iMac uit 2006 met defect weer aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 15:38
Voor een klein bedrag heb ik via Marktplaats een oude 20" iMac Core 2 Duo 2,16GHz gekocht. De verkoper vertelde er netjes bij dat er wel een probleem mee was: toetsenborden en muizen worden niet herkend. Ik dacht heel eigenwijs dat ik dat vast wel even snel op zou kunnen lossen... Dat valt toch wat tegen. Ik hoop dat ik met jullie hulp wat verder kom.

Zodra de iMac wordt aangezet, start hij op van de Snow Leopard DVD die in de drive zit. Er wordt een welkomstscherm getoond waar de gewenste taal kan worden geselecteerd. Verder dan dit kom ik helaas niet: de computer reageert inderdaad niet op USB-toetsenborden of muizen.

Bij aansluiten van een toetsenbord knipperen de lampjes wel even; de USB-poort geeft dus wel stroom, maar kennelijk geen 'data'-verbinding.

Bij opstarten zonder de Snow Leopard DVD krijg ik het 'knipperende mapje' te zien; logisch want volgens de vorige eigenaar had hij de harddisk er uit had gehaald en deze geformatteerd. Als ik het goed heb begrepen was het probleem hierna ontstaan; misschien is er dus ergens iets losgeraakt / kapotgegaan toen hij hem uit- of in elkaar zette (dit vermoeden wordt versterkt door de optical-drive-fan die voluit staat te blazen; de temperatuursensor van deze drive zit echter wel gewoon goed aangesloten zo te zien).

Ik heb zelf al het volgende geprobeerd:

- De SMC gereset. Dit helpt niet. (PRAM kan ik niet resetten omdat het toetsenbord niet werkt).

- Diverse USB-toetsenborden en muizen aangesloten. Werken allemaal niet.

- Toetsenbord en muis via een USB-verlengkabel aangesloten; ik las op internet dat dat bij iemand anders een soortgelijk probleem had opgelost. Bij mij werkt dat helaas niet.

- De harddisk losgeschroefd en via USB aangesloten op een andere mac. Zo OSX Lion op die harddisk geinstalleerd en hem daarna weer aangesloten in de iMac. Resultaat: nog steeds een knipperend mapje (en ik kan dus niet op 'alt' drukken om even de juiste opstartschijf te kiezen 8)7 )

Ik ga nog even proberen om een Ubuntu-DVD te starten; misschien werkt het dan plotseling wel...? Hebben jullie nog een gouden tip om verder te komen? Als de USB-poorten echt kapot zijn, wil ik de iMac nog steeds graag gebruiken met bijvoorbeeld een Bluetooth-toetsenbord. Die heb ik nog niet gekocht, want ik ben bang dat ik dan nog steeds eerst iets moet instellen via systeemvoorkeuren (waar ik dus niet op kan klikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:05
In principe moet je een bluetooth toetsenbord en muis kunnen koppelen zonder bedraadde toetsenborden, iMac's worden tegenwoordig ook zonder touwtjes geleverd.

Je kan proberen een ander usb apparaat aan te sluiten en kijken of deze wel reageert of iets? (weet even niet zo snel iets wat je kan testen zonder gebruik van toetsenbord en muis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wellicht via de kaartlezer of ethernetpoort iets te proberen?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Dank jullie wel! Een kaartlezer heeft deze oude iMac helaas niet, maar via ethernet zou inderdaad misschien wel iets moeten kunnen. Alleen ik loop er steeds tegen aan dat ik bijna niets kan uitproberen zonder toetsenbord...

Ik heb net een Ubuntu-DVD in de iMac gedaan, maar daar kom ik ook niet verder. Ik krijg bij het laden van de bootloader al meteen een keuzemenu waarin ik '1' of '2' moet intypen... En het toetsenbord doet het ook dan niet. Misschien kan ik een distro vinden die geen vragen stelt bij het booten...

Maar fijn om te horen dat zo'n bluetooth-toetsenbord ook zou moeten werken zonder eerst iets in te stellen. Ik denk dat dat de weg is met de meeste kans van slagen. Ik ga er naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan intern wel bij de USB bussen komen. De poorten op de achterkant zijn niet de enige. Als je een beetje een vaste hand hebt kan je in de iSight kabel tappen. Of anders de bluetooth kabel. Zijn allebei USB-based namelijk.

