Beste,
Ik heb de volgende situatie, waarbij ik jullie hulp nodig heb:
Ik heb op de Begane grond een KPN modem+router (Experia Box v9) welke een prima WIFI bereik heeft op de begane grond, maar op zolder totaal niet.
Nu wil ik m.b.v. mijn Sitecom WL-183 router het WIFI bereik op zolder vergroten, dus met hetzelfde SSID, zodat ik niet hoef te schakelen tussen verschillende SSID's.
Zover ik op internet gelezen heb, zou een 2e router als AP gebruikt kunnen, via een LAN kabel maar ook zonder een LAN kabel tussen de 2 routers.
Mijn voorkeur zou zijn zonder de kabel, maar als met kabel wel werkt, vindt ik het prima.
Ik begrijp dat ik dit dan zou moeten doen:
- In de KPN router (ipadres= 192.168.2.254)
> Bij DHCP server: DHCP server staat aan en kan niet uitgezet worden.
> DHCP range= 192.168.2.1-192.168.1.252.
> Band= Mixed (b, g, n)
> het kanaal op 6 gezet.
> bij Security: Security type: WPA2-PSK ingesteld, kan naar WPA-PSK, WPA/WPA2-PSK en WEP.
> Band = 2.4 Ghz
> SSID = AMWifi
> bij LAN, DHCP Binding = het Mac adres van de Sitecom router met 192.168.2.50 ipadres
- In de Sitecom router
> DHCP op de Sitecom router uitschakelen.
> Vast ip adres gegeven (192.168.2.50) > moet dit nu wel of niet in de range van de KPN router zijn?
> bij Wireless tab Basic, mode: AP to AP, Station, Bridge or WDS mode? > ik heb het op Bridge gezet.
> Band = Mixed (b, g, n)
> SSID = AMWifi
> het kanaal op 6 zetten of moet dit een ander kanaal zijn dan die van de KPN router?
> Mac adres = AP Bridge-Point to Point mode met het MAC adres van de KPN router.
> bij Wireless tab Security, Encryptie op WPA2 Mixed (TKIP&AES) gezet.
- als alles ingesteld is, testen of het WIFI bereik nu op zolder beter is,
eventueel de UTP kabel die vanuit de KPN router (LAN poort) naar zolder gaat in de LAN poort van de Sitecom router plaatsen (of moet dit WAN poort zijn?)
Als ik dit geprobeerd heb, heb ik nog steeds geen WIFI bereik op zolder en dus ook geen internet via het WIFI.
Kunnen jullie mijn verhaal controleren en aangeven wat ik nu fout doe?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
dhr. A van der Heide.
Ik heb de volgende situatie, waarbij ik jullie hulp nodig heb:
Ik heb op de Begane grond een KPN modem+router (Experia Box v9) welke een prima WIFI bereik heeft op de begane grond, maar op zolder totaal niet.
Nu wil ik m.b.v. mijn Sitecom WL-183 router het WIFI bereik op zolder vergroten, dus met hetzelfde SSID, zodat ik niet hoef te schakelen tussen verschillende SSID's.
Zover ik op internet gelezen heb, zou een 2e router als AP gebruikt kunnen, via een LAN kabel maar ook zonder een LAN kabel tussen de 2 routers.
Mijn voorkeur zou zijn zonder de kabel, maar als met kabel wel werkt, vindt ik het prima.
Ik begrijp dat ik dit dan zou moeten doen:
- In de KPN router (ipadres= 192.168.2.254)
> Bij DHCP server: DHCP server staat aan en kan niet uitgezet worden.
> DHCP range= 192.168.2.1-192.168.1.252.
> Band= Mixed (b, g, n)
> het kanaal op 6 gezet.
> bij Security: Security type: WPA2-PSK ingesteld, kan naar WPA-PSK, WPA/WPA2-PSK en WEP.
> Band = 2.4 Ghz
> SSID = AMWifi
> bij LAN, DHCP Binding = het Mac adres van de Sitecom router met 192.168.2.50 ipadres
- In de Sitecom router
> DHCP op de Sitecom router uitschakelen.
> Vast ip adres gegeven (192.168.2.50) > moet dit nu wel of niet in de range van de KPN router zijn?
> bij Wireless tab Basic, mode: AP to AP, Station, Bridge or WDS mode? > ik heb het op Bridge gezet.
> Band = Mixed (b, g, n)
> SSID = AMWifi
> het kanaal op 6 zetten of moet dit een ander kanaal zijn dan die van de KPN router?
> Mac adres = AP Bridge-Point to Point mode met het MAC adres van de KPN router.
> bij Wireless tab Security, Encryptie op WPA2 Mixed (TKIP&AES) gezet.
- als alles ingesteld is, testen of het WIFI bereik nu op zolder beter is,
eventueel de UTP kabel die vanuit de KPN router (LAN poort) naar zolder gaat in de LAN poort van de Sitecom router plaatsen (of moet dit WAN poort zijn?)
Als ik dit geprobeerd heb, heb ik nog steeds geen WIFI bereik op zolder en dus ook geen internet via het WIFI.
Kunnen jullie mijn verhaal controleren en aangeven wat ik nu fout doe?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
dhr. A van der Heide.