• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-01 22:12
Heey Tweakers,

Gisteren een nieuw mobo ontvangen, aangezien op mijn oude, mijn 2e gpu niet gevonden werd.
Geinstalleerd, nieuwe windows op mijn ssd + nieuwe ssd geplaatst.

Alle drivers geinstalleerd, gisteren merkte ik al wat haperingen, maar vandaag duurt het gewoon 30seconden voor chrome geopend worden etc.

Screenshot :
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/21276lc.png

Wat zijn dingen die ik zou kunnen doen voor ik mijn pc weer uit elkaar haal en weer in elkaar zet?
Als ik mijn CPU verkeerd om/slecht op het mobo geplaatst heb, zou ik dan uberhaupt wel een werkende pc moeten hebben of is dit mogelijk?

Specs met Windows 8.1 Pro 64 bit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 139,95€ 139,95
2MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 568,49€ 1.136,98
1Corsair Graphite 780T Zwart€ 180,80€ 180,80
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Rood€ 16,34€ 16,34
1Asus Republic Of Gamers Front Base€ 59,95€ 59,95
1Corsair Hydro H110€ 127,11€ 127,11
1Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Rode led (Single pack), 120mm€ 12,31€ 12,31
1Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Rode led (Twin pack), 120mm€ 22,27€ 22,27
1Corsair Air Series SP140 LED Red High Static Pressure 140mm Fan Twin Pack€ 27,62€ 27,62
2Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2B2133C9R€ 77,99€ 155,98
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 128,-€ 128,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 371,13€ 371,13
1Asus ROG Enthusiast SLI Bridge (2-Way)€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.659,94

Dit is overigens met en zonder overclock, maar ik snap gewoon niet meer waar het aan kan liggen.

Met vriendelijke groet,
Roland

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Gooi Realtek HD Audio manager er eens af (ATKEX_cmd) en kijk eens wat ie dan doet.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• rolandos582
Leo1010 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:16:
Gooi Realtek HD Audio manager er eens af (ATKEX_cmd) en kijk eens wat ie dan doet.
Geen veranderingen helaas :(

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
Kijk eens met Process Explorer welk proces er zo veel resources vreet. Te vinden als onderdeel van de Sysinternals Suite van Microsoft: https://technet.microsoft...ysinternals/bb896653.aspx

Addicted to silent computing

• rolandos582
Crahsystor schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:35:
Kijk eens met Process Explorer welk proces er zo veel resources vreet. Te vinden als onderdeel van de Sysinternals Suite van Microsoft: https://technet.microsoft...ysinternals/bb896653.aspx
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/qou7lv.png
Word ik niet veel wijzer van, System idle process wisselt tussen 40&80 bij cpu...

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ra8bh2.png

[ Voor 5% gewijzigd door rolandos582 op 07-07-2015 00:46 ]

• rolandos582
De CPU zal wel goed zitten, want in safe boot zijn er geen problemen, alleen als ik een applicatie opstart schiet hij naar 30-40% en na zo´n 10 seconden terug naar 2-5%. Dit zal wel normaal zijn.

Dus dan zit het puur in een externe applicatie, hoe kom je erachter welke dit is? Process explorer helpt mij namelijk niet verder.

Dit zie ik in mijn task manager, open ik die service host verder :
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/9hj5lu.png

Dan kom ik hier terecht, maar dit lijkt mij gewoon alle apps die op dit moment runnen?
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2nld6xs.png

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
Als je in Process Explorer met de muis boven een item hangt krijg je meer info in een popup, daar heb je meer aan dan het overzicht in de Task Manager. Wat betreft System Idle Process, dit is het ongebruikte deel van je rekenkracht. Dat doet niks anders dan aangeven hoeveel procent je niet gebruikt op dat moment van je CPU.

Je laatste afbeelding is van de services, dat zijn niet alle lopende programma's maar een overzicht van ondersteunende processen. Ongeacht of ze gestart zijn of niet. Hier moet je niets aan veranderen als je niet weet wat je doet. Gewoon omdat sommige services essentieel zijn om Windows te laten werken.