De lichtjes die aan/uit gaan zijn van de USB controller die aan gaat en de apparaten die dan stroom krijgen en even initialiseren. Dat betekent dat de hardware inderdaad werkt, maar dat er geen data heen en weer gaat. Het kan zijn dat de pinnen in de connectoren gewoon verbogen zijn, dat zou je met een zaklamp wel moeten kunnen zien. Als een van de drie kortsluiting heeft kan dat al genoeg zijn om ze allemaal uit te zetten als ze op dezelfde controller zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Wat een supergoed idee! Ik zou dan dus een goede USB-aansluiting op een van die kabels kunnen solderen. Zou heel mooi zijn als dat werkt. En ik ga inderdaad ook nog even goed kijken naar de connectoren.

Update: Ik heb de iSight-kabel losgeknipt en er een USB-kabel op aangesloten. Draadjes hiervan om te testen alleen even aan elkaar geknoopt en nog niet gesoldeerd. Als ik er nu bijvoorbeeld een USB-ventilator op aansluit dan krijgt deze stroom, dus dat werkt. Alleen helaas wordt een toetsenbord of muis ook op deze poort nog steeds niet herkend... :'( Misschien werkt het opeens wel als ik de verbinding beter maak door te solderen, maar ik ben een beetje bang dat gewoon alles wat met USB te maken heeft niet meer werkt.
Ik heb ook het logicboard uit het systeem gehaald en goed gekeken naar de USB-poorten. Voor zover ik kan zien is er niets doorgebrand of losgeraakt.

[ Voor 62% gewijzigd door RgR op 08-07-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hmm je zou eens een schema kunnen kopen van dit model en uitzoeken of er een aparte USB-hub chip opzit. Deze kun je dan vervangen (mogelijk), zodat alles weer werkt.

Werkte de iSight wel gewoon voor je hem losknipte? Bluetooth zal het ook niet doen (want via USB), dus je zit wel in een lastig parket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:56
Heb je het al kunnen testen met een bluetooth muis of keyboard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Over booten met Ubuntu: die gebruiken dacht ik gewoon grub, dus timeout=5 toevoegen aan grub.cfg zou moeten werken.

Zet vervolgens een aantal services als standaard aan bij boot (dhcpcd, sshd) en dan kan je de Mac (hopelijk) overnemen via SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Of de iSight werkte voordat ik hem doorknipte weet ik helaas niet; ik heb de iMac in deze onbruikbare staat gekocht en heb dat daarom niet kunnen testen. Schema opzoeken is een goed idee; ik zag al een andere (op een andere manier) defecte iMac op Marktplaats staan, dus ik zou zo'n onderdeel dan misschien wel kunnen vervangen.
Grote kans dat Bluetooth inderdaad ook niet werkt; ik heb (nog) geen BT-keyboard dus ook dat nog niet kunnen testen. Wat ik wel kan zien is dat er geen Bluetooth-koppel-scherm zichtbaar wordt na het opstarten van de installatie-DVD van OSX. Als ik het goed heb opgezocht, zou je dat scherm eigenlijk wel automatisch moeten krijgen als je opstart zonder aangesloten toetsenbord. Tenzij Bluetooth uit staat (of, waarschijnlijk, niet werkt)... Dat ziet er dus niet zo goed uit, maar als ik ergens een goedkoop BT-toetsenbordje kan vinden ga ik het nog wel proberen.
De linux-bootcd aanpassen is een goed idee; als ik er inderdaad via ssh in kan, kan ik ook naar de dmesg-output kijken om te kijken wat er gebeurt als ik een USB-apparaat aansluit.
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe! De komende twee weken kan ik even niet verder 'tweaken', maar daarna ga ik weer aan de slag en ik laat natuurlijk weten of/hoe ik verder ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Bluetooth logo zou zichtbaar moeten zijn, ook bij de installatie.
Zeker dat het niet aan de DVD ligt btw.? Bijvoorbeeld beschadigde kexts ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Aan de DVD ligt het helaas niet; als ik een linux-DVD gebruik werken USB-apparaten ook niet.

Ik heb toch nog even tijd gehad om een linux-livecd met ingeschakelde SSH te maken, en heb de iMac daarvan opgestart. Ik kan dus nu via ssh inloggen op de iMac en een dmesg en lsusb doen. De USB root-hubs worden herkend, maar daar is ook alles mee gezegd. Geen enkel apparaat wat er op wordt aangesloten wordt herkend. In de dmesg-output kom ik ook helemaal niets tegen over bluetooth, dus een bluetooth-keyboard zal ook niet gaan werken helaas.

