• Septimus_
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09-2024
Hallo,

Ik sta op het punt om mijn eerste DSLR te kopen. De afgelopen paar dagen heb ik veel gelezen over de camera's en youtube filmpjes / reviews bekeken. Ik kom er alleen zelg nog niet helemaal uit.

Welke camera raden jullie aan?

De Sony Alpha A58K met een 18-55mm F3.5-5.6. Deze is te koop voor een mooie prijs en de reviews erover zijn erg goed.
De nog iets goedkopere Nikon D3200 met een zelfde lens als de Sony, ook een erg populaire keuze voor een beginnende hobby fotograaf.

Ik ben wel van plan om naast de kitlens meteen een 50 mm F1.8 lens erbij te kopen. Nou is deze lens voor een Canon het goedkoopst...

Ik wil mijn camera voornamelijk gaan gebruiken voor het fotograferen van vrienden, op feestjes, familie, vakanties en af een toe een mooie zonsondergang of landschappen. De 50mm lens lijkt me vooral goed voor het fotograferen van mensen, daarmee kan je ook een mooie bokeh effect krijgen, dit is iets wat ik graag wil.

Als jullie andere goede camera's weten dan hoor ik dat graag. Of als er een camera is waarmee ik ook mooie bokeh effecten kan krijgen, dan hoor ik dat graag. Zoals je uit mijn post misschien al wel op hebt kunnen maken, twijfel ik wel nog steeds over wat ik wil kopen.

Het lijkt mij in ieder geval een super handige vaardigheid voor het leven als je mooie/goede foto's kunt maken. Daarom is het investeren in een spiegelreflex camera het naar mijn mening wel waard.

Of misschien moet ik gewoon een systeem camera kopen waar ik de lens kan verwisselen, lekkere kleine body, iets goedkoper misschien en je kunt er ongeveer even mooie foto's mee maken?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zelf heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk voor de A58 gegaan, en nog geen seconde spijt gehad. Heel veel opties, voor zowel een überleek als beginnende fotograaf. Camera in P stand, en lekker knippen/oefenen. Daarnaast heeft ie ook zeker een autostand waarbij je dus niets hoeft in te stellen (maar als je wilt leren fotograferen raad ik P stand aan!).

50mm lens is nice. Zelf heb ik de 35mm. Maar achteraf misschien toch beter voor de 50 kunnen gaan. Bokeh is mooi, maar weet wel dat personages die je op de foto zet, dit zien en dan zich minder natuurlijk gedragen. Tegenwoordig gebruik ik heel veel mijn 18-270 Tamron. Kun je ook prima foto's mee maken en wanneer je inzoomt heb je ook dat bokeh effect.

En tip:

ga je op vakantie naar een zonnig oord, neem een polarisatiefilter mee! :) Schitterende foto's krijg je daardoor!

Professioneel Heftruck Syndroom

• Septimus_
Bedankt voor je snelle reactie, fijn om het te lezen!
Waar ik nu mee zit bij de A58 is dat de 50mm lens ongeveer €150,- kost en voor de canon koop je een 50mm lens al voor €89. Maar ik ga nog even beter zoeken naar een 50mm lens, wellicht marktplaats.
Een 18-270 lens klinkt inderdaad erg goed, maar ik weet niet of ik wel bereid ben om 350 euro neer te leggen voor de lens. Ik had gehoopt dat ik met de kit lens en een 50mm lens wel gebakken zou zitten.

En ik ga inderdaad naar een zonnige oord, Griekenland, Kreta haha...

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06
Of nét even wat meer uitgeven aan je body, zodat je de d3300 kan kopen. Vergeleken met zijn voorganger de d3200 is dat een flinke stap vooruit. Tov de A58K is dat 65 euro meer uitgeven met in beide gevallen de 18-55 mm kitlens.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De 50mm van Canon is goedkoper omdat zij afaik langer in 't vak zitten en dit type lens al door-en-door ontwikkeld is.

Die 350 euro is zeker z'n geld waar. Je krijgt er mooie foto's voor terug ook! Volg tevens, als je er geld voor hebt en 't leuk vind, een fotocursus :)

En kreta, nice, koop dan zeker een polarisatiefilter! Kleuren worden intenser, en het ziet er allemaal zoveel zonniger uit nog! Heerlijk! Ik zal vanavond even een foto van vorig jaar van Italie hier plaatsen met die filter :)

• Septimus_
NeFoRcE schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:49:
De 50mm van Canon is goedkoper omdat zij afaik langer in 't vak zitten en dit type lens al door-en-door ontwikkeld is.

