Nieuwe proccesor voor mijn build

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Beste medetweakers,

Vandaag heb ik mijn proccesor aan iemand verkocht (AMD FX-8120 Black Edition) omdat ik hem wat te overkill vond en ik gebaad ben aan meer singlecore snelheid. Nu was het verhaal dat ik voor een andere processor zou gaan alleen heb ik niet zo goed nagedacht wat ik nu precies wilde en nou weet ik het eigenlijk nog steeds niet. Het enige wat ik weet is dat ik een CPU op mijn mobo wil en ik mijn mobo absoluut niet wil vervangen. Ook wil ik dat de PC nog ong 6 jaar meegaat.

Wat ik me nu afvraag is wat ik het beste kan nemen om in de buurt van de i5-4690K te komen. Ik wil wel de beste bang 4 buk hebben aangezien ik nog een arme student ben :( Op V&A ben ik natuurlijk al veel aan het rondsnuffelen.

Op het moment heb ik de AMD FX-6350 op het oog. Maar ik vraag me af of de AMD FX-6300 Black Edition ook al goed genoeg is. Of anders de AMD FX-4300 Boxed alhoewel ik niet weet of ik bij die laatste echt mijn geld aan het verspillen ben in ik heel hard downgrade.

Ik zoek een?
AM3+ CPU

Wat is je budget?
Beste bang4buck max €140-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD dus

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik wil er voornamelijk mee gamen met de nieuwste spellen (GTA V, The Witcher, en in de toekomst spellen zoals Doom en Fallout 4. verder niks bijzonders.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8120 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 990FX Extreme4€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Zalman Z9 Plus€ 48,-€ 48,-
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 35,95€ 35,95
1Corsair Dominator GT CMT8GX3M2A1866C9€ 104,50€ 104,50
1LG BH10LS38 Zwart€ 58,95€ 58,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 71,95€ 71,95
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 123,50€ 123,50
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,76€ 19,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,11

alvast bedankt.

TIME TO UPGRADE !!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
Ik zou de pricewatch: AMD FX-8320E Boxed pakken en die (met een goede koeler) naar 4,5-4,8GHz overklokken.
Als je nog geen goede koeler hebt kun je misschien hetzelfde doen maar dan met een 6300 (en de rest uitgeven aan de koeler).
Een AMD quadcore zou ik niet meer aanschaffen, zeker niet als je er nog lang mee wilt doen.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11
Kijkend naar de single core chart is de FX6350 de beste keus van de cpu's die je noemt, deze cpu scoort ook erg hoog op de 'bang for buck' lijst IMHO. :)

Als iemand mij vraagt voor zoveel mogelijk cpu voor zo weinig mogelijk geld is deze FX6350 mijn nummer 1 tip, gevolgd door de FX8350.

Als je echt een hoge single core performance wilt is Intel de eerste keus. Daarmee loopt Intel al jaren ver voor op AMD. Maarja, dan moet je ook een nieuw mobo kopen... In jouw geval is dit dus geen optie.

Voor multithreaded zaken gaan deze FX cpu's prima mee met de middensegment cpu's van Intel.
Kijk maar 'ns naar deze vergelijking:
CPUboss FX6350 vs i5 4590.

[ Voor 10% gewijzigd door Richub op 07-07-2015 05:31 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Richub schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 05:18:
Kijkend naar de single core chart is de FX6350 de beste keus van de cpu's die je noemt, deze cpu scoort ook erg hoog op de 'bang for buck' lijst IMHO. :)

Als iemand mij vraagt voor zoveel mogelijk cpu voor zo weinig mogelijk geld is deze FX6350 mijn nummer 1 tip, gevolgd door de FX8350.

Als je echt een hoge single core performance wilt is Intel de eerste keus. Daarmee loopt Intel al jaren ver voor op AMD. Maarja, dan moet je ook een nieuw mobo kopen... In jouw geval is dit dus geen optie.

Voor multithreaded zaken gaan deze FX cpu's prima mee met de middensegment cpu's van Intel.
Kijk maar 'ns naar deze vergelijking:
CPUboss FX6350 vs i5 4590.
Stop per direct met het linken van cpu/gpu boss crap. Een paar cijfertjes naast elkaar leggen kan iedereen.

Wil je bang voor je bucket. Stap dan over op een 2de hands i5 2500/3570. Eventueel de k versie met z bordje. En verkoop je oude mobo.

Zeker voor games is intel king.