Ik ga maar op zoek naar een andere iMac die op een andere manier kapot is, zodat ik van twee kapotte hopelijk 1 werkende kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Vreemd, ik denk dat USB in de PCH of ICH geïntegreerd zit in het 2006 model, of in de nForce chipset als het een nvidia MCP model is. Dan zou je verwachten dat een defect van de root hub een algemeen defect van de hele chip zou kunnen betekenen. Om dat dat niet het geval is (de rest doet het nog) en er USB power is, denk ik eerder aan een defect met de data paden, misschien interferentie, bescherming of filtering die stuk is geraakt? Kijk anders of je de traces kan volgen naar een punt waar ze in een BGA verdwijnen?

Op de 2006 iMac zit de AirPort via mini PCIe aangesloten, je zou daar een miniPCI-to-USB kaartje in kunnen steken... als er een NEC-chipset op zit werkt ie sinds 10.5 al automatisch :p Verder bevat de connector ook by default al een USB aansluiting ingebouwd, dus het zou met een passieve adapter ook moeten kunnen werken: http://www.ebay.com/itm/M...dapter-Card-/261329863023
maar dan zit je natuurlijk nog met hetzelfde probleem als de main USB root hubs dood zijn.

Een actieve is 2x zo duur: http://www.ebay.com/itm/L...ansion-Card-/151314157862 en ik heb geen idee of hij in OS X automatisch werkt, in Linux gaat het natuurlijk wel goed komen.

[ Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 13-07-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Hee dat is ook nog een goede optie!! AirPort wordt namelijk wel herkend zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
RgR schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:34:
Hee dat is ook nog een goede optie!! AirPort wordt namelijk wel herkend zo te zien!
Dan weet je in elk geval dat de PCIe kant werkt, of embedded USB ook werkt is niet zeker, want de AirPort gebruikt dat niet en Apple heeft het misschien niet eens aangesloten :P dus dan moet er waarschijnlijk een 'echte' usb pcie controller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:35:
[...]

Dan weet je in elk geval dat de PCIe kant werkt, of embedded USB ook werkt is niet zeker, want de AirPort gebruikt dat niet en Apple heeft het misschien niet eens aangesloten :P dus dan moet er waarschijnlijk een 'echte' usb pcie controller in.
:?

Wat bedoel je precies?

Kan je de Airport (zomaar) verwijderen en er een andere PCI-e instoppen? Zo ja, dan is het probleem toch hierbij opgelost. :D
De PCI-e neemt toch simpelweg de interne USB-controller over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
johnkeates schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:31:
(...)
Een actieve is 2x zo duur: http://www.ebay.com/itm/L...ansion-Card-/151314157862 en ik heb geen idee of hij in OS X automatisch werkt, in Linux gaat het natuurlijk wel goed komen.
Hartstikke bedankt, ik ga het proberen. Zodra de adapter binnen is laat ik weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
HollowGamer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:42:
[...]

:?

Wat bedoel je precies?

Kan je de Airport (zomaar) verwijderen en er een andere PCI-e instoppen? Zo ja, dan is het probleem toch hierbij opgelost. :D
De PCI-e neemt toch simpelweg de interne USB-controller over?
Een mPCIE slot bevalt ook USB in de aansluiting. Het is een gecombineerde aansluiting :) Dus als je een passieve mPCIE naar USB kaart in je mPCIE slot steekt en je on-board (moederbord on-board dus) USB controller doet het niet, dan gebeurt er niks. Maar als je in je mPCIE slot een mPCIE kaartje met een PCIE USB controller er op, dan wordt de USB bus in de mPCIE connector dus niet gebruikt en zit er een daadwerkelijke adapter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:36:
[...]

Een mPCIE slot bevalt ook USB in de aansluiting. Het is een gecombineerde aansluiting :) Dus als je een passieve mPCIE naar USB kaart in je mPCIE slot steekt en je on-board (moederbord on-board dus) USB controller doet het niet, dan gebeurt er niks. Maar als je in je mPCIE slot een mPCIE kaartje met een PCIE USB controller er op, dan wordt de USB bus in de mPCIE connector dus niet gebruikt en zit er een daadwerkelijke adapter op.
Ah dat is wat je bedoelt! :)
Weet je het zeker? Die mPCIe is gewoon een PCI-bus, dat heeft toch niks met USB te maken?

Sowieso is een PCI-e kaart nodig met een aparte controller, sinds de USB apparaten ook niet zichtbaar zijn in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
HollowGamer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:13:
[...]

Ah dat is wat je bedoelt! :)
Weet je het zeker? Die mPCIe is gewoon een PCI-bus, dat heeft toch niks met USB te maken?