Hoe veder? Ik zie dat je uTorrent draait. Dat programma komt vaker voorbij als oorzaak van 'onverklaarbare' systeem load. Waarschijnlijk omdat het met filesystem services samenwerkt waar Microsoft een beetje geheimzinnig over lijkt te doen. Zaken zoals data wegschrijven die je systeem belasten maar niet terugkomen als een process met een % in overzichten. Start dus eens normaal op, kijk of je haperingen hebt, zo ja sluit uTorrent eens af en kijk wat dat doet.
Daarnaast wil antivirus soms wel eens lastig doen met scannen bij toegang, dus ook opstarten van een programma. Test dat door even je netwerkverbinding te verbreken (adapter uitschakelen of kabeltje er uit) Avast uit te schakelen of killen in Task Manager en vervolgens wat programma's te starten. Vergeet hierna niet Avast weer te starten voor je weer verbinding met je netwerk maakt.

Helpt dat niet, dan eens controleren of je inderdaad alles up-to-date hebt. Met name uefi (v4.00.01), chipset drivers (v10.0.20) en Intel IME (v10.0.0.1204) en uiteraard Windows Update
Linkje naar download pagina van je mobo: http://www.asus.com/Mothe...RANGER/HelpDesk_Download/

Geeft ook dat geen verbetering, dan gewoon het systeem een paar uur laten draaien zonder er mee aan de slag te gaan, het is immers een verse installatie en wie weet wat ie dan allemaal doet zoals indexing enzo.

Laat hier maar weten of het geholpen heeft of niet.

Addicted to silent computing

• rolandos582
Crahsystor schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:47:
Als je in Process Explorer met de muis boven een item hangt krijg je meer info in een popup, daar heb je meer aan dan het overzicht in de Task Manager. Wat betreft System Idle Process, dit is het ongebruikte deel van je rekenkracht. Dat doet niks anders dan aangeven hoeveel procent je niet gebruikt op dat moment van je CPU.

Je laatste afbeelding is van de services, dat zijn niet alle lopende programma's maar een overzicht van ondersteunende processen. Ongeacht of ze gestart zijn of niet. Hier moet je niets aan veranderen als je niet weet wat je doet. Gewoon omdat sommige services essentieel zijn om Windows te laten werken.

Hoe veder? Ik zie dat je uTorrent draait. Dat programma komt vaker voorbij als oorzaak van 'onverklaarbare' systeem load. Waarschijnlijk omdat het met filesystem services samenwerkt waar Microsoft een beetje geheimzinnig over lijkt te doen. Zaken zoals data wegschrijven die je systeem belasten maar niet terugkomen als een process met een % in overzichten. Start dus eens normaal op, kijk of je haperingen hebt, zo ja sluit uTorrent eens af en kijk wat dat doet.
Daarnaast wil antivirus soms wel eens lastig doen met scannen bij toegang, dus ook opstarten van een programma. Test dat door even je netwerkverbinding te verbreken (adapter uitschakelen of kabeltje er uit) Avast uit te schakelen of killen in Task Manager en vervolgens wat programma's te starten. Vergeet hierna niet Avast weer te starten voor je weer verbinding met je netwerk maakt.

Helpt dat niet, dan eens controleren of je inderdaad alles up-to-date hebt. Met name uefi (v4.00.01), chipset drivers (v10.0.20) en Intel IME (v10.0.0.1204) en uiteraard Windows Update
Linkje naar download pagina van je mobo: http://www.asus.com/Mothe...RANGER/HelpDesk_Download/

Geeft ook dat geen verbetering, dan gewoon het systeem een paar uur laten draaien zonder er mee aan de slag te gaan, het is immers een verse installatie en wie weet wat ie dan allemaal doet zoals indexing enzo.

Laat hier maar weten of het geholpen heeft of niet.
Ja bij de meeste dingen werkt dat, maar er is geen description.
Ik heb uiteraard de laatste bios en chipset driver. Niet de IME drivers, waar vind je deze?

Het klinkt voor mij alsof mijn CPU verkeerd om erin zit, dat de helft contact maakt en dus wel werkt maar de helft niet. Want als ik bijvoorbeeld Chrome start, of stream of spotify. Dan schiet die gelijk naar 20/30%. Games wil hij totaal niet openen. Is dat een mogelijkheid?

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
rolandos582 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:28:
Het klinkt voor mij alsof mijn CPU verkeerd om erin zit, dat de helft contact maakt en dus wel werkt maar de helft niet. Want als ik bijvoorbeeld Chrome start, of stream of spotify. Dan schiet die gelijk naar 20/30%. Games wil hij totaal niet openen. Is dat een mogelijkheid?
Nee, punt. Niet mogelijk.

