apparaat kan geen IP adres verkrijgen van de DHCP server.
Als het middelste lampje op de powerline adapter niet brandt is dat een verbroken verbinding. Is het huis voorzien van oude elektra of moet het over groepen dan wel fases heen ?
Ik praat over mijn eigen powerline ervaring, en dat is dat die adapters nog weleens een energy-save mode onboard hebben. Eenmaal in energy-save stand komen ze er niet meer uit, of je moet fysiek de adapter(s) uit en inpluggen....

Ik verbaas me over de conclusie van de electricien.....waarom zou je geen kabel erbij kunnen aanleggen ?

Edit: het gebruik van een static IP mapping heeft niks van doen met stabiliteit. Het is een reservering van een IP adres voor een netwerkapparaat.
Het middelste lampje van de powerline adapter brandt wel (knippert groen net als wanneer hij wel werkt). Het onderste lampje (die volgens mij zoiets aanduidt als er zit een kabel in me, of er is een bekabelde verbinding, doet niets). Dit is een nieuwbouwhuis, en ik heb wanneer het werkt dan ook weinig te klagen (bekabeld zeker niet), ik haal constante en zeer hoge snelheden. Ik stel me voor dat het 'over groepen' moet aangezien het boven te doen is, maar ik heb niet het gevoel dat dat het euvel is. Fysiek uit en inpluggen werkt namelijk ook niet, echt alleen een reset middels de tool van Sitecom die ik heb (standaardnaam opnieuw toekennen), en hij werkt weer.
teamacc schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:55:
Ubee 3200 heeft behoorlijke problemen met statische dhcp leases (dus mac-adres-based). Je zou kunnen overwegen om dat uit te zetten. In een ziggo topic kwam ik tegen dat het handmatig toewijzen van ips (dus op je tv instellen, niet op je router) BUITEN de dhcp range nog wel werkt
Ik had al eerder iets dergelijks waargenomen, en ook over gelezen. Ik heb nu een paar dingen geprobeerd:
1. Statische lease voor dit mac adres uitgezet + automatisch ip laten ophalen (resulteert in 169.254.1.174 en geen verbinding of brandend derde lampje)
2. Statische lease voor dit mac adres uitgezet + bij ip configuratie tv 192.168.178.75 handmatig ingevoerd (DHCP gaat tot .73). Ook op deze manier geen verbetering.

Nog verdere suggesties? Ik kan niet zomaar een willekeurige router gebruiken i.p.v. mijn Ziggo router denk ik toch (om te testen of dat verbetering oplevert)?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Kijk eens in de handleiding wat die middelste led zijn functie is, want bij mijn adapters betekent AAN = ON, en Blinking = powersave mode.
Dat is precies wat jij omschrijft.