Toon posts:

SSD inbouwen MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in mijn Macbook Pro mid-2012 13 inch een Samsung 850 EVO SSD 250GB in te bouwen.
Ik wil deze SSD op de plaats van mijn optische drive plaatsen en weet welke hardware ik hier voor nodig ga hebben en hoe ik dit moet gaan doen. Mijn probleem echter bij de software. Ik wil OSX en enkele programma's op de SSD zetten en de HDD van 500GB gebruiken als opslag van documenten zoals word documenten en dat soort dingen. Ik heb veel gezocht naar handleidingen en filmpjes over hoe alles wordt overgezet naar de SSD maar heb tot nu toe nog niet een goede kunnen vinden. Ik wil jullie dan ook vragen of dat jullie misschien weten hoe ik dit het beste kan doen en ik wil ook vragen of er mensen zijn die hetzelfde hebben gedaan en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Alvast bedank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Zelf zou ik (en had ik ook) er een fusiondrive van maken
http://www.macworld.com/a...our-own-fusion-drive.html
Op die manier hoef je zelf nergens aan te denken

Edit: Oh om het over te zetten gewoon je TimeMachine backup terug zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Pendora op 06-07-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 09:14
Aangezien je op dit moment een 500GB HDD gebruikt, is het overzetten van items vanuit een Time Machine backup niet helemaal eenvoudig aangezien je voor een 250GB SSD gaat (en je bepaalde programma's en bestanden wil gaan opdelen tussen die twee).

Zelf heb ik dit met mijn Macbook Pro Mid-2012 15 inch gedaan (ook een 850 EVO 250GB ingebouwd). Ik heb alles gebackupt naar een externe HDD, hierna OSX op de SSD geïnstalleerd en heb toen dat werkte de 500GB HDD geformatteerd. Een frisse start lijkt veel werk, maar uiteindelijk valt dit reuze mee.

Zorg wel altijd voor goede backups mocht er iets fout gaan. Had zelf een backup op een externe HDD en daarnaast op mijn Time Capsule.

Geen idee of je er iets aan hebt maar alvast veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PublishedMeteor schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:19:
Aangezien je op dit moment een 500GB HDD gebruikt, is het overzetten van items vanuit een Time Machine backup niet helemaal eenvoudig aangezien je voor een 250GB SSD gaat (en je bepaalde programma's en bestanden wil gaan opdelen tussen die twee).

Zelf heb ik dit met mijn Macbook Pro Mid-2012 15 inch gedaan (ook een 850 EVO 250GB ingebouwd). Ik heb alles gebackupt naar een externe HDD, hierna OSX op de SSD geïnstalleerd en heb toen dat werkte de 500GB HDD geformatteerd. Een frisse start lijkt veel werk, maar uiteindelijk valt dit reuze mee.

Zorg wel altijd voor goede backups mocht er iets fout gaan. Had zelf een backup op een externe HDD en daarnaast op mijn Time Capsule.

Geen idee of je er iets aan hebt maar alvast veel succes!
Hoi PublishedMeteor, bedankt voor je antwoord!

Als ik het goed begrijp heb je dus je macbook eerst gebackupt op een externe HDD en op Time Capsule, en daarna je HDD geformatteerd. Ik neem aan dat je na de installatie die back up terug hebt gezet? En zette je dan een deel op de HDD en een deel op de SSD bijvoorbeeld? Ik wil namelijk enkele programma's op de SSD zetten en vroeg me af of dit een gedoe was om van dan bijvoorbeeld een externe HDD deze naar de macbook te halen.

Hoe bevalt de SSD btw? En merk je het verschil goed? Sorry voor de vele vragen haha maar ik wil graag weten hoe en wat voor ik allerlei domme dingen doe.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
Heb er geen ervaring mee maar het lijkt me een beter idee om de HDD te verplaatsen naar de plek waar de ODD zat en de SSD op de plek van de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
Hoi Fornuis,

Ik heb op de externe HDD letterlijk files en configuratiebestanden gebackupt, dit is eenvoudig met verdelen. Daarnaast heb ik even een lijstje gemaakt van software die ik sowieso weer moest installeren op de schone installatie (je verbaast je over de hoeveelheid software die je eigenlijk niet gebruikt, maar wel ruimte in beslag neemt). De Time Machine backup was enkel voor als er iets extreem fout zou gaan.

