Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi signaal versterken zonder toegang tot netwerkconfigurat

Pagina: 1
Acties:

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Het probleem is het volgende. In hun vakantiehuis maken mijn ouders gebruik van een gedeelde internetverbinding. Er zijn geen netwerkkabels naar de huizen, dus alles gaat via WiFi. Echter is het wifisignaal bij het huis van mijn ouders ronduit belabberd. Met een laptop is het nog wel enigszins te ontvangen, maar met een smartphone moet je wel heel hard zoeken naar net dat ene plekje waar je een enigszins fatsoenlijke surfsnelheid hebt.

Ik zat er aan te denken om een simpele wireless router mee te nemen en die te configureren als repeater, maar het probleem is dat zo'n ding een ip adres nodig heeft en het ip adres niet mag conflicteren met andere apparaten. Ik heb geen toegang tot de configuratie van de hoofdrouter dus dit kan ik niet garanderen.

Zijn er nog andere oplossingen mogelijk waar weinig kosten aan zitten? Het doel is echt alleen maar om internettoegang te hebben in en om het huis. Het zou helemaal mooi zijn als ook de buren twee huizen verderop ervan kunnen profiteren maar dat is geen strikte noodzaak.

Wat zijn hier mijn opties?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een repeater hoeft (technisch) geen IP adres te hebben in dezelfde range als het netwerk.

Maar je zou twee apparaten kunnen nemen. 1 draait als client op het buitennetwerk, en heeft bij voorkeur een richtantenne. De tweede is een gewone router, waar je de client op de WAN aansluit. Op deze manier heb je je eigen IP range. Verder kun je je AP op een ander kanaal zetten als je client, waardoor je snelheid niet (noodzakelijkerwijs) afneemt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact. Repeaters halveren snelheid en verdubbelen drukte op netwerk. Je maakt je ws niet bij de beheerders - of je buren - geliefd met zo'n ding. Gewoon netjes client bridge die verbinding maakt met het gezamelijke netwerk, dan NAT-routertje binnenhuis die een eigen WiFi-netwerk opzet en via WAN met client bridge verbindt. Bijkomend voordeel van twee fysieke apparaten is dat je de client bridge buitenhuis kunt hangen voor beste signaal en de router binnenhuis voor beste signaal daar :)

Oslik blyat! Oslik!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Met de omschreven oplossing zou je dus in theorie overal zoiets kunnen neerzetten (mobiele opstelling) waar wifi signaal is ? Het principe van Hotspot ?
De topic titel verwart me, want ik neem aan de zijn ouders wel een wifi wachtwoord hebben mbt toegang.
Die gegevens gaan dan in het device dat hij zelf erachter gaat plaatsen.

[ Voor 36% gewijzigd door EverLast2002 op 06-07-2015 13:23 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
het allermooiste (als aanvullling van bovengenoemde client >> losse router) is de client op het dak met een richt antenne, even zoeken waar je signaal vandaan komt.. en dan met een losse utp naar binnen

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een outdoor client bridge van engenius (dingen kosten ook de hoofdprijs niet meer)

de engenius hebben alles al aan boord wat jij zoekt, voeding gaat via dezelfde utp als de data, en het spul is redelijk low profile

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Uiteraard heb ik wel toegang tot het wifi netwerk (als in, ik weet de WPA key), maar ik heb geen toegang tot de instellingen van de router.

De oplossing die Mijzelf aandraagt klinkt op zich goed, maar ik denk dat het op weerstand van mijn moeder stuit omdat er dan meerdere apparaten en een kabels geplaatst moeten worden. Is er niet iets wat deze netwerkstructuur in één apparaat combineert?

Denk trouwens niet dat snelheid een groot probleem gaat vormen, want de grootste bottleneck in het netwerk is de internetverbinding zelf :p

@Mijzelf je zegt dat een repeater niet per se een eigen ip adres nodig heeft. Betekent dat dat ik mijn TP-link WR841N die ik nog heb liggen gewoon zou kunnen gebruiken (met de kans dat ik hem niet meer kan benaderen om instellingen te veranderen)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijzelf schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:33:
Een repeater hoeft (technisch) geen IP adres te hebben in dezelfde range als het netwerk.
In de praktijk hebben ze wel een IP-adres omdat niemand zin heeft in configuratie via com-poort. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Krekker schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:31:
[...]

De oplossing die Mijzelf aandraagt klinkt op zich goed, maar ik denk dat het op weerstand van mijn moeder stuit omdat er dan meerdere apparaten en een kabels geplaatst moeten worden. Is er niet iets wat deze netwerkstructuur in één apparaat combineert?
Ja, dat is een repeater die NAT doet (check specs van repeaters)

Maar... wat je dan mist is juist voordeel van twee losse apparaten. Als je zo'n repeater binnen plaatst heeft het zelfde beroerde signaal dat je nu binnenhuis ontvangt. Plaats je het buiten, dan heb je prima verbinding met AP, maar je clients hebben alsnog slechte verbinding. Grootste uitdaging van WIFi blijft obstakels, en die wil je met een draadje overbruggen.
Denk trouwens niet dat snelheid een groot probleem gaat vormen, want de grootste bottleneck in het netwerk is de internetverbinding zelf :p
Onderschat dat niet. Het gaat bij WiFi meer om airtime (deel van tijd dat het kanaal bezet wordt door communicatie tussen bepaald device en AP). Kan best zijn dat een apparaat met zeer beroerd signaal in staat is om de helft van de totale airtime in te pikken. Hang daar een repeater tussen en hij kan 3/4 pikken, ook al gaat het maar om een paar Mbps. Dan kan een ander apparaat misschien zelfs niet eens internetverbinding vol kunnen krijgen, om maar over latencies te zwijgen.
@Mijzelf je zegt dat een repeater niet per se een eigen ip adres nodig heeft. Betekent dat dat ik mijn TP-link WR841N die ik nog heb liggen gewoon zou kunnen gebruiken (met de kans dat ik hem niet meer kan benaderen om instellingen te veranderen)
Zou zomaar kunnen, maar dan moet je naar de features van dat ding kijken, of zien wat WRT voor je kan doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt je repeater natuurlijk gewoon een vast IP adres geven in een andere range. Dat kun je altijd nog je laptop ook een adres geven in die range, en met de repeater praten.
Pagina: 1