'Nieuwe' auto, nieuwe audio vraag

Pagina: 1
Acties:

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 23:44
Sinds vorige week in het bezit van een 206 uit 2000. Gaaf ding nog, maar de audio klonk niet zo denderend meer. Gisteren dan ook even de deurpanelen eraf gehaald en zag een scheurtje in de boxen zitten. Deze zijn dus aan vervanging toe.

Momenteel zit er een Pioneer DEH-2200UB head-unit in:
4x 50W MOSFET amplifier (14 watts RMS CEA-2006/50 peak x 4 channels)
2-channel preamp outputs (rear)

Nu ben ik op zoek en twijfelachtig over een nieuw audiosysteem. Een verhuizing en de auto hebben m'n laatste spaarcentjes opgesnoept, dus er is weinig budget en dat gaat er komende tijd waarschijnlijk ook niet zijn.

Ik ben zeker geen audiofiel, maar stoor me wel aan slecht geluid (ruis/vervorming/kraken). Verder draai ik het volume af en toe graag even op en moet de bass wel meekomen.

Het is duidelijk dat het full-range speakers worden. Niet te moeilijk en duur en voldoet waarschijnlijk makkelijk aan de eisen.

De vraag is:
Ga ik tevreden worden met een setje nieuwe full-range 'deur-speakers' die hun juice moeten halen bij Pioneer head-unit? Of moet ik daarnaast toch gaan kijken naar een amp en woofer?
Edit: of moet ik kijken naar een hele nieuwe radio en daarbij 2 nieuw speakers?

Kan ik met de head-unit een amp met 2 speakers en 1 subwoofer aansturen? Of is dit puur 2 speakers en/of 2 woofers?

Het budget ligt rond de 60euro. Nieuw kan ik, voor zover ik kon vinden, een nieuw zeer degelijk setje 16,5cm speakers halen rond deze prijs. Via marktplaats zie ik regelmatig hele sets voorbij komen net boven het budget.

Vergeten title juiste naam te geven, sorry!

[ Voor 4% gewijzigd door mouzetc op 06-07-2015 21:44 ]

Signature

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:04

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die radio is best een leuk ding, heb 'm zelf ook. Ik zou met jouw budget tweedehands gaan kijken.

Setje leuke frontspeakers, en een simpel subje met geintegreerde versterker. Deze kan mooi op de pre-out van je Pioneer. Zal je je budget ietsje op moeten rekken, maar heb je veel profijt van. Mocht dat echt niet gaan, haal twee leuke tweedehands fullrange speakers, en spaar daarna wat door voor een subje :)

Hier stond een dode link.

• mouzetc
Ahh, die optie is er ook nog! Zie inderdaad dat dat nog even buiten het budget valt.

Zal daar niet veel geld aan uitgeven, want ga ervan uit dat zelfs de budget oplossingen een acceptabele bass uit weten te pompen? (lees: stuk beter dan de frontspeakers)
En zijn deze makkelijk aan te sluiten? Kwestie van 2x tulp en kabel naar accu en ..?

EDIT: frontspeakers besteld!

[ Voor 34% gewijzigd door mouzetc op 06-07-2015 23:14 ]

Signature

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07-2025
Je moet kijken of die 50W op 2 4 of 8 ohm is.
Meestal 4 ohm.

Zo ver ik kan zien zou ik die radio pas als laatste vervangen indien dat nodig blijkt.

Als je fronts full-range zijn die je hebt besteld kan je kijken naar goede isolate achter de speaker. Er gaat zo véél verloren zonder isolatie.

Weeg voor je zelf af of je een subwoofer wilt of voro de isolatie gaat.

Mocht je voor een sub gaan dan heb ik nog wel een el cheapo Twister subwoofer (13 inch, 4 ohm) liggen die weg mag voor een kratje bier oid. Dan moet je zelf alleen nog het stroom regelen en de versterker. bij interesse kan je een DM sturen.

• mouzetc
Frontspeakers zijn binnen en gemonteerd. Redelijk verbaasd over het geluid dat er uit komt, zeker voor de prijs (40e): JVC CS-V628.

De deuren lijken vrij goed geisoleerd, maar gelijk achter de speaker zit een plastic rooster. Is het zaak om daar te isoleren? En zo ja, met wat?

Voor voorlopig zit in al dicht tegen het budget, dus een eventuele sub(met benodigdheden) zal even moeten wachten.

Signature