Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Budget laptop voor HBO-ICT opleiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn vriendin gaat de opleiding HBO-ICT volgen en heeft hiervoor een laptop nodig. Daarnaast speelt ze soms spellen zoals De Sims en WoW.

De hogeschool geeft enkele minimum eisen:

- i5 Core processor
- 4gb RAM geheugen
- 250 gb harde schijf
- wireless 802.11g
- ethernet 100Mb -1000Mb
- aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA)

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Ze heeft weinig geld te besteden en is bereid om een tweedehands aan te schaffen. Het liefst niet meer dan 400 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Moet mee naar school, dus ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
We staan overal voor open. Betrouwbaarheid en degelijkheid staan voorop. Graag een stevige behuizing en degelijke scharnieren van het scherm

Zijn de budgetlaptops uit de BBG van juli toereikend voor het doel? (ondanks dat ze niet voldoen aan de minimum eisen van de opleiding). En is tweedehands interessant? Budget is namelijk wel een dingetje...

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Eeen tweedehands Thinkpad met de juiste specs moet voldoen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:46:
Eeen tweedehands Thinkpad met de juiste specs moet voldoen.
Bedankt voor je reactie. Wat maakt een Thinkpad volgens jou geschikt? En zijn er ook nog andere goede opties?

Wat zijn eventueel goede sites/winkels waar tweedehands laptops worden verkocht?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
De degelijkheid van een stoeptegel. Goed gebalanceerde hardware en meestal de mogelijkheid om gemakkelijk te upgraden (geheugen en opslag bijvoorbeeld.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Eerlijk gezegd gaat die budget laptop het niet reden, een trage CPU is erg vervelend bij programeer werk, en ligt een beetje aan de gebruikte taal maar een trage HDD kan ook vervelend zijn (voornamelijk bij C/C++ werk).

VGA aansluiting zijn tegenwoordig niet meer standaard op een laptop dit is vervangen door een HDMI of mini display poort aansluiting.

Vraag en aanbod op tweakers heeft ook pricewatch filters dus dat is altijd een goed begin:
http://tweakers.net/categ...Becxki-OoSZKqey_88trimlDw

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Verwijderd

Topicstarter
NC83 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:07:
Eerlijk gezegd gaat die budget laptop het niet reden, een trage CPU is erg vervelend bij programeer werk, en ligt een beetje aan de gebruikte taal maar een trage HDD kan ook vervelend zijn (voornamelijk bij C/C++ werk).
Is een i5 processor te traag voor programmeer werk? Wat voor specificaties zou jij minimaal aanraden? En is het mogelijk om een laptop up te graden met een SSD?

Verwijderd

Een core i5 is zeker genoeg voor (beginend) programmeer werk. Je kan natuurlijk gaan voor een i7, maar dan moet je wat aan je budget doen. Neem vooral een CPU uit de 4e of 5e generatie (i5-4xxx, i5-5xxx).
4GB kan voor programmeren ook een bottleneck zijn, maar een goed begin. Als het programmeerwerk gaat toenemen, investeer dan later in meer geheugen (vraag en aanbod!)
Dit geldt ook voor de HDD. Gewoon mee starten, en later vervangen voor een SSD (ja dit is gewoon mogelijk).
Denk ook aan een goed scherm. Als IT-er staar ik ook uren naar dat scherm. Een goede resolutie is beter voor je ogen.

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 12:27
Als het goed is gaat zij waarschijnlijk basis dingetjes doen dus heeft ze geen super laptop nodig, deze is bijvoorbeeld goed. Het komt ook nog eens van een betrouwbare tweaker af en touchscreen is ook mooi meegenomen. Natuurlijk is het een en energie zuinige processor maar het zou moeten voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Inenting op 08-07-2015 10:40 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 14:00
Waarom niet een refurbished laptop? Goede specs, lagere prijs en gewoon garantie.
Neem deze als voor beeld: https://www.laptops4all.nl/hp-elitebook-8470p-1600x900.html
Derde generatie i5, alleen zou ik persoonlijk de HDD vervangen door een SSD.

[ Voor 12% gewijzigd door jjbstolk op 08-07-2015 11:00 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 15:23
400 euro met SSD:
"Lenovo Thinkpad T430s 2356B46 Intel Core i5 3320M 2.6 GHz 8GB 180GB SSD 14,1" 1600x900 Windows 7, met verlicht toetsenbord."

V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T430s (2353CTOBL01)

[ Voor 28% gewijzigd door eBait op 08-07-2015 11:56 ]

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:22:
[...]

Is een i5 processor te traag voor programmeer werk? Wat voor specificaties zou jij minimaal aanraden? En is het mogelijk om een laptop up te graden met een SSD?
Een i5 is zeker genoeg maar die budget laptop van de review heeft een i3 dat is waarom ik zei dat die budget het niet voor je haalt.

