Ik heb al eens eerder mijn configuratie in dit forum gezet.
Ik heb nu al een aardig idee wat ik wil, maar heb nog een paar vragen.
En vind het fijn als jullie willen helpen met wat knopen doorhakken,
voordat ik de PC samen met de zoon (14) ga bouwen.
Wat wil je doen met het nieuwe systeem:
Wat youtube filmpjes bekijken, skype en gamen. Met name gamen
Op dit moment speelt hij Kerbal Space Program, Beamng Drive en Minecraft.
Veel steam spellen kan hij nu niet spelen met z’n grafische processor, die in de processor chip zit
Hij zegt dat 45 fps voldoende is. En dat hij het verschil met 60 fps amper ziet…maar wie weet hoe kritisch hij wordt…
Wat doe ik op desktop:
door de week
16:00 – 18:00 youtube (2 uur)
18:30 – 20:00 spelletjes + skype (1 ½ uur)
In het weekend meer.
Wat mag het systeem gaat kosten?
maximaal 1000 euro inclusief windows
Zijn er componenten die je mee wilt nemen van je oude config?
DELL U2412 1920x1200.
Hdd Samsung HD401LJ (400 GB)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijst. De grafische kaart is het grootste twijfelpunt
(zie mijn vragenlijst hieronder)
Heb je bepaalde merkvoorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen?
De zoon wil games uitproberen en niet teveel beperkt worden door de grafische kaart.
Hij stelt nu niet zo hoge eisen. Hij denkt dat 45 fps voldoende is. En wil een desktop
die dat ondersteund en uitbreidbaar is over 3 of 4 jaar. We kunnen nu voor de duurste
videokaart gaan. Maar het is nu nog niet duidelijk hoe zwaar hij gaat gamen.
Dus de toekomst zal dat moeten uitwijzen. Dan maar nu een acceptabele grafische kaart
aanschaffen en over een aantal jaar…als duidelijk is wat hij wil, eventueel naar boven upgraden.
Klinkt dit gek?
Ikzelf als vader en beheerder van de energierekening vind stroomverbruik ook belangrijk,
Maar dat is niet meteen de reden om NVIDIA te kopen. Prestatie-kosten/stroomverbruik moet
een beetje in balans zijn.
Nu heb ik nog de volgende vragen.
1) Te beginnen met het belangrijkste. Is de R9 280, die in mijn lijst staat een goede kaart om mee te beginnen? De GTX 970 is qua euro’s ook meteen een stap hoger en ik weet niet of
dat voor hem nodig is op dit moment. De R9 290 is ook een mogelijkheid, maar heeft hij dit nodig en het gebruikt ook weer meer stroom.
Dus ik denk de R9 280 een aardige kaart om mee te beginnen, waarmee hij behoorlijk wat spellen kan spelen voor een aantal jaar. Gebasseerd op niet hele hoge eisen op dit moment.
2) Moederboord. Daarvan heb ik er één genomen die aanbevolen wordt en die 4 geheugensloten heeft en wat ruimer in de PCIe sloten zit. De ASRock B85M Pro4
is wel een microATX board. Een eventueel andere optie zou zijn : MSI B85-G41 PC Mate
(wat steviger..minder compact)
Ben geneigd gewoon voor de ASRock B85M Pro4 te gaan omdat die veel terugkomt in de forums. Maar met zelfde functionaliteit bij 2 boarden, zou ik voor een ATX board gaan ipv micro ATX.
Wat makkelijker werken en wat steviger (twijfel/twijfel)
3) Wat betreft geheugen had ik eerst 8 GB Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU gedacht. Maar met 4 slots, kan ik ook 2 x 4 GB nemen. Maakt financieel niet veel uit
en is theoretisch, volgens de kenners sneller (dual channel). En het risico is wat verdeeld.
(ook geleerd van anderen ). Lijkt dit een goede beredenering?
4) Bij de SSD twijfel ik tussen de MX100 (op mijn lijst) en de BX100. De laatste is goedkoper maar 6 GB minder. Wat vinden jullie.Maar voor de BX100 gaan en de 6 GB voor lief nemen?
5) Voor de muis heeft iemand de Sharkoon fire glider geadviseerd. Ik kan hem misschien lenen en dan moet ie uitgeprobeerd worden. Want hoe ie in de hand ligt lijk mij ook belangrijk??
Als er nog andere adviezen zijn voor een muis voor een beginnende gamer…dan zijn die welkom
6) Verder denk ik eraan zoveel mogelijk bij 1 winkel te bestellen die een winkel/afhaalpunt heeft in mijn woonplaats. Alle onderdelen bij een verschillende winkel lijkt mij toch een beetje lastig, vooral als er iets retour moet
Ik ben heel blij met alle reacties
Ik heb nu al een aardig idee wat ik wil, maar heb nog een paar vragen.
