Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk installatie advies

Pagina: 1
Acties:

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 13:35
Beste Tweakers,

Met mijn vader ben ik bezig het netwerk bij MN ouders thuis te verbeteren. Hiervoor hebben we al 2 CAT6 kabels getrokken. 1 vanuit de meterkast naar de boven verdieping en 1 naar de woonkamer.

Het modem dat gebruikt wordt is een modem van ziggo. De router die we op dit moment hebben liggen (stond eerst in de meterkast) is de: pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Deze willen de in de woonkamer plaatsen als AP. Hij zal dus bekabeld aangesloten worden op een nieuwe router in de meterkast. En vanuit diezelfde router zal er een bekabeld AP boven geplaatst gaan worden.

Het is een erg groot huis dat is gebouwd als een bunker. Als je in de woonkamer achter 1muur staat ten opzichte van de de meterkast komt het signaal van de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 nauwelijks door.

Samengevat: Het idee is om vanuit een nieuwe router (zonder wifi) in de meterkast 2 andere routers bedraad aan te sluiten (1 boven 1 beneden) en deze in te stellen als wifi-AP.

Mijn vraag is nu: is deze setup het slimst? Zo nee hoe moet ik het dan doen?
En zo ja: hebben jullie advies voor een goede router voor in de meterkast en voor boven/beneden als AP?

Alvast bedankt!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom wil je een nieuwe router in de meterkast? Dat kan het standaard ziggomodem toch ook prima?

Hoi!

• mole4food
Dat is enkel een modem en kan dus geen IP adressen genereren.
Ik zag ook dat er van bijvoorbeeld wired range extenders zijn: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3) is dat mogelijk een oplossing?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
mole4food schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:06:
Ik zag ook dat er van bijvoorbeeld wired range extenders zijn: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3) is dat mogelijk een oplossing?
Welk type heb je exact hangen dan? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat iedereen bij Ziggo (althans het deel dat geen oud-UPC is) een modem heeft gekregen in de afgelopen jaren die ook als router dienst kan doen. De oude, niet-router modems zouden de nieuwere snelheden niet aangekund hebben.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
Ik geef ook altijd de voorkeur aan een eigen router ipv de router van een ISP.
Het doorvoervermogen, wifi signaalsterkte en de instellingen/opties zijn 9 van de 10 keer vele malen beter.
De setup die je voorstelt is het meest modulair en je hebt geen gezeur met verschillende netwerken, zoals je dat wel zou hebben met een repeater.

• mole4food
celshof schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:23:
[...]
Welk type heb je exact hangen dan? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat iedereen bij Ziggo (althans het deel dat geen oud-UPC is) een modem heeft gekregen in de afgelopen jaren die ook als router dienst kan doen. De oude, niet-router modems zouden de nieuwere snelheden niet aangekund hebben.
Als ik me niet vergis is het deze: pricewatch: Cisco EPC3212 maar zoals je hier kan lezen: http://www.cisco.com/c/da...3200_Series/4041457_A.pdf is de snelheid 1gbit/s max
spank_mojoo schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:43:
Ik geef ook altijd de voorkeur aan een eigen router ipv de router van een ISP.
Het doorvoervermogen, wifi signaalsterkte en de instellingen/opties zijn 9 van de 10 keer vele malen beter.
De setup die je voorstelt is het meest modulair en je hebt geen gezeur met verschillende netwerken, zoals je dat wel zou hebben met een repeater.
Dus dit geniet jou voorkeur ook? Is de TP-link die we op dit moment hebben een goede optie voor een AP?

[ Voor 39% gewijzigd door mole4food op 07-07-2015 08:57 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11 14:01
Ziggo/ UPC heeft wel degelijk nog steeds losse modems (niet die oude motorola dingen, ook een ubee variant), alleen zijn die voor klanten die geen alles-in-1 pakketten hebben. Neem jij bij Ziggo alleen Internet + televisie af of ook telefonie daarbij (en dus alles-in-1)? Indien dat laatste; neem contact op met ziggo en vraag om een nieuwe modem/ router combinatie, daar doen ze meestal niet zo moeilijk over.

Mijn advies:
Zet die TP-Link in de meterkast als router en zorg in elke ruimte waar jij Wifi wilt voor een goede accespoint. Die link die jij stuurde over Ubiquiti AP's zou daar inderdaad erg geschikt voor zijn. Wees je er wel van bewust dat Ubiquiti op een 'bijzondere' manier ingesteld moet worden en dat jij je daar wel op moet inlezen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• mole4food
@Hammetje die accespoints zijn dus het best bedraad aan te sluiten? Boven zouden we graag ook nog wat extra LAN aansluitingen hebben wat is hiervoor het slimst?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
mole4food schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:06:
Ik zou Ziggo bellen voor een nieuwe modem/router, daar de kabels op aansluiten en per etage een router neerzetten zoals je genoemde TPLink. Kiss: Keep it stupid simple.

• Hammetje
mole4food schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:46:
@Hammetje die accespoints zijn dus het best bedraad aan te sluiten? Boven zouden we graag ook nog wat extra LAN aansluitingen hebben wat is hiervoor het slimst?
Die Accespoint kan je alleen maar bedraad aansluiten, dus ja, voor elke AP een kabel trekken.

Als je naar boven maar 1 kabel wilt trekken en daar dus meerdere LAN aansluitingen wil, kan je het beste op die kabel een losse switch aansluiten en vervolgens daar de Ubiquiti AP + andere apparaten op aansluiten.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• mole4food
ok prima! Zijn er ook nog andere goede opties voor die Ubiquiti APs?

• Hammetje
Zoals Miglow hierboven aangaf, zou je ook op elke etage een router kunnen neerzetten (en die instellen als accespoint). Dat is ook een prima optie.

Maar, aangezien je zelf met Ubiquiti aankomt en dit merk ongekend stabiel en goed werkt, zou ik je adviseren om voor Ubiquiti te gaan.

Even dat je het weet:
Ik sluit die Ubiquiti's aan bij bedrijven. Veel clients, veel data eroverheen, toch rete stabiel.

• mole4food
Ok dankjullie voor de adviezen, zal mijn vader zo eens op de hoogte brengen van deze info en kijken of hij hiervoor wil betalen of voor de ietwat minder stabiele optie gaan van verschillende routers.

Toch nog een vraagje: Is het slim om deze router pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X achter het Ziggo modem te hangen en 1 Ubiquiti AP via de PoE aansluiting naar de woonkamer te sturen en dan boven (een kantoor) de TP-link router te plaatsen en in te stellen als AP?

[ Voor 47% gewijzigd door mole4food op 07-07-2015 10:31 . Reden: Vraag toegevoegd ]

• Hammetje
De edge router X is een zeer goede router, maar is voornamelijk geschikt als je met VLAN's en dergelijke wil gaan werken. Is dat jouw plan?

Zo nee, dan zie ik de meerwaarde t.o.v. die TP-Link router niet zo.

Die ubiquiti's worden allemaal met een PoE injector geleverd, waardoor je in principe alle electra in de meterkast kan aansluiten, zodat de AP's alleen maar met een UTP kabel gevoed worden.

• mole4food
Nee dat is niet zo mijn plan. Dan is een andere router mogelijk een betere optie. Hoewel die edge router X ook prima geprijsd is!
Pagina: 1