Verwijderd

loki504 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:45:
[...]

Stop per direct met het linken van cpu/gpu boss crap. Een paar cijfertjes naast elkaar leggen kan iedereen.

Wil je bang voor je bucket. Stap dan over op een 2de hands i5 2500/3570. Eventueel de k versie met z bordje. En verkoop je oude mobo.

Dit dus. Ik gebruik zelf AMD en dat bevalt prima, maar Intel loopt qua praktische snelheid en op bijna elk ander vlak gewoon ver voor op AMD. Zo ver zelfs dat in de praktijk een 3570k sneller is dan een FX 8320.

• Richub
loki504 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:45:
[...]

Oh, dus ik mag van jou niet meer linken en/of mijn mening geven?
Goh, wist niet dat er ook 'zwarte mods' waren...
[/sarcasme]

Ontopic:
Ik heb zelf meerdere AMD en Intel setups gehad, en voor anderen gemaakt op mijn werk. (PC reparatie/2de hands PC project)

Mijn ervaring is dat in het dagelijks gebruik deze cpu's weinig voor elkaar onderdoen qua souplesse en gebruikservaring.

Ja: Intel is beter, zeker qua single core performance en energieverbruik. Ook in benchmarks loopt Intel voorop.
Alleen is de alledaagse ervaring bij beide merken gewoon goed. Qua prijs/prestatie zit AMD ook niet slecht. Vandaar mijn tip hier.

In ieder geval is dat geen commando om nu te stoppen met linken waard. :(

Maar: Voor de TS is de FX6350 gewoon de beste optie. Daar wilde ik de TS gewoon op wijzen.

• loki504
Richub schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:04:
[...]

Oh, dus ik mag van jou niet meer linken en/of mijn mening geven?
Goh, wist niet dat er ook 'zwarte mods' waren...
[/sarcasme]

Ontopic:
Ik heb zelf meerdere AMD en Intel setups gehad, en voor anderen gemaakt op mijn werk. (PC reparatie/2de hands PC project)

Mijn ervaring is dat in het dagelijks gebruik deze cpu's weinig voor elkaar onderdoen qua souplesse en gebruikservaring.

Ja: Intel is beter, zeker qua single core performance en energieverbruik. Ook in benchmarks loopt Intel voorop.
Alleen is de alledaagse ervaring bij beide merken gewoon goed. Qua prijs/prestatie zit AMD ook niet slecht. Vandaar mijn tip hier.

In ieder geval is dat geen commando om nu te stoppen met linken waard. :(

Maar: Voor de TS is de FX6350 gewoon de beste optie. Daar wilde ik de TS gewoon op wijzen.
Het probleem is dat cpu en gpu boss niets zeggend zijn. Dus is het nutteloos. Hij wil voornamelijk gamen. En helaas zegt cpu/gpu boss daar helemaal niets over. En misschien zij ik het wat hard.(sorry daar voor). Maar cpu/gpu boss zijn nutteloos. Maar toch blijven mensen die het linken.

http://www.techspot.com/r...r-3-benchmarks/page5.html

Alvast 1 game waar je 6350 minder presteert als een i5 2500. En die kosten 2de hands ook niet veel meer.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 07-07-2015 09:14 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Op singlecore snelheid ga je er met geen enkele FX processor echt op vooruit zolang je bij een 'dozer blijft, Vishera was wel een vooruitgang ten opzichte van Zambezi maar niet om van omver te vallen. Je kunt ook wel overklokken, als je een model met wat minder cores neemt, heb je wel wat meer marge om te overklokken.

Maar zelfs een Intel Pentium is per core sneller dan een Vishera FX. Ik zie eigenlijk niet in waarom je je moederbord niet kunt verkopen en een Intel bord kopen. Die 990FX Extreme4 moet je wel nog genoeg opleveren om een i5 met basic moederbord te kunnen kopen, overklokken kun je wel vergeten, maar een i5 4460 is nu ook nog een heel vlotte game processor.

• Richub
Als ik op cpuboss rondkijk zie ik dat ze ook andere benchmarks (o.a. Passmark) gebruiken in hun vergelijkingen. Dat maakt ze nog niet heilig, maar zeker ook niet nutteloos.

Zeker voor mensen die snel een idee van de performance van een cpu of graka willen krijgen is zo'n site wel handig.
Wil je gedetailleerdere cijfers, dan moet je al snel uitgebreider gaan zoeken, en niet iedereen heeft daar zin in of tijd voor over.

