Toon posts:

Core uitschakelen om TDP te verlagen van 125W naar 95W

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord (een of ander asrock am3 mobo) van mijn multimedia pc heeft het begeven, en bij mijn lokale pc-boer heb ik een asus (M5 78L-M LX3) moederbord gekocht (de goedkoopste am3 die ze hadden..). De CPU is een Phenom2 955 Black Edition.

Toen ik het moederbord erin geschroefd had kreeg ik bij het booten de melding dat mijn CPU niet ondersteund wordt door het mobo, maar de boel werkte wel gewoon.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit nieuwe mobo ondersteuning biedt tot 95W TDP terwijl mijn Phenom2 955 blijkbaar als 125W TDP geclassificeerd is.

Daarom heb ik besloten om in msconfig core4 uit te schakelen.

Nu is mijn vraag, heeft mijn oplossing enige invloed op de TDP, of blaast het moederbord alsnog power door deze "disabled" core? Kan ik de core beter uitschakelen in de BIOS en hoe doe ik dat? Is het misschien beter om te onderklokken? Of heb ik mezelf gescrewed en kan ik het best gewoon een nieuw mobo kopen?

De pc functioneert verder uitstekend, ik heb hem nu het hele weekend aan gehad in dit hete weer... Gamen doe ik er niet op, maar graag wil ik de zekerheid dat ik de condensators niet opblaas als ik een potje starcraft opstart.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:13

Umbrah

The Incredible MapMan

hoewel hij weinig doet, is die core nog steeds actief, hooguit in de BIOS kun je er wat mee doen. Je hebt het OS verteld nu er gewoon niks naar toe te allocaten... overigens moet je er vanuit gaan dat die CPU zelden tot nooit 125w echt gaat verbruiken, het is een thermal design power waarde namelijk :)

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 16:48
Wat je denk ik het beste kan doen is het volgende:

- Niet overclocken
- Zorg voor goede koeling
- Probeer waar mogelijk te undervolten.

Voor hetzelfde geld zet het moederbord het voltage standaard belachelijk hoog, waar deze veel lager kan. Zo hoef je misschien niet eens de core te deactiveren.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:06:
hoewel hij weinig doet, is die core nog steeds actief, hooguit in de BIOS kun je er wat mee doen. Je hebt het OS verteld nu er gewoon niks naar toe te allocaten...
Mijn gedachtegang was dat hij idle niet meer dan een Watt of 5 gebruikt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Umbrah schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:06:
.. overigens moet je er vanuit gaan dat die CPU zelden tot nooit 125w echt gaat verbruiken, het is een thermal design power waarde namelijk :)
Dat ie wel zo, maar doet er niet toe.
Het moederbord ondersteund cpu's tot een TDP van 95 watt. Er dan 1 inprikken van 125 watt TDP is dus niet ideaal.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm een 4 phase power design waarvan de VRMs geen heatsinks hebben. Toch wel een enigszins riskante opstelling. Overclocken is echt uit den boze en goede koeling gaat een must zijn :) Ik durf eigenlijk niks te voorspellen over de eventuele levensduur van het moederbord en/of de processor, maar het is niet ideaal zoals de rest al aangeeft!

Edit: Asus vindt wel dat er behoorlijk wat dikke CPUs 'compatible' zijn met dat moederbord, zie hier: http://www.asus.com/Motherboards/M5A78LM_LX3/HelpDesk_CPU/

Ze vinden het onder meer prima als je er een FX-6300 of FX-8300 op prikt. Redelijk optimistisch als je het mij vraagt, of je nou kijkt naar 'tdp' of niet :+

Krijg je nu elke keer als je de PC boot de melding dat hij niet compatible is?
Misschien dat een eventuele biosupdate dit kan verhelpen, al heb ik er een hard hoofd in!

[ Voor 42% gewijzigd door stin00 op 05-07-2015 22:35 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
@stin00 Heh, ja ik moet nu elke keer f1 indrukken. Maar ik denk dat er maar op ga hopen dat ik met 1 core op idle mn VRMs niet opblaas. Gebeurd dat wel dan maak ik wel een pic;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wellicht gaat het wel goed als je de CPU nooit voluit gaat belasten. Echter is het ook geen ideale situatie. Misschien kan je beter een goedkoop tweedehands moederbord op de kop tikken?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zorg iig ook voor wat actieve airflow langs de VRM's.

specs

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Misschien is het een idee om die proc te onder clocken?? :?
rond 2,7/2,8Ghz , dan zal die max rond 95Watt trekken ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Underclocken doet meestal niet zo heel veel voor het verbruik tenzij je ook de spanning mee verlaagt. Helaas verlies je bij veel moederborden de functionaliteit om een wisselende spanning te gebruiken als je hem verlaagt dus kan het zijn dat je idle meer verbruikt. Natuurlijk is het hem hier om het load verbruik te doen.
Pagina: 1