Hoe zit het eigenlijk met de temps? Kijk eens met Speedfan of Coretemp hoe warm hij is op momenten dat hij zoveel gebruikt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• rolandos582
Leo1010 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:44:
[...]

Nee, punt. Niet mogelijk.

Hoe zit het eigenlijk met de temps? Kijk eens met Speedfan of Coretemp hoe warm hij is op momenten dat hij zoveel gebruikt.
Nee dat dacht ik al, dan zou hij totaal niet moeten booten. Schommelt tuissen de 40-50 graden met 100% load. Gemeten met realtemp.

Zou een herinstallatie van Windows helpen?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je kan het proberen, nee heb je , ja kun je krijgen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• rolandos582
pwillemske schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:52:
Je kan het proberen, nee heb je , ja kun je krijgen :)
Ja natuurlijk maar als het niet helpt dan doe ik een hoop moeite voor niets. Zit er overigens verschil in de officiële gekochte iso van Microsoft en een niet zo officiële?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dat zou kunnen, dat weet ik niet aangezien ik alleen maar officiele licenties heb gehad/heb :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je windows update wel volledig gedraaid, en wel 2 keer.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

rolandos582 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:01:
[...]

Ja natuurlijk maar als het niet helpt dan doe ik een hoop moeite voor niets. Zit er overigens verschil in de officiële gekochte iso van Microsoft en een niet zo officiële?
Dit zou een probleem kunnen zijn. Stel dat je toch een soort virus/trojan/bitcoin-achtig ding op je pc hebt, op de "niet zo officiële" Windows versie, dan weet ik wel waar het probleem vandaan komt ;)

Show me your moves.

• rolandos582
Koninkje schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:23:
[...]

Dit zou een probleem kunnen zijn. Stel dat je toch een soort virus/trojan/bitcoin-achtig ding op je pc hebt, op de "niet zo officiële" Windows versie, dan weet ik wel waar het probleem vandaan komt ;)
Tjaa dat is wel zo. Met al mijn vorige systemen en builds heb ik zo'n 5 jaar met non officiële windows gedraaid. Nu ik zo'n duur systeem heb moet ik maar in echte Windows investeren. Hopelijk lost dit het op, gewoom de Windows 8.1 of de pro versie zal wel voldoen?

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 18:26
Maakt niet uit binnenkort windows 10 update :D

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:57
th3sander schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:54:
Maakt niet uit binnenkort windows 10 update :D
Dat is niet helemaal waar, als je een Standaard versie koopt zul je een update krijgen naar Windows 10 Home, als je Pro koop Windows 10 Pro.

Kijk even op de site van MS wat de Pro versie extra heeft en of dat voor jouw wat toevoegt, voor 95% van de mensen is Home meer dan voldoende

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Ik zou kijken naar malware, tegenwoordig zie je soms malware die cryptominers installeren. Heb zelf eerlijk gezegd niet heel veel ervaring met malware, maar het is een poging waard toch? :9

• rolandos582
Rhin schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 02:31:
Ik zou kijken naar malware, tegenwoordig zie je soms malware die cryptominers installeren. Heb zelf eerlijk gezegd niet heel veel ervaring met malware, maar het is een poging waard toch? :9
Geen malware gevonden met avast en malwarebytes of hoe het ook heet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even andere insteek: hoe zit het met je opslag en de drivers daarvoor?

Als je problemen specifiek ontstaan bij opstarten van toepassingen maar weggaan als het eenmaal gestart is, klinkt het meer als een probleem van zeer hoge CPU usage bij lezen van schijf/SSD dan iets anders. Dat zou dan weer gevolg kunnen zijn van geen DMA naar de opslag toe, en dat is doorgaans gevolg van niet geinstalleerde moederbord-I/O controller drivers.

Je hebt een SSD, dus opslag zou juist bliksemsnel moeten zijn, maar omgekeerd als de drivers niet op orde zijn kan dat dus zelfs een moderne high-end CPU plattrekken.

Staan de BIOS settings voor de drive ook goed? Dus AHCI-mode (en dus niet legacy IDE). Als dat laatste het geval is zul je trouwens herinstall moeten doen. Leve Windows' inflexibiliteit bij opslagdrivers :X

Oslik blyat! Oslik!

