Koelkast warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:39
Beste tweakers,

In deze hitte heeft mijn koelkast het heel erg zwaar. Hij blijft constant draaien, om zijn gestelde temperatuur te bereiken, wat hem dus niet lukt.
Het probleem zal waarschijnlijk liggen bij het feit dat de koelkast onder de aanrecht staat, zonder echte ventilatiemogelijkheid. Hij zit wel ~20cm van de muur af, en het betreft een metalen blad, met aan de binnenkant hout.
Deze aanrecht wordt ook goed warm, maar als ik de koelkast eruit trek, is het rooster ervan heet te noemen, en op de compressor is geen hand op te houden. Deze gebruikt nu ook constant tussen de 68 - 75 watt.
Als hij niet onder het aanrecht staat, slaat hij wel af en toe af (niet lang/vaak als het warm is zoals vorige week).

Het is een wat oudere tafelmodel koelkast van Everglades (niet op internet te vinden), zou het veel verschil maken met een koelkast met een A+++ label?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 20:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als hij zo heet wordt, dan vermoed ik dat hij aan het overlijden is.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:05
Aangezien hij wel af slaat als je hem onder het aanrechtblad vandaan haalt staat dat ding gewoon te oververhitten daar. Mogelijk dat hij ook wel aan naar het eind van zijn leven toe aan het werken is maar dat lijkt me een secundair issue.

Een nieuwe A+++ koelkast zal idd helpen lijkt me zo. Want minder energie erin == minder energie eruit. De vraag is alleen gaat dat je probleem oplossen. Het is gewoon ontzettend heet en je hebt nauwelijks ruimte daar achter.

Kun je een foto posten van de hele situatie dan kunnen we ook meedenken naar een creatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Die koelkast heeft ventilatie aan de achterkant nodig. Als je dat gaat blokkeren moet je niet verbaasd zijn als hij problemen gaat geven. Verder is het van belang dat je de deur niet onnodig lang en vaak open doet.
Wat je verder kan doen om energieverbruik te beperken is lege flessen in de koelkast zitten indien je koelkast vrij leeg is. Dit zorgt ervoor dat er minder koude lucht uit je koelkast kan stromen als je de deur open maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Vul die flessen dan ook gelijk met kraanwater, dat houd de koude nog beter vast en je hebt ook nog eens koud water bij de hand. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

M'n ouders hebben z'n oudere inbouw koelkast, maar die staat wel op pootjes met minimaal 15cm adem ruimte achter en onder de koelkast en een luchtrooster aan de onderkant.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een koelkast doet aan warmte transport. Warmte gaat van binnen naar buiten. Als die warmte buiten niet weg kan (geen ventilatie), dan is het logisch dat er niet meer gekoeld wordt.
Een nieuwe koelkast zal daarbij niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
Zit er wellicht een vriesvak in de koelkast? Zo ja, dan helpt het om dat vriesvak goed te ontdooien.

Jullie hebben trouwens gelijk dat een koelkast ventilatie nodig heeft, maar om een koelkast op temperatuur te houden zou helemaal niet zoveel warmtetransport (en dus energie) moeten vergen.

[ Voor 49% gewijzigd door MarcoC op 06-07-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

zonder ventilatie gaat het niet werken.

er hoort onder 400cm² lucht opening te zijn (minimaal)
en ergens anders moet die lucht ook weer weg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Bedankt voor alle reacties allemaal!

Ventilatie is er nu inderdaad niet. Ik hoopte dat het metalen blad van het aanrecht voldoende zou zijn. Dat wordt wel warm namelijk, maar niet voldoende dus.

