Toon posts:

Speaker opgeblazen of ligt het aan de schuimrand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar uur geleden zat ik naar een fragment van de film interstellar te kijken en ik had het geluid best hard gezet. Op een gegeven moment begon de rechter speaker te rammelen en daar heb ik een vraag over. Ik heb de film meteen gestopt toen ik het hoorde en daarna nog even verdergeluisterd op lager volume. Ik heb toen nog naar wat muziek geluisterd en het gerammel bleef aanwezig. Het klinkt alsof trillende elementen in de box elkaar raken. Het geluid lijkt afgezien van het gerammel nog gewoon zuiver te zijn. Hoe zachter het geluid, hoe minder erg het is en soms hoor ik het gerammel helemaal niet.

Ik was eerst bang dat de speaker was opgeblazen, maar ik vond nog wat anders. Ik heb het rooster eraf gehaald en zag toen dat de schuimrand van de woofer gescheurd is. De scheur loopt ongeveer over 2/3 deel van de schuimrand. Ik ben er tamelijk zeker van dat dat eerder niet het geval was. Zou mijn probleem inderdaad aan die gescheurde rand kunnen liggen en is er daarmee dus ook hoop dat de speaker niet opgeblazen is?

De speaker is een JBL control 5 - vorig jaar via marktplaats gekocht, waarschijnlijk al best oud - die ik gebruikte als rechter front in een 5.1-opsteling. (De linker front is er ook zo een en die doet het nog.) Hij was aangesloten op een yamaha rx v377. Hoewel ik eerst dacht dat hij opgeblazen was vroeg ik me ook af hoe. Immers had ik eerder ooit gemeten dat mijn versterker in totaal 80 watt uit het stopcontact haalde bij het luisteren van muziek op erg hoog volume. Ik zou het geluid echt nooit harder zetten dan ik het toen had. De versterker moet echter 100 watt per kanaal (althans bij stereo-geluid, anders 70 watt) kunnen voorzien en de speakers zelf kunnen 175 watt aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn lijkt me.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Foamranden hebben inderdaad de neiging om na een jaar of 5-6 slechter te worden. Gelukkig zijn deze vaak gemakkelijk zelf te vervangen door nieuwe foamranden. je kunt dan ook kiezen voor rubberranden i.p.v. foam.

Rubber randen gaan langer mee, maar kunnen mogelijk zorgen voor wat minder speaker uitslag. (en daarmee wat minder hard geluid.)

kosten voor een nieuwe rand komt ongeveer op € 5,39 (foam) of €6,60(rubber) per rand. (komt nog 1 potje lijm en verzendkosten bij.)

Heb je ook je andere speaker bekeken? De kans is erg groot dat daar ook al scheuren in het foam te zien zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door nachtnet op 07-07-2015 18:54 . Reden: prijs toegevoegd. ]

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

De standaard ingebouwde subwoofer in mijn Volvo V40 Phase II had ook uitgedroogd foam en op hoog volume met veel bass weergave hoorde je dit ook flubberen. Aangezien de woofers erg duur zijn en vervangen zag ik niet zitten, heb ik een Valma rubber stick gepakt (tegen vastvriezen deurrubbers :)) en het foam/rubber baggervet ingesmeerd. Het geflubber is nooit meer terug gekomen. Wel waren de scheurtjes toen nog beperkt aanwezig, stuk of 10 max. 4 centimeter en nog niet doorgescheurd.

NRG

Verwijderd

Topicstarter
Uit de reacties concludeer ik voorzichtig dat jullie ook denken dat het aan de schuimrand ligt. Dat zou mijn eigenlijke vraag namelijk beantwoorden. Het was echt van het ene op het andere moment dat het "gerammel" begon zoals ik het noemde.

• nachtnet
nachtnet schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:49:
Heb je ook je andere speaker bekeken? De kans is erg groot dat daar ook al scheuren in het foam te zien zijn.
Die conclusie kun je waarschijnlijk met meer zekerheid stellen als je de andere speaker bekeken hebt.

Heb je daar ook scheurvorming in de randen?

[ Voor 13% gewijzigd door nachtnet op 08-07-2015 10:11 . Reden: tekst was weggevallen ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Nee, de andere heeft nog geen scheuren. Die ziet er gewoon nog goed uit.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:59
Een goede foamrand moet je helemaal kunnen platdrukken zonder dat er schuren ontstaan. Als je dat doet bij de andere speaker valt het waarschijnlijk uiteen.

