Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne271081
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-03-2022
Beste,

Ik heb de volgende situatie, waarbij ik jullie hulp nodig heb:

Ik heb op de Begane grond een KPN modem+router (Experia Box v9) welke een prima WIFI bereik heeft op de begane grond, maar op zolder totaal niet.
Nu wil ik m.b.v. mijn Sitecom WL-183 router het WIFI bereik op zolder vergroten, dus met hetzelfde SSID, zodat ik niet hoef te schakelen tussen verschillende SSID's.

Zover ik op internet gelezen heb, zou een 2e router als AP gebruikt kunnen, via een LAN kabel maar ook zonder een LAN kabel tussen de 2 routers.
Mijn voorkeur zou zijn zonder de kabel, maar als met kabel wel werkt, vindt ik het prima.

Ik begrijp dat ik dit dan zou moeten doen:

- In de KPN router (ipadres= 192.168.2.254)
> Bij DHCP server: DHCP server staat aan en kan niet uitgezet worden.
> DHCP range= 192.168.2.1-192.168.1.252.
> Band= Mixed (b, g, n)
> het kanaal op 6 gezet.
> bij Security: Security type: WPA2-PSK ingesteld, kan naar WPA-PSK, WPA/WPA2-PSK en WEP.
> Band = 2.4 Ghz
> SSID = AMWifi
> bij LAN, DHCP Binding = het Mac adres van de Sitecom router met 192.168.2.50 ipadres

- In de Sitecom router
> DHCP op de Sitecom router uitschakelen.
> Vast ip adres gegeven (192.168.2.50) > moet dit nu wel of niet in de range van de KPN router zijn?
> bij Wireless tab Basic, mode: AP to AP, Station, Bridge or WDS mode? > ik heb het op Bridge gezet.
> Band = Mixed (b, g, n)
> SSID = AMWifi
> het kanaal op 6 zetten of moet dit een ander kanaal zijn dan die van de KPN router?
> Mac adres = AP Bridge-Point to Point mode met het MAC adres van de KPN router.
> bij Wireless tab Security, Encryptie op WPA2 Mixed (TKIP&AES) gezet.

- als alles ingesteld is, testen of het WIFI bereik nu op zolder beter is,
eventueel de UTP kabel die vanuit de KPN router (LAN poort) naar zolder gaat in de LAN poort van de Sitecom router plaatsen (of moet dit WAN poort zijn?)

Als ik dit geprobeerd heb, heb ik nog steeds geen WIFI bereik op zolder en dus ook geen internet via het WIFI.

Kunnen jullie mijn verhaal controleren en aangeven wat ik nu fout doe?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

dhr. A van der Heide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:56
Anne271081 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 07:33:
Beste,

Ik heb de volgende situatie, waarbij ik jullie hulp nodig heb:

Ik heb op de Begane grond een KPN modem+router (Experia Box v9) welke een prima WIFI bereik heeft op de begane grond, maar op zolder totaal niet.
Nu wil ik m.b.v. mijn Sitecom WL-183 router het WIFI bereik op zolder vergroten, dus met hetzelfde SSID, zodat ik niet hoef te schakelen tussen verschillende SSID's.

Verschillende of dezelfde SSID's : je apparaat zoekt nog steeds het optimale signaal en verbindt daarmee, hetzij AMWifi vanuit de meterkast of AMWifi op zolder.

Zover ik op internet gelezen heb, zou een 2e router als AP gebruikt kunnen, via een LAN kabel maar ook zonder een LAN kabel tussen de 2 routers.
Mijn voorkeur zou zijn zonder de kabel, maar als met kabel wel werkt, vindt ik het prima.

Met kabel zou ik doen. Je kan ook draadloos, dan is 1 apparaat Media Station en het andere apparaat Media router. Alleen draadloos is bij jou geen optie, omdat je op zolder geen wifi signaal meer hebt van de KPN router.....dus kabel gebruiken.