Hier is de situatie misschien wat duidelijker:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/ao0za0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2sbk3d3.jpg

Iemand creatieve ideën? Zagen in het blad zal niet mogen, aangezien ik dit appartementje huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

om te beginnen

Bovenblad van de koelkast er af halen. heb je iig een kier van 3 cm
kun je de poten dan nog iets uitdraaien voor toevoer van koele lucht van onderen?

allemaal margewerk ik weet het

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 06-07-2015 20:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Mogelijk nog iets maken via de plint onder je kastjes, roostertje erin zetten, moet er wel een opening aan de zijkant zijn en het zal niet zo goed werken als een opening boven de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:32
TereZz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:55:
[...] Iemand creatieve ideën? Zagen in het blad zal niet mogen, aangezien ik dit appartementje huur.
Blad vervangen wordt misschien wat duur, maar die metalen strip aan de bovenkant van het blad zou je wellicht los kunenn maken. Dan netjes door midden zagen en het stuk ergens bewaren. Dan precies op de plek waar die strip hoort te zitten stukje eruit zagen. Als je dan weggaat kan je de strip er weer op plakken en ziet niemand het.
Ik weet niet waar en van wie je huurt, maar je kan het probleem altijd voorleggen en een goede oplossing voorstellen. Beste zou IMO zijn als je een gleuf in het blad kan zagen en daar een mooi metalen afdekkap opzet ter groote van die strip alleen dan met gaten aan de bovenkant. Dan kan eventueel vocht niet zomaar in het gat lopen, maar wel de lucht er uit. Kan mij ook niet voorstellen dat een verhuurder daar niet mee akkoord zou gaan als het goed wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Die koelkast moet echt vrij staan, die opstelling van de foto is echt een no go.
GaMeOvEr schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:38:
Vul die flessen dan ook gelijk met kraanwater, dat houd de koude nog beter vast en je hebt ook nog eens koud water bij de hand. ;)
Nee, dat maakt niets uit, het gaat erom dat je een bepaald volume aan koude lucht in de koelkast houdt, een fles vullen met water verhoogt het volume van die fles niet. Het kost alleen maar extra energie omdat het water ook gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

gop1 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:27:
Die koelkast moet echt vrij staan, die opstelling van de foto is echt een no go.

[...]

Nee, dat maakt niets uit, het gaat erom dat je een bepaald volume aan koude lucht in de koelkast houdt, een fles vullen met water verhoogt het volume van die fles niet. Het kost alleen maar extra energie omdat het water ook gekoeld moet worden.
Ja, maar als die flessen eenmaal gekoeld zijn (om ze daar te krijgen kost inderdaad energie) dan behoud je meer van die koelte in de koelkast, omdat het een gekoeld object is, geen gekoelde lucht die gelijk ontsnapt. Lucht is een hele prima isolator namelijk en kost veel energie om te koelen.

Een koelkast werkt in principe het beste als hij zo vol mogelijk is met producten en zo min mogelijk lucht die kan ontsnappen. Hier is vast wel wat voor te berekenen hoeveel keer per dag je de koelkast voor x tijd open moet houden om een omslagpunt te bereiken in energie-efficiëntie tussen warme producten erin die gekoeld moeten worden en het verlies van koude lucht bij de deur open doen, maar in de praktijk zal een beter gevulde koelkast minder energie nodig hebben in een "standaard scenario".

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-07-2015 00:38 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je het toch huurt, koelkast kapot laten gaan en huurbaas nieuwe laten brengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:37:
[...]

Ja, maar als die flessen eenmaal gekoeld zijn (om ze daar te krijgen kost inderdaad energie) dan behoud je meer van die koelte in de koelkast, omdat het een gekoeld object is, geen gekoelde lucht die gelijk ontsnapt. Lucht is een hele prima isolator namelijk en kost veel energie om te koelen.

Een koelkast werkt in principe het beste als hij zo vol mogelijk is met producten en zo min mogelijk lucht die kan ontsnappen. Hier is vast wel wat voor te berekenen hoeveel keer per dag je de koelkast voor x tijd open moet houden om een omslagpunt te bereiken in energie-efficiëntie tussen warme producten erin die gekoeld moeten worden en het verlies van koude lucht bij de deur open doen, maar in de praktijk zal een beter gevulde koelkast minder energie nodig hebben in een "standaard scenario".
Als je flessen met lucht in de koelkast hebt staan kan deze lucht er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

gop1 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:47:
[...]