• nachtnet
Roderiktweaker schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:45:
Een goede foamrand moet je helemaal kunnen platdrukken zonder dat er schuren ontstaan. Als je dat doet bij de andere speaker valt het waarschijnlijk uiteen.
Dit is inderdaad wel iets dat je even zou moeten proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Er ontstaan inderdaad meer scheuren op die manier.

• nachtnet
Dan is de kans >99% dat vooral jouw foam randen hun beste tijd gehad hebben. Vervangen is dan de beste remedie. (zie mijn eerste post in dit topic.)

Vrij eenvoudig zelf in een uurtje te doen.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kan ook het litzendraad zijn wat los zit, maar wel contact maakt

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• nachtnet
Lip schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:24:
Kan ook het litzendraad zijn wat los zit, maar wel contact maakt
gezien de berichten van de ts gaat het hier zeer waarschijnlijk alleen om een gescheurde foamrand.
(en zou een vervangende rand voldoende moeten zijn om weer een werkend setje speakers te hebben)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Foam randen vervangen helpt vaak. Let wel, als er al langere tijd gespeeld is met kapotte randen dan zal de conus ook uit balans zijn. Dat rammelgeluid wat je hoorde op hoger volume is hier een indicatie van.

Als de conus uit balans is zal je de unit (woofer) moeten vervangen. Of dit de moeite waard is kan alleen jij zelf bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door andy88 op 11-07-2015 21:50 ]

• nachtnet
andy88 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:49:
Foam randen vervangen helpt vaak. Let wel, als er al langere tijd gespeeld is met kapotte randen dan zal de conus ook uit balans zijn. Dat rammelgeluid wat je hoorde op hoger volume is hier een indicatie van.

Als de conus uit balans is zal je de unit (woofer) moeten vervangen. Of dit de moeite waard is kan alleen jij zelf bepalen.
Heb je hier een bron van?

Voorzover mijn ervaring rijkt klinkt het namelijk als gebakken lucht. Bij het vervangen van een foamrand (of rubberrand) is het wel van belang om de rand en conus goed te centreren. Gelukkig is dat bij de meeste woofers niet een heel lastig karweitje.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Bron is mijn eigen ervaring, heb door de jaren heen heel wat (vintage) setjes gehad waarvan ik er een aantal ook moest refoamen.

Foam randen zitten er niet voor de show, ze hebben een functie. Ze voorkomen dat de driver ongecontroleerd gaat bewegen. Als die randen vervolgens rot raken en er word wel vrolijk op hoog volume gespeeld dan kan dit gebeuren.

• nachtnet
Nee, natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat langere tijd spelen met gescheurde randen (feitelijk zonder randen) kan leiden tot schade. (echter dat lees ik momenteel in de berichten van de TS niet terug.)

Ik ga er dan ook vanuit dat met een relatief simpele fix de speakers weer normaal kunnen functioneren.

Heeft de ts al nieuwe randen besteld?

Verwijderd

Topicstarter
andy88 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:09:
Bron is mijn eigen ervaring, heb door de jaren heen heel wat (vintage) setjes gehad waarvan ik er een aantal ook moest refoamen.

Foam randen zitten er niet voor de show, ze hebben een functie. Ze voorkomen dat de driver ongecontroleerd gaat bewegen. Als die randen vervolgens rot raken en er word wel vrolijk op hoog volume gespeeld dan kan dit gebeuren.
Nou, vrolijk was ik niet hoor. Ik heb ook na het eerste voorkomen van het probleem alleen nog getest of het terugkwam, meer niet.
Ik ben wel blij met alle mogelijke verklaringen. Vooral als iemand dit topic later nog vindt via google kunnen zulke reacties waardevol zijn.
nachtnet schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:53:
Nee, natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat langere tijd spelen met gescheurde randen (feitelijk zonder randen) kan leiden tot schade. (echter dat lees ik momenteel in de berichten van de TS niet terug.)

Ik ga er dan ook vanuit dat met een relatief simpele fix de speakers weer normaal kunnen functioneren.

Heeft de ts al nieuwe randen besteld?
Ze zitten erop en volgens mij is het hiermee ook opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 04:56 ]

Pagina: 1