Edit:
De TS geeft een duidelijk budget aan van 140 euro, zou je daarvoor een 2dehandse i5 met bijpassend mobo kunnen krijgen?

Zoja: Dan zou de TS dat idd zeker moeten overwegen.
Zoniet is de FX6350 de beste optie hier.

[ Voor 22% gewijzigd door Richub op 07-07-2015 09:19 ]

• loki504
Een i5 2500-3570 kost hem tussen de 100 en 150 euro(150 voor dr oc). En dan ook zijn oufe mobo verkopen en een andere 2de hands terug kopen.

• mitsumark
Een 6350 is veel te duur, pak dan een 6300 en klok hem zelf over.
Single threaded is een vishera (3-serie) pakweg 15-20% sneller dan een zambezi (1-serie), ik zie dus wel enig nut om te upgraden zonder gelijk voor intel te gaan.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Nou ja het probleem is gewoon dat de 990FX een erg duur mobo was wat ik nu amper kwijt kan raken omdat dat mobo beschadig is. Ooit is er een databus doorgesneden en heb ik een omleiding moeten maken. Gelukkig is het geen belangrijke bus (ik dacht dat het een southbridge check bus was) en doet het mobo nog alles 100% en boot snel op maar het mobo is daardoor onverkoopbaar of ik moet het voor €50/60 verkopen.

Ook heb ik mijn build ook aangepast aan een AMD setup (620W voeding bijvoorbeeld) te kunnen bouwen (de Nvidia kaart is er ook later bijgekomen, daarvoor had ik een 7870 in crossfire staan) Dus een Intel setup zie ik niet zo zitten en dan moet ik in feite mijn halve PC op V&A pleuren (overskill voeding, RAM en mobo) om vervolgens een intelsetup te komen waar ik net zo lang mee doe. Daarnaast moet ik dan een B bordje pakken waardoor ik niet meer kan overklokken. Ook twijfel ik of een B bordjes mijn snelle ram aankan (ik ben in het verleden gesponsord door Corsair en heb toen die 2 plankjes gekregen) dus die moet ik dan ook weer verkopen.

En als laatste heb ik alleen nog een pata DVD speler omdat ik die Blue ray brander al lang in mijn HTPC heb gegooid (die bleu ray brander was ook al gesponsord) Pata is goed zat voor een DVD brandertje en heb echt geen zin om een nieuwe DVD speler te kopen. En ja ik heb hem nog wel eens nodig om af en toe een old skool spelletje te spelen.

Dus nee een Intel setup zie ik niet zitten, dat wordt waarschijnlijk mijn volgende PC pas weer :)

Mijn koeler staat idd niet in mijn lijstje omdat ik een exoot heb. Maar ik heb een ZeroTherm BTF90 Copper inderdaad niet de aller stilste (heb hem aan de fan controller hangen en produceert ong 35 dB) maar volledig koper dus met die koeler kan ik flink overklokken.

Maar goed nu zit ik wel te twijfelen of ik moet gaan voor de 6300 en overklokken of de 6350. De 6300 heeft wel een lager TDP was misschien ook wel fijn is qua warmte.

TIME TO UPGRADE !!!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Als je meer singlecore snelheid wilt is geen enkele amd processor een vooruitgang. Welke je ook neemt, je zult zwaar teleurgesteld zijn. Overstappen op intel is de enigste mogelijkheid. Om dat qua prijs nog aanvaardbaar te houden zou ik dan inderdaad tweedehands gaan zoeken

• mitsumark
rickboy333 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:59:
Maar goed nu zit ik wel te twijfelen of ik moet gaan voor de 6300 en overklokken of de 6350. De 6300 heeft wel een lager TDP was misschien ook wel fijn is qua warmte.
De 6350 is imo gewoon te duur.
Als je gaat overklokken is de 6300 net zo goed en 30 euro goedkoper.
Wil je toch 130-140 uitgeven, neem dan de 8320E en klok die over, vaak wil die wel op 9370 snelheden draaien.
http://tweakers.net/price...;336384;336383/categorie/

Het TDP zegt eigenlijk helemaal niks, het aantal cores en vooral de kloksnelheid (+benodigde voltage) bepalen voor 95% het verbruik (binnen hetzelfde design).
Ga je de 6300 overklokken verbruikt ie dus net zoveel of meer dan de 6350.
Pagina: 1