Na de schone install heb ik alle software geïnstalleerd en daarna de bestanden als documenten en media op de HDD gezet. (Google eens naar symlinks, dit maakt het mogelijk om de documenten map heel netjes te verplaatsen naar een andere schijf).

Zoals joon zegt is het een idee om de originele HDD te verplaatsen naar de plek waar de Superdrive zit. Dit heb ik zelf ook gedaan (na geruchten dat de SATA bus van de HDD sneller is dan die van de ODD).

De SSD bevalt prima, echt een wereld van verschil. Ik had eerder al mijn 4GB RAM geüpgraded naar 16GB dus dat zal ook zijn steentje hebben bijgedragen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Van 4GB naar 16GB is wel eenverschil, maar niet veel groter dan het verschil naar 8GB als je het extra geheugen niet kan gebruiken. Ik werk nu met 8GB op een MBP 2009 C2D, want heb net mn mid 2012 monster verkocht (core i7 quad) met 16GB ram. In alledaagse dingen merk ik daar nul verschil van door de snelle SSD die ik gewoon heb overgeschroefd. sata 2 of 3 maakt alleen wat uit als ik echt ga photoshoppen

Sinds eind 2011 zijn de 15" modellen standaard van 2 sata 6 poorten voorzien en maakt het niet zo heel veel meer uit, maar voor je gewichtsverdeling en de schokbestendigheid is het wel lekkerder als de HDD in de voorste bay ligt. Daar zitten shockmounts in. Ook kan je dan tot 15mm aan schijven kwijt. dus dan is 2TB ook geen enkel probleem meer, naast dat seagate een 9,5mm 2tb HDDtje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan ook een SSD in mijn 2013 macbook Pro te stoppen, en dan mijn huidige HDD in de optische drive te plaatsen. Hiervoor is dus zowel een SSD nodig als een 'caddy' die in de optische bay past en waarin je dan je harde schijf plaatst.

Kan iemand tips geven voor een site die dit verkoopt in Nederland? Ervaring met bepaalde merken?

http://www.mcetech.com/optibay/
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
Voor de caddy moet je even kijken op hddcaddy.nl hier heb ik zelf ook mijn caddy gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie ook of dat er problemen kunnen ontstaan als ik mijn MacBook zou upgraden naar Yosemite zodra ik de SSD heb geplaatst en Mavericks hierop heb geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:05:
Weten jullie ook of dat er problemen kunnen ontstaan als ik mijn MacBook zou upgraden naar Yosemite zodra ik de SSD heb geplaatst en Mavericks hierop heb geïnstalleerd?
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om Yosemite clean te installeren en daarna alles terug te plaatsen wat je nog nodig hebt.
Een schoon systeem zonder upgrades presteert in mijn ogen altijd beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Marijn100 op 08-07-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Plus dat je gewoon de kruft van al je eigen geknutsel weer even kwijt bent. Ik hack nog wel eens lomp in een kext of ander gebeuren. Het is in theorie niet nodig, maar als je toch een dag gaat knutselen kan die tijd van een reinstall er ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Die gasten van HDDcaddy bieden veel aan voor redelijke prijzen behalve de caddies zelf. €30 voor een dingetje wat ik ook voor €10 zelf kan bestellen via Ebay vind ik een behoorlijk bedrag. Behuizingen voor de dvd-spelers zijn echter wel weer redelijk op peil.

Overigens moet ik er zelf ook op korte termijn twee hebben dus als iemand wil bestellen en zo wil besparen op de verzendkosten dan hoor ik dat graag. Ik kan ze namelijk voor een tientje bestellen alleen duurt dat dan wel eventjes.

@fornuis een upgrade er overheen gooien is geen probleem maar een clean install doen en de gegevens gewoon kopieren is makkelijker, sneller en beter.
Pagina: 1