Sowieso is een PCI-e kaart nodig met een aparte controller, sinds de USB apparaten ook niet zichtbaar zijn in Linux.
Ja, in de mPCIe connector zitten USB datalijnen, dat hoort ook zo volgens spec. Worden voornamelijk gebruikt met combikaartjes. Het is dus eigenlijk PCIe+USB in een mPCIe. De USB data paren zijn dan wel optioneel en voor het PCIe gedeelte niet expliciet vereist of nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Probeer eens met ander geheugen?
Ik dacht eerst mijn iMac 27" (2009) ook defect was, na 3 jaar dacht ik nog maar een poging (was al weer vergeten dat ik er extra geheugen in had gestopt). Tot mijn verbazing probleem opgelost (had last van wegvallend beeld, geen audio, usb poorten die soms niet functioneerden).

Draait nu weer als een zonnetje en nog sneller dan de hedendaagse 21" iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:30:
[...]

Ja, in de mPCIe connector zitten USB datalijnen, dat hoort ook zo volgens spec. Worden voornamelijk gebruikt met combikaartjes. Het is dus eigenlijk PCIe+USB in een mPCIe. De USB data paren zijn dan wel optioneel en voor het PCIe gedeelte niet expliciet vereist of nodig.
Ah, weer wat geleerd. :)

Die USB-paren kun je natuurlijk niet 'kapot' maken?
Bijvoorbeeld door pinnen af te breken ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
BoringDay schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:32:
Probeer eens met ander geheugen?
Ik dacht eerst mijn iMac 27" (2009) ook defect was, na 3 jaar dacht ik nog maar een poging (was al weer vergeten dat ik er extra geheugen in had gestopt). Tot mijn verbazing probleem opgelost (had last van wegvallend beeld, geen audio, usb poorten die soms niet functioneerden).

Draait nu weer als een zonnetje en nog sneller dan de hedendaagse 21" iMac.
Lijkt me sterk, maar alles kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
HollowGamer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:39:
[...]

Lijkt me sterk, maar alles kan. :+
Geheugen speelt wel vaak een rol (hoewel het meestal dan in kernel panics zich uit, iets wat nogal vaak voor kwam bij Kingston). Het probleem met defect geheugen is dat het allerlei side effecten kan hebben en niet per direct ter herleiden is waar het probleem zit.

Normaal gesproken begin ik bij hardware problemen dan ook altijd eerst met het geheugen te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

johnkeates schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:36:
[...]

Jup, maar vanaf de 2008/2009 zijn die USBlijntjes niet meer doorgevoerd. Sneaky he?

Ontopic: ik zou dit ding eigenlijk best graag een keer willen nakijken :P Leuk mysterie!

[ Voor 6% gewijzigd door sebastius op 13-07-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Het mini-sata-to-usb kaartje uit China is binnen, maar het probleem is helaas nog niet opgelost...

Als ik op afstand inlog via een linux-bootcd is het volgende te zien als het oorspronkelijke Airport-kaartje er in zit:
lsusb
code:
1
2
3
4
5
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

lspci
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express PCI Express Root Port (rev 03)
00:07.0 Performance counters: Intel Corporation Device 27a3 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7-M Family) SATA Controller [IDE mode] (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation NM10/ICH7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RV530/M56-P [Mobility Radeon X1600]
02:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 22)
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4321 802.11a/b/g/n (rev 01)
04:03.0 FireWire (IEEE 1394): LSI Corporation FW322/323 [TrueFire] 1394a Controller (rev 61)

Nu, met de nieuwe mini-pcie-to-usb-controller, zie ik het volgende:
lsusb
code:
1
2
3
4
5
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

lspci
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express PCI Express Root Port (rev 03)
00:07.0 Performance counters: Intel Corporation Device 27a3 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7-M Family) SATA Controller [IDE mode] (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation NM10/ICH7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RV530/M56-P [Mobility Radeon X1600]
02:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 22)
03:03.0 FireWire (IEEE 1394): LSI Corporation FW322/323 [TrueFire] 1394a Controller (rev 61)

Het lijkt er dus op dat het nieuwe kaartje helemaal niet herkend wordt helaas. Als ik iets op de nieuwe USB-poorten aansluit gebeurt er ook helemaal niets (ook niets te zien in dmesg).

Het zou natuurlijk nog kunnen dat dit kaartje toevallig kapot is, maar gezien de staat van de iMac zal het waarschijnlijk aan het mainboard van mijn iMac liggen. Ik weet ook niet wat ik nu nog meer zou kunnen proberen. Bedankt voor alle hulp in elk geval, het was leuk om een poging te wagen!
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:04:
[...]
Ontopic: ik zou dit ding eigenlijk best graag een keer willen nakijken :P Leuk mysterie!
Ik ga je een DM sturen :)
Pagina: 1