Als je flessen met lucht in de koelkast hebt staan kan deze lucht er niet uit.
We gaan wel erg off topic, maar net was je argument dat het water in die flessen gekoeld moet worden en dat dit energie kost. Naja, het zelfde gaat op voor de lucht in die flessen. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Megamind schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:44:
Als je het toch huurt, koelkast kapot laten gaan en huurbaas nieuwe laten brengen :P
Haha, koelkast is helaas wel van mij.
Fish schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:01:
om te beginnen

Bovenblad van de koelkast er af halen. heb je iig een kier van 3 cm
kun je de poten dan nog iets uitdraaien voor toevoer van koele lucht van onderen?

allemaal margewerk ik weet het
Heb het bovenblad er afgesloopt, niet geheel veilig aangezien de thermostaat(?) daar zit met 230v kabels bloot.
Ik voel nu wel, heel lichtjes, een warm gebied/luchtstroom eruit komen, dus die 2 cm's hebben al wat geholpen _/-\o_
Aan de onderkant is er een grotere totale grootte, dus dan laat ik het zo, na wat afwerking met ducttape (komt goed uit dat de koelkast ook grijs is ;) )

Van het gevulde-koelkast-behoud-koelte-principe ben ik inderdaad van op de hoogte, maar dat de koelkast constant draait komt echt niet omdat ik hem constant open, maar dat hij zichzelf niet eens koel krijgt.
Caelorum schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:58:
[...]

Blad vervangen wordt misschien wat duur, maar die metalen strip aan de bovenkant van het blad zou je wellicht los kunenn maken. Dan netjes door midden zagen en het stuk ergens bewaren. Dan precies op de plek waar die strip hoort te zitten stukje eruit zagen. Als je dan weggaat kan je de strip er weer op plakken en ziet niemand het.
Ik weet niet waar en van wie je huurt, maar je kan het probleem altijd voorleggen en een goede oplossing voorstellen. Beste zou IMO zijn als je een gleuf in het blad kan zagen en daar een mooi metalen afdekkap opzet ter groote van die strip alleen dan met gaten aan de bovenkant. Dan kan eventueel vocht niet zomaar in het gat lopen, maar wel de lucht er uit. Kan mij ook niet voorstellen dat een verhuurder daar niet mee akkoord zou gaan als het goed wordt gedaan.
Tussen het muur en het aanrecht, zonder strip, zou een opening van 1cm betekenen. Zou dit veel schelen? Dan ga ik namelijk zoals je zegt voor de makkelijke weg en het stripje wegzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

TereZz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:55:
Bedankt voor alle reacties allemaal!

Ventilatie is er nu inderdaad niet. Ik hoopte dat het metalen blad van het aanrecht voldoende zou zijn. Dat wordt wel warm namelijk, maar niet voldoende dus.

Hier is de situatie misschien wat duidelijker:
[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand creatieve ideën? Zagen in het blad zal niet mogen, aangezien ik dit appartementje huur.
Misschien kan je ventileren via het kastje ernaast, richting de plint onder de kastjes? Je zou een luchtslang kunnen klussen die je vanaf de rechter achterwand bovenin van het naastgelegen kastje naar beneden leidt, en dan naar voren naar de plint onder het kastje, alwaar je een roostertje maakt en een fan monteert om actief af te zuigen. Dan de plint voorzien van nog een rooster (helemaal links, anders zuig je je warme lucht direct weer terug) en zorgen dat er lucht onderdoor kan richting je koelkast.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:57:
[...]