Die 350 euro is zeker z'n geld waar. Je krijgt er mooie foto's voor terug ook! Volg tevens, als je er geld voor hebt en 't leuk vind, een fotocursus :)

En kreta, nice, koop dan zeker een polarisatiefilter! Kleuren worden intenser, en het ziet er allemaal zoveel zonniger uit nog! Heerlijk! Ik zal vanavond even een foto van vorig jaar van Italie hier plaatsen met die filter :)
Haha ik krijg er steeds meer zin in om nu een camera te kopen. Een fotocursus lijkt me inderdaad leuk en ook handig. En je bent al de tweede persoon die mij aanraad om een polarisatiefilter te kopen, dus dat ga ik dan zeker doen.

• Septimus_
MoiZie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:43:
Of nét even wat meer uitgeven aan je body, zodat je de d3300 kan kopen. Vergeleken met zijn voorganger de d3200 is dat een flinke stap vooruit. Tov de A58K is dat 65 euro meer uitgeven met in beide gevallen de 18-55 mm kitlens.
Mmmm ja, dat is ook nog een goede optie. En ik zie bij de specificaties op tweakers dat de video framerate 60fps is. Kan deze camera ook echt in 60fps filmen? Want dan ben ik denk ik verkocht, dit vind ik namelijk wel een grote pluspunt.
En met Nikon heb je denk ik ook meer keuze in lenzen en accessoires, dus ik denk dat Nikon een beter merk is om te kiezen.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik ken die 3300 niet zo, maar mede waarom ik voor de A58 gegaan ben is de vele opties. Out of de box mooie panoramafoto's schieten (met een dSLR ja :) ), effecten, tilt shift, toycam, en ga zo nog maar even door. Ook voor de vrouw handig die toch af en toe nog wel even in autostand schiet.

Je krijgt bij Sony gewoon heel veel opties voor relatief weinig geld. Nikon, Canon etc zitten wel al langer in het photo-vak, maar de fotokwaliteit is voor de gemiddelde persoon echt niet meer te onderscheiden. Mijn ervaring/kennis met bijv peperdure camera's en de goedkopere (A58 bijv) cams:

Duurdere cams hebben een zwaardere body en veel meer knopjes voor direct toegang tot functionaliteit (Handig voor profifotografen die snel moeten switchen!) en Fullframe sensors & snellere processing. Precies wat nodig is dus op evenementen/bruiloften. Vandaar dat iederen daar met een dikke MarkIII rondloopt e.d.

Maar leg je die foto's naast die van een A58, dan zie je niet bijsterveel verschil qua kwaliteit. Tuurlijk, het is er wel, en zeker qua sensorgrootte wel, maar print ze aan de muur, en 't is prima te doen. De A58 en soortgelijk zijn goedkoper omdat je meer 't menu doormoet om ergens te komen.

Verder heeft de A58 een shitload aan megapixels. Ja, dat zegt niks, ik weet 't, maar als je een foto afdrukt op canvas is het toch wel prettig dat je die pixels hebt.

Qua framerate. Ik heb naast de A58 een Sony HX20V die doet ook 1080P 60fps. Maar met videoediting waarbij 't resultaat op blu-ray komt, wordt 't toch weer 25fps. Het is alleen leuk als je raw material op de computer gaat bekijken :)

• Septimus_
Het maken van een keuze wordt er nu niet heel veel makkelijker op haha. De Sony blijft inderdaad erg aantrekkelijk. Waar ik nu alleen mee zit is het aanbod aan lenzen voor de Sony, zowel tweedehands als nieuw, en de prijs van deze lenzen dus... 60 fps is mooi meegenomen, maar niet echt noodzakelijke, wifi op de camera zou beter zijn geweest misschien. Op marktplaats staan ook een paar Sony A58's met wat lenzen, misschien dat ik dat koop.

Blijft lastig dit haha.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sony heeft misschien minder lenzen, maar wat gebruik je nou daadwerkelijk van dat enorme aanbod van anderen? De meest cruciale lenzen zijn gewoon verkrijgbaar (35,50,18-X mm etc). Wifi op een cam is leuk, maar als je in RAW schiet kan de overdracht toch weer lang duren. Kaartje in de reader en klaar.