HDD is vaak te upgraden naar een SSD, maar google ff naar plaatjes van de binnen kant van de laptop. Niet idere laptop laat deze dingen even makkelijk vervangen. Bij mijn GS60 bijvoorbeeld is dat een procedure waar ik niet aan wil beginnen (voornamelijk omdat het bijna inhoudt om het moederbord te verplaatsen). SSD voor programmeren wordt eigenlijk alleen maar belangrijk als de gebruikte taal veel HDD access nodig heeft. C/C++ heeft een erg complexe compiler waardoor dit een bottleneck kan vormen. Meeste beginner talen hebben dit niet zo zeer dus is niet het aller belangrijkste.

Ik zou toch ook voor meer dan 4GB kiezen als het budget toe laat want dat zal wel helpen.

Een refurbished variant van een iets ouder laptop is prima en daar heb je vaak beter specs dan wat je voor jouw prijs nieuw kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door NC83 op 08-07-2015 15:32 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. Even samenvattend:

- beste is een i5 processor of hoger
- een ssd is zeer aan te raden (vooral voor talen als C/C++)
- 4gb ram geheugen is misschien te weinig
- hdmi is tegenwoordig de standaard
- het kopen van een refurbished laptop is gunstig qua budget
- Lenovo laptops zijn zeer degelijk en betrouwbaar

En dit zijn de mogelijke kandidaten tot dusver:

Lenovo ThinkPad T430s
HP Elitebook 8470p
HP Pavilion TouchSmart 15

Verder resten mij nog de volgende vragen:

- hoeveel generaties i5 processoren zijn er en welke kan ik het beste kiezen (prijs/kwaliteit)
- welke merken zijn voor mij interessant (betrouwbaarheid/prijs)
- is het misschien handig om een mindere laptop te kopen en deze zelf te upgraden met een ssd en extra ram?

Verwijderd

Topicstarter
Op sites waar refurbished laptops worden verkocht kom ik veel Lenovo Thinkpads, HP Pro/Elitebooks en Dell Latituds tegen. Meestal hebben de Thinkpads een i5 processor M5xx. Is dit goed genoeg? Ik twijfel omdat ze vaak erg goedkoop zijn.

En zijn HP Pro/Elitebooks en Dell Latituds goede apparaten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het toch nog lastig om een goede laptop te vinden voor een mooie prijs (zelfs tweedehands en refurbished). Daarom zit ik eraan te denken om mijn budget toch te verhogen naar 500 euro. Nu zag ik in Pricewatch de volgende laptops:

http://tweakers.net/price...ell-vostro-3549-8567.html
http://tweakers.net/price...-80-%2880e400drnx%29.html
http://tweakers.net/price...550-%2820df0054mh%29.html

Wat vinden jullie hiervan? Zou dit voldoende moeten zijn of kan ik voor dat geld betere laptops kopen? Of kan ik toch echt beter naar tweedehands/refurbished opties zoeken? (tweedehands ben ik een klein beetje huiverig voor overigens).

Verder had ik nog deze gevonden:

http://www.exleaselaptop.nl/8560P%20250GB%206GB
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2015 15:18 ]

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
De laptops van de pricewatch hebben allemaal een prima CPU, maar weer matig resolutie en geheugen, en je zit al boven budget. De nieuwe CPU is meer efficient, maar als je met je oplader in klas zit maakt het weinig uit.

Persoonlijk zou ik de HP Elitebook van exleaselaptops nemen, en sparen voor een betere laptop in de toekomst als het nodig is.

Ik heb mijn ICT HBO studie gedaan op een oude core 2 duo laptop en het was prima te doen naar dat ik mijn geheugen van 4gb -> 8gb upgrade. 6GB in die Elitebook zou prima zijn.

De twee belangrijkste componenten zijn in mijn persoonlijke mening de geheugen (meest belangrijk, 6GB MIN!) en schermresolutie. En als je niet een 1080p scherm kan vinden in je prijs klasse, is ±500 euro betalen voor 720p het niet waard. De CPU maakt op zich niet veel uit, voelt tegenstrijdig maar programmieren is niet echt CPU belastend.

Pleur een 240GB SSD in voor 70 euro en die HP Elitebook zal snel genoeg zijn 8) Total: 350 euro

Maar of het WoW aan kan durf ik niet te zeggen..

[ Voor 76% gewijzigd door jerkitout op 28-07-2015 17:50 ]

Verwijderd

waar zie jij 240gb ssd voor 70 euro? dat is wel erg goedkoop :)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:52

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Moet je in de 2e jaar 8gb RAm hebben? Bij mijn opleiding die ik ook ga starten (en zelf een laptop moet kopen) staat in dat 4gb vereiste is, maar in de 2e jaar 8gb ram

Review QNAP TS-230 NAS

Pagina: 1