We gaan wel erg off topic, maar net was je argument dat het water in die flessen gekoeld moet worden en dat dit energie kost. Naja, het zelfde gaat op voor de lucht in die flessen. :P
Dat klopt, maar ze geven ook buffercapaciteit. Dat zorgt dat als je je koelkast open doet of er bijvoorbeeld nieuwe dingen in legt, dit sneller in temperatuur zal zakken omdat er eerst ook koude ontrokken zal worden aan het water. Natuurlijk moet dat water uiteindelijk ook weer gekoeld worden, maar daar heeft je koelkast dan meer tijd voor. In een periode waarin je koelkast het toch al lastig heeft kan dat nuttig zijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoeveel ruimte hou je nu precies over boven de koelkast?

Is het misschien mogelijk om een (of meerdere) (laptop)fans daar te plaatsen? Volgens mij is 20mm het kleinste wat je kunt krijgen, en 25mm is heel veel van beschikbaar. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1K7.fHVXXXXc_XFXXq6xXFXXX2/Wholesale-5-pcs-font-b-25mm-b-font-x-font-b-25mm-b-font-x-10mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Onderin was meer ruimte, en er is niet mis met inblazen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Met de poten zo kort mogelijk is er 3,5mm over.

Dan zou ik, wanneer de fans aan de bovenkant zuigen, de zijkanten ook voor het grootste gedeelte luchtdicht maken, zodat hij wel zuigt via de achterkant toch?

In de kastjes ernaast gaan zagen lijkt me ook geen goed plan in verband met de verhuurder. Heb al een mailtje naar ze gedaan of zei hierin mee kunnen denken.

[ Voor 27% gewijzigd door TereZz op 07-07-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:57:
[...]

Inderdaad offtopic, maar zit je me nou te trollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 20:59
Mocht het vergroten van de ventilatieruimte niet helpen, dan zou ik de deurrubbers en het sluiten van de deur ook goed controleren. Als je een zaklamp 's avonds in de koelkast legt, dan zie je direct of er kieren zitten. Het kan ook zijn dat de koelkast simpelweg op z'n eind is en in deze temperaturen niet zo goed meer kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

gop1 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:13:
[...]

Inderdaad offtopic, maar zit je me nou te trollen?
Uhm, nee? Misschien begrijp ik je verkeerd, dat zou nog kunnen. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:26
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:31:
[...]

Water koelen kost meer energie dan lucht koelen. Dus dan produceert de koelkast meer warmte (tot de flessen afgekoeld zijn). Maar daarna houden de flessen water ook langer weer de kou vast. Dus het heeft allebei zijn voors en tegens.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

LordSinclair schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:35:
[...]

Water koelen kost meer energie dan lucht koelen. Dus dan produceert de koelkast meer warmte (tot de flessen afgekoeld zijn). Maar daarna houden de flessen water ook langer weer de kou vast. Dus het heeft allebei zijn voors en tegens.
Ahzo. Dan zal ik dat wel verkeerd begrepen hebben dan. :)

[ Voor 75% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-07-2015 13:37 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:31:
[...]

Water heeft van zowat alle stoffen de hoogste soortelijke warmte, 1liter water 1 graad verwarmen of koelen kost ongeveer 3300 keer meer energie dan 1 liter lucht 1 graad verwarmen of koelen. Je waterkoker is ook samen met je stijkijzer en wasmachine (=ook water opwarmen) het apparaat met hoogste vermogen in huis.
Veel mensen verspillen dan ook enorm veel energie als ze bijvoorbeeld thee zetten, door veel te veel water te koken.

In dit geval gaat het er echter om dat je ervoor zorgt dat de koele lucht uit je koelkast niet uit de koelkast 'valt' wanneer je de deur opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

gop1 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:38:
[...]

