Corsair TX750 & TX650M fan replacement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik heb 2 voedingen van Corsair, een TX750 en een TX650M.

De TX750 is verscheidene jaren oud (5?); de TX650M is jonger (3?), maar vooral veel minder gebruikt (eerst een jaar in de kast gelegen). Ik heb de TX650M in gebruik, maar erger me aan het geluid. De TX750 had ik eerder al vervangen door de TX650M i.v.m. 't geluid.

Ik ben een beetje beu dat ik steeds een hoofdtelefoon "moet" opzetten als ik aan de pc zit. Beide voedingen functioneren verder perfect, dus vind ik 't niet nodig gelijk een nieuwe voeding te kopen. Lijkt me dat de fans vervangen voldoende is.

Zodoende ben ik op zoek naar 2 vervangende fans. Beide hebben een 140mm fan, die "temperatuur geregeld" is. Van dat laatste heb ik een beetje schrik: moeten de specificaties van de vervangende fan exact overeen komen, zodat de voeding de juiste "feedback" geeft aan de fan?

Verder is het lastig zoeken naar de specs van de fans die erin zitten. Als de TX650M dezelfde fan heeft als een TX650, zou dat volgens deze video een Yate Loon D14BH-12 kunnen zijn. Maar verdere concrete aanwijzingen vond ik zo niet direct.

Of steekt het allemaal niet zo nauw en mag ik er op het goed vallen uit 2 nieuwe fans in zetten?
Bvb: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm

Ik schroef de voedingen liever niet open voor ik weet dat ik de fan kan vervangen.

Enige ideeën / advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jaren geleden een Coolmaster M1000 voeding gehad waarvan de fan meer herrie begon te maken dan de rest van het systeem bij elkaar.
Zonder te kijken naar de specs van de fan deze er gewoon uit getrokken en vervangen door een Noctua NF-P14 FLX. De Noctua fan met de L.N.A. adapter op een fanheader van het moederbord aangesloten die nog over was. Sindsdien super stil en draait tot op de dag van vandaag nog steeds perfect in het systeem van mijn ouders. En ja ik had de Noctua kunnen aansluiten op de interne fanheader van de voeding maar dan moest ik mijn soldeerbout uit de kast trekken en daar was ik te lui voor :X

Mijn persoonlijke ervaring/advies: Niet te druk maken over de specs van de huidige fan. Gewoon een goede fan kiezen van een respectabel merk die in je voeding past en dan gaan met die banaan! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik zou verwachten dat een voeding een controle / detectie van de fan doet, zodat de voeding niet werkt als er geen fan aangesloten is op de ingebouwde fan header? Beetje zoals je BIOS je CPU fan checkt, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 14:45

auto660

1991 240 GL Brick

Tweaker36 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:43:
Ik zou verwachten dat een voeding een controle / detectie van de fan doet, zodat de voeding niet werkt als er geen fan aangesloten is op de ingebouwde fan header? Beetje zoals je BIOS je CPU fan checkt, zeg maar.
In alle voedingen die ik tot nu toe gezien heb zit er alleen maar een + en een - draad en geen rpm uitlees draad. De voeding verwacht dus geen feedback. (al kun je dit dubbelchecken door de voeding even open te maken, garantie hebben ze toch niet meer) Hierdoor kun je dus zo'n beetje elke fan gebruiken. Ik had ook een FSP group voeding (a la Medion oem) waarvan de fan kapot is gegaan. Ook temperatuurgestuurd maar zonder uitleesdraad. Die fan is toen vervangen door een budget coolermaster casefan welke prima werkt met de voeding en redelijk stil is. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU