PC voor excel

Pagina: 1
Acties:

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 23:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat er met het systeem gedaan moet worden zijn zware excel bestanden bewerken, 3D tekeningen bekijken en kleine aanpassingen hier in doen, geen zware taken dus. Daarnaast het standaard internet/mailen en foto's en video's bekijken

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500 euro mag het systeem kosten, ik monteer alles zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast neem ik mee en een SD kaart lezer

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD voor de programma's en een 1TB schijf voor videos en foto;s.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo zuinig en stil mogelijk zonder teveel aan prestatie te moeten verliezen.

Ga je overklokken?
Nee

Hier onder al een opzet gedaan met een i3 zonder grafische kaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,95€ 112,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,-€ 64,-
1WD Purple WD10PURX, 1TB€ 56,48€ 56,48
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,-€ 102,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,74

Windows 8 is hierbij gevoegd maar heb nog een kopie van windows 7 liggen. Weet alleen niet of windows 10 gratis wordt als je al 8.1 hebt of ook bij 7?

alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Purple drive eruit voor een WD blue/Seagate/Toshiba/..., immers is een 2TB schijf 50 euro. overdrijven is ook een vak :>

Verder, bij jouw eisen is een pentium waarschijnlijk net zo prima. En een W10 upgrade krijg je ook met W7.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 07-07-2015 13:35 ]

• thvers
Ah mooi dan gooi ik de W8 er uit. schijf ook vervangen.
Boekt een pentium niet in in snelheid bij het laden en berekenen van grote excel bestanden en 3D tekeningen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Vast, al kan ik mijzelf nooit iets voorstellen bij grote excel bestanden...

• thvers
Ja het is voor mij vader en die had het over grote bestanden met veel formules en tabbladen ed. waarschijnlijk opent hij er ook meerdere in een keer. Het is namelijk ook voor thuiswerken.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

QinX

Shai-Hulud

Waarmee ga je 3D tekeningen bekijken en welke complexiteit gaan deze bevatten?

Je titel geeft een PC voor zware excel bestanden aan, maar volgens mij is 3D toch wel een dermate belangrijk aspect dat verdere toelichting nodig is.

Edit:
Je noemt voor thuiswerken, heeft je vader een eigen bedrijf? Zo ja, geldt voor de 500 euro dat deze exclusief BTW mag zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door QinX op 07-07-2015 13:36 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
3D en Excel verdienen beide denk ik wel toelichting, ik denk dat 'zware excelbestanden' bijvoorbeeld al snel >8 GB RAM nodig zouden kunnen hebben, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 07-07-2015 13:48 ]

• thvers
Heb het even nagevraagd, Met office worden alle programma's gebruikt, excel heeft bestanden van ruim 50Mb met alleen maar formules en er wordt smart draw gebruikt voor het 3D gebeuren.

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 21:13
begintmeta schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:47:
3D en Excel verdienen beide denk ik wel toelichting, ik denk dat 'zware excelbestanden' bijvoorbeeld al snel >8 GB RAM nodig zouden kunnen hebben, etc.
Jammer dat excel capt op 1gb geheugengebruik :P .

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tricq schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Jammer dat excel capt op 1gb geheugengebruik :P .
Voor zover ik weet doet de recentste 64-bit excel dat niet, die capt meen wel op 8TB

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 20:10
de nieuwste Excel komt met gemak over de 1GB uit bij grote bestanden, dit is dan ook geen cap meer. max wat ik heb meegemaakt is 5GB aan geheugen gebruik.

Daarnaast geef je aan dat het zware excel bestanden zijn, dan zou ik zoveel mogelijk geld steken in een goede CPU, ik wordt af en toe al moe van de rekentijden van mijn i7 4770. Die staat, met 8 cores vaak al minuten lang te rekenen bij niet al te extreme sheets.

(hier zitten dan wel Array formules en cross reference data in)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Wat ik me dan altijd afvraag is of er op een gegeven moment geen geschiktere tools dan excel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 07-07-2015 16:24 ]

• thvers
Ik zat zelf ook eerst te kijken naar een i5 maar dn wordt het budget erg krap. De i7 gaat helaas niet werken ivm budget.

Nu wordt er gewerkt op een pentium 4 waarbij alles tergend traag gaat en er soms tien minuten moet worden gewacht voordat er een bestand geopend is.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

QinX

Shai-Hulud

de antwoorden zijn naar mijn mening niet heel erg duidelijk.

Een excel bestand van 50MB is wel groot, maar het aantal formules speelt zeker een rol hierin.

Smartdraw voor het "3D gebeuren" is ook niet erg duidelijk.

Misschien is het makkelijk om het als volgt te doen.

Wat heeft je vader nu voor een PC, en dan voornamelijk CPU, GPU en RAM. En hoelang moet hij nu wachten steeds?

