Nieuwe laptop fan werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 21:37

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Bij de laptop van mijn vriendin is de fan vervangen aangezien de oude niet meer werkte. Dit is gedaan door een lokale reperatie toko. Bij aflevering (was ik niet bij) van de laptop werkte de ventilator niet, de laptop starte normaal op.

Terug gegaan naar de toko om verhaal te halen waarom de ventilator niet werkte, hier kregen wij te horen dat de ventilator wel degelijk werkte. Ik heb vervolgens de laptop aangezet en de verkoper laten horen en voelen (geen geluid, geen airflow) dat de ventilator niet werkte. Zowel niet bij het opstarten als bij het idle draaien.

Naar mijn weten zou de fan bij het opstarten sowieso aan moeten springen. De verkoper was van mening dat dit niet zo is en dat de ventilator omdat hij nieuw is is hij zo stil. Op de vraag om een andere laptop te starten (er stonden een paar in de vitrine) om mijn gelijk te bewijzen wilde hij niet ingaan.

Afgezien van de onbeschofte behandeling bij deze toko wil ik graag toch weten of ik nu gelijk heb of dat ik te hoog van de toren aan het blazen ben. Ik kan via Google of GoT niet zo gauw iets vinden of ik recht van spreken heb.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:32
Laten we beginnen met om welke laptop het gaat ?
Heb je de bios zelf al eens bekeken of je daar een instelling voor de fan kan aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vaak gaan ze inderdaad wel even aan bij starten van laptop, soms ook niet.

Wat je kan doen is een programma installeren om je CPU temperatuur in de gaten te houden. Belast de laptop en hij kijk wat er met de temp gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 21:37

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Het gaat om een Packard Bell Easy Note waarvan ik het typenummer even kwijt ben. In de bios is niets in te stellen.

De ventilator blijft overigens uit en de laptop word gewoon heet.

Noot: ik heb de laptop niet ter beschikkimg om tests uit te voeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Just_I op 06-07-2015 15:14 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Just_I schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
Het gaat om een Packard Bell Easy Note waarvan ik het typenummer even kwijt ben. In de bios is niets in te stellen.

Wat is heet? bij een laptop kan het best voorkomen dat de koeler nog niet aangaat bij 50 graden.
Kijk even met een programma naar de temperatuur dan weet je zeker dat hij te het word ( 70+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Just_I schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:

Noot: ik heb de laptop niet ter beschikkimg om tests uit te voeren.
Vraag eens aan de eigenaar van de laptop om er een stresstest op te draaien (Youtube 4K ofzo). Als de fan dan wel aangaat, is het gewoon by design.

Mijn Dell laptop gaat ook alleen aan onder echt flinke load, anders gewoon niet. Maar dat vind ik wel prettig eigenlijk ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Gewoon even prime95 draaien. En eventueel fan speed. Noteer de temps. En je kan ook altijd nog(als het type/versie wel bij de hand heb) pb bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 21:32

Nemesizz

Untouchable

Heb hier ook nog wel een PB notebook slingeren, fan gaat pas heel laat aan bij temperaturen van 55 a 60ºC+ ofzo, bij tegen de 70+ gaat de fan wat harder draaien. Bij aanzetten doet de fan ook niks (dit kan overigens verschillen per laptopmodel en/of fabrikant, sommige gaat de fan even aan, anderen niet totdat ze een bepaalde temperatuur bereiken).
Pagina: 1