Chromecast en mijn Denon AVR-3805

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb een prachtige, maar wat oudere Denon AVR-3805 digital receiver met Dolby5.1. Mijn veel nieuwere Samsung Smart-tv, een Samsung Blue Ray-speler en een Humax 5200-kabeldecoder+harde schijf zijn daarmee verbonden, alles ook via wifi. De Humax+tv (beeld+geluid) speel ik af via VDP (HDMI1 zegt het Samsung menu), de blue-ray-speler via DBS (HDMI2 zegt het Samsung-menu). Ik ben nogal een leek, dus dit is alles ingesteld door mijn leverancier, het werkt op zich prima !
Nu heb ik een Chromecast gekocht, in mijn tv gestopt via de HDMI-ingang, en geïnstalleerd via mijn tablet. Alles werkt, alleen komt het geluid nu uit mijn tv-boxen (die normaal uitgeschakeld staan) en ik wil het geluid ook via mijn Denon natuurlijk (en mijn aangesloten KEF-boxen). Het Samsung-menu zegt dat de Chromecast HDMI4 is. De vraag is dus hoe ik HDMI4 verbind met een optie zoals VDP en DBS op mijn Denon, de fysieke verbinding is er natuurlijk al want ik heb allang geluid vanaf de tv, blue-ray e.d. op mijn Denon+aangesloten boxen. Hoe dit op te lossen (zo dit al kan) ??? Gaarne hulp ! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je leverancier bellen.
Nofi. Maar als jij serieus al niet weet wat je doet qua instellingen met je Tv zou ik daar zelf ook niet mee lopen experimenteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

Hoe is de verbinding met de rest van de apparatuur? Beeld direct naar de TV en geluid naar de receiver? Dat kan ik niet opmaken uit de tekst. Anders wordt het een optische (of bij bepaalde TV's Digitale Coax) vanaf de TV naar de receiver. Let alleen wel dat de kans dan groot is dat je je 5.1 stream kwijt bent en naar 2.0 terug wordt gezet. Of andere issues als het niet door kunnen sturen van DTS, maar alleen Dolby Digital (ik weet zo 1-2-3 niet wat de max is van een Chromecast). Maar als je receiver geen HDMI heeft heb je weinig andere keuze aangezien de Chromecast verder geen specifieke uitgangen heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:02

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat je op HDMI4 op de TV in het menu de speakers van de TV uit moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-05 19:50

Audione0

Strijdt der titanen

Welke tv heb je precies?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Hoe is de receiver aangesloten op je TV? Dus loopt er een audio-out van je tv naar je receiver? Want hoe moet anders het geluid van je TV naar je receiver?

Als ik je verhaal lees, heb ik de volgende vermoede:
- Je bluray heeft een audio-out naar je receiver en een video-out naar je TV
- Je TV recorder het zelfde. Dus ook een audio-out naar je receiver en een video-out naar je TV

Dus je TV heeft twee keer een video-in en je receiver heeft twee keer een audio in.

Door gebruik te maken van Chromecast, ontvangt nu je TV van Chromecast, via HDMI, zowel video als audio. Je TV heeft geen aansluiting naar je receiver om audio door te sturen.

Oplossing 1: Je koopt een audio kabeltje waarmee je geluid van je TV naar je receiver stuurt. Voordat je dit doet, geef even aan welke TV je hebt, kunnen wij meedenken over welke audio kabel je nodig hebt.

Oplossing 2: Je koopt een nieuwe receiver met HDMI aansluiting, dan sluit je de chromecast rechtstreeks aan op je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Deze laatste reactie heeft geholpen ! De situatie is precies zoals beschreven. Ik heb een optische kabel gekocht. Mijn Samsung heeft een uitgang hiervoor, de Denon heeft meerdere ingangen hiervoor. Deze verbinden en tenslotte in de setup van de Denon de ingang verbinden met een "stand" van de "menu-draaiknop", ik heb bv. 'TAPE' gekozen want die gebruik ik toch niet. Het werkte ! Met de afstandsbediening van de tv de juiste stand van de tv kiezen (HDMI4 in dit geval), en de Denon op Tape zetten, en beeld en geluid doen het en het geluid is van uitstekende kwaliteit, met mijn Denon en KEF-boxen. Dank ! Oh ja, nog dit: wel even in de setup van de Samsung tv de speakers op "extern" zetten, dat wist ik gelukkig nog te vinden..... :)

[ Voor 9% gewijzigd door fba op 15-07-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij had ik twee dagen eerder al exact hetzelfde gepost, alleen dan in minder alinea's...

De rest van die post geldt ook nog: let dat deze manier van aansluiten je kan limiteren in wat je door kan sturen. Niet alle TV's zetten 5.1 signalen door dan wel alle codecs. Wat je binnen krijgt is op de display van de receiver te zien, als er iets a la Dolby Pro Logic of DTS Neo staat ben je naar pseudo-surround aan het luisteren. Al durf ik niet te zeggen of een Chromecast dat soort codecs door zet.

Edit:
Chromecast doet alleen 2.0 stereo en geen 5.1, dus in dit geval maakt het niet uit hoe het aan is gesloten. Maar mocht je ooit wel 5.1-bronnen aan willen sluiten weet je waar rekening mee te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 15-07-2015 22:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Bedankt, Fear. Je hebt gelijk, jouw eerste reactie zei eigenlijk hetzelfde. Met stereo 2.0 (prachtig geluid via Denon + KEF-boxen, mits de bron al mooi geluid heeft !) ben ik al zeer tevreden.
Pagina: 1