Als ik smartdraw opzoek dan vindt ik geen 3D software, wel 2D CAD software.
http://www.smartdraw.com/floor-plan/cad-drawing-software.htm

Als hij geen 3D modeling doen maar alleen 2D CAD modeling dan is de GPU minder belangrijk en hoeft er denk ik geen dedicated videokaart in de computer.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 21:32
Ik denk dat hij SmartArt bedoelt, wat wordt gebruikt in Microsoft Office. (Wat ook niet echt 3D is)

• thvers
Hij gebruikt nu een pentium 4, met 2gb ram en een videokaart uit dat tijdperk. Erg oude pc dus. Als hij met excel bezig is moet hij tot 10 minuten wachten totdat hij verder kan. Daarnaast js het 3D gebeuren inderdaad alleen modelletjes bekijken en niet zelf tekeken ed. Dus meer een viewer.

Omdat mijn pa hem voor vrijdag nodig heeft heb ik de cpnfiguratie zoals bovenstaande besteld met aanpassing van hdd.
Iedereen bedankt voor de adviezen!

Nog een vraagje, stel je hebt een excel bestand met veel verwijzingen en formules ed. Is dit vooral cpu of ram wat er gebruikt wordt? Had wel via microsoft site gelezen dat excel standaard maar twee cores gebruikt waardoor een dual core voldoende is. D

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 19:19
Had wel via microsoft site gelezen dat excel standaard maar twee cores gebruikt waardoor een dual core voldoende is. D
Excel kan ook gebruik maken van de hyperthreading van jou i3.
Opties voor Excel -> Geavanceerd -> Formules.
Al staat dit vaak automatisch al goed.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Excel 2007+ maakt gebruik van zoveel cores als er beschikbaar zijn, en voor formule-werk heb je gelijk baat bij een quad-core (b.v. i5). Dat is wel gelijk 70 euro extra.

Neem een kleinere SSD, zoals de Crucial BX100 120GB, bespaart je 40 euro welke je beter in een Intel i5-4460 boxed kunt stoppen.

Is wel 400MHz per core minder, maar 2 cores van 3,2GHz extra levert bruto 5,6GHz extra op t.o.v. de i3, waar Excel 2007+ en andere multithreaded applicaties aanzienlijk vlotter van worden.

Let wel, indien er een oudere versie van Excel gebruikt wordt dan 2007, is deze nog single threaded en heeft deze meer baat bij de i3 in je TS.

Overigens zegt een bestandsgrootte van 50MB niet veel.. Is dit in het oude formaat of nieuwe formaat Excel? Nieuw is namelijk een zip en dus gecomprimeerd. Daarnaast is de vraag of de bestandsgrootte veroorzaakt wordt door data of formules ;)

Verder:
Windows 8 is hierbij gevoegd maar heb nog een kopie van windows 7 liggen. Weet alleen niet of windows 10 gratis wordt als je al 8.1 hebt of ook bij 7?
Volgens Microsoft is het vanaf 7 inderdaad gratis upgraden:
*Windows Offer Details

Yes, free! This upgrade offer is for a full version of Windows 10, not a trial. 3GB download required; standard data rates apply. To take advantage of this free offer, you must upgrade to Windows 10 within one year of availability. Once you upgrade, you have Windows 10 for free on that device.

Windows 10 Upgrade Offer is valid for qualified Windows 7 and Windows 8.1 devices, including devices you already own. Some hardware/software requirements apply and feature availability may vary by device and market. The availability of Windows 10 upgrade for Windows Phone 8.1 devices may vary by OEM, mobile operator or carrier. Devices must be connected to the internet and have Windows Update enabled. Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 enterprise offerings outside of this offer. To check for compatibility and other important installation information, visit your device manufacturer’s website and the Windows 10 Specifications page. Additional requirements may apply over time for updates.

Dan kom ik al snel op het volgende lijstje uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,60€ 62,60
1WD Green WD10EZRX€ 51,-€ 51,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,-€ 50,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,90€ 57,90
1Crucial BX100 120GB€ 59,40€ 59,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,32

tritimee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:16:
Daarnaast geef je aan dat het zware excel bestanden zijn, dan zou ik zoveel mogelijk geld steken in een goede CPU, ik wordt af en toe al moe van de rekentijden van mijn i7 4770. Die staat, met 8 cores vaak al minuten lang te rekenen bij niet al te extreme sheets.

(hier zitten dan wel Array formules en cross reference data in)
Hangt er ook vanaf hoe efficient je de formules schrijft, volle rekentijd van 26002 array formules =< 1 seconde hier op 2 Xeon E5345's.. Wat is jouw definitie van "niet extreme sheets" dan :o

[ Voor 83% gewijzigd door Jean Paul op 09-07-2015 14:20 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Pagina: 1