Grafische kaart wordt erg warm, kan niet vinden waarom

Pagina: 1
Acties:

• markvisser
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-03-2021
Hallo allemaal. Graag zou ik vanuit jullie wat input krijgen op onderstaand probleem.

Mijn broer heeft een Radeon R9 280x. Een tijd terug zag hij flikkeringen tijdens het spelen van Guild Wars 2. We hebben wat onderzoek gedaan en merken dat zijn kaart heel erg warm wordt. Idle is de kaart rond de 65 graden en onder ook maar een beetje load loopt het op naar 97 wat natuurlijk niet kan. Het vreemde is ook dat het niet is alsof de kaart langzaam warm wordt, maar hij gaat echt binnen enkele (5 - 10) seconde van 65 naar 95.

Wat hebben we zelf al geprobeerd:
- De kaart in mijn PC gezet. De kaart blijft onder load rond de 70-75 graden.
- Mijn grafische kaart (mijn pc: 65-70 graden) in zijn pc gezet: blijft koel (ook ongeveer 65-70).
- Zijkant van de behuizing open gezet zodat hij beter kan aanzuigen/warmte kwijt kan.
- Betere airflow.
- Gekeken of het koper goed contact met de chips, maar dat lijkt gewoon goed te zijn.

Logischerwijs zou ik zeggen dat er a.d.h.v. punt 1 iets mis is met de behuizing/configuratie. Echter zou mijn kaart in zijn PC dan ook warmer moeten lopen dan de 65-70 die hij bij mij wordt.

Ik sta open voor alle mogelijke oplossingen, want ik weet het zelf ook niet meer :-).

Alvast bedankt

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Misschien heeft jou kaart een betere afvoer van warme lucht? Dit lijkt me een gevalletje airflow van de kast, heb je misschien wat foto's?

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
heggico schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:27:
Misschien heeft jou kaart een betere afvoer van warme lucht? Dit lijkt me een gevalletje airflow van de kast, heb je misschien wat foto's?
Dat lijkt me niet aangezien hij aangeeft dat zijn kaart in z'n broers kast rond de 65-70 max wordt...

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Tenzij zijn kaart de warme lucht de kast uitblaast en die van zijn broer niet.. Daarom vroeg ik om foto's, dan is het te zien als het goed is.

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-01 22:28

Nip

Welke voeding heeft je broer?

• markvisser
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties alvast. Ik zal foto's maken en deze hier plaatsen, later vandaag.

Nu je het zegt viel het me inderdaad wel op dat zijn kaart lucht aanzoog. Bij mijn eigen kaart niet eens gecontroleerd. Ik ging er nl. Vanuit dat hij uitblies.

De voeding zal ik eens vragen.

Jullie horen nog van me :)

Verwijderd

De 280x is ook gewoon een kreng van een kaart, maar misschien kan je de koeler eens reseaten.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:25
misschien is het een optie om eens te kijken naar een custom fan profiel. Dan zou je de fans even op 75% o.i.d. moeten zetten en even een testje laten draaien. Als hij dan niet warm wordt, is er een probleem met het automatische profiel van de kaart.

Ook heeft de 280X naar mijn weten een heel klein knopje op de zijkant. Met die knop kan je de kaart in "Quiet Mode" of in "Uber Mode" laten draaien. Misschien als je hem in Uber Mode zet, dat hij dan koeler wordt.
http://www.hardocp.com/ar...rd_review/12#.VZtwj_ntlBc

-

• markvisser
PAHvandam schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:24:
misschien is het een optie om eens te kijken naar een custom fan profiel. Dan zou je de fans even op 75% o.i.d. moeten zetten en even een testje laten draaien. Als hij dan niet warm wordt, is er een probleem met het automatische profiel van de kaart.

Ook heeft de 280X naar mijn weten een heel klein knopje op de zijkant. Met die knop kan je de kaart in "Quiet Mode" of in "Uber Mode" laten draaien. Misschien als je hem in Uber Mode zet, dat hij dan koeler wordt.
http://www.hardocp.com/ar...rd_review/12#.VZtwj_ntlBc
Hallo PAH,

Dat hebben we inderdaad ook geprobeerd. Tussen de 50-90% laten draaien. Het scheelt wel iets maar uiteindelijk komt hij toch op 90+.

Hierbij de foto's van zijn huidige kast. (ik heb zelf een cooler-master-k380, dan kan je het ruimte-verschil wellicht inschatten aangezien ik momenteel geen foto's van mijn eigen situatie kan maken):
http://imgur.com/a/5oUCn

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
Wat gebeurt er als je in de kaart knijpt als je er load op zet?

Heb dit zelf met een GTX 980 strix. Optisch lijkt de koeler goed contact te maken, maar zodra er load op kwam schoot deze binnen 3 seconden van 40c idle naar 95c met fans op 100% en throttle. Zodra ik er in knijp vinger op backplate terhoogte van GPU en vinger op deel van de koeler (wat geen fan is)) zakt de temp naar 67c.

Zou zoiets kunnen zijn, en dat jouw kast de koeler beter ondersteund waardoor deze beter contact behoud. En bij die van je broer niet waardoor de koeler losser zit.

Als dit het probleem is zou je de koeler moeten reseaten maar of dat onder Club 3d Garantie mag weet ik zo 1.2.3 niet.

• markvisser
Mobzy schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:34:
Wat gebeurt er als je in de kaart knijpt als je er load op zet?

Heb dit zelf met een GTX 980 strix. Optisch lijkt de koeler goed contact te maken, maar zodra er load op kwam schoot deze binnen 3 seconden van 40c idle naar 95c met fans op 100% en throttle. Zodra ik er in knijp vinger op backplate terhoogte van GPU en vinger op deel van de koeler (wat geen fan is)) zakt de temp naar 67c.

Zou zoiets kunnen zijn, en dat jouw kast de koeler beter ondersteund waardoor deze beter contact behoud. En bij die van je broer niet waardoor de koeler losser zit.

Als dit het probleem is zou je de koeler moeten reseaten maar of dat onder Club 3d Garantie mag weet ik zo 1.2.3 niet.
Hey Mobzy,

Dit was inderdaad het probleem. Na wat extra druk erop gezet te hebben blijft hij mooi rond de 65 graden. Ook nu we hem los laten. Hartstikke bedankt voor de hulp!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
Top!

Komt dan blijkbaar vaker voor dan ik had gehoopt. Bij mijn kaart, en bij de kaart die gestuurd is ter vervanging ook. Verschilt bij mijn laatste kaart nogal veel. Van 82c met 1350 gpu boost clock naar 58c met 1450 gpu boost clock..

In iedergeval blij dat het heeft geholpen. Veel plezier ermee.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

markvisser schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:55:
[...]

Hey Mobzy,

Dit was inderdaad het probleem. Na wat extra druk erop gezet te hebben blijft hij mooi rond de 65 graden. Ook nu we hem los laten. Hartstikke bedankt voor de hulp!
psst, in die foto's staat de fan achterin de kast iig als Intake, die kun je beter als outtake zetten en de fan voorin als intake ;)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1