• Septimus_
Ja dat is ook wel weer zo, en ik ben ook niet van plan om een heel arsenaal aan lenzen te kopen.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-11 18:00
Je kan best een eye-fi kaartje kopen als je echt graag wifi hebt, de a58 heeft namelijk extra ondersteuning bij deze kaartjes (menu ingebakken in de camera en ook een paar hud icoontjes)http://tweakers.net/price...i-mobi-8gb-wifi-sdhc.html

Zelf heb ik ook de a58 en hij kan inderdaad 60fps films maken. Deze moet je nadien wel converteren op de computer naar mp4 formaat.

Vergeet ook niet een lenshood te kopen. Bij elke sony lens krijg je deze erbij BEHALVE bij de 18-50mm lens. (code van de hood: ALC-SH108. Deze koop je volgens mij best bij Sony zelf)
Polarisatiefilter kan je bijna overal kopen (gewoon de 55mm nemen)

Lenzen kan je nadien nog kopen als je dit nodig vind. Er bestaat ook een dubbele lens kit van de a58. Deze noemt de A58Y. Het model waar jij naar kijkt is de A58K (kitlens van 18-55mm)

Vergeet ook niet dat de oude Minolta lenzen op de a-mount passen. Deze lenzen kan je meer vinden op de 2de hands markt.

[ Voor 6% gewijzigd door gangsta_playa op 06-07-2015 11:27 ]

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 23:19
D3300 is echt geen enorme stap vooruit. Het verschil met de D3200 die ik heb is afaik 60 fps 1080p i.p.v. 30 fps, geen anti-moiré-filter wat de scherpte ten goede komt, wifi, lichter en een iets betere accu. Ik zou echter voor 25 euro meer voor de D5200 kiezen die een veeeeeeel beter autofocussysteem heeft en een kantelbaar scherm zodat je veel makkelijker op moeilijke plekken kunt fotograferen of selfies :P kunt maken. De D5200 heeft daarnaast veel meer menu-opties dan de D3xxx-serie. Filmen is echter niet fijn met m'n D3200 en ik betwijfel of dit beter zal zijn met een andere instap-Nikon. De kitlens heeft nogal last van hunten tijdens het filmen en/of vertikt het om scherp te stellen als het moet, ondanks AF-C. Daarnaast heeft Nikon afaik geen lenzen die geen geluid maken tijdens het focussen, i.i.g. geen goedkope. Diafragma aanpassen tijdens het filmen kun je ook op je buik schrijven. Sony heeft het wat filmen betreft beter voor mekaar naar wat ik heb horen zeggen. Canon misschien zelfs nog beter, want hun stm-lenzen kun je vrijwel niet horen tijdens het focussen. Daarnaast heeft Canon leuke en goedkope lenzen voor precies jouw doeleinde, namelijk vakantiefoto's en filmpjes. Canon heeft daarnaast een gebruiksvriendelijker menu dan Nikon. De Sony A58K heeft als voordeel de in-camera-stabilisatie. Vrijwel elke goedkope lichtsterke prime-lens is ongestabiliseerd. De A58K kan met een 50mm f/1.8 veel beter gebruikt worden tijdens de schemer of binnenshuis.

Decisions, decisions... Good luck :P

Edit: En vergeet de cash-back-acties niet te checken! Vrijwel elke fabrikant heeft er een lopen nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 06-07-2015 11:57 ]

• Septimus_
Phoe phoe, genoeg informatie om mijn hersens even te laten kraken.
De Sony A58K trekt mij nu wel heel erg aan, zeker nadat ik heb gezien wat de camera kan. Enige reden waarom ik misschien voor een Nikon of Canon nog zou gaan is vanwege het merk en aanbod. Niet dat Sony camera's slecht zijn of zo.
Maarja, ik weet niet wat het doorslaggevende factor voor mij zou moeten zijn, of wat die voor mij is...
Ik denk dat ik gewoon maar de mooiste deal moet vinden in een winkel of via marktplaats.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb zelf ook weken/maanden van voorbereiding gedaan, winkel in winkel uit, dpreview uit m'n hoofd geleerd, en ga zo maar door. Uiteindelijk voor deze cam gegaan. M'n zus en zwager hebben samen de A58 én de D3200. Die D3200 heeft al meer stof op zich dan een gemiddelde Picassso.:)

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 23:19
Probeer de camera's gewoon eens uit in de plaatselijke mediamarkt. Vergeet niet dat er ook nog systeemcamera's zijn en een aantal goede compactcamera's.

