Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Ik wil een (groot) aantal Videobanden (VHS) omzetten naar digitale bestanden.
Ik heb een VCR -> USB stick

Nu ben ik benieuwd met welke software jullie goede ervaringen hebben.
Windows movie maker kan natuurlijk al input opnemen, maar heeft bijvoorbeeld geen automatische hoofdstuk herkenning of automatisch stopzetten van de opnaqme als de film afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 23:18
Laten we beginnen bij het begin. Een usb stick is leuk, maar geeft helaas niet de best mogelijke kwaliteit.
Maar wellicht is de kwaliteit van de usb stick goed genoeg voor je doeleinden.

Dan het volgende, vaak wordt er bij de usb stick software meegeleverd zo niet dan zul je opzoek moeten naar een ander pakket. Een populair pakket vanwege het gebruiksgemak is het video bewerkingspakket van Magix.
pricewatch: Magix Video Deluxe 2015

Het is redelijk geprijst en doet alles wat je wilt. Heeft ook scenedetectie en je kunt het een en ander kwa beeld optimaliseren.

Zelf gebruik ik een Pinnacle capture kaart voor het opnemen van beeld en Magix voor het opnemen/bewerken.

Tevens nog een regel die je in het achterhoofd dient te houden: "Garbage in = Garbage out" oftewel als het beeld wat je opneemt al zeer slecht is ga je dat in de software niet meer verbeteren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Bedankt voor je reacties. Ik ga Magix video deluxe proberen dank!

Ik gebruik nu een USB stick verbonden via tulp stekkers met de videorecorder. Wellicht verre van ideaal.
Mijn videorecorder heeft helaas geen S-video.

Geeft het gebruiken maken van een video capturing card merkbaar betere kwaliteit beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 23:18
Er is verschil, ik kon toevallig de genoemde capture kaart gratis overnemen. De USB versie heeft meer last van artifacts en geeft in mijn geval niet het gehele beeld weer.
Wat je overigens ook nog eens kunt proberen is bij de lokale kringloop winkel binnen lopen. Ze hebben meestal een aantal videorecorders staan. De SVHS videorecorders van JVC zijn over het algemeen van zeer goede kwaliteit en hebben S-VHS uitgang.

Het beste is een zogenaamde videorecorder met ingebouwde TBC, deze corrigeert het beeld en zorgt voor een scherper en rustiger beeld.

Ik raad je aan gewoon beeld op te nemen met wat je nu hebt. Als de beeldkwaliteit naar je eigen mening prima is moet je niet verder meer kijken. In mijn geval had ik last van videobanden van lage kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Nogmaals dank voor de reactie. Helaas blijkt Magix niet automatisch het einde te kunnen herkennen, dus kan hem niet lekker laten draaien en dan hele dag weggaan, maar de kwaliteit is tot nu toe goed.

Dank!