Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RDS Licensing Server 2012

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Om te beginnen, mijn Windows Server 2012 kennis is beperkt.

We hebben het volgende thema;

We hebben 10 licenties RDS per Device Cal gekocht en geïnstalleerd. Nu deelt het systeem deze licenties echter niet uit, waardoor we nog steeds maar met 2 mensen tegelijkertijd via RDS kunnen connecten. De server is stand-alone.

'Remote Desktop Licensing mode is not configured' verschijnt af en toe onder in beeld.

Ik snap dat deze uitleg beperkt is, maar misschien kan iemand mij een tip in de goede richting geven.

Dank

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42
En wat heb je zelf gevonden om het probleem op te lossen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11 12:13
Configuring License server manually

There might be situation when you want to configure License server on the RD Session Host or on the RD Virtualization Host manually since you do not have any RD Connection Broker in your environment. You have already configured RD Session Host server or Virtualization Host Server as required and now you want to configure the License server which is already installed and configured with licenses. All you are left to do is configure the License Server and the Licensing mode on the corresponding RD session Host or Virtualization Host servers.

Note The following commands must be ran from an Administrative PowerShell prompt.

To configure the license server on RDSH/RDVH:

$obj = gwmi -namespace "Root/CIMV2/TerminalServices" Win32_TerminalServiceSetting

$obj.SetSpecifiedLicenseServerList("License.contoso.com")

Note “License” is the name of the License Server in the environment

To verify the license server configuration on RDSH/RDVH:

$obj = gwmi -namespace "Root/CIMV2/TerminalServices" Win32_TerminalServiceSetting

$obj.GetSpecifiedLicenseServerList()

To change the licensing mode on RDSH/RDVH:

$obj.ChangeMode(value) - Value can be 2 - per Device, 4 - Per user

To validate the licensing mode:

$obj. LicensingType

$obj.LicensingName

Bron: http://blogs.technet.com/...-windows-server-2012.aspx

Wilde altijd al iets over computers weten

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Been there, Done that.. Maar niet opgelost :P
Heb zelf een work around die ik gebruik.
Licenties zijn er netjes, zijn geïnstalleerd enzo.
Maar hij deelt de licenties niet uit naar de clients..

Elke 180 120 dagen moet ik een record uit het register verwijderen waardoor de "proef" periode weer ingaat.

HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Terminal Server\RCM
GracePeriod Key verwijderen
Server herstarten

2x BambuLab H2C 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij moet je in je RDS implemementation de server voor de rollen RDS Session Host, RDS Licensing server en RDS Broker opgeven. Dit mag dan allemaal op de ene server die je hebt draaien. Een RDS installatie is op Windows 2012 en nieuwer niet meer een kwestie van alleen een terminal server installeren. De Broker en Licensing moeten allemaal in de RDS Implementatie zitten.

Of dit allemaal op een stand-alone server mag (als in: niet Active Directory) dat durf ik zo even niet te zeggen...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 17:31
Ik doe het altijd (sinds 2012) in de policy's:

Computer Configuration --> Administrative templates --> Windows Components/Remote Desktop Services/Remote Desktop Session Host/Licensing

en de volgende twee aanpassen:

Specify the licensing mode for the RD Session Host server
Use the specified Remote Desktop license servers

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal, mijn collega heeft het voor elkaar gekregen. Bleek eenvoudiger dan gedacht; hij heeft bij de Domain Controller de Remote Desktop Group toegevoegd (Via Server Manager -≥ Tools - Active Directory Domains and Trusts.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat ElCondor hierboven aangeeft, zonder AD en de extra modules installeren was het lokaal standaard niet mogelijk om dit out of the box werkend te krijgen op 2012 zover ik weet van circa een jaar geleden

Het staat mij bij dat je wat instellingen moest aanpassen in je local GPO om dit bij workgroup voor elkaar te krijgen zodat je licentie server deze licenties ging uitdelen.

Ik weet echter niet of dit in de tussentijd is opgelost met een patch van MS.

Probleem was bij 2008 niet aanwezig, maar bij 2012 RDS licentie server in een workgroup werkte het standaard niet

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je leert iedere dag iets :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mono-oXide schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:46:
Ik doe het altijd (sinds 2012) in de policy's:
Even puur nieuwsgierig, maar waarom doe je dat nu via policy's en niet via de geijkte manier via de Server Manager en dan je deployment eigenschappen aanpassen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 17:31
Question Mark schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:29:
[...]

Even puur nieuwsgierig, maar waarom doe je dat nu via policy's en niet via de geijkte manier via de Server Manager en dan je deployment eigenschappen aanpassen?
Al bij een aantal klanten meegemaakt dat het aanpassen via Server manager niet werkt.

Op de terminal servers is dan Deployement Properties te zien wat de RDS license server was
maar in de RD Licensing Diagnose was geen licensing server te zien.

tot nu toe is bij mij via policy's altijd de oplossing geweest.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
known issue. MSLicensing reg key weg gooien lost het issue (vaak) op.
De session host blijft "hangen" op trial mode. Door de reg key weg te gooien gaat hij op zoek naar de licensing server. Wanneer je deze in een GPO hebt zitten pakt hij die dan op en werkt het als een zonnetje.
Wel firewall poorten open hebben natuurlijk.

https://technet.microsoft...ry/cc756826(v=ws.10).aspx
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:47:
Dank allemaal, mijn collega heeft het voor elkaar gekregen. Bleek eenvoudiger dan gedacht; hij heeft bij de Domain Controller de Remote Desktop Group toegevoegd (Via Server Manager -≥ Tools - Active Directory Domains and Trusts.
ehh???? Het is mij niet geheel duidelijk wat je hier mee bedoeld maar een oplossing door extra rechten uit te delen op/voor je DC lijkt mij niet de (juiste) manier.

[ Voor 39% gewijzigd door Razwer op 08-07-2015 10:52 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Topicstarter
Razwer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:40:
known issue. MSLicensing reg key weg gooien lost het issue (vaak) op.
De session host blijft "hangen" op trial mode. Door de reg key weg te gooien gaat hij op zoek naar de licensing server. Wanneer je deze in een GPO hebt zitten pakt hij die dan op en werkt het als een zonnetje.
Wel firewall poorten open hebben natuurlijk.

https://technet.microsoft...ry/cc756826(v=ws.10).aspx

[...]

ehh???? Het is mij niet geheel duidelijk wat je hier mee bedoeld maar een oplossing door extra rechten uit te delen op/voor je DC lijkt mij niet de (juiste) manier.
Ik weet ook niet precies wat hij nu gedaan heeft. Na inloggen op de Server zag ik zojuist ook de melding dat de licenties over 118 dagen verlopen omdat de licensing server niet geactiveerd is. De melding verdween ook echter direct weer. Moeten we dus elke 118 dagen de registry key verwijderen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je een melding krijgt dat je licensing server niet geactiveers is, lijkt mij de oplossing om deze te activeren... ;)

Controleer dus even of je licensing server wel geactiveerd is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1