• Septimus_
Ja ik denk dat ik zo maar gewoon even naar de mediamarkt ga.
Systeemcamera's lijken mij ook interessant, heb er alleen niet echt onderzoek nog naar gedaan. Maar, uit het klein beetje onderzoek wat ik heb gedaan valt denk ik te concluderen dat ik voor het zelfde geld, ongeveer 400 euro, niet een even goede systeemcamera koop als de A58.

En met een compact camera heb ik denk ik veel minder opties, minder creativiteit mogelijk dus. Bij een DSLR heb je ook veel meer instel mogelijkheden waar je mee kunt spelen en dingen leren. Compact camera dus liever niet, gebruik ik liever mijn smartphone voor dan... :P

Als ik een mooie deal kan krijgen via marktplaats voor de A58, dan koop ik denk ik de A58 gewoon.

• Septimus_
Ik denk dat ik maar wat meer onderzoek ga doen naar systeem camera's. Ik denk dat ik een systeem camera meer zal gebruiken dagelijks, plus de kleine body spreekt mij ook aan. Ik vind de systeem camera's er over het algemeen ook stukken beter uitzien dan DSLR's.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier de foto: Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1495308_505867602883181_1272452386794135643_o.jpg

• Septimus_
Mooie foto hoor, wat voor lens ?
Een systeem camera ziet er over het algemeen wel mooier uit, maar ik zal niet echt goedkoper uit zijn, plus het kopen van lenzen is denk ik lastiger dan voor de A58.

• Septimus_
Ik heb al eerder een post op gemaakt over DSLR's, ging over de Sony A58 vooral. Na nog meer onderzoek en filmpjes / foto's bekeken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk beter en goedkoper af ben met in Nikon, de Nikon D3200 op sepcifiek te zijn.

Dan kunnen we volgens mij prima verder in dat topic. :)

Mijn vraag is of ik met de Nikon D3200, met de 18-55mm kitlens en een 50mm f1.8 lens dit soort foto's kan maken: https://www.flickr.com/cameras/nikon/d3200/

En wat is nou het verschil eigenlijk in beeldkwaliteit tussen bijvoorbeeld een Nikon D3200 en de Nikon D5300 ? Of een nog hoger model ? Ik weet dat je bij de higher ends een full frame sensor krijgt, misschien wat meer megapixels en meer functies zoals WiFi, NFC, GPS en gewoon meer foto funcities. Maar, is het beeld kwaliteit echt zó veel beter dan dat wat je krijgt met een D3200 ?

Ik wil voornamelijk foto's maken van mensen, portretten, vakanties / zon, vrienden en familie en af en toe wat landschap foto's.

De Nikon D3200 lijkt me een goede keuze omdat ie erg goedkoop is, en aangezien ik een beginner / hobby fotograaf ben en ook nog een student ben, wil ik niet héél veel ( meer als 400-500 ) besteden. De reviews en foto's die ik online zie van de Nikon D3200 zien er echt goed uit, ik denk dat dit mij genoeg voldoening zal geven.
ik zou nog graag willen weten of ik met de kit lens en een 50 mm f1.8 lens bijna van alles wel een mooie foto zou kunnen maken.
En hoe belangrijk of handig is het als in de camera body een stabilisator zit ?

Hartstikke bedankt voor het lezen en helpen.

Edit: Ik zie dat de camera bij de Mediamarkt ''maar'' €339 kost ! Hmmmm... aantrekkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 13:47 . Reden: Topics gemerged. ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Septimus_ schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:32:

En wat is nou het verschil eigenlijk in beeldkwaliteit tussen bijvoorbeeld een Nikon D3200 en de Nikon D5300 ? Of een nog hoger model ? Ik weet dat je bij de higher ends een full frame sensor krijgt, misschien wat meer megapixels en meer functies zoals WiFi, NFC, GPS en gewoon meer foto funcities. Maar, is het beeld kwaliteit echt zó veel beter dan dat wat je krijgt met een D3200 ?

Ik wil voornamelijk foto's maken van mensen, portretten, vakanties / zon, vrienden en familie en af en toe wat landschap foto's.
Om het technische verschil te zien: klik hier, er is geen gigantisch verschil, iets betere image kwaliteit, betere lichtgevoeligheid/lagere ruis bij hogere iso instelling bij die 5300.

Deze camera is zeker geschikt voor jou met jouw wensen & budget.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Septimus_
Hmmm dankjewel, inderdaad erg nuttig. De D3200 lijkt echt heel veel meer bang for buck.
Pagina: 1