Ik begrijp dat ik dit dan zou moeten doen:

- In de KPN router (ipadres= 192.168.2.254)
> Bij DHCP server: DHCP server staat aan en kan niet uitgezet worden.
> DHCP range= 192.168.2.1-192.168.1.252.
> Band= Mixed (b, g, n)
> het kanaal op 6 gezet.
> bij Security: Security type: WPA2-PSK ingesteld, kan naar WPA-PSK, WPA/WPA2-PSK en WEP.
> Band = 2.4 Ghz
> SSID = AMWifi
> bij LAN, DHCP Binding = het Mac adres van de Sitecom router met 192.168.2.50 ipadres

Die statische IP/Mac binding hoeft niet, mits je de Sitecom een vast IP adres geeft. Bv 192.168.2.253 (en niet .50).
WPA2-PSK is goed, als het kan kies voor AES encryptie (geen TKIP). TKIP snelheid gaat tot 54Mbps, AES kan >150Mbps aan.

- In de Sitecom router
> DHCP op de Sitecom router uitschakelen.
> Vast ip adres gegeven (192.168.2.50) > moet dit nu wel of niet in de range van de KPN router zijn?

Moet in dezelfde range zijn inderdaad, maar mag niet in de DHCP scope vallen (zoals nu dus het geval is).

> bij Wireless tab Basic, mode: AP to AP, Station, Bridge or WDS mode? > ik heb het op Bridge gezet.

Sitecom instellen als AP (en met UTP kabel verbinden). Nu heb je hem als "draadloos verbinden" ingesteld staan (Bridge).

> Band = Mixed (b, g, n)
> SSID = AMWifi
> het kanaal op 6 zetten of moet dit een ander kanaal zijn dan die van de KPN router?

Mag hetzelfde zijn, liever een ander (minder druk) kanaal heeft de voorkeur.

> Mac adres = AP Bridge-Point to Point mode met het MAC adres van de KPN router.
> bij Wireless tab Security, Encryptie op WPA2 Mixed (TKIP&AES) gezet.

- als alles ingesteld is, testen of het WIFI bereik nu op zolder beter is,
eventueel de UTP kabel die vanuit de KPN router (LAN poort) naar zolder gaat in de LAN poort van de Sitecom router plaatsen (of moet dit WAN poort zijn?)

LAN poort KPN > LAN poort Sitecom

Als ik dit geprobeerd heb, heb ik nog steeds geen WIFI bereik op zolder en dus ook geen internet via het WIFI.

Kunnen jullie mijn verhaal controleren en aangeven wat ik nu fout doe?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

dhr. A van der Heide.

[ Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 06-07-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne271081
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-03-2022
Beste EverLast2002,

Bedankt voor je reactie.

Het enige wat ik niet begrijp is:

Sitecom reuter

Jouw reactie: Moet in dezelfde range zijn inderdaad, maar mag niet in de DHCP scope vallen (zoals nu dus het geval is).

Met range bedoel ik DHCP scope/range.
192.168.2.50 valt in de DHCP scope van 192.168.2.1-192.168.1.252 van de KPN router.
Dit is dus goed of moet ik de DHCP scope laten starten bij bijv. 192.168.2.4 en de Sitecom router 192.168.2.3 als ip adres geven?

In de Sitecom router moet ik een ip adres opgeven voor de Sitecom router, want volgens mij kan ik niet instellen dat hij automatisch een ip adres krijgt van de KPN DHCP server.....
Als ik een ipadres opgeef, dan moet dit ipadres toch 'gereserveerd' en bekend gemaakt worden in de KPN router of niet ?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
De Sitecom moet je een vast IP adres geven in de 192.168.2.0 range, maar hij mag niet vallen in de DHCP "uitdeel" adressen-pool. Het is van belang dat je werkt in de 192.168.2.0 reeks (en niet bijv 192.168.1.0, wat ik wel in je scope tegenkom. Typefoutje ?)
Je kan inderdaad de DHCP scope in de KPN router aanpassen dat ie uitdeelt van 192.168.2.10 t/m 200.
(ik neem aan dat dit voldoende adressen zijn voor je doeleinden). Je hebt dan meer speelruimte om je overige apparatuur (servers, routers, AP's etc.) vaste adressen geven van .201 t/m 253.

Het IP adres dat je de Sitecom router gaat geven hoeft niet bekend te zijn in de KPN router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Let erop dat bij sommige series KPN routers LAN poort #1of #3 gereserveerd is voor digitale tv. Die kun je niet gebruiken icm je Sitecom.