Mijn vrouw had het laatst ook met haar iphone 5S maar dan op iOS 8.3. Ineens was haar databundel op van 500mb, iPhone gaf een verbruik aan van 500MB maar als ik het verbruik optelde per app kwam ik tot 60 MB

Daarna een bundel erbij gekocht en anderhalf week later opeens ook die 2de bundel op.
Toen alles nagelopen en niet echt een oorzaak kunnen vinden. Wat ik wel constateerde is dat haar whatsapp een automatische backup maakt wekelijks en bij haar stond dat het ook mocht over de mobiele data lijn (een backup van honderden MB's). Nu weet ik niet of iOS die backup ook meetelt in het verbruik, waarschijnlijk niet want bij haar stond de whatsapp-verbruik op een paar MB op het moment van tellen.
Ik heb voor de zekerheid alles in iCloud-drive uitgezet wat ze niet gebruikt en vooral de instelling dat iCloud-drive gebruik mag maken van mobiele data.
Nu is haar 2de bundel al een tijdje op en is het afwachten wat er gebeurd als ze haar nieuwe bundel krijgt. Als "last resort" is het de iPhone restoren en
geen backup terugzetten.