En vind het fijn als jullie willen helpen met wat knopen doorhakken,
voordat ik de PC samen met de zoon (14) ga bouwen.
Wat wil je doen met het nieuwe systeem:
Wat youtube filmpjes bekijken, skype en gamen. Met name gamen
Op dit moment speelt hij Kerbal Space Program, Beamng Drive en Minecraft.
Veel steam spellen kan hij nu niet spelen met z’n grafische processor, die in de processor chip zit
Hij zegt dat 45 fps voldoende is. En dat hij het verschil met 60 fps amper ziet…maar wie weet hoe kritisch hij wordt…
Wat doe ik op desktop:
door de week
16:00 – 18:00 youtube (2 uur)
18:30 – 20:00 spelletjes + skype (1 ½ uur)
In het weekend meer.
Wat mag het systeem gaat kosten?
maximaal 1000 euro inclusief windows
Zijn er componenten die je mee wilt nemen van je oude config?
DELL U2412 1920x1200.
Hdd Samsung HD401LJ (400 GB)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijst. De grafische kaart is het grootste twijfelpunt
(zie mijn vragenlijst hieronder)
Heb je bepaalde merkvoorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen?
De zoon wil games uitproberen en niet teveel beperkt worden door de grafische kaart.
Hij stelt nu niet zo hoge eisen. Hij denkt dat 45 fps voldoende is. En wil een desktop
die dat ondersteund en uitbreidbaar is over 3 of 4 jaar. We kunnen nu voor de duurste
videokaart gaan. Maar het is nu nog niet duidelijk hoe zwaar hij gaat gamen.
Dus de toekomst zal dat moeten uitwijzen. Dan maar nu een acceptabele grafische kaart
aanschaffen en over een aantal jaar…als duidelijk is wat hij wil, eventueel naar boven upgraden.
Klinkt dit gek?
Ikzelf als vader en beheerder van de energierekening vind stroomverbruik ook belangrijk,
Maar dat is niet meteen de reden om NVIDIA te kopen. Prestatie-kosten/stroomverbruik moet
een beetje in balans zijn.
Nu heb ik nog de volgende vragen.
1) Te beginnen met het belangrijkste. Is de R9 280, die in mijn lijst staat een goede kaart om mee te beginnen? De GTX 970 is qua euro’s ook meteen een stap hoger en ik weet niet of
dat voor hem nodig is op dit moment. De R9 290 is ook een mogelijkheid, maar heeft hij dit nodig en het gebruikt ook weer meer stroom.
Dus ik denk de R9 280 een aardige kaart om mee te beginnen, waarmee hij behoorlijk wat spellen kan spelen voor een aantal jaar. Gebasseerd op niet hele hoge eisen op dit moment.
2) Moederboord. Daarvan heb ik er één genomen die aanbevolen wordt en die 4 geheugensloten heeft en wat ruimer in de PCIe sloten zit. De ASRock B85M Pro4
is wel een microATX board. Een eventueel andere optie zou zijn : MSI B85-G41 PC Mate
(wat steviger..minder compact)
Ben geneigd gewoon voor de ASRock B85M Pro4 te gaan omdat die veel terugkomt in de forums. Maar met zelfde functionaliteit bij 2 boarden, zou ik voor een ATX board gaan ipv micro ATX.
Wat makkelijker werken en wat steviger (twijfel/twijfel)
3) Wat betreft geheugen had ik eerst 8 GB Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU gedacht. Maar met 4 slots, kan ik ook 2 x 4 GB nemen. Maakt financieel niet veel uit
en is theoretisch, volgens de kenners sneller (dual channel). En het risico is wat verdeeld.
(ook geleerd van anderen ). Lijkt dit een goede beredenering?
4) Bij de SSD twijfel ik tussen de MX100 (op mijn lijst) en de BX100. De laatste is goedkoper maar 6 GB minder. Wat vinden jullie.Maar voor de BX100 gaan en de 6 GB voor lief nemen?
5) Voor de muis heeft iemand de Sharkoon fire glider geadviseerd. Ik kan hem misschien lenen en dan moet ie uitgeprobeerd worden. Want hoe ie in de hand ligt lijk mij ook belangrijk??
Als er nog andere adviezen zijn voor een muis voor een beginnende gamer…dan zijn die welkom
6) Verder denk ik eraan zoveel mogelijk bij 1 winkel te bestellen die een winkel/afhaalpunt heeft in mijn woonplaats. Alle onderdelen bij een verschillende winkel lijkt mij toch een beetje lastig, vooral als er iets retour moet
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 180,50 | € 180,50 |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sharkoon Skiller Pro | € 29,04 | € 29,04 |
| 1 | Sharkoon FireGlider | € 22,- | € 22,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8 | € 51,65 | € 51,65 |
| 1 | Seasonic S12G 450W | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 81,95 | € 81,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 719,94 | |