Water heeft van zowat alle stoffen de hoogste soortelijke warmte, 1liter water 1 graad verwarmen of koelen kost ongeveer 3300 keer meer energie dan 1 liter lucht 1 graad verwarmen of koelen. Je waterkoker is ook samen met je stijkijzer en wasmachine (=ook water opwarmen) het apparaat met hoogste vermogen in huis.
Veel mensen verspillen dan ook enorm veel energie als ze bijvoorbeeld thee zetten, door veel te veel water te koken.

In dit geval gaat het er echter om dat je ervoor zorgt dat de koele lucht uit je koelkast niet uit de koelkast 'valt' wanneer je de deur opent.
Duidelijk, ik wist niet dat dit zo'n enorm verschil was. :)

[ Voor 85% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-07-2015 13:48 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik neem aan dat, zoals bij 99% van de keukens, je een plint hebt onder je kastjes? Meestal kan je die vrij makkelijk verwijderen, en meestal is die zeker wel 12cm hoog. Wat is er mis met een aantal PC fans van 12cm helemaal aan de achterkant van het kastje links van de koelkast te monteren, tussen kastje en vloer? Eventueel met tiewrapjes vast aan een pootje, dan weet je dat het wel stevig blijft zitten.

Als daar nou geen gat zit (niet te zien op foto's), kan je die daar heus wel zagen: valt geen huisbaas op als je die daarna weer dichtmaakt (bij de bouwmarkt verkopen ze ook roostertjes, kan je ook gebruiken).

Een beetje geforceerde lucht doet zoveel meer dan passief koelen, zie ook alle passief PC koelen topics (zowel op tweakers als elders). Die lui hebben vaak enorme heatsinks nodig en draaien nog op hoge temps!

Wbt de discussie water vs lucht in die flessen: kraanwater is echt veel beter. Vormt namelijk een enorm buffer zodra het even koud is als de rest van de waren in de koelkast (juist vanwege die soortelijke warmte). En ja, het kost wat energie om te koelen, maar gezien kraanwater zelf al flink koeler is dan kamertemperatuur (voor ik weet is het meestal rond de 10 graden C) kost dat relatief weinig energie.

Nog een laatste tip: zet je koelkast niet op max koelen (meestal stand 5 of 7), maar op een lagere stand, ergens halverwege. Die paar graden extra kosten relatief veel energie en leveren dus veel warmte.

PS: mocht een fannetje nou echt niet te plaatsen zijn, gebruik zoiets en mik m recht op je koelkast, zo laag mogelijk:

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/4/8/1/9000000011231848.jpg

PS2: Houd je keuken zo koel mogelijk, goed ventileren en evt door tochten indien mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 07-07-2015 16:03 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 23:02
gop1 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:38:
[...]

Mij is ook altijd verteld dat het handig kan zijn om een fles water in de koelkast te zetten. Initieel kost het wat energie om hem af te koelen, maar je hebt daarna een grotere buffer/ warmtecapaciteit waardoor de koelkast efficiënter zou werken. Dat dat niet het idee achter jou suggestie is doet daar niets aan af. Of het daadwerkelijk efficiënter is heb ik nooit gecontroleerd. Sowieso is het niet handig, in het geval van met water gevulde flessen, als je de ruimte gebruikt door de flessen vaak nodig hebt voor je boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Onze oplossing komt bijna op hetzelfde neer:
Ik gaf bij deze warmte de tip aan mijn vrouw (gewoon proberen) om een dag voor de geplande boodschappen een litertje of twee koud water in de diepvriezer te zetten. De volgende dag was dit precies wat de bedoeling was een klomp ijs geworden. Tegelijk met de boodschappen die we deden werd dit bakje met ijs in het koelgedeelte gezet. We kunnen zeggen dat het helemaal naar verwachting heeft gewerkt. De warmteafgifte van de inmiddels bij thuiskomst nogal warm geworden boodschappen werd door de klomp ijs aardig in toom gehouden, waardoor de koelkast gewoon normaal bleef functioneren.
Kortom, een nog grotere koudebuffer dan die fles water.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 07-07-2015 23:32 ]

Pagina: 1