• rolandos582
dion_b schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:06:
Even andere insteek: hoe zit het met je opslag en de drivers daarvoor?

Als je problemen specifiek ontstaan bij opstarten van toepassingen maar weggaan als het eenmaal gestart is, klinkt het meer als een probleem van zeer hoge CPU usage bij lezen van schijf/SSD dan iets anders. Dat zou dan weer gevolg kunnen zijn van geen DMA naar de opslag toe, en dat is doorgaans gevolg van niet geinstalleerde moederbord-I/O controller drivers.

Je hebt een SSD, dus opslag zou juist bliksemsnel moeten zijn, maar omgekeerd als de drivers niet op orde zijn kan dat dus zelfs een moderne high-end CPU plattrekken.

Staan de BIOS settings voor de drive ook goed? Dus AHCI-mode (en dus niet legacy IDE). Als dat laatste het geval is zul je trouwens herinstall moeten doen. Leve Windows' inflexibiliteit bij opslagdrivers :X
Hmm, ja ik heb wel alles van mijn SSD gegooid omdat ik Windows had geïnstalleerd maar alleen maar blue screen kreeg. Dus nieuwe windows erop geknald. Wellicht zijn daarmee ook de drivers verloren gegaan.

Echter kan ik nergens de software van de Samsung 850 serie vinden, alleen hun programma om te testen etc. Daar haal ik 475/475 mee. Denk dat ik vanavond maar even de officiële licentie van Windows haal en die erop knal.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De schijf heeft geen drivers nodig, je I/O-controller (op het moederbord) heeft drivers nodig. Dit staat geheel los van status Windows licentie.

Heb je ook SATA-modus in BIOS gechecked? Is het AHCI of niet?

Oslik blyat! Oslik!

• rolandos582
Nog niet gechecked helaas, dit kijk ik vannacht als ik vrij ben even na, als die op AHCI staat is het allemaal prima, is dit anders heb ik een probleem. Maar ik ga dit vanavond even controleren voor je.

• rolandos582
dion_b schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:38:
De schijf heeft geen drivers nodig, je I/O-controller (op het moederbord) heeft drivers nodig. Dit staat geheel los van status Windows licentie.

Heb je ook SATA-modus in BIOS gechecked? Is het AHCI of niet?
Het is inderdaad gewoon AHCI, dus dat is allemaal in orde lijkt me.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/21ee09.jpg

• rolandos582
Vannacht pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit aangeschaft bij GameSync, had goede ervaringen bij hun dus fluitje van een cent. Had wat problemen met activeren, hun gemaild om 06:00 en om 06:30 reply met nieuwe activeringscode en die werkt prima.

Nu dus nieuwe Windows 8.1 pro erop en alles lijkt perfect te werken, alles word nu geinstalleerd op mijn SSD. Ruim 400GB aan games, dus daar is mijn pc nu mee bezig.

In ieder geval bedankt voor al jullie hulp! Maar ik ga er vanuit dat het nu allemaal werkt, zal waarschijnlijk gewoon rommel meegenomen zijn met mijn gepirate windows.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:31
Probeer eens je chipset drivers bij te werken.

op www.intel.com staat een tool waarbij dit automatisch gedaan kan worden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rolandos582 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:33:
[...] zal waarschijnlijk gewoon rommel meegenomen zijn met mijn gepirate windows.
Nee. Zoals ik al aangaf en Wylana ook:
Wylana schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:48:
Probeer eens je chipset drivers bij te werken.

op www.intel.com staat een tool waarbij dit automatisch gedaan kan worden.
Je miste gewoon hoogstwaarschijnlijk de drivers voor je I/O chipset. Die zitten blijkbaar wel in 8.1 ingebakken maar nog niet in Windows 7 waardoor je die apart moet downloaden van de site van je chipsetfabrikant, in dit geval Intel.

Oslik blyat! Oslik!

• rolandos582
dion_b schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:14:
[...]

Nee. Zoals ik al aangaf en Wylana ook:
[...]

Je miste gewoon hoogstwaarschijnlijk de drivers voor je I/O chipset. Die zitten blijkbaar wel in 8.1 ingebakken maar nog niet in Windows 7 waardoor je die apart moet downloaden van de site van je chipsetfabrikant, in dit geval Intel.
Maar ik die heb die als goed is gewoon gedownload, maar goed. Eind goed al goed.
Pagina: 1