"Random" vastlopers waarschijnlijk GPU gerelateerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
De laatste weken heeft mn PC last van vastlopers in bepaalde games en ik heb ff geen flauw idee waar dit door komt.
In games als Far Cry 4 en GTA V loopt de PC vast. Beeld blijft hangen geluid loopt door, de andere keer loopt het geluid niet door. Weer een andere keer gaat beeld op zwart. Een hele enkele keer crasht de PC terug naar windows met een melding over de “displaydriver has stopped responding and has recovered”

Bij Far Cry 4 komt de vastloper op het punt wanneer je voor het eerst zelf “in control” komt nadat je het hele intro hebt doorlopen en de hele preek van Pagan Min hebt afgeluisterd. De ene keer eerder dan de andere keer, soms kan ik nog wat bewegen.

Bij GTA V komt de vastloper ook op het moment dat je zelf “in control” komt, ook de ene keer eerder dan de andere keer, maar dat bankgebouw ben ik nog nooit uit geweest.

Games als Witcher 3 en Dragon Age Inquisition doen het prima.

Ik heb ook wat benchmarks geprobeerd, daarvan doorstaat de PC de gehele 3Dmark Firemark benchmark zonder vast te lopen, Unique heaven gaat ook goed maar OCCT GPU loopt wel vast.

Temp van GPU komt niet boven de 72 graden.

Specs PC:
Intel i5 2500k
asrock z68 extreme3 gen3
MSI H6950 2GB Twin Frozr 3
8GB Corsair DDR3
XFX 650W XXX edition

Prime95 en memtest86 kan ik uren laten draaien zonder problemen.

Ik vermoed dat het probleem echt bij de GPU ligt, maar 100% zeker weet ik het niet.
Hebben jullie nog ideeën ?

[ Voor 5% gewijzigd door Supershiva op 07-07-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55
Al een oudere of nieuwere driver geprobeerd? Afhankelijk van welke je nu draait?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ja zowel de laatste whql driver 14.12 als de nieuwste 15.6 beta driver geprobeerd, helaas niet de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig een andere voeding liggen om mee te testen?
Je zegt dat het gebeurt als je de controle krijgt. Dat is ook het moment dat de videokaart aan het werk moet. En het kan ook zijn dat dan de voeding het dan niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegeffrey
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-08 21:43
Ik had een soortgelijk probleem, dit lag bij mij aan mijn voedingskabel, deze verwisseld (Modulaire voeding FTW) en het werkte weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:07:
Toevallig een andere voeding liggen om mee te testen?
Je zegt dat het gebeurt als je de controle krijgt. Dat is ook het moment dat de videokaart aan het werk moet. En het kan ook zijn dat dan de voeding het dan niet meer trekt.
Ja dat zou kunnen natuurlijk, maar waarom lopen de Witcher 3 en dragon age inq wel probleemloos?

Heb nog wel een oude pc met 450w voeding erin, weet alleen niet of deze voldoende is voor dit systeem en of alle benodigde aansluitingen erop zitten maar dat check ik vanavond ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

450W Is wat krap, helemaal als het een wat oudere voeding is. Kan je even het merk doorgeven?
Bij een goede voeding moet het wel gaan.
Waarom bepaalde spellen wel vastlopen en andere niet heb ik niet echt een uitleg voor.
Het kan zijn dat bepaalde spellen de cpu meer belasten, waardoor de voeding het niet trekt.
Gebeurt niet veel, maar heb het wel eens gezien.
Kan ook zijn dat bij bepaalde spellen juist de videokaart meer belast word, waardoor het vastloopt.
Weet de hardware van die oude pc niet, maar kan je je kaart anders niet even testen in die pc?
Wat zijn trouwens de temperaturen van de videokaart? Al eens stof uitgehaald, en koelpasta vervangen evt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 22:09
Kijk eens op forum van geforce, ik had ditzelfde probleem zomaar in eens met mijn gtx 970 na upgrade van drivers. Geluid bleef doorspelen maar beeld niet. (bepaalde kernel zou niet reageren)

Blijkt te maken te hebben dat google chrome problemen geeft met de nieuwe drivers.
Zijn heel veel topics hier over op geforce website.

Probleem was bij mij opgelost naar de hotfix te downloaden en te installeren.
Op forum zijn veel meldingen zoals deze, ik zou daar eens een blik werpen.

Sorry dacht dat het om een nvidia kaart ging mijn excuses!

[ Voor 17% gewijzigd door Looney1984 op 07-07-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:38:
Kan ook zijn dat bij bepaalde spellen juist de videokaart meer belast word, waardoor het vastloopt.
Weet de hardware van die oude pc niet, maar kan je je kaart anders niet even testen in die pc?
Wat zijn trouwens de temperaturen van de videokaart? Al eens stof uitgehaald, en koelpasta vervangen evt?
Inderdaad verschillende spellen kunnen een verschillende belasting geven.

@TS
Indien je je kaart nog niet een keer hebt schoongemaakt dan kan je dat proberen (doe dit met perslucht en laat je fan niet opspinnen).

Wat je verder kan doen is je gpu iets meer voltage geven of je core clock met 50 te verlagen. Kijk of dit de problemen oplost. Een boel kaarten worden met overclock verkocht, deze lopen niet altijd 100% stabiel daarom kan de bovengenoemde oplossing je kaart net stabiel maken.

Wat ook nog kan is doordat het zomer is en de algemen temperatuur hoger is je kaart warmer wordt en je ook iets meer lekstroom hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-07-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Die core clock via MSI afterburner verhogen/verlagen dat lukt nog wel via die sliders :)
Waar ik alleen geen inschatting voor kan maken is, met hoeveel voltage ik de core en mem voltages kan verhogen ? Wat zijn veilige marges ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je hebt niet echt te maken met veilige marges in AB, die zijn al gelimiteerd door de fabrikanten. Het is niet alsof je met dezelfde dingen rekening moet houden als processors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook makkelijker om de klok wat naar beneden te zetten. Als dat werkt kan je met voltages gaan werken. Maar het is ook belangrijk om te weten wat de temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik heb nu de clocks op die van een standaard HD6950 gezet 800core 1250mem 1100mV en nu draaien GTA V en Far Cry 4 prima zonder vastlopers :)
Maar zodra ik de kaart op de standaard waardes van de MSI HD6950 Twin Frozr 3 set, 850core 1300mem en 1200mV dan crasht het hele spul weer....
Heb zelfs de mV zo hoog als 1275 gezet maar nog steeds crashed Far Cry 4 (GTA V op deze waardes niet geprobeerd)

Temps komen niet boven de 72 graden uit

Ligt dit dan aan de stabiliteit van de GPU of aan de voeding ?

[ Voor 4% gewijzigd door Supershiva op 08-07-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gpu. Die paar mhz ga je niet merken. Gewoon iets minder laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit is sowieso niet iets wat de voeding veroorzaakt, als je een fatsoenlijke voeding hebt is die sowieso bijna nooit het probleem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene_goris
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2021
Uhm mischien een rare vraag.
Heb je het spel zelf al geupdate?
Ik weet van Far cry dat bij de eerste paar versies er problemen waren net na het intro.
Dit was simpel op te lossen met een update van de game.
Pagina: 1