Advies gevraagd over minimale resolutie ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik sla even de gehele introductie over. Ik weet best wel wat van computers en ook wat ik nodig heb voor wat ik wil (veel verder dan office en internet zal ik niet komen). Echter, ik heb nooit echt op laptops gewerkt.

Zodoende vraag ik me af: wat is een goede resolutie / schermdiagonaal verhouding voor een werklaptop?

Ik begrijp dat dit natuurlijk ook afhankelijk is van mezelf, maar ik probeer de laatste tijd mijn ogen zo weinig mogelijk te belasten. Een klein diagonaal (ik ben op zoek naar een kleine ultrabook) met een te hoge resolutie is dus niet handig, maar wanneer is die verhouding vervelend? En wanneer wordt het ook slecht voor je ogen?

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Galeton schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:19:
Ik sla even de gehele introductie over. Ik weet best wel wat van computers en ook wat ik nodig heb voor wat ik wil (veel verder dan office en internet zal ik niet komen). Echter, ik heb nooit echt op laptops gewerkt.
Ga naar een mediamarkt en probeer daar eens wat modellen zodat je een feeling hebt met wat je wilt...

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

15,6" en dan fullHD, dan zijn de letters niet te klein en is het allemaal mooi scherp, kan je ook 2 vensters gemakkelijk naast elkaar gebruiken.

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Ga naar een mediamarkt en probeer daar eens wat modellen zodat je een feeling hebt met wat je wilt...
Dat is inderdaad een goede optie, echter heb je in de mediamarkt een momentopname. Dat is niet hetzelfde als langdurig achter een laptop te zitten.
15,6" en dan fullHD, dan zijn de letters niet te klein en is het allemaal mooi scherp, kan je ook 2 vensters gemakkelijk naast elkaar gebruiken.
Thanks!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 17:44
Galeton schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:04:
[...]

Dat is inderdaad een goede optie, echter heb je in de mediamarkt een momentopname. Dat is niet hetzelfde als langdurig achter een laptop te zitten.

[...]

Thanks!
Er is echter ook een andere factor want het vergelijken van een Retina macbook met een windows PC met dezelfde resolutie geeft ook een vertekent beeld. OSx resolution scaling is vele malen beter dan die van windows, idd tot op heden hopelijk verbetert dit in 10, hierom moet je deze twee ook niet vegelijken.

Ik heb de 3K schermen op een 15" form factor gezien en zelfs na een minuut weet je al dat dit te klein is en dat je bijna op je scherm geplakt zal zitten.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB want geen specifiek aankoopadvies.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:44

Esumontere

Floep, banaan.

Windows 8 gebruikt behoorlijk goede scaling. Je kunt dus een 1080p resolutie op een 13" ultrabook hebben, waarbij de pictogrammen en tekst automatisch vergroot worden naar een leesbaar/bruikbaar formaat. Ik heb zelf een 13" ultrabook (Asus Zenbook UX305) met 1080p resolutie, waar ik hele dagen achter zit te werken. Dat werkt prima, nooit klachten gehad.
NC83 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:06:
[...]

Er is echter ook een andere factor want het vergelijken van een Retina macbook met een windows PC met dezelfde resolutie geeft ook een vertekent beeld. OSx resolution scaling is vele malen beter dan die van windows, idd tot op heden hopelijk verbetert dit in 10, hierom moet je deze twee ook niet vegelijken.

Ik heb de 3K schermen op een 15" form factor gezien en zelfs na een minuut weet je al dat dit te klein is en dat je bijna op je scherm geplakt zal zitten.
En hoelang geleden heb je dat getest? De Windows 8 scaling is echt behoorlijk goed hoor.

[ Voor 64% gewijzigd door Esumontere op 08-07-2015 17:02 ]

Pagina: 1